Rahtitunturi

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja samuel »

Firman kahden talon välillä on n. 100m matka, ja aina ei tsuppariauto ole käytössä. Kun painavampaakin kamaa täytyy kuskata niin pitää tehdä rahtipyörä.

IMG_20201112_192257.jpg

Paikallisen pyöräkorjaamon hylkykasasta 559-renkailla fillari joka renkaiden punppaamisen jälkeen oli suunnilleen ajokunnossa. Simpan napavaihde ei pelannut joten seuraavasta romusta takakiekko ilman vaihtajaa alle.

Vähän pitää runkoa modata, eli takahaarukka ylhäältä poikki ja alhaalle pari viiltoa. Tällä sai polkimet eteen ja alemmas sekä etuhaarukkaan hyvän takakallistuksen.

Sivuvaunun runko on vanhan ruohonleikkurin aisasta tehty. Pohjaksi joku verkko. Kiinnitys pyörään tulee joustavaksi, nyt on kudosvahvisteinen vesiletku. On liian löysä, vaihdan teräskudos hydrauliletkuksi, sen verran saa firma sponssata. :)

Ja valmis fillari:

IMG_20210506_215759.jpg
Viimeksi muokannut samuel, 26 Touko 2021, 01:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja jori »

Voi olla liian löysä kiinnitys myös hydrauliletkulla. Tuo nimittäin helposti alkaa ajaessa harittaa takapyörän kanssa, kun kiekko on edempänä kuin kiinnitys.

Laita hydrauliletkun sijaan tämän videon mukainen koukku tuonne etukulmaan kiertämään alakautta koukaten kampikeskiön etupuolelle hitsattuun tappiin. Lakkaa harittamasta, eikä tarvita puutarhaletkua kummempaa.

Sivuvaunu.jpg
Sivuvaunu.jpg (108.85 KiB) Katsottu 4802 kertaa

Saattaisi olla mukavampi, kun kallistuminen rajoittuisi jollain, niin et tarvitsisi seisontatukea. Narukin käy, mutta voi olla muukin. Rajoitinpönkä vaunun puolelle, niin ei vie parkissa tilaa niin paljon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Taitaa olla niin, että joustava -mutta linjan ryhdikkäästi pitävä- kiinnitys vaatii kaksi joustavaa kiinnityspistettä ja vielä mahdollisimman kauas toisistaan.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ajatuksena on että vasempaan etukulmaan tulee samanlainen letkupätkä, siittä 90 mutkalla ylös ja sitten 90 vaakaan ja putki hitsataan alempaan viistoputkeen. Sillä lailla eturenkaalle tulee kääntymätilaa.
Letkunpätkä on sisältä 22mm, onhan se teräskudosvahvisteisena on riittävän jäykkä, onhan? :D
Ja jos ei ole niin laitan rautasaranat tilalle.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

samuel kirjoitti:

Letkunpätkä on sisältä 22mm, onhan se teräskudosvahvisteisena on riittävän jäykkä, onhan? :D

No on todellakin kahdella kiinnityspisteellä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä sivuvaunutavarapyörä on kyllä mielenkiintoinen.
Pitkää tavaraa voi kuljettaa, vaikka pyörä ei ole hirmu pitkä. Lasten kuljetuksessa on helpompi jutella, kun ollaan vierekkäin.

Itse olen suunnitellut irrotettavan sivuvaunun tekoa 406 CF:ään. Seuraan mielenkiinnolla tämän edistymistä ja kokemuksia.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja tm »

Pisteet diy-henkisestä ongelmanratkaisusta!

Sivuvaunun pyörän jos sijoittaisi vähän taaemmas (lähemmäs fillarin taka-akselin linjaa), niin sujuisi tiukemmatkin käännökset vähemmällä sortamisella. Kuormatilan runkoa/kehikkoa tarvisi sitten toki samalla jatkaa/siirtää taaksepäin, että kuorman massakeskipiste pysyy lähellä pyörää. Ei toki tämän jälkeen niin kompaktin ja sopusuhtaisen näköinen kuin tuo nykyinen layout...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja samuel »

tm kirjoitti:

Pisteet diy-henkisestä ongelmanratkaisusta!

Sivuvaunun pyörän jos sijoittaisi vähän taaemmas (lähemmäs fillarin taka-akselin linjaa), niin sujuisi tiukemmatkin käännökset vähemmällä sortamisella. Kuormatilan runkoa/kehikkoa tarvisi sitten toki samalla jatkaa/siirtää taaksepäin, että kuorman massakeskipiste pysyy lähellä pyörää. Ei toki tämän jälkeen niin kompaktin ja sopusuhtaisen näköinen kuin tuo nykyinen layout...

Tällä hetkellä vaunun rengas on tasan keskellä kuormatilaa ja nivelpisteitä. Ei tällä nyt mitään 40kg jarrurumpuja ole tarkoitus kuskata, mutta meinasin että kuormaus olisis helppoa kun vaab laittaa kamat keskelle.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja samuel »

tm kirjoitti:

Sivuvaunun pyörän jos sijoittaisi vähän taaemmas (lähemmäs fillarin taka-akselin linjaa), niin sujuisi tiukemmatkin käännökset vähemmällä sortamisella.

Tällä ei käännytä, vaan kaarrellaan!! :lol:

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miten muuten pyörän kallistelu vaikuttaa sivuvaunun renkaan sortamiseen?
Se ei ole läheskään sama asia kuin jäykällä sivuvaunulla, koska kääntösäteen keskipisteen sijainti muuttuu kallistaessa.
Tästähän tuli entistä kiinnostavampi projekti!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Miten muuten pyörän kallistelu vaikuttaa sivuvaunun renkaan sortamiseen?
Se ei ole läheskään sama asia kuin jäykällä sivuvaunulla, koska kääntösäteen keskipisteen sijainti muuttuu kallistaessa.
Tästähän tuli entistä kiinnostavampi projekti!

Totta, sijoittamalla etumainen nivelpiste viistoputkessa takaniveltä ylemmäs saadaan vaunu kääntymään kallistuksen suuntaan ja osittain kompensoitua tuota telilaahausta. :D

Tuo nyt on geometrialtaan täydellinen vain yhdellä nopeudella/kaartosäde, mutta lähemmäs oikeaa menee joka tapauksessa. Aivan hitaassa ajossa pitää muistaa kallistaa kaarteen suuntaan kääntymistä helpottamaan, vaikkei keskipakovoiman vuoksi varsinaisesti tarvitsisi. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja tm »

Illan kinnerilenkillä varikkokäynti samuelin luona.
Rahtitunturi oli kehittynyt eteenpäin sitten viime näkemän, joten pitihän nykytilanteesta ottaa kuva kuskin kanssa (ja luvalla) tänne foorumille.

Rahtitunturi_ja_kuski.jpg
Rahtitunturi_ja_kuski.jpg (263.17 KiB) Katsottu 4067 kertaa
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja samuel »

Juu, modausta on tapahtunut.

Eli sivuvaunun kiinnitys on kiinteä ja koko lava on siirtynyt taaksepäin. Rengas on nyt samalla "akselin" jatkeella pyörän renkaan kanssa joten ei sorra kääntyessä. Kuvan ottamisen jälkeen lavan takakiinnitykseen tuli tukitanko takahaarukan yläputkeen, nyt on huomattavasti tukevampi kääntyessä.

Lavalla oleva valkoinen palikka on 20x40x400mm putki täynnä lyijyä jonka hitsaan lavan ulkollaitaan vastapainoksi.

Vielä lokari lavan renkaalle ja ylimaalaus niin sitte alkaa oleen ajoa vaille.
Edit: Pomo juuri lupasi että firma sponssaa armeijan maastovihreän maalin pintaan, sopii hyvin koska tämä tulee erikoisajoneuvopuolelle käyttöön.

Viimeksi muokannut samuel, 30 Huhti 2021, 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joko onnistuu "keulia" sivuvaunun renkaalla? :wink:

Liitteet
B2158FBB-8F36-495D-947F-E545F6D6968A.jpeg
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Rahtitunturi

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vilijami kirjoitti: 30 Huhti 2021, 08:50

Joko onnistuu "keulia" sivuvaunun renkaalla? :wink:

Juu, ihan tahtomattaan :D Tuo 11kg vastapaino ei ihan ole ehkä riittävä. Tarttee lavan takakiinnityksen vinotuesta tehdä säädettävä niin saa pyörän kallistuksen säädettyä niin että suoraan ajo onnistuu ilman kikkailua.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin