stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

Viesti Kirjoittaja ki »

Voihan olla etta tuo tangon kääntäminen teki ajamisesta huteraa tai kiikkerää. Ehkä pienellä ohjausliikkeellä sai aikaan liian suuren kääntymisen tai jotain

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 31 Touko 2019, 19:20

Lyhyt akseliväli tekee pyörästä lyhyemmän –siis suhteessa korkeamman. Kiikkerämmäksi se muuttuu akselivälin lyhenemisen verran, mikä ei välttämättä ole merkittävää. Kiikkeryys riippuu enemmänkin ohjauskulmasta ja etuhaarukan offsetista ja näiden aiheuttamasta jätöstä. Periaatteessa pysty ohjausakseli tekee pyörästä kiikkerämmän, tai oikeammin, ärhäkämmän ohjattavan.

CF ominaisuuksia voi tosiaan tehdä pyöräänsä siirtämällä satulaa alemmas ja taaemmas ja laittamalla vaikkapa Jopon sarvet, joilla ylettyy ohjaamaan, vaikka istuu takana. Stemmin kääntäminen ei välttämättä onnistu, sillä tavallinen tanko stemmi käännettynä ottaa kiinni polviin. Jopon sarvet käyvät normaalin tangon paikalle ja väistävät polvet yläkautta.

Tällainen muutos tekee pyörästä mukavamman pysähdyksissä ja liikkeellelähdöissä, mutta myös takapainoisen. Tuo on kuitenkin halvin ja helpoin tapa tehdä CF-ominaisuuksia pyöräänsä.

Takarenkaaksi kannattaa samassa yhteydessä valita selvästi paksumpi renkas kuin edessä, koska painopiste siirtyy voimakkaasti taakse, josta syystä myös keuliminen helpottuu. 8)

satulaa ei saa alemmas koska silloin polvet ei mahdu. ainoastaan voisi vaihtaa satulan sellaiseksi missä on liu ut. saisiko pyörästä pystyssä ajettavan ihan sillä että vaihtaisi jopon sarvet?

Vastaa Viestiin