Korona

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja wwhv »

jos tulevaisuudessa pitää joka vuosi ottaa uusi
tartuntatautirokotus niin ei enää mitään järkeä...

kuten aikaisemminkin olen tainnut jo mainita niin
lääkefirmat kiittää & tykkää.

varmaan monet alkaa sympatiseeraamaan rokote-
vastaisuuttakin siinä tapauksessa.

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Rokotteesta ei Suomessa tulle pakollista, joten tautiin saa ihan vapaasti halutessaan tapattaa itsensä. Oli sitten perusteena planeetan kantokyky tai laiskuus rokotteen hakemiseen. Kunhan sitten pysyttelee kaukana muista ihmisistä.

Sahi

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja janx »

Tulee mielenkiintoiset SM-kisat, jos rokotettujen ja rokotamattomien pitää pysyä kaukana toisistaan. Laitetaanko spitaalisille omat sarjat. Spitaaliset tunnistaa siitä, että niiltä putoaa pyöristä osia kesken kisan. ;)

Ps. Yksikään nojapyöräkuumeinen ei sitten tule lähellekään minua, ettei tarvi taas aloittaa uutta projektia. :!:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Minun nähdäkseni kisoihin voi osallistua niin rokotetut kuin rokottamattomatkin, kunhan turvaväleistä ja hygieniasta huolehditaan. Mutta saanen huolestua jos jonkun toiveena on karsia ihmispopulaatiota tautiin tappamalla.

Sahi

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

smilodon kirjoitti:

Minun nähdäkseni kisoihin voi osallistua niin rokotetut kuin rokottamattomatkin, kunhan turvaväleistä ja hygieniasta huolehditaan. Mutta saanen huolestua jos jonkun toiveena on karsia ihmispopulaatiota tautiin tappamalla.

Kuka tähän koronaan ihan oikeasti kuolee? Ihmiset joilla on muutenkin noin puolivuotta tuskaista elinaikaa jäljellä? Onko luonnonvalinnassa jotain epäeettistä? Ihmisten elinikä on keinotekoisesti venytetty ihan tolkuttoman pitkäksi. Ajatelkaa suurta kuvaa, eikä minäminä näpertelyä.

Tässähän alkaa vähitellen matrix dystopia toteutua. Ihmiset vaan steriiliin säiliöön, ruokitaan synteettisellä ravinteella ja aivot kytketään keinotodellisuuteen. Siinäpä se unelmamaailma ois......huoh... :|

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Vilijami kirjoitti:

Kuka tähän koronaan ihan oikeasti kuolee? Ihmiset joilla on muutenkin noin puolivuotta tuskaista elinaikaa jäljellä?

Jos et ole lukenut aikaisempia kommentteja koronan sivuoireista niin turhaan minäkään tässä keskustelua jatkan. En minä ainakaan halua tulehduksia ja hengitysvaikeuksia vaikka en tautiin kuolisikaan. Ja vanhukset eivät ole ainoita jotka koronaan kuolevat.

Sahi

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja janx »

Ottamatta kantaa kuka mitäkin toivoo, niin pitäisi myös ottaa huomioon lieventävät asianhaarat. Tuntuu, että puhua saa vain paisuttelevista aiheista koronan suhteen. Viljamin kanssa olen jo nämä Linkola-väännöt käynyt ja ollaan eri mieltä. Ei siinä mitään. Kavereita silti. :)

Esim. otsikkotasolla: "Koronavirus leviää ulkona huonosti, ja aurinko tekee viruksen nopeasti vaarattomaksi – muutama vaaranpaikka on silti tärkeä tunnistaa". Samoin on todettu leviämisen heikentyvän hyvässä ilmanvaihdossa. Maaliviivalla ei siis ole syytä ruveta jarruttelemaan, jos peesattava uhkaa tulla liian lähelle.

Surettaa töissä nähdä henkilöitä, jotka yksin istuvat nurkassa usean sadan neliön tilassa maski päässä ja ketään ei missään (paitsi minä kävelen 15m päästä ohi), mutta kun on vahva suositus. On myös se hyvä ilmanvaihto. Edit: Käytän visiiriä, kun se on tarpeen.

Viimeksi muokannut janx, 04 Tammi 2021, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:

Kuka tähän koronaan ihan oikeasti kuolee? ...

Esimerkiksi mun isä ja äiti voisi kuolla, molemmat toipumassa syövästä ja niiden hoidoista. ikää 76 ja 78 vuotta mutta edessä voisi olla ihan hyvää elämää 10-20 vuotta jos katsoo miten vanhaksi suvussa on eletty.

Ihan himpun verran enemmän vituttaisi jos nyt joku karaokelaulaja ohikulkiessaan tartuttaisi kuin, että syöpä veisi.

Vai oliko heidän hoitamisensakin väärin? voisihan äiti astmaatikkona kuolla seuraavaan keuhkokuumeeseen? Kuka sen sitten haluaa määritellä kellä täällä on oikeus elää?

Riskiryhmäläisiä on nuorissakin joilla korona ei mene tavallisena lentsuna, jälkioireista ei vielä ole paljon tutkittua tietoa mutta jos esim. itselle jäisi joku pysyvä vaiva keuhkoihin tai hapenottokykyyn niin saisi miettiä ammattihommat uusiksi.

Vilijami kirjoitti:

Miljoonia vuosia on selvitty näistä ärhäkämmistä lentsuista ennenkin.

1300 luvulla rutto surmasi 30-60% eurooppalaisista. Jos kokee olevansa kovin kulkutautimyönteinen ihminen niin kannattaa joskus tehdä ajatusharjoitus 10 läheisimmällä sukulaisella ja perheenjäsenellä kenet 3 - 6 uhraisi taudille, että humppa jatkuisi ja talouden rattaat pyörisi. vaikka luulen kyllä, että tuolloin olisi tehty kaikki voitava jos olisi tiedetty mitä tehdä.

Ja mitä talouteen tulee niin ihan tavallisella maalaisjärjellä ajatellen kulkutaudin nitistäminen ennen sen massiivista leviämistä on halvempaa ja inhimmillisempää kuin "heikot ja köyhät sortuu" tyylillä. Rikkailla on varaa yksityishoitoon ja vaikka omiin hengityskoneisiin mutta mun mielestä sivistyksen taso mitataan sillä miten me pidetään myös heikommista ja sairaista huolta. Jos kaikki liikenevät varat menee levinneen kulkutaudin hoitoon niin isompaa laskua on vielä tulossa perässä kun ei ole ollut resurseja ja rahaa perusterveydenhoitoon.

Kyllähän se some on omanelämänsä rokoteasiantuntijoita täynnä niin olen kallistunut uskomaan, että jos sosiaalista mediaa olisi ollut tällätavoin 60-luvulla niin polio olisi yhä keskuudessamme.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tässä jankataan koko ajan sinä, minä, isä, äiti, pappa, mummo, läheinen jne. Kehotin jo aiemmin ajattelemaan globaalia isoa kuvaa.

Nuorena perusterveenä idealistina ei vielä ymmärrä ihan täysin elämän olemusta ja kuolema tuntuu kauheimmalta mahdolliselta asialta. Mutta kuoleman portilla käyneenä ja vuosia halvaantumisesta/neurologisista oireista kärsineenä, voin kertoa että kuolema asettuu just sinne huonoimman ja parhaimman vaihtoehdon puoleen väliin. Jos eutanasia tuntuu ihan pöyristyttävältä, niin pitkä matka on vielä kuljettavana ymmärryksen polulla.

Maailmassa on todella paljon pelottavampia ja todennäköisemmin kohdalle sattuvia vaaran paikkoja, kuin nämä koronan oireet. Jos jo niitä hysteerisesti pelkää, niin miten uskaltaa lähteä vaikka pyöräilemään? Siinähän saattaa jäädä auton alle tai kaatua ja lyödä päänsä. Tai miten uskaltaa edes palata pyöräilemästä kotiin, kun aika yleistä on kuolla kotona.

En minäkään koronaa toivo itselleni -en edes peruslentsua- onhan nuo astmat ja kaikki jo vaivoina, mutta en minä sitä pelkää hysteerisesti. Paljon on muitakin tauteja mihin saattaa sairastua. Koronaa enemmän pelottaa pyöräillä rekkojen seassa ison tien tärinäraitaa väistellen.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:

Tässä jankataan koko ajan sinä, minä, isä, äiti, pappa, mummo, läheinen jne. Kehotin jo aiemmin ajattelemaan globaalia isoa kuvaa.

Nuorena perusterveenä idealistina ei vielä ymmärrä ihan täysin elämän olemusta ja kuolema tuntuu kauheimmalta mahdolliselta asialta. Mutta kuoleman portilla käyneenä ja vuosia kärsineenä, voin kertoa että kuolema asettuu just sinne huonoimman ja parhaimman vaihtoehdon puoleen väliin. Jos eutanasia tuntuu ihan pöyristyttävältä, niin pitkä matka on vielä kuljettavana ymmärryksen polulla.

Maailmassa on todella paljon pelottavampia ja todennäköisemmin kohdalle sattuvia vaaran paikkoja, kuin nämä koronan oireet. Jos jo niitä hysteerisesti pelkää, niin miten uskaltaa lähteä vaikka pyöräilemään? Siinähän saattaa jäädä auton alle tai kaatua ja lyödä päänsä. Tai miten uskaltaa edes palata pyöräilemästä kotiin, kun aika yleistä on kuolla kotona.

Juu, ei ne koronan oireet todennäköisesti kolahda omalle kohdalle, kiitos miten hyvin Suomessa kumminkin asiat on hoidettu enkä ole pitänyt tapanani tanssia letkajenkkaa esim. täpötäydessä baarissa, etenkään näinä aikoina. Työpaikkakin on vielä tallella kun ihan koko yhteiskuntaa ei ole tarvinnut laittaa kiinni. Mutta onpa niitäkin huumorihessuja tullut nähtyä joka yskii tekoyskää kassahenkilöä tai maskia käyttävää asiakasta kohti. Kaikkia ei kiinnosta... kun on riitävästi ihmisiä joita ei kiinnosta tai on muuten vähän välinpitämätön niin tartuntakäppyrät alkaa taas kohota ja ns. normaalielämä jossa kaikki pystyy osallistumaan on taas vähän kauempana.

En minä eutanasiaa vastusta, päin vastoin. Mutta en omasta puolesta antaisi vaikkapa rokotekriittisen valita.

On muuten noi pienessä kuvassa olevat syöpähoidot käyneet aika hämmästyttävän kiitollisia ja onnellisia saamastaan hoidosta ja siitä miten selviytymisen ennuste vuosikymmenen kuluessa on parantunut, ja minä siitä miten heillä on (toivottavasti) vielä monta yhteistä vuotta täyttä elämää.

Mutta voisi se olla toisinkin, jos asuisi maassa jossa populistipoliitikkot antaisi "luonnon hoitaa", sillon sitä olisi onnellinen kun on nyt nuori ja vahva ja kuuluu lähes keskituloisiin joka on pystynyt säästämään kulkutautivaran.

Jos populaation koko huolettaa niin kehitysmaiden tyttöjen koulutus on semmoinen mihin kannattaa ohjata kymmenyksiänsä, ( pitäs munkin taas kun jäi pankin vaihdon yhteydessä :? )

Nykyisellä tietotaidolla ja tekniikalla ihan koko populaatio pystytään ruokkimaan ja hoitamaan. Enemmän se on kiinni halusta, siihen se homma kuseekin. Rahaakin on, ootelkaapa vaan kun joku riittävän iso pankki pitää pelastaa, kyse on vaan halusta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itse en liikahda kämpästä mihinkään, muuta kuin pakolliset kauppareissut, jossa pyrin pitämään maskia. Nämä toimet ei johdu koronan pelosta, vaan siitä että en aiheuttaisi pahaa mieltä kenellekään.
V*tuttaa tämä tilanne oikein huolella. Ei itse korona vaan tämä hysterian lietsonta.
Miksei uutisoida koronasta lievillä oireilla selvinneitä? Tai yleensäkin hengissä selvinneitä? Mahtaisi olla todella paljon suurempi luku, kuin kuolleet tai vaikeaoireiset.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mummoni puolesta harmittaa oikein tosi paljon. Hän ei uskalla liikkua missään, eikä tavata ketään, koska tällä pelotellaan. Nyt on vuoden ollut yksin kämpässään ja ruokaostokset tuodaan portaille. Hän on normaalisti aktiivinen ystävien luona, kerhoissa ja tapahtumissa kulkija, mutta nyt kärsii todella paljon yksinäisyydestä. Onko tämä jonkun mielestä parempi vaihtoehto elämälle, kuin pieni riski sairastua koronaan? Onko korona pahempi kuin eristyksen aiheuttama mielenterveyden menetys?

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Koronan on Suomessa sairastanut n. 37 t ihmistä ja noin 570 on kuollut. Kuolleiden keski-ikä on 84 vuotta, alle 60-vuotiaita on kuollut 24 ja 60 - 70 vuotiaita 34. Noilla nuorilla kuolleilla on ollut perustauteja tai jotain poikkeuksellisen outoa reagoimista tautiin/viime tipassa hoitoon hakeutumista. Suurin osa kuolleista on siis noita loppumetrien vanhuksia jotka ovat kuolleet koronan kanssa paremminkin kuin sen vuoksi. Kaikki joilla on testi + niin kuolema on pantu koronan syyksi.
Olen Viljamin kanssa samaa mieltä että jatkuva tiedotus on saanut aikaan koronahysterian, myös terveydenhuollon sisällä. Covid-19 infektiota sairastavat on priorisoitu ja esim. HUSin valtavat resurssit on kohdennettu pandemian hoitoon. HUS on ns. korekimmassa valmiustilassa. Muita hoidetaan jos resurssia jää, tosin resurssiahan on 100% käytettävissä, tehoilla on 10 potilasta ja sairaalassa muualla 40, kyse on käytämnnössä hyvin pienestä osuudesta kokonaiskapasiteettiin suhteutettuna. Minua jurppii erityisesti tuo tiedottaminen ja sen yksipuolisuus. Nykyinen pandemiatilanne kääntyi merkittävästi parempaan suuntaan jo marraskuun lopulla mutta siitä on oltu hiljaa. Jouluna peloteltiin vielä valmiuslailla mikä oli täydellisen perusteetonta. Nyt aletaan hokea kolmatta aaltoa mitä koronakiiimaiset odottavat kuin kuuta nousevaa. Monella julkisuuteen hyvin aktiivisesti pyrkivällä asiantuntijalla on oma intressi. Silti on selvää että parasta ja halvinta Suomen talousasioiden hoitoa on pandemian kurissapito, siltä nakökannalta tämä on ymmärrettävää. Itse pidän maskia ja yritän käyttäytyä kaikissa tilanteissa suositusten mukaisesti. liikun normaalisti, käyn kaupoissa ja ravintoloissa, baareissa en ole käynyt. Syksyllä kävin ulkomaillakin ja kotimaassa olen matkustellut.
Rokotukset ovat ainoa tie ulos tästä. Rokotustenhan ottaminen on vapaaehtoista ja kulkutautimyöteisille on tilaa, tuollainen 70% rokotuskattavuus kai riittäisi. Olkoot matkustuskiellossa ja pitäkööt maskia sitten myöhemminkin. Uskon että kevään mittaan riskiryhmäläiset on rokotettu, todennäköisesti jo maaliskuun loppuun mennessä. Nuorethan voivat potea taudin, heillehän tauti on lähinnä flunssa ja samalla paras "rokotus". Mutta on mahdollista että korona jää kiertämään väestöön ja palaa kausittain, sitä ei tiedetä vielä. Virukset aina mutatoituvat ja sama rokote ei välttämättä töimi jatkossa. Ymmärtääkseni RNA-rokote on kohdistettu viruksen stabiiliin osaan ja pienet mutaatiot eivät vie sen tehoa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja jooseha »

kemppes kirjoitti:

Koronan on Suomessa sairastanut n. 37 t ihmistä ja noin 570 on kuollut. Kuolleiden keski-ikä on 84 vuotta,

Mutta eikös kuolleiden keski-ikä ole yleisesti tuota alempi? Silti tuosta puhutaan suu vaahdossa :roll:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Korona

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kemppes kirjoitti:

Rokotukset ovat ainoa tie ulos tästä.

Onko todellakin näin? Onko tämä korona jotain aivan ainutlaatuista maapallon historiassa? Kulkutauteja on tullut ja mennyt miljoonia vuosia. Nyt kuulkaa taas isoa kuvaa ajattelemaan --->

Vastaa Viestiin