Tavarapyörät

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja TMS »

Olisiko täällä kokemuksia tavarapyöristä? Ihan siis sellaisista perinteisistä pystypyörämallisista. Muutamme ensi kesänä hieman kauemmas (noin 2-3 km) palveluista ja lasten päiväkotikuskauksiin ja kauppareissuihin voisi sellainen tavarapyörä olla hyvä. Eri malleja vain on miljoona, mutta mikä olisi hyvä? Suurin kysymysmerkki varmaan että kaksi vaiko kolme pyörää, onko mielipiteitä? Olen vain kerran kokeillut kaksipyöräistä Bullittia, ja lyhyellä kokeilulla se oli karsea ajettava.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.japary.fi/toiminta/lastipyoralainaamo/ Jyväskylässä on tällänen pyörä lainaamo. En tiedä on onko siellä päin . Jos on , niin hyvä vaihtoehto kokeilla erillaisia.
Voisi helpottaa ostoa , kun tietää mikä olisi mieleen .

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuollaisen tein ja kokemukset ovat positiivisia:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 55#p140839
Liikkeellelähtö on hivenen hapuilevampaa kuin normipyörällä. Toinen ero ilmenee putkelle noustessa, seisten ajaminen vaikeampaa. Voi johtua osittain CF- runkogeometriasta. Ahtaissa paikoissa huomioitava suurehko kääntösäde ja laatikon leveys. Lapsia en ole tällä kuskannut. Kaikkiaan ominaisuuksiin tottuu pian eikö niihin enää kohta kiinnitä huomioita. Erittäin monikäyttöinen, ostosreissujen ohella olen käynyt sillä metsätöissä, mukana kulkee moottorisaha bensakannuineen.
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja jori »

Kaksipyöräinen ilman muuta on parempi. Meillä on täällä Tampereen Petsamossa noita paljon. Näyttää siltä, että ne, jotka ostivat ensin Kristiania-mallisen kolmipyörän vaihtavat sen myöhemmin Hollantilaismalliseen kaksipyöräiseen. Myös Delftin polkupyörädynamiikan professori Arend Schwab päätyi tavarapyörätestissään kaksipyöräiseen, samoin Pyöräliiton puheenjohtaja Matti Koistinen, joka kuskaa sillä lapsiaan. Sähköt pitää siinä tietysti Suomen olosuhteissa olla, jotta ylämäet ja lumipöperö eivät estä pyörällä lähtemistä.

ED. Yritin etsiä sitä lehtijuttua Arendin testistä, mutten löytänyt. Muita tavarapyörätestejä kyllä löytyi yllin kyllin. Tässä yksi. https://downtown-ebike.com/cube-cargo-s ... 2020-test/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tori.fi:ssä on halpa kaksipyöräinen jos ei halua itse alkaa rakentamaan:

https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Kuo ... ?ca=18&w=3

tai sitten kolmipyöräinen (pakkiratas.fi):

https://www.tori.fi/pohjois-savo/Laatik ... ?ca=18&w=3

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kaksipyöräinen ehdottomasti jos pitää kulkea johonkin. Kolmipyöräinen sitten hiljaiseen cruisailuun vailla päämäärää tai aikataulua.
Pastorilla taitaa olla kaksipyöräinen Bakfiets. Siinä ois sellaista leppoisaa CF meininkiä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja janx »

Biltemaan oli myös ilmestynyt tavarapyörä. 1899e.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyora ... 2000043708

Bilteman tavarapyörä 1899e.JPG
Bilteman tavarapyörä 1899e.JPG (66.07 KiB) Katsottu 4678 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Biltemaan oli myös ilmestynyt tavarapyörä. 1899e.

Tuolla hinnalla ei kannata ainakaan uusista osista alkaa tekemään. Sähköavun laittaisin kyllä -ainakin itselleni- tavarapyörään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Biltemaan oli myös ilmestynyt tavarapyörä. 1899e.

Tuolla hinnalla ei kannata ainakaan uusista osista alkaa tekemään. Sähköavun laittaisin kyllä -ainakin itselleni- tavarapyörään.

Tuossahan on sähköapu . Se tekee jo tosta aika halvan . Kestävyydestä en osaa sanoo .
Vähän epäillyttää , kun on kyseessä Biltema.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Kestävyydestä en osaa sanoo .
Vähän epäillyttää , kun on kyseessä Biltema.

Ensimmäiset voi olla ihan hyviä, sitten kun on testeissä ja keskusteluissa kehuttu niin samalla tuotenumerolla aletaan myymään roskaa :roll:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Kestävyydestä en osaa sanoo .
Vähän epäillyttää , kun on kyseessä Biltema.

Ensimmäiset voi olla ihan hyviä, sitten kun on testeissä ja keskusteluissa kehuttu niin samalla tuotenumerolla aletaan myymään roskaa :roll:

No nyt se on uusi. Äkkiä kauppaan?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Bilteman tavarapyörä painaa 65kg, Bullitt 24kg. Kolmipyöräisyys voi myös olla hyvä asia jos pyörällä on useampi käyttäjä perheessä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hyviä huomioita. Tosiaan kaksi käyttäjää meidänkin perheessä olisi, ja vaikka itse en välttämättä tuota sähköapua ainakaan tähän kylällä pyörimiseen ottaisi, niin tuon kauniimman puoliskon käyttökynnyksen pienentämiseksi sähköapu on tarkoitus pyörässä olla. Pääasiassa ajo olisi siis muutaman kilometrin ajoja, jolloin tuo kolmipyöräinenkin olisi varmaan ihan ok. Joskus harvoin sitten jos jotain hieman pidempää matkaa ajaisi, niin kai sen kolmipyöräisenkin kanssa pärjäisi, vaikka epäilemättä 2-pyöräinen olisi pidemmillä matkoilla selkeästi parempi.

Meillä on vaimon kanssa pituuseroa sellainen vajaa 20 cm, ilmeisesti aika monessa mallissa on CF-tyyppisellä geometrialla ajatus hoitaa sidettävä ajoasento eripituisille kuskeille? Eli kun satulaa nostetaan siirtyy se myös taaksepäin suht paljon, jolloin ohjaamo ei ole aivan liian lyhyt pidemmällekään kuskille? Kaiketi se on ihan toimiva systeemi silloin, kun kuski voi vaihtua ikään kuin lennosta, lyhyille matkoille ajoasento on riittävän mukava eripituisille.

Koeajamaan näitä tosiaan pitäisi päästä meidän molempien, niin voisi sitten todeta olisiko se 2-pyöräinen kuitenkin mahdollinen. Tavarapyöräasiantuntijalla on Espoossa koeajopyöriä kaiketi aika kattavasti, niitä olisi tarkoitus menne jossain vaiheessa ihmettelemään ja kokeilemaan, vielä ei vain olla ehditty.

Mutta tosiaan sellaista 2-pyöräistä Bullittia olen ihan lyhyesti kokeillut aikanaan, ja vaikka olen aika kokenut pyöräilijä ja erilaisilla pyörillä ajanut aina tandemista läskipyörään, niin Bullitti meinaisi kyllä karata käsistä. Varmasti sitä ajamaan oppisi, mutta olisin kyllä olettanut sen olevan huomattavasti neutraalimpi ajettava, niin paljon sitä netissä kehutaan. Jos itsellä oli sen kanssa jo hankaluutta, niin miten huomattavasti vähemmän pyöräilevä vaimo sellaisen kanssa pärjäisi? Näissä tietysti hieman sama kuin nojapyörissä, että lyhyt koeajo ei aiheuta juuri muuta kuin suuren epäilyksen koko hommasta.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tavarapyörät

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mä joskus koeajoin kaksipyöräistä Urban Arrow tavarapyörää. Pelkäsin, että se olisi vaikea ajettava, niin kuin TMS:n Bullit testissä, mutta yllätyin kuinka helppo sillä oli ajaa. Tämän perusteella jos itelle olisin hankkimassa tavarapyörää, niin se olis varmaan sellainen Urban Arrow. Mutta ei nyt ole tarvetta sellaiselle. Vaimolle aina välillä koitan ehdottaa, että ostaisi sähköavusteisen tavarapyörän, mutta ei ole innostunut ajatuksesta. 20 km työmatkan ajaminen sillä ei ilmeisesti oikein houkuttele :lol:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin