Sivu 1/3

Rahtitunturi

Lähetetty: 12 Marras 2020, 19:42
Kirjoittaja samuel

Firman kahden talon välillä on n. 100m matka, ja aina ei tsuppariauto ole käytössä. Kun painavampaakin kamaa täytyy kuskata niin pitää tehdä rahtipyörä.

IMG_20201112_192257.jpg

Paikallisen pyöräkorjaamon hylkykasasta 559-renkailla fillari joka renkaiden punppaamisen jälkeen oli suunnilleen ajokunnossa. Simpan napavaihde ei pelannut joten seuraavasta romusta takakiekko ilman vaihtajaa alle.

Vähän pitää runkoa modata, eli takahaarukka ylhäältä poikki ja alhaalle pari viiltoa. Tällä sai polkimet eteen ja alemmas sekä etuhaarukkaan hyvän takakallistuksen.

Sivuvaunun runko on vanhan ruohonleikkurin aisasta tehty. Pohjaksi joku verkko. Kiinnitys pyörään tulee joustavaksi, nyt on kudosvahvisteinen vesiletku. On liian löysä, vaihdan teräskudos hydrauliletkuksi, sen verran saa firma sponssata. :)

Ja valmis fillari:

IMG_20210506_215759.jpg

Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 12 Marras 2020, 21:03
Kirjoittaja jori

Voi olla liian löysä kiinnitys myös hydrauliletkulla. Tuo nimittäin helposti alkaa ajaessa harittaa takapyörän kanssa, kun kiekko on edempänä kuin kiinnitys.

Laita hydrauliletkun sijaan tämän videon mukainen koukku tuonne etukulmaan kiertämään alakautta koukaten kampikeskiön etupuolelle hitsattuun tappiin. Lakkaa harittamasta, eikä tarvita puutarhaletkua kummempaa.

Sivuvaunu.jpg
Sivuvaunu.jpg (108.85 KiB) Katsottu 4873 kertaa

Saattaisi olla mukavampi, kun kallistuminen rajoittuisi jollain, niin et tarvitsisi seisontatukea. Narukin käy, mutta voi olla muukin. Rajoitinpönkä vaunun puolelle, niin ei vie parkissa tilaa niin paljon.


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 08:19
Kirjoittaja Vilijami

Taitaa olla niin, että joustava -mutta linjan ryhdikkäästi pitävä- kiinnitys vaatii kaksi joustavaa kiinnityspistettä ja vielä mahdollisimman kauas toisistaan.


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 09:38
Kirjoittaja samuel

Ajatuksena on että vasempaan etukulmaan tulee samanlainen letkupätkä, siittä 90 mutkalla ylös ja sitten 90 vaakaan ja putki hitsataan alempaan viistoputkeen. Sillä lailla eturenkaalle tulee kääntymätilaa.
Letkunpätkä on sisältä 22mm, onhan se teräskudosvahvisteisena on riittävän jäykkä, onhan? :D
Ja jos ei ole niin laitan rautasaranat tilalle.


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 10:05
Kirjoittaja Vilijami
samuel kirjoitti:

Letkunpätkä on sisältä 22mm, onhan se teräskudosvahvisteisena on riittävän jäykkä, onhan? :D

No on todellakin kahdella kiinnityspisteellä.


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 10:12
Kirjoittaja Vilijami

Tämä sivuvaunutavarapyörä on kyllä mielenkiintoinen.
Pitkää tavaraa voi kuljettaa, vaikka pyörä ei ole hirmu pitkä. Lasten kuljetuksessa on helpompi jutella, kun ollaan vierekkäin.

Itse olen suunnitellut irrotettavan sivuvaunun tekoa 406 CF:ään. Seuraan mielenkiinnolla tämän edistymistä ja kokemuksia.


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 10:27
Kirjoittaja tm

Pisteet diy-henkisestä ongelmanratkaisusta!

Sivuvaunun pyörän jos sijoittaisi vähän taaemmas (lähemmäs fillarin taka-akselin linjaa), niin sujuisi tiukemmatkin käännökset vähemmällä sortamisella. Kuormatilan runkoa/kehikkoa tarvisi sitten toki samalla jatkaa/siirtää taaksepäin, että kuorman massakeskipiste pysyy lähellä pyörää. Ei toki tämän jälkeen niin kompaktin ja sopusuhtaisen näköinen kuin tuo nykyinen layout...


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 12:42
Kirjoittaja samuel
tm kirjoitti:

Pisteet diy-henkisestä ongelmanratkaisusta!

Sivuvaunun pyörän jos sijoittaisi vähän taaemmas (lähemmäs fillarin taka-akselin linjaa), niin sujuisi tiukemmatkin käännökset vähemmällä sortamisella. Kuormatilan runkoa/kehikkoa tarvisi sitten toki samalla jatkaa/siirtää taaksepäin, että kuorman massakeskipiste pysyy lähellä pyörää. Ei toki tämän jälkeen niin kompaktin ja sopusuhtaisen näköinen kuin tuo nykyinen layout...

Tällä hetkellä vaunun rengas on tasan keskellä kuormatilaa ja nivelpisteitä. Ei tällä nyt mitään 40kg jarrurumpuja ole tarkoitus kuskata, mutta meinasin että kuormaus olisis helppoa kun vaab laittaa kamat keskelle.


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 14:10
Kirjoittaja samuel
tm kirjoitti:

Sivuvaunun pyörän jos sijoittaisi vähän taaemmas (lähemmäs fillarin taka-akselin linjaa), niin sujuisi tiukemmatkin käännökset vähemmällä sortamisella.

Tällä ei käännytä, vaan kaarrellaan!! :lol:


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 15:16
Kirjoittaja Vilijami

Miten muuten pyörän kallistelu vaikuttaa sivuvaunun renkaan sortamiseen?
Se ei ole läheskään sama asia kuin jäykällä sivuvaunulla, koska kääntösäteen keskipisteen sijainti muuttuu kallistaessa.
Tästähän tuli entistä kiinnostavampi projekti!


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 13 Marras 2020, 17:41
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Miten muuten pyörän kallistelu vaikuttaa sivuvaunun renkaan sortamiseen?
Se ei ole läheskään sama asia kuin jäykällä sivuvaunulla, koska kääntösäteen keskipisteen sijainti muuttuu kallistaessa.
Tästähän tuli entistä kiinnostavampi projekti!

Totta, sijoittamalla etumainen nivelpiste viistoputkessa takaniveltä ylemmäs saadaan vaunu kääntymään kallistuksen suuntaan ja osittain kompensoitua tuota telilaahausta. :D

Tuo nyt on geometrialtaan täydellinen vain yhdellä nopeudella/kaartosäde, mutta lähemmäs oikeaa menee joka tapauksessa. Aivan hitaassa ajossa pitää muistaa kallistaa kaarteen suuntaan kääntymistä helpottamaan, vaikkei keskipakovoiman vuoksi varsinaisesti tarvitsisi. 8)


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 29 Huhti 2021, 22:56
Kirjoittaja tm

Illan kinnerilenkillä varikkokäynti samuelin luona.
Rahtitunturi oli kehittynyt eteenpäin sitten viime näkemän, joten pitihän nykytilanteesta ottaa kuva kuskin kanssa (ja luvalla) tänne foorumille.

Rahtitunturi_ja_kuski.jpg
Rahtitunturi_ja_kuski.jpg (263.17 KiB) Katsottu 4138 kertaa

Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 30 Huhti 2021, 08:39
Kirjoittaja samuel

Juu, modausta on tapahtunut.

Eli sivuvaunun kiinnitys on kiinteä ja koko lava on siirtynyt taaksepäin. Rengas on nyt samalla "akselin" jatkeella pyörän renkaan kanssa joten ei sorra kääntyessä. Kuvan ottamisen jälkeen lavan takakiinnitykseen tuli tukitanko takahaarukan yläputkeen, nyt on huomattavasti tukevampi kääntyessä.

Lavalla oleva valkoinen palikka on 20x40x400mm putki täynnä lyijyä jonka hitsaan lavan ulkollaitaan vastapainoksi.

Vielä lokari lavan renkaalle ja ylimaalaus niin sitte alkaa oleen ajoa vaille.
Edit: Pomo juuri lupasi että firma sponssaa armeijan maastovihreän maalin pintaan, sopii hyvin koska tämä tulee erikoisajoneuvopuolelle käyttöön.


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 30 Huhti 2021, 08:50
Kirjoittaja Vilijami

Joko onnistuu "keulia" sivuvaunun renkaalla? :wink:


Re: Rahtitunturi

Lähetetty: 30 Huhti 2021, 09:19
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti: 30 Huhti 2021, 08:50

Joko onnistuu "keulia" sivuvaunun renkaalla? :wink:

Juu, ihan tahtomattaan :D Tuo 11kg vastapaino ei ihan ole ehkä riittävä. Tarttee lavan takakiinnityksen vinotuesta tehdä säädettävä niin saa pyörän kallistuksen säädettyä niin että suoraan ajo onnistuu ilman kikkailua.