Pakollinen takavalo

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ki kirjoitti: 28 Loka 2021, 03:03
Hopea kirjoitti: 26 Loka 2021, 08:42

Reelight on toimiva, vaivaton ja aina mukana. Etu- ja takavalo asennettuna se täyttää nykyisen tieliikennelain vaatimuksen etu- ja takavalaisimesta pyöräiltäessä niitä tarvitsevissa oloissa.

Meillä on yhdessä pyörässä setti kiinni. Sen haitta on melkoisen suuri siinä vaiheessa, kun pyörän renkaille pitää tehdä jotain. Valon kiinnityksen joutuu tekemään magneetteja lukuun ottamatta ihan alusta jokaisella renkaan asennuksella. Jostain syystä ainakin minulla tahtovat kädet loppua kesken sitä tehdessäni. Mutta kun tuo on havaintojeni mukaan ainoa miinus, olen antanut olla.

Jos naita uudempia ei-raskaita dynamoja saa niitakin kympeilla niin onko dynamoissa tata rengashaittaa? Jos ei vaihda talvirenkaita, niin silloin renkaan joutuu vaihtamaan vain sen puhjetessa.

Napadynamossa ei ole tätä haittaa. Niistä täytyy vain napata johtojen liitin irti kun irroittaa ja katsoa että dynamon liitin tulee takaisin asentaessa suunnilleen oikealle kohdalle joka ei vaadi kolmatta kättä.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

janx kirjoitti: 14 Loka 2020, 22:02
jviirret kirjoitti:

no ei ainakaan helsinkiläiset :lol:

Vielä kun olis se pakkanen ja ehkä luntakin.

tekee mieli tässä lokakuun lopussa +10 asteen lämpötilassa sanoa että juu tätä saadaan Helsingissä odotella. Muualla Suomessa on jo talvi ja lunta. Tänne varmaan joskus tammikuussa tulee lunta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossahan on kätevät valot eteen ja taakse (13€), eikä haittaa renkaan vaihtoa tai koko pyörän vaihtoa.

https://www.karkkainen.com/verkkokaupp ... akavalolla

Liitteet
C7CBB32C-9A73-468E-9C9F-0653D571807A.jpeg
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja janx »

Pipo on siitäkin hyvä, että kun sen pudottaa kerrostalon katolta, niin se ei hajoa. :mrgreen:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti: 28 Loka 2021, 21:25

Pipo on siitäkin hyvä, että kun sen pudottaa kerrostalon katolta, niin se ei hajoa. :mrgreen:

Toki parempi tuolloin, ettei pää ole siellä pipon sisällä... :mrgreen:

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti: 21 Loka 2021, 20:53
ki kirjoitti: 21 Loka 2021, 19:26

Miten usein lamppu suunnilleen pitää ladata? kerran kaudessa vai tiheään?
Usb-lataus tulee sikäli halvemmaksi kun ei tarvitse ostaa pattereita. Nappiparistot maksaa helposti 3e /kpl.

Ei ole mitattu, mutta voisihan sen joskus mitata akullinen kun on, niin se ei maksa mitään. Kun sen kanssa ajelee asioille ja kauppoihin, niin parin kolmen viikon välein se sammuu. Mutta hätä ei ole sen näköinen, koska minulla on satulatolpassa toinenkin kiinalainen halpis akkutakavalo. Silloin vaan se toinen päälle ja matka jatkuu kohti latausasemaa.

Mutta saahan noita Suomestakin...

Noniin, nyt on mitattu: takavalon akku ottaa USB:stä 40 mAh virtaa, joten akun koko on 200 mWh. Nyt kun oli onnistuttu järjestämään pimeä yö, niin oli helppo mitata valovastuksella, miten kauan takavalo palaa, kun sen laittaa päälle. Valo oli kiinteä eli ei mitään vilkkuja. Lampussa on kolme kirkkaustasoa, mutta nyt käytin niistä himmeintä, koska sekin on minusta aivan riittavän kirkas. Tällä asetuksella ja 200 mWh:n akulla valo jaksoi palaa tunti 21 minuuttia:

Kiinalainen leditakavalo akulla.png
Kiinalainen leditakavalo akulla.png (35.55 KiB) Katsottu 3280 kertaa

Kuvaajan valoasteikko ei ole kalibroitu mihinkään vaan on suoraan valovastukselta tulevia arvoja.

Eli valoa kesti 1,33 tuntia 0,20 Wh:n akusta, joten sen teho oli keskimäärin 0,15 W. Jos se on tehty yhtään modernilla ledillä, joka tuottaa 100 lumenia per watti, niin valon kirkkaus on luokkaa 15 lumenia. Ja mielestäni ihan riittävän kirkas käytettäväksi pimeällä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja tm »

ajarmala kirjoitti: 21 Loka 2021, 20:53

Noniin, nyt on mitattu:.. .

Ihan lämmittää insinöörisihmisen mieltä tällainen asiaan paneutuminen ja selvittäminen/mittaaminen. Kuvaaja ja kaikki. Hienoa! Kuva

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kovin on vaatimaton kesto tuo 1,5h huoletonta käyttämistä ajatellen. Unohdin joskus toisen oman takavaloni päälle ja kolmantena päivänä se paloi vielä. Ei tarvi koskaan miettiä riittääkö akku. Lataan sitten, kun valo ilmoittaa sammutettaessa varaustason laskeneen.
Etuvalojen kanssa on toisin. Jos niissä kestää akku kauan, ne on joko tehottomia tai vaihtoehtoisesti valtavan kokoisia. Kaikkea ei voi saada :(

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

jooseha kirjoitti: 30 Loka 2021, 09:34

Kovin on vaatimaton kesto tuo 1,5h huoletonta käyttämistä ajatellen. Unohdin joskus toisen oman takavaloni päälle ja kolmantena päivänä se paloi vielä. Ei tarvi koskaan miettiä riittääkö akku. Lataan sitten, kun valo ilmoittaa sammutettaessa varaustason laskeneen.
Etuvalojen kanssa on toisin. Jos niissä kestää akku kauan, ne on joko tehottomia tai vaihtoehtoisesti valtavan kokoisia. Kaikkea ei voi saada :(

Onko sulla usb-ladattava takavalo siis?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

kun olisi latauspistoke pyoran sailytyspaikassa niin ei tarvitsisi kuin laittaa piuha kiinni :)

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

jooseha kirjoitti: 30 Loka 2021, 09:34

Kovin on vaatimaton kesto tuo 1,5h huoletonta käyttämistä ajatellen. Unohdin joskus toisen oman takavaloni päälle ja kolmantena päivänä se paloi vielä. Ei tarvi koskaan miettiä riittääkö akku. Lataan sitten, kun valo ilmoittaa sammutettaessa varaustason laskeneen.
Etuvalojen kanssa on toisin. Jos niissä kestää akku kauan, ne on joko tehottomia tai vaihtoehtoisesti valtavan kokoisia. Kaikkea ei voi saada :(

tehottomuus ei valttamatta kaupungissa paljoa haittaisi. Sakolta ainakin valttyisi vaikka olosi tehoton lamppu. Optimaalinen ei tuollainen lamppu toki olisi

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Wacky kirjoitti: 28 Loka 2021, 07:54
ki kirjoitti: 28 Loka 2021, 03:03
Hopea kirjoitti: 26 Loka 2021, 08:42

Reelight on toimiva, vaivaton ja aina mukana. Etu- ja takavalo asennettuna se täyttää nykyisen tieliikennelain vaatimuksen etu- ja takavalaisimesta pyöräiltäessä niitä tarvitsevissa oloissa.

Meillä on yhdessä pyörässä setti kiinni. Sen haitta on melkoisen suuri siinä vaiheessa, kun pyörän renkaille pitää tehdä jotain. Valon kiinnityksen joutuu tekemään magneetteja lukuun ottamatta ihan alusta jokaisella renkaan asennuksella. Jostain syystä ainakin minulla tahtovat kädet loppua kesken sitä tehdessäni. Mutta kun tuo on havaintojeni mukaan ainoa miinus, olen antanut olla.

Jos naita uudempia ei-raskaita dynamoja saa niitakin kympeilla niin onko dynamoissa tata rengashaittaa? Jos ei vaihda talvirenkaita, niin silloin renkaan joutuu vaihtamaan vain sen puhjetessa.

Napadynamossa ei ole tätä haittaa. Niistä täytyy vain napata johtojen liitin irti kun irroittaa ja katsoa että dynamon liitin tulee takaisin asentaessa suunnilleen oikealle kohdalle joka ei vaadi kolmatta kättä.

Saako magneettivaloa tai dynamoa kiinnitettya niin etta varastaminen on vaikeaa?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja samuel »

ki kirjoitti:

Saako magneettivaloa tai dynamoa kiinnitettya niin etta varastaminen on vaikeaa?

Mun reelightit on renkaiden akselimutterin alla kiinni, magneetit ruuveilla pinnoissa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ki kirjoitti: 31 Loka 2021, 16:00

Saako magneettivaloa tai dynamoa kiinnitettya niin etta varastaminen on vaikeaa?

Kaikki noi valot vaatii työkaluja irroittamiseen ja osia monta joita täytyy irroittaa eikä ne toimi ilman toista osaa.
Tähän asti olen kohdannut vain tilanteita joissa valot on lähtenyt tilanteissa joissa irroitus ei vaadi työkaluja, mut kai sitä joka sinnikäs jaksaa ruuvailla pelkästään valot pyörästä eikä viedä vaan koko pyörän.
Aina voi laittaa jotkut erikois "security" ruuvit jos pelottaa että niitä ruuvataan irti liian helposti.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ki kirjoitti: 31 Loka 2021, 15:55

Onko sulla usb-ladattava takavalo siis?

2, mutta usb-lataus ei ollut mun pointti vaan luokkaa 100 tuntia oleva akunkesto ja merkkivalo varaustilalle. Huolettomammaksi ei taida päästä kuin dynamovalolla tai vastaavalla. Tunn7n kahden takavalo olis mulle lähinnä ainainen huoli milloin pimenee.

Vastaa Viestiin