Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Wacky kirjoitti:

Katsoitko tarkkaan mihin se levy ottaa kiinni? Oon huommannu että jos välissä on vähänkin likaa niin levy ei mene kunnolla pohjaan ja sillon kierteet ei riitä

Putsailin osat ja ei niissä ollut likaa eilenkään. Ongelma ratkesi taas hyvin yksinkertaisesti: liikkeessä ei ollut käytetty momenttiavainta. Levyn "korkissa" luki 40Nm joten kiristin sen kotona tuohon kireyteen ja nyt levy on tiukasti kiinni. Usein nuo ratkaisut ovat niin simppeleitä että ei niitä heti tajua. Sain jo valonkin paikalleen pyörään.

Shimanon mustaharmaat kaksiosaiset muoviset pikakiinnittimet käyvät myös SON -napoihin Shimanon dynamonapojen lisäksi. Suosittelen tällaista kiinnitintä helppouden tähden. Kuva alla. Edit 14.11. Liittimen sisään pitää esim. sähköteipistä askarrella paskarrella pieni litteä rulla, joka pitää puristusvoimalla liittimet kiinni johdoissa. Muuten ne pääsevät heilumaan. Ei vaikea homma sinällään.

Mitä taas tulee niiden pikalukitustappien (eng. skewer) jousiin, niin löysin tämän viestiketjun, jonka mukaan nekin voi asettaa väärinpäin. Kapea puoli tulee napaan päin molemmilla puolilla.

Tarkka selitys englanniksi siihen, miksi tuota pikalukitustapin vartta EI SAA rasvata. SONdeluxin ohjeissakin rasvaus kiellettiin, mutta syy sivuutettiin lyhyellä virkkeellä.

Kuva

Viimeksi muokannut rutunen, 14 Marras 2014, 23:06. Yhteensä muokattu 8 kertaa.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

Uusi tuttavuus minulle tuo Centerlock, joten etsin kuvan. Laitan tänne, jos on jollekin muullekin outo.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 12.11.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4674

Kävin yölenkillä 21km ja testasin 90 lux Edelux II:a. Kunnollisia kuvia ei oikein saanut kun piti polkea (=liikkua) samalla kun otti kuvaa. Tuohon 50 lux Eyciin verrattuna valokeila oli laajempi ja hieman kirkkaampi. Suurin osa valotehosta meni kuitenkin leveyteen, mikä auttaa tosi paljon mutkissa ja kääntyessä. Mielestäni valo on hirmu hyvä kun nyt oikeasti näkeekin jotain :)

Jos lukija on kiinnostunut valosta niin suosittelen ennemmin katsomaan ammattilaiskuvia täältä tai täältä. Samsung Galaxyn kamera tulkitsi kaiken muun paitsi kirkkaimman valokeilan pimeydeksi vaikka oli yömoodi päällä.

Valo kaupunkiliikenteessä:
Kuva

Valo valaisemattomalla tiellä, huom. keilan leveys. Liikennemerkkiin oli jotain 50m:
Kuva

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 13.11.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4697

Edellisellä yölenkillä jäi mietityttämään Edelux II:n valokeilan muoto. Siinä on keskellä sellainen kirkkaampi yläreunaltaan leveämpi nelikulmio. Suuntasin sen sojottamaan suoraan eteenpäin ja valo palveli tarkoitustaan paljon paremmin! Vastaantulijoista alkaa erottamaan ääriviivoja jo 50-70m päässä. En pärjää enää ilman.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Meh, ei ole enää kunnollisia nojakkikelejä kesärenkaille.

Huomasin että siinä Bilteman taittopyörässä on tosi matala satula. Vaihdan sen Kulkurin satulaan jos sillä lailla saisin lisää satulakorkeutta. Jos kaikki menee hyvin niin laitan Kulkurin myyntiin ja ostan uudet renkaat ja lokarit taittopyörään. Neljä pyörää on minulle liikaa.

Fuegoni painaa lokarien, dynamon, valon, niskatuen, laukkutelineen, marathon plussien ja nopeusmittarin kanssa 19,7 kg vaa-an mukaan. Pitäisi yrittää keventää sitä jotenkin, kun vain keksisi miten sen tekisi järkevästi.

Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Renkaat vaihtoon. Otat marathon racerit tilalle niin kevenee varmaan reilun kilon. Lokarit pois :wink: Ehkäpä sä haluut ne niin sitten pitää alkaa katsoa osia. Minkälaiset katiska sulla on takakiekkona? Saisko jousituksesta pudotettua painoa? Joka paikasta kun viilaa painoa pois niin saa siitä varmaan jonkin 16 kg painoisen, mutta ei siitä kilpurin painoista saa kun se ei ole lähtökohtaisesti sellainen.

Kirkas neliskanttinen osa valokeilan yläreunassa on erittäin kiva ominaisuus. Löytyy myös B+M Luxos valoista :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jooseha »

rutunen kirjoitti:

Fuegoni painaa lokarien, dynamon, valon, niskatuen, laukkutelineen, marathon plussien ja nopeusmittarin kanssa 19,7 kg vaa-an mukaan. Pitäisi yrittää keventää sitä jotenkin, kun vain keksisi miten sen tekisi järkevästi.

Helpoin tie taitaisi olla lisävarusteista luopuminen :roll: Seuraavaksi renkaat kevyemmiksi. Käyttöominaisuudet kärsii kovin :(

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 06.12.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4716

Vuoden vikat ajot, yksi harmiton pyllähdys auraamattomalla tiellä. Pakko oli kokeilla miten renkaat pitivät, ja ei siinä kehumista paljoa ollut :)

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Ei pääse nojailemaan. Tylsää. Bilteman taittopyörä fiksattu mieleiseksi kun se alkoi ärsyttämään vakiona. Alkuperäisissä renkaissa sai vain 2,8 bar ja rullasivat huonosti joten ne ja sisuskumit vaihtuivat Schwalbeen. Istumakorkeutta sai sentin lisää satulalla ja lokarit löytyivät sieltä mistä pyöräkin eli Biltemasta. Budjetti on nyt jotain 322€. Enää puuttuu vanneteippien vaihto ja rihtaus, sekä mahdollisesti seisontatuki.

Uusintamittauksella vaaka näytti Fuegon painoksi 19,3 kg sen aiemman 19,7 sijaan kun siinä on kaikki lisäpalikat kiinni.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 26.12.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4727

Pesin tänään Fuegon ja tutkin onko missään kulumia. Ei pahemmin mitään mitä ei joskus hiomalla, maalilla ja lakalla korjaisi. Takahaarukassa oli ketjun puolella ilmeisesti edellinen ketju ottanut kiinni haarukkaan töyssyissä. Enemmän huoletti 35-559 Marathon Plus -takarengas joka saattaa olla maanantaikappale. Molemmilla puolilla on pitkä katkonainen halkeama pitkittäissuunnassa noin 2,5 tkm jälkeen. Paineet olen pitänyt niissä lukemissa mitä kyljissä lukee. Kahdesti olen tellännyt ½ bar liikaa testatakseni. Helkama Kulkuri 7v ulko meni kaupaksi viime sunnuntaina eli nyt ollaan taas (vain) kolmen pyörän talous.

Otin laukkutelineen kokonaan irti Fuegosta ja mittasin sen painoksi 0,7-0,8 kg. Kyseessä se Nazcan oma teline.

Lenkillä tajusin viimein, mikä helvetti siellä takahaarukassa on kilissyt aina kun ajan töyssyyn. Alla olevassa googletetussa kuvassa ketjun puolella on vaijerin ohjauslenkki kiinni takahaarukassa, tuon Fuego-tekstin o:n kohdalla. Vaijerin kulkee tämän lenkin läpi ja kaartuu sitten takavaihtajalle. Ketju hakkaa tuota ohjauslenkkiä vasten töyssyissä. Nyt pitäisi keksiä miten voisin minimoida tuon. Suojapaikkaakaan tuohon ei hyvin saa kun on noin pieni pinta.

-Kevyempi ketju?
-Jousituksen säätö pehmeämmäksi?
-Pidempi jousen liikkumavara jolla ketjulinja vähän muuttuisi?
En keksi äkkiseltään muita konsteja.

Kuva

Viimeksi muokannut rutunen, 26 Joulu 2014, 22:36. Yhteensä muokattu 14 kertaa.

Quest Carbon -2015

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Säilytätkö pyörää kylmässä ulko varastossa. Minulla kävi aina contin renkaille samoin, halkeevat kylmässä. Nyt kun ovat lämpimässä autotallissa , niille ei ole käyneet mitenkään. Valitin aikanaan kauppiaalle tästä , sano että ei sille mitään mahra . Se on niiden ominaisuus . Ei kestä pakkasta .

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Nojanalle kirjoitti:

Säilytätkö pyörää kylmässä ulko varastossa. Minulla kävi aina contin renkaille samoin, halkeevat kylmässä. Nyt kun ovat lämpimässä autotallissa , niille ei ole käyneet mitenkään. Valitin aikanaan kauppiaalle tästä , sano että ei sille mitään mahra . Se on niiden ominaisuus . Ei kestä pakkasta .

En missään nimessä jätä kylmään, pyörä on mulla aina eteiskäytävässä johon oon tehnyt sille oman paikan alustoineen (sitä näkyykin vähän tuossa yläkuvassa). Mut hyvä kun kerroit tuosta ominaisuudesta.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 26.12.2014

Lenkillä tajusin viimein, mikä helvetti siellä takahaarukassa on kilissyt aina kun ajan töyssyyn. Alla olevassa googletetussa kuvassa ketjun puolella on vaijerin ohjauslenkki kiinni takahaarukassa, tuon Fuego-tekstin o:n kohdalla. Vaijerin kulkee tämän lenkin läpi ja kaartuu sitten takavaihtajalle. Ketju hakkaa tuota ohjauslenkkiä vasten töyssyissä. Nyt pitäisi keksiä miten voisin minimoida tuon. Suojapaikkaakaan tuohon ei hyvin saa kun on noin pieni pinta.

-Kevyempi ketju?
-Jousituksen säätö pehmeämmäksi?
-Pidempi jousen liikkumavara jolla ketjulinja vähän muuttuisi?
En keksi äkkiseltään muita konsteja.

Kuva

-Vetävän puolen ketjuputki
-Kovasti polkemalla pidät ketjun niin kireällä, ettei hälpi haarukkaan. :D
-Unohdat koko jutun, kun ei haittaa ketään enää, kun tiedetään, mistä johtuu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Teipin pätkä päälle niin kilinä loppuu ja jollei lopu on vika muualla.
Jollei sulla ole paluupuolen ketjua putkitettua sanoisin kilinän olevan sieltä.
Tuon teipin voi diagnoosin varmistuttua korvata halkaistulla putken pätkällä, jonka halkiossa on kolo nippelille, jos haluaa "hienon" ratkaisun.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Vuoden 2014 -kilometrit nojakilla: 2612+muutama kymmenen päälle mittarivirheen takia.

päivämäärä: 01.01.2015
mittarilukema päivän lopussa (km): 4743

Hyvää uutta vuotta kaikille!

jooseha kirjoitti:

Teipin pätkä päälle niin kilinä loppuu ja jollei lopu on vika muualla.
Jollei sulla ole paluupuolen ketjua putkitettua sanoisin kilinän olevan sieltä.
Tuon teipin voi diagnoosin varmistuttua korvata halkaistulla putken pätkällä, jonka halkiossa on kolo nippelille, jos haluaa "hienon" ratkaisun.

Tosiaan se on se takahaarukka mistä se kaikki ääni kuuluu, tutkailin asiaa urakalla tänään ja mistään muualta sitä ääntä ei lähde. Putki ei ole yhtään huono idea.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin