Autoilu - verotus

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Esillä on ollut ehdotuksia, että autoilun verotus pitäisi muuttaa kilometripohjaiseksi. En kuitenkaan ole missään nähnyt loppuunvietyä laskelmaa siitä, mitä tällainen muutos oikeasti merkitsisi. Minä kun olen tälläinen joutilas diplomi-insinööri, niin päätinpä vihdoin laskea tämän ehdotetun muutoksen vaikutukset auki meille kaikille.

Otin lähtökohdaksi nykytilanteen (taino, vuoden 2019, koska siitä on saatavissa koko vuoden tilastotiedot). Lähdin laskemaan siten, että ynnätään yhteen tieliikenteeltä perityt kaikki verot (joka on n. 8 miljardia euroa vuodessa). Lasketaan sitten, mihin uusi kilometriveromalli johtaa, jos veroja kerätään edelleen samat 8 miljardia, mutta kuitenkin niin, että muut tieliikenteeseen kohdistuvat verot poistetaan kokonaan. Nykytasoinen verokertymä varmistetaan siis GPS -pohjaisella kilometrimaksulla. Seuraavassa laskelma:

Tieliikenteen_verotus-2020-11-10_09-30-23.png
Tieliikenteen_verotus-2020-11-10_09-30-23.png (64.53 KiB) Katsottu 2668 kertaa

Kuva 1. Tieliikenteen verot kerättynä kilometripohjaisella verolla.

Laskelmasta nähdään, että kun kilometrivero asetetaan 11 senttiin, saadaan nykytasoinen verokertymä 8 miljardia. Samalla se merkitsee sitä, että auto- ja käyttövoimavero voidaan poistaa ja yhtälailla vuosittainen käyttömaksu voidaan poistaa. Lisäksi vielä polttoaineiden polttoainevero voidaan poistaa, jolloin bensiinin (ja muidenkin polttonesteiden) nykyinen 1,40 euron litrahinta halpenee 46 senttiin litralta.

Miten olisi? Kelpaisiko teille?

Minä ainakin ottaisin tällaisen verouudistuksen riemusta kiljuen vastaan. Ei ne siellä hallituspuolueissa sentään ihan tyhmiä ole... Ihmettelen vaan, mikseität ole julkaisseet tätä laskelmaa laajemmalti. Keskustapuolue vaatii tähän muutokseen subventiota maaseudulle ja köyhille, mikä sekin on varmaan jollakin keinolla järjestettävissä.

Tein laskelman kokonaisliikennesuoritteeseen perustuen eli siinä ovat mukana kaikilla ajoneuvoilla ajetut kilometrit, siis henkilöautot, pakettiautot, kuorma-autot ja linja-autot. Tämä verouudistus antaisi melkoisen subvention kuorma- ja linja-autoliikenteelle, jota teollisuuspiirit yleensä ovat halunneetkin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miten tämä lisäisi ruotsista, norjasta, virosta polttoaineturismia ja salakuljetusta noihin maihin? Niistä jäisi kilometrivero saamatta.

Muuten ihan mielenkiintoinen ajatus.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Kuinkas moni uskoo, että veromuutoksilla pyritään samaan tai pienempään tuottoon? Ihmettelisin jos lopputuloksena olisi liikenneverotuksen keveneminen kokonaisuutena - esim. malli Berner ei näyttänyt yhtään sen suuntaiselta. 11c/km kuulostaa kyllä halvalta, kaupunkiajoon ainakin..

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pentti M Reku kirjoitti:

Kuinkas moni uskoo, että veromuutoksilla pyritään samaan tai pienempään tuottoon? Ihmettelisin jos lopputuloksena olisi liikenneverotuksen keveneminen kokonaisuutena - esim. malli Berner ei näyttänyt yhtään sen suuntaiselta. 11c/km kuulostaa kyllä halvalta, kaupunkiajoon ainakin..

Laskelmassani en keventänyt liikenteen verotusta yhtään. Tasan samat eurot kerätään kuin ennenkin - eri tavalla tosin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Miten tämä lisäisi ruotsista, norjasta, virosta polttoaineturismia ja salakuljetusta noihin maihin? Niistä jäisi kilometrivero saamatta.

Ei se salakuljetus mikään ongelma ole - siis Suomelle: Suomi saa ulkomaille ostetusta polttonesteestä arvonlisäveron itselleen. Kaikki ulkomaille ostettava polttoaine on Suomelle vaan silkkaa tuloa arvonlisäveron muodossa. Ei ole mitään merkitystä sillä, että ulkomaisista ajoneuvoista ei kerry kilometriveroa, koska eivät ne nytkään mitään veroa Suomeen maksa, eli mitään "veromenetystä" ei ole.

Enemmän salakuljetus haittaisi naapurimaita, koska niissä polttoaineostot vähenisivät ja niihin maihin kertyvä sikäläisen polttoaineveron ja arvonlisäveron tuotto pienenisi.

Ongelma ei siis olisi Suomen vaan naapurimaiden. Naapurimaiden täytyisi varmaan alkaa verottaa Suomesta tuotavaa polttoainetta rajalla...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Salakuljetus on siinä mielessä ongelma, että rikollisuus lieveilmiöineen lisääntyy.
Tällä hetkelläkään ei saa rajan yli tuoda (tankissa olevan polttoaineen lisäksi) kuin 10 litraa verovapaasti.

EU ei ikinä tule hyväksymään sitä, että joku jäsenvaltio pudottaa polttoaineen hinnan puoleen tai kolmasosaan yleisestä hintatasosta, koska se on epistä.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja torneol »

Oletko kysynyt?

Nazca Fuego

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

koska se on epistä.

Elämä on.

EU:ssa jäsenvaltiot päättävät itsenäisesti veroistaan. Unionilla ei ole siihen paljon nokan koputtamista.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuo malli oikein kannustaa kuluttamaan luonnonvaroja :( Uudet autot on selvästi halvempia ja auton kulutuksella ei ole kovin paljoa merkitystä. Suuri kulutuksisen auton ajaminen jopa halpenee, kun taas pieni kulutuksisen vastaavasti kallistuu. Puhdas kilometriverotus suosii sitä mitä sanotaan haluttavan pienemmäksi - luonnonvarojen kulutusta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Miten tuo kilometrikorvaus mahdettais kerätä? Jos se on vain kerran tai pari vuodessa niin siitä voi tulla aika iso paukku kerta heitolla maksettavaksi kun käyttö tuntuu tankatessa niin halvalta.
Lisäksi juuri tuo vaikutelma halvasta hinnasta sotii aika pahasti ilmastotavotteita vastaan kuten jooseha tuossa jo mainitsi

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jooseha kirjoitti:

Tuo malli oikein kannustaa kuluttamaan luonnonvaroja :( Uudet autot on selvästi halvempia ja auto kulutuksella ei ole kovin paljoa merkitystä. Suuri kulutuksisen auton ajaminen jopa halpenee, kun taas pieni kulutuksisen vastaavasti kallistuu. Puhdas kilometriverotus suosii sitä mitä sanotaan haluttavan pienemmäksi - luonnonvarojen kulutusta.

Jepjep. Sitten on ehdotettu myös sitä, että nostettaisiin polttoaineveroa tuntuvasti.

Laskukoneeni raksuttaa uuden verotusvaihtoehdon: kaksinkertaistetaan polttoainevero, jolloin bensiinin litrahinta kallistuu 2,34 euroon. Oletataan lisäksi, että kansa ei halua tuhlata autoiluun yhtään enempää rahaa kuin nykyäänkään, jolloin kilometrisuorite pienenee:

Tieliikenteen_verotus-2020-11-11 07-57-58.png
Tieliikenteen_verotus-2020-11-11 07-57-58.png (78.44 KiB) Katsottu 2554 kertaa

Kuva 1. Kaksinkertaistetaan polttoainevero...

Tällöin havaitaan, että ajettu kilometrimäärä pienenee 10 miljardilla kilometrillä eli hiilidioksidipäästöt pienenevät 20 %. Kelpaisiko tämä?

Ja keskustapuolue esittää ponnen maaseudun ja köyhien toimeentulosta...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajarmala kirjoitti:

EU:ssa jäsenvaltiot päättävät itsenäisesti veroistaan. Unionilla ei ole siihen paljon nokan koputtamista.

Ei siihen mitään painettua kieltoa olekaan, mutta politiikka ei toimikaan niin. Pienen maan poliitikot ovat hyvin varovaisia pahoittamaan isojen maiden poliitikkojen mieltä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajarmala kirjoitti:

Kuva 1. Kaksinkertaistetaan polttoainevero...

Tällöin havaitaan, että ajettu kilometrimäärä pienenee 10 miljardilla kilometrillä eli hiilidioksidipäästöt pienenevät 20 %. Kelpaisiko tämä?

Ja keskustapuolue esittää ponnen maaseudun ja köyhien toimeentulosta...

Miksei nelinkertaisteta uusien autojen autoveroa?
Tämä toisi työpaikkoja autokorjaus-alalle ja kannustaisi säästämään luonnonvaroja.
Uuden auton rakentaminen kokonaisuutena, tuottaa varmasti enemmän päästöjä kuin vanhoilla jo olemassa olevilla ajelu.
Voitaisiin panostaa vanhojen autojen päästöjen vähennyksiin retrofit sarjoilla. Taas tulisi kotimaahan töitä.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja torneol »

Joo, uusia vähäpäästöisiä tyrkytellään koko ajan ja vedotaan siihen, että käytön aikainen päästö on se suurin pitkässä juoksussa. Jos maailmassa tehdään about 70 miljoonaa autoa vuodessa, niin siitä määrästä vähentäminen auttaisi myös kummasti. Olkoonkin, että Suomen osuus tosta on naurettavan pieni.

Kuitenkin vanhan bensa-auton saa muutamalla satasella vähäpäästöiseksi. Harmi, että verotus ei sitä tue. Lobbarit eivät tätä suosi, kun taitavat pitää Nesteen osakkeita taskussa :mrgreen:.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu - verotus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Koko autoverohomma -mistä vaahdotaan hirmuisesti- on ihan merkityksetön juttu, uusien autojen myynnin kannalta.
Suomen eniten myyty auto vuonna 2019 oli Skoda Octavia. Tässä autossa autovero on noin 2500€ luokkaa.
Kukaan uuden auton hankkija ei tee osto- tai ostamattajättöpäätöstä parin tonnin takia.

Tämä asia yllättää monet ihmiset, kun kahvipöytäkeskusteluissa yleinen käsitys on, että autovero olisi noin puolet uuden auton hinnasta.

Vastaa Viestiin