Pystypyöräsi kuva

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Satulaputki jumissa, mutta tuntus että on aika liki sopiva mulle.

Onko kukaan keksinyt jotain superniksiä nuiden jumineiden satulatolppien ja stemmien irroitteluun?

Jori oli saanut vinkin asetoni-öljy -litkun käyttämisestä. Kuulemma toimi hienosti

Toimi toiseen pyörään, mutta ei sitten toiseen. :( Saattaa olla, että lämpötilan vaihtelu oli keväällä isompaa ja siksi tuo omatekoinen irrotusöljy pääsi paremmin tunkeutumaan putkien väliin. Eli pyörä kylmään ja asetoniöljyä imeytetään rakoon useassa vaiheessa. Onnistuneessa yrityksessä vielä lämmitin kuumailmapuhaltimella runkoa, jolloin asetoni reagoi paremmin siellä raossa olevan ruosteen kanssa. Muhi yön yli ja viileän yön jälkeen lähti, kuin ei olisi kiinni ollutkaan. :)

Mahtaako tuossa asetonissa olla jotain erityisiä ominaisuuksia? Varastosta löytyi tilkka moottoriöljyä ja tärpättiä, tuntuu toimivan tuokin sekoitus. Pyörän kun kääntää väärin päin ja lirauttaa alakautta tilkan haarukan ruotoputkesta sisään. Keskiöön täytyy varmaan porata reikä.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja ki »

Pentti M Reku kirjoitti:
jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Satulaputki jumissa, mutta tuntus että on aika liki sopiva mulle.

Onko kukaan keksinyt jotain superniksiä nuiden jumineiden satulatolppien ja stemmien irroitteluun?

Jori oli saanut vinkin asetoni-öljy -litkun käyttämisestä. Kuulemma toimi hienosti

Toimi toiseen pyörään, mutta ei sitten toiseen. :( Saattaa olla, että lämpötilan vaihtelu oli keväällä isompaa ja siksi tuo omatekoinen irrotusöljy pääsi paremmin tunkeutumaan putkien väliin. Eli pyörä kylmään ja asetoniöljyä imeytetään rakoon useassa vaiheessa. Onnistuneessa yrityksessä vielä lämmitin kuumailmapuhaltimella runkoa, jolloin asetoni reagoi paremmin siellä raossa olevan ruosteen kanssa. Muhi yön yli ja viileän yön jälkeen lähti, kuin ei olisi kiinni ollutkaan. :)

Mahtaako tuossa asetonissa olla jotain erityisiä ominaisuuksia? Varastosta löytyi tilkka moottoriöljyä ja tärpättiä, tuntuu toimivan tuokin sekoitus. Pyörän kun kääntää väärin päin ja lirauttaa alakautta tilkan haarukan ruotoputkesta sisään. Keskiöön täytyy varmaan porata reikä.

Satulaputken irtoaminen ei sitten johdu siita etta kun lämmität ulompaa putkea niin se lämpolaajenee?

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Satulaputki on onneksi irti, keskiötä en ole vielä purkanut (fauber).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

ki kirjoitti:
Pentti M Reku kirjoitti:
jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Satulaputki jumissa, mutta tuntus että on aika liki sopiva mulle.

Onko kukaan keksinyt jotain superniksiä nuiden jumineiden satulatolppien ja stemmien irroitteluun?

Jori oli saanut vinkin asetoni-öljy -litkun käyttämisestä. Kuulemma toimi hienosti

Toimi toiseen pyörään, mutta ei sitten toiseen. :( Saattaa olla, että lämpötilan vaihtelu oli keväällä isompaa ja siksi tuo omatekoinen irrotusöljy pääsi paremmin tunkeutumaan putkien väliin. Eli pyörä kylmään ja asetoniöljyä imeytetään rakoon useassa vaiheessa. Onnistuneessa yrityksessä vielä lämmitin kuumailmapuhaltimella runkoa, jolloin asetoni reagoi paremmin siellä raossa olevan ruosteen kanssa. Muhi yön yli ja viileän yön jälkeen lähti, kuin ei olisi kiinni ollutkaan. :)

Mahtaako tuossa asetonissa olla jotain erityisiä ominaisuuksia? Varastosta löytyi tilkka moottoriöljyä ja tärpättiä, tuntuu toimivan tuokin sekoitus. Pyörän kun kääntää väärin päin ja lirauttaa alakautta tilkan haarukan ruotoputkesta sisään. Keskiöön täytyy varmaan porata reikä.

Satulaputken irtoaminen ei sitten johdu siita etta kun lämmität ulompaa putkea niin se lämpolaajenee?

Totta, varmaan se yön yli jäähdyttyään oli vielä ulkoputkestaan lämpimämpi kuin sisälle juuttunut sisäputki...vaimitensenytoli. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja PW »

IMG_20210304_094239.jpg

Anopilta jäi -50 luvun Cresentti - aito CF :mrgreen: Pumppasin renkaisiin ilmaa - toimii :mrgreen: Liekkö alkuperäiset renkaatkin?
Työkalulaatikko hävinnyt ja lamppu, jalkakin ollut alunperin kakshaaranen - muuten taitaa olla aika alkuperäisessä varustuksesta. Romuihin oli menossa toimiva pyörä, Anni ymmärs pelastaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Upea vanha velo! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Cortina U4.jpg

Tilasin Hollannista tuollaisen työjuhdan kauppareissuja varten. Rahti oli aika suolainen (160€) mutta toisaalta pyörien hinnat Hollannissa ovat hieman edullisemmat kuin täällä. Toisaalta Suomesta ei oikein saa tuollaisia perinteisiä Hollantimalleja, täällä myydään vain urheillullisia hybridipyöriä. Hyvää pyörässä on vankka rakenne, tavaran lastausmahdollisuudet, pysyty ajoasento ja loivat runkokulmat. Erityisesti pyörän loiva satulaputken kulma miellyttään. Sen ansiosta jalat ylettyy hyvin maahan vaikka etäissyys satulan ja keskiön välillä on normaali. Etutelineeseen pitää vielä hommata laatikko.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Asiallisen näköinen arkipyörä. Onneksi olkoon. :D
Satulan nokka kyllä näyttäisi kuvassa olevan naksun tai pari liian yläällä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kuva vähän hämää. Pyörässä on tuollainen tukeva keskijalka ja pyörän eturengas on kuvassa irti maasta. Pyörässä on siisi ihan vaakatasossa kulkeva vaakaputki, vaikka se näytää laskealta. Mutta, joo satulan nokka on vähän pystyssä ja olen laskenut sitä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Tukeva keskijalka on hyvä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Vilijami kirjoitti: 26 Elo 2018, 12:20
jviirret kirjoitti:

Satulaputki jumissa, mutta tuntus että on aika liki sopiva mulle.

Onko kukaan keksinyt jotain superniksiä nuiden jumineiden satulatolppien ja stemmien irroitteluun?

Pyörätohtorilla on paineilmatyökalu, jolla kuulemma voi rikkoa mitä tahansa. Siis taltta, joka paukuttaa paineilman voimalla. Sitä käyttäen lahtee, mutta kannattaa tosiaan varoa ettei mikään hajoa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Puukkosahalla on mahdollista sahata lovi putkeen joka vapauttaa sen, mutta vaatii toki tarkkaa työskentelyä

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

MikaH kirjoitti: 31 Maalis 2021, 09:58

Toisaalta Suomesta ei oikein saa tuollaisia perinteisiä Hollantimalleja, täällä myydään vain urheillullisia hybridipyöriä.

Tossa on täysin umpinainen ketjusuoja. Niissä ketju voi kuulema kestää lähes ikuisesti. Eikö ketjun "venymäkin" ole pääasiassa nivelten kulumista, jolloin ketju jännitettynä on pidempi? Jos ketju pysyy puhtaana, se ei myöskään veny.

Kiinnostaisi laittaa tollainen suoja omaan talvipyörään. En vaan ole saanut aikaiseksi tilata hollantilaisesta kaupasta, koska noita ei juuri muualla ole. Itse jos väsää muovilevystä, on vaikeampi saada yhtä kätevä ja nopeasti purettava suoja renkaanvaihtoa ajatellen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Polkumies kirjoitti: 17 Huhti 2021, 11:26

Tossa on täysin umpinainen ketjusuoja. Niissä ketju voi kuulema kestää lähes ikuisesti.

Mulla oli yhdessä pyörässä. Otin sen heti pois. Sitten kun sinne umpinaiseen menee se kaikki roska ja paska - niin ei oo kiva. Helpompi pitää puhtaana kun ketju avoin.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Ralii »

177913761_163213662365952_1104228043671315211_n.jpg

2 testilenkkiä ajettu lainapyörällä. Vieläkin tuntuu sukelatamiselta toi ajoasento. Ajattelin nyt kuitenkin haastaa näkemystäni näistä käyrätorvista ja koittaa säätää sitä ajettavammaksi ja kokeilla ainakin muutaman lenkin ajan millaista puuhaa tää on.

Kyseessä on siis cyclocross pyörä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Vastaa Viestiin