Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Minkäköhän suuruisen alipaineen tälläinen halpa jarrujen ilmauslaite kykenee tekemään? Toisin sanoen imukorkeus on hakusessa.
Kuva
Pitäis ottaa vesinäyte pienen putken kautta ja siihen pohdin eri vaihtoehtoja.
Pelkällä letkulla se kyllä onnistuisi yksinkertaisimmin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Alipaineen puolella pelataan varsin pienillä paineilla. Max -100kPa. Tähänhän ei päästä, mutta joku -80kPa vois olla mahdollinen.
Yhtäkkiä stetsonista heitettynä teoreettinen max nostokorkeus alipaineella on luokkaa 10 metriä. Eli käytännössä 8m. Ja arvioidaan halpis ejektori vähän vielä huonommaksi, niin 5m vois olla realismia? Jos pilkku ei sattunut kohdalleen, niin korjatkaa.

Viimeksi muokannut Vilijami, 11 Huhti 2022, 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Piti vielä alkaa pohtia suuruusluokkaa.
Eli:
1 Pascal = 1 Newton/m2.
100kPa = 100 000N/m2
100 000N kannattelee 10 000kg kuormaa
1mm x m2 vettä on 1 litra eli 1 kilo
10 000mm x m2 on 10 000 litraa eli 10 000kg
10 000mm = 10m
Eikö vaan?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja Härski »

Etraassa myynnissä oleville varsinaisille ejektoreille ilmoitetaan maksimi alipaineeksi —88kpa.

Varmaan jos puolet tuosta imee tommonen massaruiskutekele, niin arvaus lienee tontilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kyllä alipaineella imee korkeammalle kuin tuollaisella teorialla. Niksi on hypyyttää imuletkua sopivasti ilmassa, niin nostettavana on vesipatsaan sijaan vesi-ilmapatsas, joka on oleellisesti kevyempi. Ettekö imuvaunua ole käyttäneet :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti: 12 Huhti 2022, 20:06

Kyllä alipaineella imee korkeammalle kuin tuollaisella teorialla. Niksi on hypyyttää imuletkua sopivasti ilmassa, niin nostettavana on vesipatsaan sijaan vesi-ilmapatsas, joka on oleellisesti kevyempi. Ettekö imuvaunua ole käyttäneet :mrgreen:

No, ei olla. Piti oikein internetistä katsoa, mikä on imuvaunu. Sehän olikin loka-auto ilman autoa.
:mrgreen:

Imuvaunu.jpg
Imuvaunu.jpg (117.51 KiB) Katsottu 1508 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja Härski »

Pannahisen vesi, kun se muuttuu höyryksi, kun oikein imee ja imee. Tietysti.. Onhan sekin veden nostamista jos sitä höyrynä imee/pumppaa.. 🤔

Tommosessa imuvaunussa taitaa letkussa mennä jotain.. Khöm.. Kiinteitä kappaleita mukana. Ehkä sellaiset saattaakin massan hitausvoiman ansioista noustakkin paremmin hytkyttelemällä. 🤔

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 13 Huhti 2022, 11:29

Pannahisen vesi, kun se muuttuu höyryksi, kun oikein imee ja imee. Tietysti.. Onhan sekin veden nostamista jos sitä höyrynä imee/pumppaa.. 🤔

Tommosessa imuvaunussa taitaa letkussa mennä jotain.. Khöm.. Kiinteitä kappaleita mukana. Ehkä sellaiset saattaakin massan hitausvoiman ansioista noustakkin paremmin hytkyttelemällä. 🤔

Ilma, ja tietenkin höyry myös, siellä veden seassa pienentää seoksen tiheyttä ja siten tarvittavaa imupainetta tiettyä korkeutta varten. Paineen yksikkö muuttuu vesipatsasmetreistä vaahtopatsasmetreiksi. :mrgreen:

P= roogeehoo. Kun tiheys roo pienenee, pienenee myös hydrostaattinen paine. Hytkytys on tarpeen, jotta neste ja ilma eivät ehdi erottua putkessa veden valuessa kuplien ohi takaisin alas. Havaintona tuo on "kuplat nousevat pintaan", vaikka oikeasti siinä on kyse veden valumisesta alas. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja jooseha »

En olis Härskin käytännön läheisenä immeisenä pyrkivän kumoamaan toimivaa käytäntöä teoriaa soveltamalla :shock:

Pistä vaikka ilmaten auton jarrut oppimismielessä. Siinä ilmat tulee alakautta ulos vaikka se on jarrunesteitä kevyempää :wink:

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Tein pneumatiikkasylinteristä ja parista palloventtiilistä imupumpun... Sillä pääsee mataliin paineisiin, mutta paineen laskiessa pumpatun ilman määrä pienenee per pumppaus. Noissa kaupallisissa pumpuissa on ongelmana että suuntaventtiili ei toimi jos paine laskee liian matalaksi. Toisaalta jos laskee letkun/pumpun täyteen vettä niin toimii paremmin, kun vesi ei laajene niin kauan kun se ei höyrysty.

Vastaa Viestiin