Pakollinen takavalo

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Polkupyörän valoille on muissa maissa vaatimuksia. Meillä on vain eteen valkoinen tai vaaleankeltainen valo ja taakse punainen valo. Laissa lukee "näyttävä", eli periaatteessa vilkkuva valo ei käy. Poliisi on kuienkin ollut vuosia hyvinkin tyytyväinen, kunhan edes jonkinlainen tuikku löytyy.

Saksalaisperäiset valot ovat siitä hyviä, että esim napadynamon perässä ne palavat pyörän pysäyttämisen jälkeenkin vielä. Siellä vaatimus on 4 minuuttia, jotta valo ei sammu liikennevaloissa seistessä. Nuo magneetti-induktiolla toimivat ovat hollannissa tosi suosittuja, lähes kaikilla on sellaiset siellä.

Itsellä on napadynamo kaikissa käyttöpyörissä. En edes kuvittelisi käyttäväni paristoja tai akkuja pyörän valossa, jonka pitää aina olla mukana. Biltemasta saa toimivat lamput eteen ja taakse. Jos haluaa panostaa vähän enemmän, netistä löytyy tieliikennekäyttöön (Saksassa) hyväksyttyjä valoja muutamalla kympillä. Tai sitten niitä koko metsän valaisevia, tappavan tehokkaita hajavaloja muutamalla satasella. 8)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

x

Viimeksi muokannut ki, 15 Marras 2020, 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

x

Viimeksi muokannut ki, 15 Marras 2020, 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

ki kirjoitti:
ki kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mulla on ollut tuollainen ebayn 3€ aurinkokennotakavalo muutaman vuoden. Ei ole vielä kertaakaan akku loppunut, enkä ole erikseen sitä lataillut auringonvalolla. Talvellakin ilmeisesti lataa sen verran ajon aikana? Latautuukohan tuo autotallin loisteputkivalossa, silloin kun siellä sattuu olemaan valot päällä?

Pitääkö mitata, että sopii ohjaintankoon vai onko normipyöriin riittävä säätövara? Onko näitä aurinkokennoja myös punasena takavaloksi? Kannattaisi varmaan laittaa potkulautaankin joku valo.Jos käy asioilla pyörällä niin pyörä seisoo yleensä jossakin missä on valoa esim kaupan pihalla, ehkä siinä latautuu. Oletko Vilijami käynyt lenkillä vai onko pyörä ollut parkissa jossain? Voisiko aurinkokenno latautua katuvaloista?Jos päätyy ajamaan maaseudulla, niin silloin olisi hyötyä siitä jos ostaisi valon joka toimisi myös ajovalona.

Viimeksi muokannut ki, 15 Marras 2020, 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Hopea kirjoitti:

Polkupyörän valoille on muissa maissa vaatimuksia. Meillä on vain eteen valkoinen tai vaaleankeltainen valo ja taakse punainen valo. Laissa lukee "näyttävä", eli periaatteessa vilkkuva valo ei käy. Poliisi on kuienkin ollut vuosia hyvinkin tyytyväinen, kunhan edes jonkinlainen tuikku löytyy.

Saksalaisperäiset valot ovat siitä hyviä, että esim napadynamon perässä ne palavat pyörän pysäyttämisen jälkeenkin vielä. Siellä vaatimus on 4 minuuttia, jotta valo ei sammu liikennevaloissa seistessä. Nuo magneetti-induktiolla toimivat ovat hollannissa tosi suosittuja, lähes kaikilla on sellaiset siellä.

Itsellä on napadynamo kaikissa käyttöpyörissä. En edes kuvittelisi käyttäväni paristoja tai akkuja pyörän valossa, jonka pitää aina olla mukana. Biltemasta saa toimivat lamput eteen ja taakse. Jos haluaa panostaa vähän enemmän, netistä löytyy tieliikennekäyttöön (Saksassa) hyväksyttyjä valoja muutamalla kympillä. Tai sitten niitä koko metsän valaisevia, tappavan tehokkaita hajavaloja muutamalla satasella. 8)

sakottaako poliisi jos ei ole valoja vai antaako huomautuksia?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

ki kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Polkupyörän valoille on muissa maissa vaatimuksia. Meillä on vain eteen valkoinen tai vaaleankeltainen valo ja taakse punainen valo. Laissa lukee "näyttävä", eli periaatteessa vilkkuva valo ei käy. Poliisi on kuienkin ollut vuosia hyvinkin tyytyväinen, kunhan edes jonkinlainen tuikku löytyy.

Saksalaisperäiset valot ovat siitä hyviä, että esim napadynamon perässä ne palavat pyörän pysäyttämisen jälkeenkin vielä. Siellä vaatimus on 4 minuuttia, jotta valo ei sammu liikennevaloissa seistessä. Nuo magneetti-induktiolla toimivat ovat hollannissa tosi suosittuja, lähes kaikilla on sellaiset siellä.

Itsellä on napadynamo kaikissa käyttöpyörissä. En edes kuvittelisi käyttäväni paristoja tai akkuja pyörän valossa, jonka pitää aina olla mukana. Biltemasta saa toimivat lamput eteen ja taakse. Jos haluaa panostaa vähän enemmän, netistä löytyy tieliikennekäyttöön (Saksassa) hyväksyttyjä valoja muutamalla kympillä. Tai sitten niitä koko metsän valaisevia, tappavan tehokkaita hajavaloja muutamalla satasella. 8)

sakottaako poliisi jos ei ole valoja vai antaako huomautuksia?

Voipi siittä 40€ sakko tulla , viellä aika hanaskati sen nyt voi antaa opetukseksi .
Sillä saa jo monet valot pyörään .

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

samaa laskin :) jos ajaa maalla eikä katuvaloja ole niin millainen valo silloin kannattaa olla? Toimiiko aurinkokennovalot yhtaan ajovalona?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Vilijami kirjoitti:

Mulla on ollut tuollainen ebayn 3€ aurinkokennotakavalo muutaman vuoden. Ei ole vielä kertaakaan akku loppunut, enkä ole erikseen sitä lataillut auringonvalolla. Talvellakin ilmeisesti lataa sen verran ajon aikana? Latautuukohan tuo autotallin loisteputkivalossa, silloin kun siellä sattuu olemaan valot päällä?

Näita ilmeisesti samoja myydaan aliexpressissa postimaksun kanssa samalla hinnalla. Lupaavat sieltä vähän aiemmin kuin ebaysta

Liitteet
Screenshot_20201115_174536_com.android.chrome.jpg
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Hopea kirjoitti:

Polkupyörän valoille on muissa maissa vaatimuksia. Meillä on vain eteen valkoinen tai vaaleankeltainen valo ja taakse punainen valo. Laissa lukee "näyttävä", eli periaatteessa vilkkuva valo ei käy. Poliisi on kuienkin ollut vuosia hyvinkin tyytyväinen, kunhan edes jonkinlainen tuikku löytyy.

Saksalaisperäiset valot ovat siitä hyviä, että esim napadynamon perässä ne palavat pyörän pysäyttämisen jälkeenkin vielä. Siellä vaatimus on 4 minuuttia, jotta valo ei sammu liikennevaloissa seistessä. Nuo magneetti-induktiolla toimivat ovat hollannissa tosi suosittuja, lähes kaikilla on sellaiset siellä.

Itsellä on napadynamo kaikissa käyttöpyörissä. En edes kuvittelisi käyttäväni paristoja tai akkuja pyörän valossa, jonka pitää aina olla mukana. Biltemasta saa toimivat lamput eteen ja taakse. Jos haluaa panostaa vähän enemmän, netistä löytyy tieliikennekäyttöön (Saksassa) hyväksyttyjä valoja muutamalla kympillä. Tai sitten niitä koko metsän valaisevia, tappavan tehokkaita hajavaloja muutamalla satasella. 8)

Mista oot ostanut saksalaisen valon? Tuossa suomalaisessa 15e magneettivalossa valo palaa 2min pysahdyksissä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ki kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Polkupyörän valoille on muissa maissa vaatimuksia. Meillä on vain eteen valkoinen tai vaaleankeltainen valo ja taakse punainen valo. Laissa lukee "näyttävä", eli periaatteessa vilkkuva valo ei käy. Poliisi on kuienkin ollut vuosia hyvinkin tyytyväinen, kunhan edes jonkinlainen tuikku löytyy.

Saksalaisperäiset valot ovat siitä hyviä, että esim napadynamon perässä ne palavat pyörän pysäyttämisen jälkeenkin vielä. Siellä vaatimus on 4 minuuttia, jotta valo ei sammu liikennevaloissa seistessä. Nuo magneetti-induktiolla toimivat ovat hollannissa tosi suosittuja, lähes kaikilla on sellaiset siellä.

Itsellä on napadynamo kaikissa käyttöpyörissä. En edes kuvittelisi käyttäväni paristoja tai akkuja pyörän valossa, jonka pitää aina olla mukana. Biltemasta saa toimivat lamput eteen ja taakse. Jos haluaa panostaa vähän enemmän, netistä löytyy tieliikennekäyttöön (Saksassa) hyväksyttyjä valoja muutamalla kympillä. Tai sitten niitä koko metsän valaisevia, tappavan tehokkaita hajavaloja muutamalla satasella. 8)

Mista oot ostanut saksalaisen valon? Tuossa suomalaisessa 15e magneettivalossa valo palaa 2min pysahdyksissä

Veli Hopea käyttää Busch&Müllerin takavaloa, mutta ne on dynamo käyttöisiä, eli magneetti valona niitä ei saa.
Hänellä taitaa olla tällainen joka minullakin on: https://www.bumm.de/en/products/dynamo- ... 9ask.html?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Mä taidan ostaa magneettivalon, toinen vaihtoehto on aurinkokenno,helppous edellä ja varmuus siita etta valo on matkassa. Korona hieman hankaloittaa jos aikoo bussilla menna pyöräliikkeeseen. Saako näitä valoja ainoastaan ledeinä? Etu/ajovalo lienee tärkein, taakse tilasin tuon 3 e aurinkokennovalaisimen. Saapuu joulukuun alussa tai viimeistään tammikuun lopussa :).
Toivottavasti molemmat pinnaheijastimet löytyy vanhastaan, pitää tarkistaa.
Onko muita pakollisia varusteita jarrujen ja soittokellon lisäksi?
Mä en muuten jaksa uskoa, etta helsingissa poliisi sakottaisi valojen puutteesta. Ei ehkä muutenkaan ole painopistealue heillä. Oman turvallisuuden takia valot kannattaa olla. Täyttäisiköhän ensi hätään älypuhelimen taskulamppu lain kirjaimen jos laittaisi kännykän lampun näkymään ajaessa eteenpäin? Multa löytyis putkimainen, pieni taskulamppu mutta siihen on sormiparistot juuttuneet kiinni. Ehkä ne sais metallin lämpölaajentumisen avulla irti.
Jyväskylän Vaajakoskella, missa varmaan normaalit katuvalot, auto kääntyi pimeän mopon eteen ilmeisesti näkemättä mopoa ja 2 nuorta kuoli. Mahdollisesti pojat ajoivat suurella nopeudella. Polkupyörän nopeus on tietty pienempi. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/db2e ... e55cd64a6e

Viimeksi muokannut ki, 16 Marras 2020, 14:09. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Wacky kirjoitti:
ki kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Polkupyörän valoille on muissa maissa vaatimuksia. Meillä on vain eteen valkoinen tai vaaleankeltainen valo ja taakse punainen valo. Laissa lukee "näyttävä", eli periaatteessa vilkkuva valo ei käy. Poliisi on kuienkin ollut vuosia hyvinkin tyytyväinen, kunhan edes jonkinlainen tuikku löytyy.

Saksalaisperäiset valot ovat siitä hyviä, että esim napadynamon perässä ne palavat pyörän pysäyttämisen jälkeenkin vielä. Siellä vaatimus on 4 minuuttia, jotta valo ei sammu liikennevaloissa seistessä. Nuo magneetti-induktiolla toimivat ovat hollannissa tosi suosittuja, lähes kaikilla on sellaiset siellä.

Itsellä on napadynamo kaikissa käyttöpyörissä. En edes kuvittelisi käyttäväni paristoja tai akkuja pyörän valossa, jonka pitää aina olla mukana. Biltemasta saa toimivat lamput eteen ja taakse. Jos haluaa panostaa vähän enemmän, netistä löytyy tieliikennekäyttöön (Saksassa) hyväksyttyjä valoja muutamalla kympillä. Tai sitten niitä koko metsän valaisevia, tappavan tehokkaita hajavaloja muutamalla satasella. 8)

Mista oot ostanut saksalaisen valon? Tuossa suomalaisessa 15e magneettivalossa valo palaa 2min pysahdyksissä

Veli Hopea käyttää Busch&Müllerin takavaloa, mutta ne on dynamo käyttöisiä, eli magneetti valona niitä ei saa.
Hänellä taitaa olla tällainen joka minullakin on: https://www.bumm.de/en/products/dynamo- ... 9ask.html?

Eikö näita saksalaisia jotka palaa 4min pysähdyksissä saa muuten kuin dynamolla? Saakohan noita magneetteja sellaisena versiona etta se palaisi pysähdyksissä yli 2min?

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Noita Wackyn linkittämiä valoja saa myös patterikäyttöisinä. Oman kokemukseni mukaan yhdet patterit kestävät päivittäisessä työmatkapyöräilyssä hyvinkin pimeän vuodenajan, syyskuusta huhtikuuhun.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Reelightilta saa tällaisia magneettiajovaloja. Mita mieltä näistä? https://classicbike.fi/tuote/reelight-nova-
magnettivalo/
korjasin linkin kielen suomeksi -jori

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja samuel »

ki kirjoitti:

Reelightilta saa tällaisia magneettiajovaloja. Mita mieltä näistä? https://classicbike.fi/tuote/reelight-n ... nettivalo/

Mulla on vanhemman mallin reelightit korkopyörässä, pelaa hyvin. Sammuvat aika lailla heti kun pysähtyy.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin