p300 - ajopäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kokeilin Lidlissä noita tukia ja sain kauhean suljetun paikan kammon - no ei vaiskaan, mutta oli ihan kamalat hökötykset.

Tässä samankaltaisen vaivan kuvauksia naapurifoorumilta. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... ten-polvet

Ajattelin tänään vähän purkaa rakkinetta ja säätää penkin paremmin. No takatuet kn selvästi kiertyneet niin että vasen olkapää saa löysemmän tuen penkistä. Olisko osasyynä se että valun penkissä ja tuki siitä on epäsymmetrinen.

Harkitsen myös vakavasti josko sittenkin laittaisi eteen veejarrun. Takajarru jarruttaa paremmin, siinä ei ole vaijerissa mutkaa kuten edessä. Toinen vaihtoehto on tehdä maantiejarrulle kiinnityspaikka tuohon nivelen eteen. Veejarru viritys olisi toki kevyempi. Mutta enhän mä mikään grammanviilaaja voi olla kun vaihteina on Nexus :D

Rutusen Fuego rullasin miljuuna kertaa paremmin kuin mun rakkine. Olisko aika laittaa liukkaammat ja ohuemmat renkaat alle.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

kierto.jpg
kierto.jpg (127.23 KiB) Katsottu 11486 kertaa

Silmämääräisellä mittauksella tuo vasemmanpuoleinen tuki on kääntynyt taaksepäin ja kiertynyt hiukan. Tämä saattaisi muuttaa koko vartalon asentoa niin että sinne polveen vasemmalle tulee hitunen lisää jännitettä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tukitankojen alaosat olivat reikien osalta aika soikiot - voima (let force be with you) oli runnellut tankoja ankarasti.

Nyt on siis pyörä taasen ajossa. Kävin pikkulenkin tänään ennen lääkärille menoa ajelemassa, todentaakseni että kyllä siihen polveen sattuu.

Osui muuten nojapyöräilijän toivoma luontokokemus kohdalle = raekuuro. Onneksi osumahetkellä olivat rakeet jo aika märkiä ja vaatteisiin jäi vain kivoja osumakuvioita. KAstuin aivan totaalisesti. Ei se mitään, kyllä kesä kastelee sen, minkä se on jo aiemmin kastellut. Vai miten se sanonta nyt menee.

Kuva

Nojakulman muutos alemmaksi tuntuu tosi hurjalta, vaikka muutos onkin niin pieni. Enää ei valu penkissä alaspäin ja fiilis on paljon sporttisempi. Käsiä on aiempaa kivempaa pitää siellä tangolla lepäämässä ja se vakauttaa menoa. Ohjaaminen on muuttunut herkemmäksi ja kone vastaa pientäkin yläkropan liikettä. Ihan hurjalta tuntuu. Omintuinen vasemmalle putoaminen - kääntyminen - valuminen on nyt toistaiseksi saatu stopattua. Jalkojen liike muuttui myös siten että Jorin suosittelema kuopaisu eteen ja alas syntyy automaagisesti. Heitin itseasiassa pienen testilenkin krokseissa, jotka ovat viralliset hitsausjalkineeni, ja meno oli ihan toivotonta kun nyt on tottunut noihin lukkoihin. SPD lukot ovat muuten siitä kivat että se lukko on niin löysä kuitenkin että sitä suotuisaa jalan asentoa voi etsiä, kun kinttu hiukan liikkuu polkimessa.

Edit. Kasattu kone.

Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

50 kilsan testilenkki polven kuntoutusliikkeiden ja lääkekuurin vaikutusten toteamiseksi.

Tuntemuksia siellä kintussa on. Riittävällä kadenssilla (+95) vähemmän kuin alle 90 kadenssilla. Sain nilkutettua hyvin kotiin -pidin pari jalanoikomistaukoa. Edellisellä kerralla ei oikein kävely onnistunut enää kotipihassa - nyt onnistui.

Näillä näkymin siis Nokialla mukana. Pythontreeniä takana noin 600 kilsaa - jote ihan lakisääteistä zeniä ei vielä ole saavutettu, mutta jonkinlaista nilkutusta luvassa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sunnuntaina siis yhteensä n. 180 kilsaa. Kokonaismäärä nyt noin 800.

Huomioita. Pyörä on edellistä ergonomisempi, mutta parannettavaa löytyy. Rakkine kulki suorempaan loppumatkasta.

Siihen lienee kaksi syytä:

  • rutiinia tuli merkittävästi lisää. Ennenkin olen huomannut että väsyneenä tehdyt kohtuuttoman suuret toistomäärät auttavat jonkin tekniikan opiskelussa. Erityisesti sitten seuraavalla kerralla sen huomaa.
  • rakensin pyörään niskatuen siinä sadan kilsAn huitteilla. Se rentoutti yläkropan jännitteitä ja meno oli jotenkin rennompaa.

Seuraavat kehityskohteet:

  • kunnollinen niskatuki
  • penkkiä hiukan enemmän vielä alaspäin. Tästä puhuttiin fysioterapeutin kanssa (pyöräilevä tyyppi). Hän oli sitä mieltä että mun polviongelmaa ja polkemisasentoa auttaisi se että lonkkakulma olisi loivempi. Jos tähän saisi etsittyä sen oikean rajan. Myös se penkissä valuminen, joka edellisellä korjauksella väheni, voisi vielä parantua.

Noin ylipäänsä, fysioterapeutti oli sitä mieltä että polviongelman pohjalla on tekniikkavirhe tai virheitä. Poljin malliksi kuntopyörää ja palaute oli se että mun jalan kulma oli sellainen että ongelmakohta (takareisi) ei kuormitu tarpeeksi. En siis saa kunnon vetoa aikaiseksi siinä pyörittäessä. Nilka kulma kuormittaa myös itse nilkkaa ja tämän huomasin myös ajaessa. Pitäisi siis saada nilkan kulma kuntoon ja sitten sitä lonkkakulmaa myös loivemmaksi, ettei nivunen sitten kuormitu turhan takia.

Eihän nämä nyt niin kamalia ongelmia ole, harvoinhan sitä noin pitkää matkaa ajellaan. Mutta tulihan tässä kivasti tavoitteita ensi kesälle.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Pastori kirjoitti:

Sunnuntaina siis yhteensä n. 180 kilsaa. Kokonaismäärä nyt noin 800.

Noin ylipäänsä, fysioterapeutti oli sitä mieltä että polviongelman pohjalla on tekniikkavirhe tai virheitä. Poljin malliksi kuntopyörää ja palaute oli se että mun jalan kulma oli sellainen että ongelmakohta (takareisi) ei kuormitu tarpeeksi. En siis saa kunnon vetoa aikaiseksi siinä pyörittäessä. Nilka kulma kuormittaa myös itse nilkkaa ja tämän huomasin myös ajaessa. Pitäisi siis saada nilkan kulma kuntoon ja sitten sitä lonkkakulmaa myös loivemmaksi, ettei nivunen sitten kuormitu turhan takia.

Mikä sinulla on pyyttonissa tällä hetkellä tuo lonkkakulma? Meinaan kun tuota uutta tekelettä vielä(kin) hahmottelen ja kulma tulisi hiukan jyrkemmäksi kuin tuo 130-astetta. Olisikohan tästä pidemmän päälle haittaa?

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ralii kirjoitti:

Mikä sinulla on pyyttonissa tällä hetkellä tuo lonkkakulma? Meinaan kun tuota uutta tekelettä vielä(kin) hahmottelen ja kulma tulisi hiukan jyrkemmäksi kuin tuo 130-astetta. Olisikohan tästä pidemmän päälle haittaa?

Minä mittasin tuosta viimeisimmästä kuvasta kulmaksi niinkin loivan kuin 140astetta. Mulle se olis ihan liikaa, mittailin vanhoista kuvista omieni lonkkakulmia ja näytti olevan 125-130, mutta ihmiset on erilaisa ja lehmät märehtiväisiä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tässä on nyt kyse juurikin:

  1. henkilökohtaisista ominaisuuksista = mulle jännittyy tuolla lonkassa vähän liikaa noi lihakset = ymmärrän ohi paahtaneiden high ja lowracereiden penkin asennon nyt paremmin.
  2. ajomatkan pituudesta. Pidempi matka rasittaa nyt vaan ihan eri tavoin. Esim. tätä niskan väsymista ei nyt ole ennen ollut. Ilmeni vasta sadan kilsan jälkeen.

Voihan se ohjattavuus toki heiketä sitten kun penkki on loivemmassa asennossa. Pitää miettiä miten sen nyt saisi kätevästi kokeiltua.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Voihan se ohjattavuus toki heiketä sitten kun penkki on loivemmassa asennossa. Pitää miettiä miten sen nyt saisi kätevästi kokeiltua.

