Potkulauta vai potkupyörä?

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 622
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Potkulauta vai potkupyörä?

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 02 Helmi 2012, 18:21

Arvelisin, että "potkupyörä" on suomennos "kickbike" nimisen tuotteen nimestä. (Suomalainen keksintö muuten) ja laki tarkoittanee siis tällaista suuremmalla etupyörällä ja myös kohtalaisen suurella takapyörällä varustettua välinettä, jolla pääsee varsin hyvää vauhtia.
Kuva

Potkulaudaksi sen sijaan on sanottu iän kaiken pienipyöräistä potkutettavaa laitetta.Kuva
tällaista!

Tällainen sen sijaan on
Kuva
rullalauta, joka siis ilman muuta on jalankulkija.

Lain laatija koko ajan noudattaa periaatetta, että jalankulkijaksi lasketaan ne välineet, joiden rakenteellinen nopeus :roll: on lähellä jalankulkijaa. Polkupyöriksi ja paria kastiin tuomitaan syrjittäväksi kaikki ne välineet, joilla pääsee tätä kovemmin. Tätä tehdään koko ajan unohtaen, että kaikilla pyörällisillä jalankulkuvälineillä pääsee haluttaessa liian lujaa jalkakäytävälle ja toisaalta nopeimmallakin polkupyörällä voi ajaa myös kävelyvauhtia.

Jaottelu vuohiin ja lampaisiin johtaa erittäin monimutkaisiin väistämissääntökiemuroihin, jossa vastapuolen luokka täytyy liikennetilanteessa tunnistaa, ennen kuin väistämissuhteet selviävät.

Toistan vieläkin tämän, jonka olette varmaan kuulleet kyllästymiseen asti: Minusta kevyen liikenteen liikennemerkkien merkitykset pitäisi muuttaa nopeusrajoituksiksi ja sallia kaikki liikenne jalkakäytävällä, kunhan nopeus on jalankulkunopeus: Jalkakäytävää liikkuva rajoitetaan liikkumaan jalankulkijan nopeutta. Tällöin ei tarvitse luokitella kevyen liikenteen välineitä, eikä väijyä auton ratissa, että onkos tuo jalkakäytävältä suojatielle ajava pyöräilijä yli vai alle 12 vuotias ja onkos tuo nyt invapyörä (jalankulkija) vai nojapyörä :D (pyöräilijä) ja onkos tuo nyt potkulauta vai potkupyörä, niettä, kumpihan tässä nyt väistää.

"Alempitehoinen sähköpotkulauta, jonka moottorin teho on enintään 1 kW ja suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h, määritellään jalankulkua avustavaksi tai korvaavaksi liikkumisvälineeksi. Tällaisella laudalla liikkuva katsotaan jalankulkijaksi. Alempitehoista sähköpotkulautaa saa kuljettaa myös jalkakäytävällä, mutta sen kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Näitä sähköpotkulautoja näkee liikenteessä kuitenkin harvoin.Lähde Sisä-Suomen poliisilaitos"
https://www.paivanlehti.fi/yleisimmat-s ... ada-sakon/

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 622
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Potkulauta vai potkupyörä?

Viesti Kirjoittaja ki »

jviirret kirjoitti: 01 Loka 2013, 15:43
teee kirjoitti:

Tietääkö joku, mikä on tarkkaan ottaen potkulaudan ja potkupyörän ero?

Ei sitä tarkalleen ottaen ole sanottum missään. Minusta hyvä ero on renkaat. Potkupyörässä on ilmakumirenkaat ja potkulaudassa umpikumia.

Jukka

Jos potkulautaan olettaen että se on mahdollista vaihtaisi samankokoiset ilmakumipyörät niin muuttuisiko se siitä potkupyöräksi? Nopeuteen kai vaikuttaa myös pyörien koko. Onko pienet ilmakumipyörät sen nopeammat edes vai peräti hitaammat?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 622
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Potkulauta vai potkupyörä?

Viesti Kirjoittaja ki »

ki kirjoitti: 28 Elo 2018, 00:23
jori kirjoitti:

Arvelisin, että "potkupyörä" on suomennos "kickbike" nimisen tuotteen nimestä. (Suomalainen keksintö muuten) ja laki tarkoittanee siis tällaista suuremmalla etupyörällä ja myös kohtalaisen suurella takapyörällä varustettua välinettä, jolla pääsee varsin hyvää vauhtia.
Kuva

Potkulaudaksi sen sijaan on sanottu iän kaiken pienipyöräistä potkutettavaa laitetta.Kuva
tällaista!

Tällainen sen sijaan on
Kuva
rullalauta, joka siis ilman muuta on jalankulkija.

Potkupyörän ja potkulaudan eroista: Kolmipyöräsessä potkulaudassa ei ole samanlaista etuhaarukkaa kuin polkupyörässä eikä sitä ohjata kääntämällä ohjaustankoa vaan jotenkin kallistamalla tms.

Kolmipyöräsessä potkulaudassa ohjaustankoa painetaan vasemmalle tai oikealle samaan tapaan kuin auton vaihdekeppiä ja se kääntää pyöriä. Pyöriä saa käännettyä 45 astetta.Käytännössä kääntösäde on hyvin laaja eikä potkulauta ole siis siten nopeasti käännettävissä kuten polkupyörä.Jos pitää kääntyä 90 astetta heti tai nopeasti niin siirtää perää 90astetta.

Viimeksi muokannut ki, 22 Touko 2021, 15:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 622
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Potkulauta vai potkupyörä?

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 02 Loka 2020, 11:28
Härski kirjoitti:

Mut jos menee vaihtaa jalkaa, niin sit joutuu vaihtaa sen paljasjalkakengänkin siihen kyykkäävään jalkaan :wink:

Joo, ja korkokenkä potkuttavaan.
Mä ostin niitä kenkiä kyllä 2 kpl, ettei tarvitse kesken kaiken alkaa vaihtamaan :) 8)

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 622
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Potkulauta vai potkupyörä?

Viesti Kirjoittaja ki »

Potkupyörällä ei saa kulkea jalkakäytävällä, potkulaudalla saa.Mä veikkaan että kaikki ketjussa olevat joissa on ilmakumipyörät, kun pyörät on vielä suuremmat kuin potkulaudan yleensä max 20cm halkaisijaltaan, on lain edessä potkupyöriä koosta riippumatta. Motonet myy ilmakumipyörällisiä potkulautoina. Niissä on 12 ja 16 tuuman renkaat.Mitä poliisi sanoo jos potkuttelee 16 tuuman pyörillä varustetulla Stiga air scooterilla jalkakäytävällä?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/531956/St ... auta-musta

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 622
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Potkulauta vai potkupyörä?

Viesti Kirjoittaja ki »

Hopea kirjoitti: 08 Loka 2013, 13:46

Ajoneuvolaki 19§:
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa.
Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Yksinkertaista. Vai onko?

Tästä voidaan päätellä, että yksipyöräisellä ajava ja kaikkia edellä käsiteltyjä muita laitteita käyttävä on tiellä rinnastettava jalankulkijaan.

Tarkempia määräyksiä on Asetuksessa kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien varusteista.
("Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.")

Siellä määritellään tarkasti kaikenlaista enemmän tai vähemmän oleellista, kuten suurin osa meistä kai jo tietää. Kuten että "polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello". :wink:

Tällaiset lait ja asetukset eivät pysy ajan eivätkä teknisen kehityksen tasalla. Suomessa on kuitenkin lähdetty siitä, että ajoneuvo pitää olla määritelty ajoneuvolaissa, jotta sillä saa ajaa tiellä. Siitä johtuen esim. Segway on meillä todellinen ongelma. Sillä kulkija ei ole jalankulkija eikä ajoneuvon kuljettaja, joten kannattaa seikkailla sellaisella vain (aidalla) suljetulla alueella. Huoh...

Ajoneuvolaki uusittiin tänä vuonna:
28 §
Muut moottorittomat ajoneuvot
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

Mitä tässä laissa säädetään polkupyörästä, sovelletaan myös sellaiseen potkupyörään ja muuhun vastaavaan moottorittomaan ajoneuvoon, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

Moottorittomaksi ajoneuvoksi katsotaan myös tieliikenteeseen tarkoitettu ja varustettu eläimen vetämä vaunu ja reki, jolta koon ja käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten ja muiden ajoneuvoa koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

Vastaa Viestiin