Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

En tiedä onko ihan toivotonta edes ajatella että tohon aluhaarukkaan voisi koskaan mitään jarrukorvaketta tehtailla vai pitäisikö siihen saada sitten ihan teräshaarukka, ja kuka senkin tekee.

Hitsaamalla se aluhaarukka on tehty, joten siihen voi korvakon hitsata ja teräshaarukan osaat tehdä itsekin :wink:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

En tiedä onko ihan toivotonta edes ajatella että tohon aluhaarukkaan voisi koskaan mitään jarrukorvaketta tehtailla vai pitäisikö siihen saada sitten ihan teräshaarukka, ja kuka senkin tekee.

Hitsaamalla se aluhaarukka on tehty, joten siihen voi korvakon hitsata ja teräshaarukan osaat tehdä itsekin :wink:

Alumiinissa on vaan se että kun menet hitsailemaan sitä niin saatat hyvinkin heikentää rakennetta riippuen alumiinin laadusta ainakin ilman sopivaa lämpökäsittelyä ja se ei välttis onnistu ihan kotona.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Eniten ärsytti kun piti vaihtaa vapaaratas, mutta sitten jouduin toteamaan että eihän tää uus mahdukaan :x . Taitaa olla kertakäyttövanne kun ei siihen saa oikeeta vapaaratasta mistään :? ? Tai kai sen voisi vaan rakentaa uudelleen eri navalle vapaarattaineen.

Mistä yleensä löysit uuden vapaarattaan? Mun käsittääkseni nämä on suunnteltukin niin että koko napa vapaarattaineen vaihdetaan kerralla. Jos vapaaratas on kulunut niin ei muutkaan laakerit oo enää uuden veroisessa kunnossa.

Toisaalta, noissa mun takapainoisissa pyörissä alkaa ensimmäienä kulua pinnat ja jos olisi vielä vannejarrut niin vannekehäkin, eli sama vaihtaa koko kiekko.

Jukka

Aijaa tämä olikin mulle taas uutta :D . Recumbentpartsista kyselin kun myyvät Optiman osia. Onneks toi vikaostos ei ollu kallis, mut turha silti. Ostamisestakin on niin paljon aikaa että en tiedä huolisivatko enää takaisin, kun en heti huomannut. No ehkä tosiaan tämän valossa olis vaan helpompi mennä ostamaan kokonaan uus kiekko niin saisi siihen sen levyjarruvalmiudenkin.

Mitä tulee haarukoiden itse tekemiseen niin kyllä toi mun metallipuolen räpeltely on aika onnetonta, enkä tiedä pystyisinkö luottamaan et oma tekele kestää tollasessa kohtaa. Luultavasti olisi ajomukavuuden kannalta aika iso plussa kun tietäisi että joku asiansa osaava ammattilainen olis sen tehnyt.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Onhan niitä olemassa irto adabtereja . Jotka saa tavalliseen haarukkaan kiini . Kunhan muistan niiden myyjien netti osoitteet. :twisted:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nojanalle kirjoitti:

Onhan niitä olemassa irto adabtereja . Jotka saa tavalliseen haarukkaan kiini . Kunhan muistan niiden myyjien netti osoitteet. :twisted:

Nimenomaan tavalliseen haarukkaan. Olen mäkin niitä nähnyt jossain nettisivuilla. Sitä vaan kun tossa ei oo samanlaisia haarukkaputkia kuin pyörissä yleensä. Kai niitä silti voi vielä tutkia mut hiukan epäilen niiden sopivuutta tuohon. Mut levyjarru taakse olisi oikein mukava. Peräkärryn veto vaatii lain mukaan kaksi toimivaa jarrulaitetta ja mä en tykkää käyttää tuota nykyistä takajarrua ollenkaan ja niinpä se onkin lähinnä koristeena siellä, mutten viitti napata poiskaan jos tulee (?) sanomista sitten kun vetää kärryä. Ja toisaalta olishan se hyvä olla kaksi jarrua joita oikeesti käyttää. Koko talven olen tottunut ajamaan läskillä jossa myös takana levyjarru ja sillä on niin helppo säädellä jarrutustehoa tilanteiden mukaan, nyt täytyy taas oppia siihen et on jarru edessä. Ei sillä mitään vaaratilanteita oo tullu että olisin liian kovaa jarruttanut mutta vähän yllättää kuitenkin miten äkäisesti nopeus laskee, kun ei oo semmoseen tehoon talvella tottunut.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Peräkärryn veto vaatii lain mukaan kaksi toimivaa jarrulaitetta ja mä en tykkää käyttää tuota nykyistä takajarrua ollenkaan ja niinpä se onkin lähinnä koristeena siellä, mutten viitti napata poiskaan jos tulee (?) sanomista sitten kun vetää kärryä.

Yli kaksivaihteinen tarvii ja :wink:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jooseha kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Peräkärryn veto vaatii lain mukaan kaksi toimivaa jarrulaitetta ja mä en tykkää käyttää tuota nykyistä takajarrua ollenkaan ja niinpä se onkin lähinnä koristeena siellä, mutten viitti napata poiskaan jos tulee (?) sanomista sitten kun vetää kärryä.

Yli kaksivaihteinen tarvii ja :wink:

Ai niin joo sekin vielä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

nojakkifoorumi
Viestit: 65
Liittynyt: 16 Tammi 2018, 15:24

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja nojakkifoorumi »

..

Viimeksi muokannut nojakkifoorumi, 29 Huhti 2018, 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olin jotenkin siinä luulossa että 559-kiekkoja saisi paremmin kuin 406-kiekkoja. No kyselykierros on vielä kesken mutta ei lupaavalta näytä. Valmiina olisi saanut irtolaakerein mutta en tiedä kiekon laadusta eikä noi irtolaakerit kauheasti kiehdo. Olen niin tottunut urakuulalaakereiden helppouteen ja tähän mennessä ne ovat kestäneet oikein mainiosti käyttöä, etten ole lainkaan varma haluanko lisäsäätöä pyörän pitoon. Kiekon rakentamisen voi myös tilata mutta ainakaan yhden pyöräliikkeen kautta ei saa urakuulalaakerein kuin yhdellä navalla ja se on Sram 900 joka niiden kautta maksaa 225€.

Mulla ei ole tähän mennessä ollut kauhean hyvää käsitystä siitä miten paljon laadukas napa tai kiekko ylipäätään maksaa. Olen vähän kiikun kaakun et miten paljon haluan laittaa pyörään rahaa kiinni, vaikka toisaalta onhan ne kiekot yksi tärkeimpiä juttuja pyörässä. On se mukavaa ajella tiukilla kestävillä kiekoilla ja viiminen asia mitä haluan ajaessa miettiä on se et vääntyykö akseli jos vedän peräkärryä, tai hajooko jotain muuta. Kuitenkin kiinnostaa se millä rahalla saa laatua ja missä kohtaa kulkee raja ettei rahalla enää saa niin paljon laatua ja kestävyyttä että sillä olisi omassa käytössä merkitystä.

Tällä hetkellä takakiekkotoiveet on tällaset:

  • 559-kiekko (tarpeeksi kapea 28mm renkaille)
  • 6-pulttinen levyjarrunapa (vaikkei mulla kyllä ole sitä korvakettakaan vielä haarukassa :D)
  • urakuulalaakerit
  • vapaaratasrunko 9-pakalle (tällä hetkellä Shimano). Mua ei kyllä yhtään haittaisi sellanen kunnon ääntä pitävä räikkä :P .

Tuntuu että se kaatuu joko noihin laakereihin tai ehkä ensimmäiseksi kiekon kokoon. "Kukaan" ei käytä enää 559-kiekkoja. Jotenkin ärsyttää aina olla joka asiassa siinä marginaaliryhmässä jonka varaosatoiveita ei enää kannata ottaa huomioon.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.wandamotor.fi/levyjarrunava ... _1760.html Osta vaan kunnon napa ja vanteita löytyy . Hyvillä pinnoilla on helpo pinnata. https://www.wandamotor.fi/pinnat-suojuk ... _1806.html Tarpeeksi jäykkä vanne , niin ei mitään ongelmia jatkossa. Netistä löytyy vannetta hyrymykke . Vaikka menet Holland Biken sivuille . Paikalliset myy mitä myy , niillä valikoima vähänen . Pinnaamiseen tarjottavaa aikaa lian vähän , tähän aikaa keväästä . Niinkuin olen sanonut siihen löytyy ohjeet netistä ja tältä foorumilta . Ei kannata pelätä aloittamista , yhtä helpoo kuin kutominen . Paitsi hauskempaa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No joo tuollahan tuota valikoimaa olikin enemmän eli ei kannata aina ottaa ekaa tarjousta vastaan...aika kova kynnys kieltämättä lähteä rakentamaan kokonaista kiekkoa, kun ei ole niitä työkalujakaan eli kaikki pitää aloittaa tyhjästä. Toisaalta oli tarkoitus mennä ens kuun aikana pajalle seuraamaan kiekon rakentamista, ehkä sen jälkeen uskaltaisi paremmin itse kokeilla kun on nähnyt miten se tehdään.

Lisäys: alkaa kohta tuntua että vaihtoehtoja on jopa liikaa jos meinaa lähteä itse rakentamaan. Noiden osien tutkiskelu tuntuu olevan loputon suo...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ei sitä kiekon kasausta ja rihtausta kannata pelätä. Sheldon Brownin ohjeilla (esim.) tulee ihan hyvä, eikä siinä ole oikeastaan mitään mitä voisi rikkoa, kunhan ennen kiristystä tarkistaa huolella ja ajatuksella, että pinnat on oikein pujotettu. Jos ei mee ekalla yrittämällä niin purkaa vaan ja tekee uudelleen.

Vaikein homma on osata ostaa oikean mittaiset pinnat vanne-napayhdistelmälle, jos siihen saa apua joltain asiantuntijalta niin loppu on ihan piece of cake.

Pari kiekkoa olen kasannut, viimeksi yhden 20" napavaihdekiekon Yaanan Tetrikseen eli triken takakiekoksi, ja hyvin se on kestänyt eikä heittoa ole tullut yhden kesän ajeluista pahemmin. Ja tuo on vielä joku ihan halpis vanne, jos panostaa kunnon jäykkään vanteeseen niin tuskin voi mennä pahasti pieleen.

Markus Heikkilä

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=16396

Tuosta hyvän hintainen paketti. Novatecceihin saa hyvin varaosia joten ihan hyvä kohtuuhintainen napa. Samasta paikkaa saa toki kasan osiakin jos haluaa itse kasata.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Ihan kiinnostava kyllä mutta paketilla en tee oikein mitään. Etupää kun on 406 ja olen päättänyt olla muuttamatta sitä, tykkään matalasta keulasta. Joku yksittäiskiekko tarvisi saada.

Sepä varmaan eniten jännittääkin että osaako ostaa oikeat osat jos meinaa itse kasata. Viimeks kun tilasin uudet pinnat ennestään vanhaan kiekkoon niin pieleen meni sekin, toisen puolen pinnat oli just siinä rajalla että olivat liian pitkät, tai ne saatiin laitettua mutta käytännössä sitä ei voi mennä enää kiristelemään mihinkään suuntaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Muistaakseni osaavat tuolta tarjota oikean mittaiset pinnat ja valmiiksi kasauskin tais olla vaihtoehto. Tai sitten ostat paketin ja laitat etusen fillaritorille tms.

Vastaa Viestiin