Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

ERDn voi mitata. Mittaat vanteen sisähalkaisijan ja sitten mittaat sen sisäseinämän paksuuden ja lisäät niitä kaksi siihen halkaisijaan ja sulla on ERD. Tarviit toki työntömitan jolla mittaan sisäseinämän paksuuden

Sheldonin kuvan mukaan nipan osuudet myös.
Kuva
Mikan tulkkimittaus toimii juuri näin: Väli A + 2 x nippelin (+tulkkipinnan) pituus B. Jos tuossa on vielä (liian lyhyet pinnat kiinni nippeleissä, tulee varmistettua, että ovat vastakkaiset pinnanreiät.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Oikea tapa mitata ERD

Miten niin oikea tapa :shock:

Ainoa oikea tapa rakentaa kunnolla kiekko on mitata ERD itse ja oikein. Eipä ole tullu vielä kertaakaan tehtyä... ehkä joskus oppii tai viisastuu. Tähän asti tuuri on riittäny pinnojen pituuksien kanssa.

jori kirjoitti:

Sheldonin kuvan mukaan nipan osuudet myös.
Kuva
Mikan tulkkimittaus toimii juuri näin: Väli A + 2 x nippelin (+tulkkipinnan) pituus B. Jos tuossa on vielä (liian lyhyet pinnat kiinni nippeleissä, tulee varmistettua, että ovat vastakkaiset pinnanreiät.

Kiitos erittäin selkeän kuvan löytämisestä. Mulla on noi vastaavat siinä PDF-rihtauskirjassa. Pitää joku päivä tehdä raakkipinnoista nippoineen nuo mittausvälineet ja joku kuminauha+nipsut että homma on riittävän helppoa.

Vastaavaa salapoliisityötä tuli tehtyä kun tyttären kolarivanteelle etsin korvaajaa... onneksi lopulta sain hankittua täsmälleen saman vanteen niin tuuri riitti senkin kasaamiseen alkuperäisellä tarkkuudella.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Mulla on noi vastaavat siinä PDF-rihtauskirjassa.

Oliko tämän linkki jos jossain?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mulla on noi vastaavat siinä PDF-rihtauskirjassa.

Oliko tämän linkki jos jossain?

Rihtauksestahan oli höpinää enemmän täällä ja kirjasta vähemmän, sen voi ostaa täältä. Opuksessa myös mittakuvat joilla on helppo rakentaa omat rihtauksen apuvälineet kuten pukin ja keskitystulkin pienellä budjetilla, mun tapauksessa 0-budjetilla.

Muutenkin nämä jutut voisi siirtää tuonne rihtaus-osastolle vaikka... on varmaan keskustelin pystyttäjänkin mielestä sivussa aiheesta vähän nämä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Wacky kirjoitti:

ERDn voi mitata. Mittaat vanteen sisähalkaisijan ja sitten mittaat sen sisäseinämän paksuuden ja lisäät niitä kaksi siihen halkaisijaan ja sulla on ERD. Tarviit toki työntömitan jolla mittaan sisäseinämän paksuuden

Tämä tuli vastaan asiaa tutkiessa mutta tosi hyvä että se ohje löytyy nyt täältäkin. Olen perfektionisti ja kun kyseessä on vanne, jolla on edellinen napa vielä kiinni ja käytössä on vain työntömitta ja mittanauha, niin en olisi kelpuuttanut ikinä omaa tulostani, etenkin kun tiedän etten ole vanteiden kanssa ennen pelehtinyt. Edellisen navan paikallaanolo olisi haitannut ja vääristänyt minun mielestäni omaa mittaustulosta niin paljon, ja kun kyseessä on kuitenkin kallis napa niin haluan pelata varman päälle.

Minun logiikkani tässä tapauksessa siis:

Valitsenko:

  1. Valmistajan/jämyn tiedon juuri saman mallisen vanteen ERD:stä
  2. Ammattilaisen mittaaman ERD:n omasta vanteesta
  3. Itse ohjeiden mukaan mittaamani ERD:n johon ei ole saatu luotisuoraa halkaisijaa edellisen navan paikallaanolon vuoksi.

-Vaihtoehto 1 antoi tuloksen 387mm.
-Vaihtoehto 2:n selvitin näyttämällä vannetta ja napaa alan liikkeissä ja selvitimme paljonko pinnan pituudeksi tulee. 3x pinnauksella (eng. lacing) tulos oli 182 mm pinnat molemmille puolille. Toisessa pyöräliikkeessä annettiin tutkiskelun jälkeen arvioksi noin 182mm pinnat.
-En riskeerannut. Halusin vertailuarvon, joten kysyin SON-aspasta paljonko he saavat tuolla 387 ERD:llä ja SONdelux disc 32h -navalla arvoksi. Vastaus oli 186 mm pinnat liitinpuolelle ja 184 mm pinnat levyjarrupuolelle.

4/2 mm ero. Ei hyvä.

Nyt minulla on kaksi eri ammattilaisen antamaa ohjeistusta pinnojen pituudelle ja joudun valitsemaan toisen. Valitsen siis SON-aspan arvion, koska toisessa mittauksessa käytettiin samoja työkaluja mitä olisin itsekin joutunut käyttämään, ja joita koin edellisen navan paikallaanolon haittaavan. SON taas on laittanut mitat laskuriinsa 0,1mm tarkkuudella.

Toivottavasti tämä selkeyttää miksi olen kokenut tämän asian vähän aikaa vieväksi. Saan luotettavilta tahoilta monenlaisia vastauksia.

Yritän jatkossa kirjoittaa koko postin kerralla, että se ei aiheuta tekstin lainaajalle päänvaivaa. Minulla on paha tapa lähettää viesti ja vasta sitten muistaa ne pari juttua mitkä siitä unohtuivat, minkä voi päätellä Joosehan viestissä olevasta lainauksesta, joka muokkautui äsken.

Viimeksi muokannut rutunen, 02 Loka 2014, 13:04. Yhteensä muokattu 9 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Ainoa oikea tapa rakentaa kunnolla kiekko on mitata ERD itse ja oikein.

Nyt kuulostaa jo siltä että työtapa on tärkeämpää kuin lopputulos. Pultitkin pitää vissiin ostaa mauserin ja kierretulkin kanssa :shock:
Jollei kykene luottamaan valmistajan ilmoitukseen mitoista, niin silloin pitänee mitata. En sanoisi siltikään että se on ainoa oikea tapa.

Pastori kirjoitti:

Oliko tämän linkki jos jossain?

Näyttää olevan sama ehdoton suhtautuminen mittaamiseen työtapoja myöten kuin Helanderilla :wink: Kuukkeliin kun laittoi "wheel building pdf", niin antoi ison pinon noita.

rutunen kirjoitti:

Valitsenko:

  1. Valmistajan/ammattilaisten tiedon kyseisen vanteen ERD:stä
  2. Itse ohjeiden mukaan mittaamani ERD:n johon ei ole saatu luotisuoraa halkaisijaa edellisen navan paikallaanolon vuoksi.

Valitsin vaihtoehdon 1.

Soikeasta pitää mitata monesta kohtaa ja ottaa keskiarvo.
Henkilökohtaisesti luottaisin valmistajan arvoon. Jollei valmistajan yhteen arvon uskalla luottaa, niin kaikki muutkin vanteen ominaisuudet ovat yhtä arveluttavia.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Nyt kuulostaa jo siltä että työtapa on tärkeämpää kuin lopputulos.

Kannattaa nyt muistaa että itse olen laiska mittaamaan... mielummin käytän vähän (=yleensä paljon) aikaa ja pengon netistä "oikeat" luvut.

jooseha kirjoitti:

Soikeasta pitää mitata monesta kohtaa ja ottaa keskiarvo.
Henkilökohtaisesti luottaisin valmistajan arvoon. Jollei valmistajan yhteen arvon uskalla luottaa, niin kaikki muutkin vanteen ominaisuudet ovat yhtä arveluttavia.

Valmistajan arvoihin luottaisin vain kun käytän vain saman valmistajan tuotteita ja laskuria. Esimerkkinä tuo DT-Swiss laskuri jolla homma ei mene pieleen kun valikoista napsii heidän vanteet, navat ja pinnat. Hyvin onnistui jopa muulla napasarjalla kun kaksi kolmesta oli DT-Swiss...

Vähemmän hyviä tuloksia on tullut kiinakuitu vanteiden kanssa. Huolimatta valmistajan ERD-luvusta on 60mm syvä maantievanne pitänyt kasata kolmeen kertaan ja kahdella pinnasarjalla. Ja nippa-nappa riitti pinnoissa mitta viimeisimmässä maastokiekkoprojektissa.

1-2mm poikkeama pinnan mitassa ei maailmaa kaada. 2-4mm johtaa jo suuriin hankaluuksiin. Joissakin tilanteissa hommaa voi korjata muuttamalla rihtausta, olen kierrätyspinnoilla kasannut uudet WTB:n kehät ja Quando-halpisnavat 4-ristiin...

Edelleen, kun itse hankkii pinnat jotka on monesti aika kiven takana ja tulee toimituskuluja, kannattaa itse mitata vanteen ERD epäselvissä tapauksissa ja ottaa se 1-3 viikon aikalisä niin saa kerralla onnistuneen kiekon kasattua. Muuten tulee helposti iso turhien pinnojen inventaario, lisäkuluja ja aikalisää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Edelleen, kun itse hankkii pinnat jotka on monesti aika kiven takana ja tulee toimituskuluja,

Mä olen hommannut pinnat aina ohikulkiessani kaupasta. Aina on löytynyt hyllystä ja halvalla :D Ovat toki normaaleja pinnoja. Tuommoisten hipopinnojen kanssa saattaakin olla ongelmia. En huomaisi varmasti muuta eroa kalliisiin pinnoihin kuin suuremman laskun :roll:

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Pinnan optimimalli/pituus löytyi viimeinkin. Ostin sen kunniaksi banaaneja. Ihan hitosti banaaneja. No ei niistä sen enempää, ette te tätä banaanien takia lue.

SON-aspa siis vastasi tuossa iltapäivällä hirmu osaavasti ja nopeasti, plussa siitä Britta Zimmermannille. Hän oli ensin suositellut minulle noita 186 mm/184 mm pinnoja napaan. Laskin itse pituudet samalla laskurilla kuin hänkin ja sain saman tuloksen. Huomasin kuitenkin, että optimipituudet olivat 186,5mm ja 186,3mm puolillaan ja kysyin lisäkysymyksiä liittyen siihen miksi eri puolille suositeltiin noin eri pituisia pinnoja, vaikka optimipituuksissa oli vain 0,2 mm ero. Tuntui että minun olisi pitänyt tietää jotain oleellista jonka hän tiesi, mutta minä en. Alla lainaus viestistä, vastaukset lihavoituna:

You recommended 186mm to connector's side which I totally understand. It's so close after all. For disc side there was two options, 185 and 184mm. What's the reasoning behind choosing the one that's further away from calculated 186,3mm and recommending it to me? I got the feeling that I'm missing some important information now, but I guess you are able to explain it :)

Our experience was that spokes tend to be rather a little bit too long than being too short. If the spoke is too long you may not be able to retension later on.

Also, does the spoke diameter matter with the SON hub? Is some diameter or spoke brand incompatible with SONdelux disc hub?

Spokes should be of 2 mm diameter at its bend, so the spoke fits exactly in the spokehole. This way it won't move and it won't break. Double butted spokes, p.ex. 2.0-1.8 -2.0 are a good choice, since they are more flexible than simple 2mm spokes.

Jos arvon lukija jäi miettimään että mitäs eroa noilla nyt käytännössä on, niin löysin tällaisen vertailun pinnamallien väliltä:

Double Butted Spokes

Koodi: Valitse kaikki

Lighter than Straight Spokes
More elasticity in the wheel (less rigid / will flex some before breaking)
Spokes will bow out less at the crossings
Easier to bend/lace
When overtightened or stressed too hard, the spoke is more likely to snap than the rim eyelets or the hub's flange

Straight Spokes

Koodi: Valitse kaikki

Stronger than butted spokes
Less elasticity in the wheel (more rigid / may break before flexing)
More available at bike shops
Cheaper

Fuegon väristä, ihan eri aihe:
Nazcan mukaan Fuegon punainen väri ei ole yleinen "Fire Truck Red" vaan se on lähellä RAL 3003 (Ruby Red) -väriä. Sanon tämän siltä varalta jos jollakulla muullakin on punainen Fuego tallissa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ohennetut 1,8 mm pinnat on mun mielestä oikein kelpoja kun painoa säästyy enkä ole huomannut että kiekoista tulisi liian joustavia. Omat kokemuksen 1,5 mm ohennetuista on taas että menee jo liian joustavaksi vaikka painoa niillä saa pois jonkin verran enemmän. Paras paikka säästää painoa on kuitenkin vanne.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.dtswiss.com/Components/Spokes/DT-alpine-III Täytyy sanoo että tämä pinna on yllättänyt laadullaan minut. Yleensä olen joutunut jokusen pinnan kesän aikana vaihtaan , mutta näiden kansa on ollut huoletonta ajoa. :lol:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla on ollu noi uhennetut dt swiss competition pinnat kahdessa eri kiekkosetissä joilla on ajettu yhteensä yli 10000 km ympäri vuoden ja olen joutunut vaihtamaan yhden jonka katkeaminen on jäänyt mulle mysteeriksi. Voi johtua siitä että runnon u-lukkoni kiekkojen läpi yleensä. Alpine pinnat on taas erikois kestäviä ja samalla painavia.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla on aikaisemmin kasattu 90-luvulla kiekot 36 2mm:n pinnalla. Järkkyjä rihdattavia ja painavia. Nyt nojakeissa tein aluksi kiekot 2,0/1,8/2,0 ohennetuilla pinnoilla, paljon paremmat kestävämmät ja helpommat rihdata.

Maasturiin tein noin ekat kiekot ja DT-Swiss:n vanteilla. Molemmat virheitä. Nyt on kaikki kisakäytössä olevat kiekot tehty 2,0/1,5/2,0 pinnoilla. Himpun työläämmät rihtata mutta kunnon pinnajännitykset saa myös takakiekkoihin ja kestävät armotonta paukutusta maastossa ja totista tempo- ja kirivääntöä maantiellä.

Mutta nämä kaikki olisi selvinny lukemalla noita rihtauskirjoja... jos ei mun kokemukset riitä vakuuttamaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Miten tuo painonsäästö pinnoissa. Ei ne vakio pinnaatkaan kiloja paina. Selvää on että painossa säästyy, mutta pikaisella katsauksella jostain päin nettiä saman pituisilla pinnoilla oli painot 3,6-6,9 grammaa. Prosentuaalisesti tuo on tietysti paljon, mutta ero on korkeintaan satagrammaa per kiekko. Huomaatteko oikeasti noin pienen eron?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulle ei ainakaan paino ole se tärkein pointti , vaan kestävyys . 8)

Vastaa Viestiin