Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

Juu, olen tohon tekniikkaan nyt koittanut kiinnittää huomiota. Kovin helposti lähtee runttaamaan. Mutta selkeesti huomaa, että tätä pyörää tarvii polkee erilailla. Lukkopolkimet on. Kampien pituus 165mm. Mietinnässä uskaltaisko lyhentää 142mm. Lyhyempiä kampia täällä näytetää suosivan..
Tänään tuli poljettua 36km, keskinopeus 26km/h, keskisyke 108.
Vauhti on kohonut ja sykkeet laskenu tässä totutellessa. En tiedä paljonko sykkeet tosta enää voi laskea, melkein leposykkeillä mennään :D , mutta tykkään polkea rauhallisesti.
Kurveihin alkaa motoriikka jo löytymään ja uskaltaa pitää vähän vauhtiakin käännöksiin.
Puomia tuli pidennettyä n.5cm. Taisi olla aika lyhyt alkujaan, nyt tuntuu paremalta.
Eka 100km retki kuumottelee mielessä.. Jokohan +400km riittäisi totutteluun, ettei tulisi mitää rasituksia mihinkään?

Yht.420km

Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

Yht.
19.7. 480km
20.7. 520km
21.7. 560km
26.7. 660km
30.7. 720km
2.8. 760km

Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

Tuli vähän päivitettyä osia. Hydrauliset jarrut, ketjut, takapakka, takavaihtaja, 1x10 vaihteisto.
Ihan intona lenkil uusilla osilla. 20km polkenu, niin eturengas puhki :evil: Niin harvoin tollasta sattuu, ettei paikkoja ym koskaan mukana. Puhelimest oli akku hyytynyt vyölaukussa, kun oli niin kylmä ilma(iphonen mielestä), tuntemattomalta kyselemään puhelinta ja soitto kotiin ja autokyydillä loppumatka.

Yht.780km

Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

Turku-Aura-Turku 80km. Taajamaan ulkopuolelle, kun lähtee eikä tarvitse pysähdellä ja jarrutella, niin 30km/h keskinopeutta pystyy pitelemään suht kevyillä sykkeillä näissä maaston profiileissa.

Yht.840km

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Siun pitää ostaa miun entinen Oukitel K10000:kin kunhan iPhonesta aika jättää, jos siis akun kesto on ongelma. Mä huomasin just että ketjuun oli tullut lisää tekstiä ja kiva kuulla että Fuego on edelleen ajossa. Hyvä nopeaksi tehty retkipyörähän se on, ei siitä yli pääse :)

Mä en muista miten paljon mä ajelin ennen ekaa pidempää, olisko noin 160 km reissua mutta ei se pahalta tuntunut ollenkaan, muistin nesteyttää itseni. Sen virheen tein siinä lenkillä että mulla oli siinä niskatuen takana olevassa putkessa viiri, jonka varsi oli kaksiosainen. Ei saisi olla kaksiosaista vartta. Kaksiosainen varsi katkeaa alamäessä noin 70km tuntivauhdissa.

Quest Carbon -2015

Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

rutuselle terkkuja, yv:llä jo lähestyin..
Tänään taas oli epäonnen päivä pyörällä. Työmatkalla Turun keskustassa keskellä risteystä ketjurulla putosi kokonaan pois, en käsitä miten se on päässyt niin paljon löystymään :roll: Siinä sitten keskellä ruuhkaista risteystä keräilemään levinneitä osia autojen seasta. Töistä takaisin tullessa puhkesi taas eturengas, eikä vieläkään paikkaus välineitä mukana. Mulla on varmaan kaksi kertaa puhjennut kumi ennen nojapyörää 15v aikana, nyt viikon sisällä kaks kertaa. Pienen lasinsirun kaivoin päälirenkaasta pois. Jenkeistä tilasin nyt Fatty Stripperit, jos saisi tubelessiksi noi renkaat. Mulla on läskipyörässä ennestään noi Stripperit ja niissä ne toimii hienosti. Miten mahtaa toimia näissä, kun painetta tulee enemmän 6-7bar.
Paikkausvälineet tulee nyt toistaiseksi vakio varusteiksi vyölaukkuun :lol:
Ei tullut kilsoja tänään.. 25km

Yht. 865km

Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

Nyt alkaa eka tonni olemaan täysi!
Fuegoa haukutaan painavaksi pyöräksi. Vaihdoin jarrut, vaihteet 1x10 ja kammet Shimano XT:ksi. Iskarin vaihdoin kevyempään ilmaiskariin. Takatarakka ja seisontajalka pois. Tubelessit ei onnistunut alkuperäisillä vanteilla ja Duranno renkailla. Ilman istuimen päällystä ja polkimia. Eli siinä kunnossa millä yleensä valmistajat ilmoittavat pyörien painot.
Fuego painoi 13.5kg. Siihen vielä kevyemmät kiekot tubelessillä ja hiilikuituinen istuin, niin ollaan pitkälti alle 13kg.. eli ei kovin paha.
Alkujaan Pyörä painoi kaikilla varusteilla yli 18kg. Eron kyllä huomaa polkiessa.

Kyllä tämä eka tonni on vaakuuttanut itselle, että entiseen ei ole enään paluuta. Maantiepyörä tuli jo myytyä pois ja asfaltti pyöräilyt tehdään jatkossa tällä.
Nykyään ihan kauhistuttaa nähdä ihmisiä polkemassa pää edellä maantiepyörillä. Alkaa niska särkemään pelkästä ajatuksesta. Kivaahan sekin oli, mutta tää on jotain erityistä ja rennompaa.

Tähän päättyi nyt mun kilometrien kirjaaminen. Jos jotain erityistä tapahtuu saatan vielä kirjoitellakin tunnelmia.
Eka pitkä lenkki, +100km, vielä odottaa suorittamista nojakilla. Tänä kesänä piti polkea 200km ja 300km lenkitkin, mutta jotenkin tässä kesä on mennyt vauhdilla, eikä ole saanut itsestä irti riittävästi. Mutta kaipa tässä on vielä kelejä jäljellä..
Kiitos tm:lle kampien lyhentämisestä!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvältä kuullostaa :mrgreen: Onnea löytämästäsi asennosta ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja janx »

Olikohan Laakeri Kupittaan urheilupuistossa pumppaamassa valkoisen Audin vieressä nojakin kumeja tuossa viime lauantaina? :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

janx kirjoitti:

Olikohan Laakeri Kupittaan urheilupuistossa pumppaamassa valkoisen Audin vieressä nojakin kumeja tuossa viime lauantaina? :lol:

Juu, olin :P En saanu tubelesseja pitämään.. pyörin siellä ympyrää ja aina välillä pysähdyin pumppailemaa :D Siellä meni myös joku rullaluisteluradalla käsipyörän kanssa. Sama kaveri meni kerran mun ohi, kun olin pitkällä lenkillä maantiepyörällä. En pysynyt perässä. Toki jalat oli jo väsyneet ja energiatkin loppu, mutta reippaasti meni!

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Laakeri kirjoitti:

Eka pitkä lenkki, +100km, vielä odottaa suorittamista nojakilla. Tänä kesänä piti polkea 200km ja 300km lenkitkin, mutta jotenkin tässä kesä on mennyt vauhdilla,

Vielä on kesää jäljellä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
trike76
Viestit: 189
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Laitan nyt tähän ketjuun juttua Nazcasta ja viimeisimmät kuulumiset valmistajalta.
Neuvottelin Nazcan edustuksesta ja maahantuonnista tässä syksyn mittaan, mutta lopulta ilmoittivat etteivät enää ota uusia edustuksia ja ovat vähentämässä toimintaansa.
Nykyään Nazcan nojapyöristä on saatavana enää ainoastaan Gaucho Tour ja Quetzal tandem.
Fuego ja Paseo ovat poistuneet kokonaan valikoimista.
Pioneer, Fiero XS ja Cruiser/explorer ovat saatavissa enää ainoastaan runkosarjoina toistaiseksi.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Vastaa Viestiin