Citycoco scooter

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja sv »

Onko 3 pyöräinen citycoco laillinen ajettava pyöräteillä.
Esim. Fruuko.fi/sähköinen mopo sb50-3
Tai yleensä missä on 2000w moottori.
Tietävät kertokaa

Seppo

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Suomessa tuon tyyppiset ajoneuvot on määritelty: max teho 1000W, max speed 25km/h ja max leveys 80cm.
No Fruugon peli 2000w, 25km/h ja 82cm, eli kaksi kohtaa kolmesta ei mene rajoihin.

MUTTA, itse jos kokisin kyseisen laitteen itselleni tarpeelliseksi ja hyväksi, niin ostaisin ja ajelisin tyytyväisenä menemään.
Koskaan ja kukaan ei tule mittaamaan leveyttä tai moottoritehoa.

Ennenkin on keskusteltu sähkömoottorin tehon määrittelystä. Mitä se tarkoittaa? Hetkellistä piikkitehoa? Oikosulkuvirtaa? Parhaan hyötysuhteen max tehoa? Jatkuvan käytön kestävää tehoa? Kovin veteen piirretty viiva ja muuttuu vielä akun varaustilan mukana.

Liitteet
4DAE6F6F-99E4-466E-B8DC-FA1E1516E6AF.jpeg
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sen verran lisään tuohon Viljamin tekstiin, että tehonylitys vaikuttanee korvausvastuuseen mikäli ajaa onnettomuuden. Silloin se voi hyvinkin tulla esille.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Totta. Näinhän se menee.
Normaaleissa parkkipaikka- tai risteyskolareissa ei kuitenkaan koota tutkintalautakuntaa selvittämään ajoneuvojen teknisiä ominaisuuksia.
Jos kiilaa täyden turistibussin mereen, niin silloin kyllä tutkitaan.
Rikoksena tämä vastaa polkupyörää yhdellä jarrulaitteella. Uusi tieliikennelaki teki kaikista suomen vain jalkajarrullisista pyöristä laittomia. Niillä ihmiset kuitenkin aika rohkeasti ajelevat lakia uhmaten.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja jori »

Lisäksi pitää muistaa, että valmistajan ilmoitus tehosta ei välttämättä (koskaan) ole totta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei uusi tll takautuva sentään ole eli vanhoissa pyörissä ei edelleenkään tarvita sitä mitä ei valmistusajankohtana tarvinnut :wink: Toinen ontuvuus rinnastuksessa on se että fillari ei jarruttomanakaan ole kuin jarruton fillari. Laiton toki, mutta ajoneuvoluokka on edelleen sama. Ylitehoinen kevytsähköajoneuvo taas ei enää ole kevytsähköajoneuvo vaan mopo, joka tarvii mopon vakuutuksen.

Henkilövahingon sattuessa voi vakuutusyhtiötä kiinnostaa millä se on aiheutettu. Korvaussumma voi meinaa tulla huonolla tuurilla näennäisesti mitättömässäkin kolarissa isoksi.

Tuollaisiin laittomuuksikn neuvojalle nämä voivat olla itsestään selviä harkittuja riskejä. Neuvoessa ne vaan jätetään syystä tai toisesta sanomatta ääneen :roll: ja joku hyväuskoinen ei sitten edes tiedä mitä riskejä niiden perusteella ottaa :(

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti: 29 Maalis 2022, 11:53

Lisäksi pitää muistaa, että valmistajan ilmoitus tehosta ei välttämättä (koskaan) ole totta.

Mutta lainsäädäntö lähtee ilmoitetusta tehosta. Ei todellisesta eli jälkimmäisellä ei ole väliä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 29 Maalis 2022, 12:00

Tuollaisiin laittomuuksikn neuvojalle nämä voivat olla itsestään selviä harkittuja riskejä. Neuvoessa ne vaan jätetään syystä tai toisesta sanomatta ääneen :roll: ja joku hyväuskoinen ei sitten edes tiedä mitä riskejä niiden perusteella ottaa :(

Kerroin ensin ettei laite täytä pykäliä ja sitten kerroin miten itse suhtautuisin. Toki jäi erikseen painottamatta, ettei tämä ollut kannustus laittomuuteen.

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja sv »

Kiitos Teille kaikille tiedosta ja kommentoista.
Mutta heittäisin pohdittavaksi vielä asian joka koskee meitä kaikkia jossain vaiheessa.
Nimittäin,täytän kesäkuussa 87vuotta, pyöräni on ICE Adventure F26 varustettu Bafang 750w 48v keskiömoottorilla, ajellut noin 1000-3000km kesäsin,viimekesänä vain 200km kuumasta kesästä johtuen, kuusivuotta sitten laitettiin tahdistin.
Omat tehot ovat vähitellen ruvenneet putoamaan ja kardiologi kieltänyt rasitukset aorttaläpän ahtauman ja aorttan laajenemisen johdosta.

Kysymys: Minkälaista kulkuneuvoa ajattelesitte minulle ja ehkä itsellenne, kun vielä on liikuntakykyinen, eikä vielä Seniori skootteria haluaisi.
Ajokortti vielä voimassa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No eikö tuo ICE Adventure ole jo valmiiksi melko makea peli?
Siihen vain varusteeksi peukalokaasu (niin pääsee polkemattakin tarvittaessa) ja aurinkokatos.

Sitten senioriautoksi valitsisin helposti sisään kiivettävän ja kevyesti käänneltävän automaattivaihteisen tila-auton.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Citycoco scooter

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti: 29 Maalis 2022, 20:22

No eikö tuo ICE Adventure ole jo valmiiksi melko makea peli? Siihen vain varusteeksi peukalokaasu (niin pääsee polkemattakin tarvittaessa) ja aurinkokatos. Sitten senioriautoksi valitsisin helposti sisään kiivettävän ja kevyesti käänneltävän automaattivaihteisen tila-auton.

Sitä minäkin mietin, että jos minun pikkumoottoreilla ajaa polkematta, niin miksi ei 750W aja. Jos akkukapasiteetti ei riitä, sitten vaan toinen akku mukaan.

sv kirjoitti: 29 Maalis 2022, 19:14

Kysymys: Minkälaista kulkuneuvoa ajattelesitte minulle ja ehkä itsellenne, kun vielä on liikuntakykyinen, eikä vielä Seniori skootteria haluaisi. Ajokortti vielä voimassa.

Vastaus kysymykseen: juuri tuollaisen, joka sinulla jo on.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin