Ekat kokemukset nojakista

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5253
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, piikkipolkimet on sopiva välimuoto lukkopolkimien ja tavallisten välissä.
Minä ainakin koen, että tulee helpommin lähdettyä esim. kesken grillauksen lähikauppareissulle kun voi crocsit jalassa hypätä vaan pyörän kyytiin.
Sittenhän on vielä astinlautamalli. Olen tehnyt niitä useita pyöriini.

Liitteet
6.jpg
Julle
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Kesä 2021, 10:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Julle »

Hei, kiitos, flätit kuulostaa hyvältä, voisin kokeilla. Hinnat näytti vaihtelevan kympistä pariin sataan, mitä noissa pitäisi ottaa huomioon? Varmaan on muitakin ominaisuuksia on kuin paino ja ulkonäkö?

Tein eka kertaa yli 30 km lenkin eilen. En ole pystypyörällä tehnyt näin pitkää lenkkiä kuin parikymppisenä, siitä on jo hetki aikaa 8) Pakko sanoa että jyrkissä ylämäissä huomaa että a) ylipäänsä ei ole tullut ajettua paljon b) nojakkilihakset eivät ole vielä kasvaneet c) street machine on tosi mukava ajaa, muttei ehkä tehokkain. Haaveilen jo nopeammasta ja kevyemmästä pyörästä sen kaveriksi, street machinella ajelisi kaupungilla, kauppaan ja kirjastoon, toisella voisi tehdä pidemmät kuntolenkit. Mahtuisikohan talliin vielä joku raaseri...

HPV Streetmachine GT

Avatar
trike76
Viestit: 132
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Julle kirjoitti: 24 Heinä 2021, 21:02

Hei, kiitos, flätit kuulostaa hyvältä, voisin kokeilla. Hinnat näytti vaihtelevan kympistä pariin sataan, mitä noissa pitäisi ottaa huomioon? Varmaan on muitakin ominaisuuksia on kuin paino ja ulkonäkö?

Tein eka kertaa yli 30 km lenkin eilen. En ole pystypyörällä tehnyt näin pitkää lenkkiä kuin parikymppisenä, siitä on jo hetki aikaa 8) Pakko sanoa että jyrkissä ylämäissä huomaa että a) ylipäänsä ei ole tullut ajettua paljon b) nojakkilihakset eivät ole vielä kasvaneet c) street machine on tosi mukava ajaa, muttei ehkä tehokkain. Haaveilen jo nopeammasta ja kevyemmästä pyörästä sen kaveriksi, street machinella ajelisi kaupungilla, kauppaan ja kirjastoon, toisella voisi tehdä pidemmät kuntolenkit. Mahtuisikohan talliin vielä joku raaseri...

Tervetuloa meille koeajamaan Toxy ZR nojapyörää :lol:
Löytyy kaksikin kappaletta vähän erilaisilla vaihteistoilla ja toisessa on myös lyhyemmät kammet :mrgreen:
Muitakin nojakkeja on kymmenisen kappaletta kokeiltavana.
www.nojabike.com

AZUB, ICE, HASE, KMX, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
Nojapyörien verkkokauppa: https://nojabike.com/verkkokauppa/

Julle
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Kesä 2021, 10:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kiitos mielelläni, hyvä tietää. Olette vain vähän sellaisessa suunnassa, etten juuri liiku sielläpäin. Mutta katsotaan, kun asia tulee enemmän ajankohtaiseksi.

HPV Streetmachine GT

Julle
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Kesä 2021, 10:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Julle »

Laitanpa tänne vielä pienen päivityksen ja kuulumisia, kun ajokilometrejä on nyt tullut vajaa 300. Tonni ei taida millään ehtiä syksyllä täyteen etenkin jos nämä sateet vain jatkuvat, mutta muuten menee ihan mukavasti. Tässä tunnelmia:

Ajaminen on mukavaa ja rentous on lisääntynyt. Pyörälenkille tekisi mieli melkein joka päivä, harmittaa kun aina ei ehdi tai sitten sataa. Ajelen nykyään yleensä 20-30 km mittaisia rauhallisia lenkkejä, ja jalkalihakset ovat jo sen verran löytyneet, että ylämäetkin menevät entistä sujuvammin. Yhtään asfalttimäkeä ei ole vielä tarvinnut taluttaa, ja hiekkamäistäkin vain yksi kun ketjut putosivat eturattaalta :) Tuollaisissa about normaaleissa asfalttiylämäissä vauhti pysyy jo sen verran, ettei tarvitse kiemurrella. Täytyy silti lisätä, etten ole vielä uskaltautunut kokeilemaan Oulunkylän kevyen liikenteen väylän tosi jyrkkää ja isoa hiekkatieylämäkeä. Täällä Helsingin pohjoisosissa ajavat ehkä tietävät paikan siinä K-raudan takana joen rannassa. Tasaisella ajelen muuten noin 20 kmh paikkeilla, ja keskinopeus on asettunut vaihtelevilla asfalttipyöräteillä ja pääosin esikaupunkialueella jonnekin alle kahdenkympin, olen vauhtiin ihan tyytyväinen. Kiirettähän ei ole, en ole menossa minnekään :) Lopetan yleensä polkemasta kun vauhti nousee lähelle 30 kmh - risteyksiä on kuitenkin vähintään muutaman sadan metrin välein tai tiheämminkin, ja pyrin ajamaan turvallisesti ja risteyksiin hidastaen jos näkyvyys on rajoitettu tai muita on tulossa risteykseen yhtä aikaa. Pitkässä alamäessä olen kyllä kokeillut että alamäkivauhdin saa halutessaan nousemaan 40 kmh ylikin, mikä on jo enemmän kuin tarpeeksi.

Eka kaatuminen tuli kokeiltua tuossa neljän metrin päässä autotallin ovelta :) Pihaan tullessa on viistetty kanttikivi, loiva ylämäki ja turhan kapea rako auton takaosan ja piha-aidan kulman välillä. Päivänvalossa siitä välistä ajaminen onnistuu, mutta nyt kun illat alkaa hämärtyä, tulinkin siihen hitaammin kuin tavallisesti ja vauhti loppui kesken, mikä päättyi kellahtamiseen. Onneksi oikealle puolelle niin ei peili hajonnut. Käyttääköhän muuten kukaan muu suojia kuin minä? Hankin heti alusta lähtien kevyet kyynärsuojat, koska arvelin kyynärpäiden olevan kaatuessa pahimmassa vaarassa ja halusin ennakoida. 54-vuotiaana luut eivät jousta enää ihan niin hyvin kuin ennen. Syksyksi harkitsen vielä maastoajajien käyttämiä reisi/lantiosuojia, koska omista mustelmistani päätellen sille voisi olla tarvetta kun syksy etenee (märkä asfaltti, lehdet, pimeys, sadevauriot hiekkateillä jne. ja omat ajovirheet niistä johtuen).

Pitääkö odottaa 1000 km asti että voi ostaa toisen pyörän? Yritän pidätellä ostamista, kun tuntuu että mielihalut muuttuu viikottain. Välillä tutkin low racereita, sitten muistan ettei tässä nyt vauhtia olla oikeastaan hakemassa ja siirryn miettimään jotakin muuta; etuvetoista pyörää, hiilikuituisia härveleitä, e-trikeä talvikäyttöön, you name it. Tandemiakin olen jo ehtinyt harkita, vaikken edes tiedä lähtisikö vaimo sillä yhdessä liikenteeseen :) Yritän odottaa ainakin kevääseen saakka. HPV Street Machine vastaa kuitenkin täsmälleen nykyiseen käyttötarkoitukseeni eikä rahaakaan ole tuhlattavaksi. Fiksailen sillä aikaa pikkuhiljaa tätä nykyistä pyörääni paremmaksi ja suunnittelen talveksi isompaa voimansiirtoremppaa. Taidan silti tyhjentää vähän autotallia, niin että sinne mahtuu tarvittaessa vielä yksi fillari lisää...

HPV Streetmachine GT

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12454
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos hienosta raportista. :)
Asenne tuntuu olevan oikea. Jatka vaan samaan malliin. Polkemistekniikassa kannattaa aina muistaessaan pyrkiä korostamaan sitä kuopaisua kantapään suuntaan. Se helpottaa polvien kuormitusta ja parantaa polkemistehoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5253
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Julle kirjoitti: 25 Elo 2021, 14:47

.…e-trikeä talvikäyttöön, you name it….

Ääni tälle. Ehdottoman hieno peli. Talvellakin on hienoja auringonpaisteita ajella, eikä pelkoa kaatumisesta tai voimien loppumisesta.

Itsellekin pitäis tällainen puuhailla talvikäyttöön.

Vastaa Viestiin