Pystypyöräsi kuva

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Tottakai se hiertää kun polkimet on liki kohtisuoraan penkin alla. Ei hierrä enää sitte kun kammaet on 20cm edempänä.

Tästä taitaa muodostua eipäs-juupas -keskustelu, mutta mun mielestäni pyörällä ajaessa on huono keventää persausta penkistä, jos kammet ovat reilusti kuskin painopisteen etupuolella. Toki jos pyörässä on hyvä iskunvaimennus, niin silloinhan tiessä olevat reiät hakkaavat vähemmän perseelle ja nikamien välilevyihin. Mutta niinkuin muidenkin pyörätyyppien kanssa, mikään pyörä ei ole sellainen, että se olisi kaikkien käyttöön ja tottumuksiin sopiva.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hopea kirjoitti:

Onks tuo ihan itte kudottu? Näyttäisi olevan tutunnäköisiä osia siellä-täällä mutta en muista tuollaista runkoa ennen nähneeni.

Jep ite on kudottu. Perusta oli Monarkin (vai olikohan Crescentin) naisten runko jota on jatkettu kampien takaa 20 cm.

jori kirjoitti:

Onkos ohjainkannatinta vaimikäsenyttuossatapauksessaoli jatkettu, kun on noin ryhdikkään ylhäällä. Minulla on tyttären Jopoprojektiin tehtävä jatkos, jollei mistään saa korkeampaa. Sellainen choppertanko olisi kiva, jos sellaisen vielä jostain saisi. Niitä oli tuolloin jopojen alkuaikoina seitkytluvulla muissakin kuin jopoissa. Näistä ceeäffistä olisi kiva saada kuvat myös ajajan kanssa, niin näkyisi se idea, miksi se on niin mukava.

Kannatin on tehty alunperin Lwb1- nojakkiin jossa oli myös Jopon chopper- sarvet. Silloin chopperitangon sai pyöräkaupasta tilaamalla. Ko. tanko on nyt Lwb3:ssä kiinni.
Kuskin kanssa ei kuvia ole juuri tullut otettua, menisi hyvä kuva pilalle :)
Lwb1: http://personal.inet.fi/koti/muurman/mu ... ke0798.jpg
Lwb2: http://personal.inet.fi/koti/muurman/mu ... ke1099.jpg
Lwb3: http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/lwb2007f.jpg

Sori lipeäminen otsikosta, muutin kuvat linkeiksi.

Viimeksi muokannut Jarcco, 26 Syys 2011, 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Nebulus kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tottakai se hiertää kun polkimet on liki kohtisuoraan penkin alla. Ei hierrä enää sitte kun kammaet on 20cm edempänä.

Tästä taitaa muodostua eipäs-juupas -keskustelu, mutta mun mielestäni pyörällä ajaessa on huono keventää persausta penkistä, jos kammet ovat reilusti kuskin painopisteen etupuolella. Toki jos pyörässä on hyvä iskunvaimennus, niin silloinhan tiessä olevat reiät hakkaavat vähemmän perseelle ja nikamien välilevyihin. Mutta niinkuin muidenkin pyörätyyppien kanssa, mikään pyörä ei ole sellainen, että se olisi kaikkien käyttöön ja tottumuksiin sopiva.

Totta että putkelta ajaminen on CF:ssä vaikeampaa/mahdotonta riippuen kuinka paljon kampia on viety eteenpäin. Ainakin omalla pyörällä pystyy ajamaan seisaaltaan, kun nojaa reilusti eteenpäin. Keventäminen varmaan onnistuu kaikissa Cf- pyörissä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Näistä ceeäffistä olisi kiva saada kuvat myös ajajan kanssa, niin näkyisi se idea, miksi se on niin mukava.

Omasta pyörästä ei ole kuvaa, mutta tässä omalle sivulleni tekemä kuva:

Kuva

Vasempi kuva Rans:n CF:stä ja oikeaa on kierretty 30astetta kuvankäsittelyohjelmalla ja näin päädytty perus hybridin ajoasentoon.

Nebulus kirjoitti:

Tästä taitaa muodostua eipäs-juupas -keskustelu, mutta mun mielestäni pyörällä ajaessa on huono keventää persausta penkistä, jos kammet ovat reilusti kuskin painopisteen etupuolella.

Ja tuollaisen mielipiteen pystyy muodostamaan pyörää kokeilematta? Miten olet koskaan tuolla asenteella päätynyt nojapyörää kokeilemaan :wink:

Nebulus kirjoitti:

Toki jos pyörässä on hyvä iskunvaimennus, niin silloinhan tiessä olevat reiät hakkaavat vähemmän perseelle ja nikamien välilevyihin.

Kun penkki on leveä, niin penkin lisäksi myös kuskin takamus toimii jousituksena. Ajan paino ei ole luiden päällä kuten kapealla penkillä. Kieltämättä itsekkin epäilin välilevyjen kestävyyttä tuollaisessa ajoasennossa ja siksi kokeilin ennen pyörän ostamista tuollaisella nopeasti kyhätyllä omavalmisteella. Kun pelko osoittautui kahden talven aikana aiheettomaksi tilasin tuon Electran ja se on vielä mukavempi kuin tuo oma kyhäelmä mummiskan penkillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Tästä taitaa muodostua eipäs-juupas -keskustelu, mutta mun mielestäni pyörällä ajaessa on huono keventää persausta penkistä, jos kammet ovat reilusti kuskin painopisteen etupuolella.

Ja tuollaisen mielipiteen pystyy muodostamaan pyörää kokeilematta? Miten olet koskaan tuolla asenteella päätynyt nojapyörää kokeilemaan :wink:

Nojakin hankinnan logiikkahan on ihan selvä: pystärillä ajaessa vastatuuli häiritsee ja satula ei ole mukava, jos käy pitkällä pyöräretkellä. Mennään siis makuulleen leveälle makuusatulalle, niin tuuli ei tartu ja satula ei hierrä. Pystymmässä pyörässä istutaan vielä pystymmässä => tuuli ottaa enemmän ja siirretään kaikki paino perseelle. Tämä väittelyhän lähti liikkeelle mun mielipiteestäni tavallisesta pystäristä, ei CF:stä. :wink:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nostetaas tätä vähän, väärältä puolelta otettu kuva mut eipä nuo shimanon halpisvaihteet näyttämisen arvosia ole..
Kuva
Nishiki, tuo vihattu markettihybriidi, kauppakassiksi ja talvella jos innostuu pyörällä töissä käymään niin tällä. Ajoasento tuunauksen alla, säädettävä stemmi on näin aluksi ollut kätevä. TT- "clip on"tangot tilattu. Pitäähän sitä aerodynamiikkaa olla ei muuten pääse mihinkään.
Vielä kun sais siivottua tuon vaijerihässäkän :D

Miinusta siitä et vanteet kumeineen painaa varmaan 5 kiloa tai joka tapauksessa liikaa..

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Brompton on kotiutunut.

Kuva

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

chopperi koe ajossa...
(liekko tämä enää pystäri, eiköhän tämä jo nojakin speksit täytä?)

Liitteet
Chopperi2small.jpg
Chopperi2small.jpg (225.76 KiB) Katsottu 3985 kertaa

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

(liekko tämä enää pystäri, eiköhän tämä jo nojakin speksit täytä?)

Ainakin WRRA:n sääntöjen mukaan ajoasennon perusteella on nojakki:

Kuva
http://www.recumbents.com/wrra/rules.htm

Tuon perusteella Chopperi, cruiseri ja CF osastolta löytyy paljonkin "nojapyöriä" vaikkei niissä selkänojaa olekkaan.
Toisaalta taas osa viimeaikaisista nopeussukkuloista ei olisikaan nojakkeja: "The rider must face forward." ja "The rider may not use mirrors or video vision for primary navigation" Niitä kun ei ajeta kasvot eteenpäin ja ohjaaminen tapahtuu peilien perusteella :roll:

Hienon pyörän olet kyllä rakentanut, meikä tykkää. Tekis mieli käydä kokeileen, vaikka taitaa olla auttamattoman lyhyt mulle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minun SF pyörä SH17:

08052012 SH17.jpg

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Hienon pyörän olet kyllä rakentanut, meikä tykkää. Tekis mieli käydä kokeileen, vaikka taitaa olla auttamattoman lyhyt mulle.

Jukka

Mie oon 177 ja saan tuota penkkia liki 10cm taaksekkin päin jos käyttää selkänojan pois. muutenkin saan tuossa mallattua itseni siten etten yllä kunnolla polkimille... jotta ei kun kokeilemaan ni laitan kahvit tulemaan jos tänne eksyt :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Mie oon 177 ja saan tuota penkkia liki 10cm taaksekkin päin jos käyttää selkänojan pois. muutenkin saan tuossa mallattua itseni siten etten yllä kunnolla polkimille... jotta ei kun kokeilemaan ni laitan kahvit tulemaan jos tänne eksyt :lol:

Jatkuu vielä Offtopickina:
Joo, hyvä tietää. Ajatuksena ollut rakentaa itselle pitkäakselivälinen ja takajousitettu nojapyörä geokätkö- ja soratie käyttöön. Vaihtoehtoina on tämmöinen konsepti jossa kammet on emäputken yhteydessä:

Kuva

Tai sitten tätä sinun pyörääsi vastaava geometria jossa kammet on kääntyvän eturenkaan takana, istuma-asenoto pystympi ja akseliväli pidempi:

Kuva

Ensimmäisestä vaihtoehdosta on paljonkin kokemuksia, mutta tästä jälkimmäisestä ei käytännössä ollenkaan.
Jousitus tulee Sinner Demon 2026 tyyliin, mutta näistäpä enempi omaan viestiketjuun jos/kun saan projektin aluille...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Palataan takaisin aiheen mukaiseen keskusteluun. Menin ja ostin uuden pyörän, jopa pystyssä poljettevan mallisen mutta tämäkään ei keskiverto naapurin mielestä putoa normaalipyörän sarjaan. Eli ostin laatikkopyörän (myös tavara tai taakka pyörän nimelle tunnetun), kolmipyöräisen ja sähköavulla. Miksi, joku kysyy. No siksi kun kaupasta pitää raahata kahdelle lapsella ruokaa ja eikä lastenvaunuilla viitsi enää yksin kaupassa käydä. Eikä meidän perheessä ole autoa.

Yllättävn usea naapuri on tahtonun koeajaa, toisin kuin nojapyörän kyytiin ei ole kuin kaksi uskaltanut kyytiin.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kivan näkönen kuljin. Mahtuu vähän enenmän evästä. :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Naapurilla on ollut Cristianiabikesin vastaava kolme vuotta. Hyvin toimii auton korvikkeena kaupunkialueella. Parempikin, kun parkkipaikkoja ei tarvitse metsästellä. Hommasitko myös vankkuriteltan talven varalle tuohon päälle. Naapurin lapset ja meidän kuopus tykkäävät matkustaa siellä teltassa. pakkasessa Varsinkin kovassa pakkasessa teltta helpottaa matkustajien pukemistarvetta.

PS. Laitoin kuvasi vähän pienennettynä tähän pintaan, kun tuo Dropboxilinkki jostain syystä jumitti minun koneeni.

Liitteet
Laatikkopyörä.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin