torneol kirjoitti:Kävin muutaman kilsan lenkuran tossa maantiellä. Tasamaalla tuo on tosi kiva peli. Harmi, että täällä kotikulmilla on noita mäkiä joku kylvänyt tämän tästä . Tehokkaasti puskee jalat hapoille, kun koittaa polkemalla päästä ylös. Ei auta kuin ottaa härkää sarvista, eli Flevoa polkimesta ja taluttaa ylös.
Tämän takia sitä tadpolea mietin. Minusta se oli parempi mäkisessä maastossa. Mutta treenataan nyt tolla, hyvin auttaa myös telemark laskuun ja normi skimbailuun, kun jaloilla on tekemistä .
Tuo jalkojen hapottaminen ylämäissä on aivan normaali ilmiö aloittelevalla nojapyöräilijällä. Missään nimessä ei ole kiinni pyörätyypistä, vaan pikemminkin Flevon matalampi kampikeskiö nostaa polkemistehoja. Tuohonkin jalkojen kohoasentoon tottuu ja ylämäet alkavat sujua, kunhan totut nojapyöräilyyn.
Luultavimmin kyse on ohjauksen epävarmuudesta, joka syö tehoa kuljettajasta, jos tuntuu siltä, että tadpolella pääsee paremmin. Muutaman sadan kilometrin harjoittelun jälkeen on aivan varmaa, että Flevo kiipeää paremmin painoonsa nähden.
Todella iso vaikutus on lukkopolkimilla, joiden hyöty nojapyörässä erityisesti korostuu, koska ilman niitä jalkoja pitää pitää polkimilla. Lukkopolkimilla jalat voivat olla rentona ja voit keskittyä kuopaisevaan polkemistekniikkaan. Lukkopolkimet ja kuopaisutekniikka helpottavat ylämäkien polkemista aivan ratkaisevasti. Harjoittelua tosin vaatii niidenkin käyttö.