Nojatuki ilmeisesti kiinteä? Taitaa olla helpoin kokeilla loivempaa lonkkakulmaa kun nostaa penkin istumaosaa ylemmäs, vaikka laittamalla laudan palan penkin ja kiinnikkeen väliin? Kampien etäisyyttä voi toki joutua muuttamaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nykyinen takaosa on tosiaan kiinteä.

Mietin kyllä jo vaihtoehtona että korottaisin vähän sitä etuosaa. Pitänee ottaa rakkine mukaan seuraavalle kerraa fysioterapeutille, niin voidaan mitata mitä pitäisi tehdä.

Penkissä valuminen ei muuten haitannut tai sitä ei huomannut enää niskatuen rakentamisen jälkeen. Aika lähellä ne mitat nyt ovat kuiteskin.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Pastori kirjoitti:

Voihan se ohjattavuus toki heiketä sitten kun penkki on loivemmassa asennossa. Pitää miettiä miten sen nyt saisi kätevästi kokeiltua.

Mikäs sinulla on tuo nykyinen kulma, jotain 45-astetta?

Itselläni se pyörii siinä 30-asteen kieppeillä ja uskoisin edelleen voivani laskea kulmaa tietyin varauksin. Ajettavuuteen se vaikuttanee hetkellisesti kunnes opit taas metkut uudella kulmalla. Käytännössä pari-kolmesataa kilometria ja ajat taas silmät sidottuna vaijeria pitkin hirmumyrskyllä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ralii kirjoitti:

Mikäs sinulla on tuo nykyinen kulma, jotain 45-astetta?

Itselläni se pyörii siinä 30-asteen kieppeillä ja uskoisin edelleen voivani laskea kulmaa tietyin varauksin.

Saman 30astetta mittasin tuosta pastorin kuvasta. Mun tasapainoaistille ja voiman tuotolle jo liian loivia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt alkaa olla kohta se 900 kilsaa ajettuna. Hilkun verran alle.

Kävin viime viikolla pikkaisen ajelun ja tänään myös. Ihan senverran kuin polvet kestävät :)

Kyllä se tonnin kohdan zen alkaa tuntua mahdolliselta. Täytyy sanoa että oli aika hauskaa. Pyörä alkaa totella aika hyvin. Taisin jo aiemmin sanoa että nyt pitää jo keskittyä jos aikoo tietoisesti ohjata pyörää, muuten kaikkien ohjausliikkeiden tekeminen ei enää tallennu muistiin vaan pelkästään tapahtuu.

Tänään vielä tarkentui aiempi havainto pyörityksestä. Kun tietoisesti pidän jyrkempää kulmaa nilkassa saan selkeästi paremman vedon tehtyä ja se Jorinkin peräänkuuluttama "kuopaisu" tulee itsestään. Aion videoida seuraavalla kerralla tuota nilkan liikettä, sekä polven nuljuamista pyörän etusosan kääntyessä.

Kehitysideoina on seuraavaa, pienen säästöprosessin jälkeen:

  • hankin speedplayn polkimet, jossa jalan kiertoliike sivuille voi olla selvästi isompi kuin SPD polkimissa.
  • hankin myös lyhemmät kammet, tai lyhennan jotku tuonne 120mm tienoille.

Bromptonissa on 170mm tai jotain semmoista mittaiset kammet ja niillä tuntuu "runttaus" kyllä aika imakalta kipeissä polvissa, vaikka pyrinkin nyt ajelemaan kadensseilla 95.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

- hankin myös lyhemmät kammet, tai lyhennan jotku tuonne 120mm tienoille.

Kaupallisena oli ne Sinzin 125 mm saatavilla.

En tiedä miten tuohon sun polvivaivaas, mutta ainakin itselle nuo rajusti ovaalit rattaat on mainiot. Ja jos on napavaihde (ja leveä ketju), niin tekeminen on vaivatonta, kun ei sitä 3 mm alumiinia tarvi ohennella hampaista. Ratas syntyy parin tunnin työllä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: p300 - ajopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

En tiedä miten tuohon sun polvivaivaas, mutta ainakin itselle nuo rajusti ovaalit rattaat on mainiot. Ja jos on napavaihde (ja leveä ketju), niin tekeminen on vaivatonta, kun ei sitä 3 mm alumiinia tarvi ohennella hampaista.

Mittatarkkuuden kans sitten vastaavasti pitää olla tarkempi kun ei ole ketjunkiristäjää korjaamassa muotovirheistä johtuvia ketjun löystymisiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin