Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Matkapäivä taas. Kun muuhun ei pysty keskittymään niin on hyvä tilaisuus päivittää juttua tänne.

Scorppari on siirtynyt aika lailla sisäruokintaan, trainerin päälle. Huomasin ilokseni joku aika sitten, että Trainerroadin softaan oli tullut tuki Eliten eMotion rullille, niinpä aloitin Trainerroadin harjoitusohjelman ja olen yrittänyt noudattaa sitä aika tarkasti. Nyt alussa on menossa 4 viikon Base-jakso, jossa FTP testin jälkeen ja sen skaalaamana mennään keskimäärin suht matalilla tehoilla, mutta välillä tehdään ihan täystehoisia sprinttejä ja pidempiäkin intervalleja.

Ajan rullien vastuksen 1-asetuksella (0, 1, 2 on vaihtoehdot), jonka rasitus tuntuu vastaavan tasamaalla ajoa noin kolmenkympin vauhdissa. Nopeuden noustessa rasitus ei kuitenkaan kasva samalla tavalla kuin "ulkona", joten täysteho-sprinteissä cadenssi ja nopeus nousevat yllättävän suuriksi, cadenssi jopa 170:een ja nopeus satasen paikkeille.

Hieman huvittavasti ja ällistyksekseni ensimmäisen maximi-sprintin aikana jossain satasen vauhdissa nopeusmittarin pinnamagneetti sinkosi kattoon ja teki sinne kivan kolon, kuin luodinreiän. Muovinen vastakappale oli tietysti tyystin päreinä. Uusi magneetti on nyt varmistettu laittamalla kaksipuolista teippiä pinnan ja magneetin pannan väliin. On toistaiseksi kestänyt spurttailut.

Ohjelma, jota seuraan, on sellainen jossa ajellaan 8+ tuntia viikossa. Ennen ensi kesää ehdin vetää näillä näkymin kaksi täyttä Base-Build-Specialty jaksoa, eli 2 x (4 vko + 8 vko + 8 vko). Suurin ero mielestäni omaehtoiseen "kunhan nyt tässä ajelen" harjoitteluun on treenin monipuolisuus ja vaihtelevuus, kovaa kadenssia, voimasprinttejä, yhden jalan pyöritystä etc. Kun läppäri komentaa siinä nenän edessä, niin ohjelmaa on helppo seurata, maantiellä en ainakaan itse moiseen pysty keskittymään. Harjoitusten "putkelta polkemisen" olen korvannut sillä nojapyöräilyn normitavalla, eli perse irti penkistä, ukko yläselän ja jalkojen varassa... ja mahdoton on jo tapahtunut, tuolla tavalla polkien on löytynyt se 170 kierrosta kampiin.

Tässä vaiheessa on vielä turha kommentoida vaikutuksia, mutta reidet on kyllä paksuuntuneet.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Sisätreeni on jatkunut, sunnuntain pitkä lenkki tulee kuitenkin ajettua vaimon kanssa ulkoillen ulkoilmassa. Tämä viikko on viimeinen Base-jakson viikko, vähemmän tunteja ja tiistain kovahkon intervallitreenin jälkeen vain iisiä menoa. Ensi viikon tiistaina on vuorossa uusi FTP testi, mielenkiintoista nähdä onko neljässä viikossa tullut parannusta vaiko huononnusta lähtötasoon.

Tosiaan vain muutama sunnuntain ulkolenkki tullut ajettua noilla 28mm Duranoilla, mutta tällä kokemuksella ihan ok kumit ne on, melkein tykkään. Kuuden baarin paineilla ovat mukavat, mutta vähän ne hitaammilta tuntuvat kuin 23 millin Onet (mikä nyt ei ole kummoinenkaan ylläri).

Mutta joo, olen mä muutakin saanut aikaan: ainakin omat webbisivut ensi kesän koitosta varten. Nyt ne on vielä vain englanninkieliset, mutta suomenkielinen versio on tulossa ihan pian. Ihan pian on sitten tietysti vähän suhteellinen käsite, se vähän riippuu asioista ja niiden laitojen kehittymisestä.

Kahtokee, kahtokee - osoite on http://teamheimonen.com/. Teaseriksi kerron, notta siellä höpistään universumin keveimmistä (ainakin melkein) jutuista, työn alla olevasta trikestä ja sen kampisetistä.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja NikoK »

No et sinä ainakaan tavoitteissa turhia ujostele. Pisteet siitä! :shock: Mikä luokka, eli paljonko pitäisi tunnissa ajaa ?

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

NikoK kirjoitti:

No et sinä ainakaan tavoitteissa turhia ujostele. Pisteet siitä! :shock: Mikä luokka, eli paljonko pitäisi tunnissa ajaa ?

Mä vilkaisin kans - mutten heti hokannut että missä aioit ajella. Ajele Nokialla!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

No et sinä ainakaan tavoitteissa turhia ujostele. Pisteet siitä! :shock: Mikä luokka, eli paljonko pitäisi tunnissa ajaa ?

Mä vilkaisin kans - mutten heti hokannut että missä aioit ajella. Ajele Nokialla!

http://teamheimonen.com/project/ Tuosta ymmärtäisin ett Nokialla nimenomaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Okei. Nyt meni jakeluun.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Jaa tulikohan tuosta sivustosta jotenkin vaikeaselkoinen, pahus. Tavoitteena oli hieno responsiivinen saitti, joka toimisi työasemassa ja mobiilissa yhtä hyvin. Pitää miettiä osaisinko tuota jotenkin jalostaa selkeämmäksi.

NikoK kirjoitti:

No et sinä ainakaan tavoitteissa turhia ujostele. Pisteet siitä! :shock: Mikä luokka, eli paljonko pitäisi tunnissa ajaa ?

Kiitos pisteistä! Itse ajattelen niin, että ilman tavoitteita ei synny yhtään mitään ja ihmisen on elettävä silloin kun on elämisen aika. Voi käydä niin, että en saavuta tavoitteitani ja turpiin tulee, mutta silloinkin maailma jatkaa rullaamista radallaan. Parhaimmillaan taas joku voi saada päähänsä ajatuksen, että mun suoritus oli niin surkea, että sitä on helppo parantaa ja ryhtyy sitä puuhaamaan, liikkumaan, treenaamaan ja omalta osaltaan lisäämään lajin suosiota ja näkyvyyttä.

... muuten, jos joku on persoonallisuusluokituksista ja laatikoinneista kiinnostunut, niin itse olen "löytöretkeilijä mallia yrittäjä", ESTP-A. Ehkä se vähän selittää näitä minun toilailuja. http://www.16personalities.com/fi

Kysymäsi luokka ja tarvittava ajomatka kyllä pitäisi selvitä tuolta: http://teamheimonen.com/project/. Masters -luokka trikellä ja tunnin ajo, jossa EI OLE kirjattua ennätystä :)

Ja kiitos kaikille kommentoijille, kiva kun ei ole ihan yksinpuhelua.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Saukki »

vph kirjoitti:

Jaa tulikohan tuosta sivustosta jotenkin vaikeaselkoinen, pahus. Tavoitteena oli hieno responsiivinen saitti, joka toimisi työasemassa ja mobiilissa yhtä hyvin. Pitää miettiä osaisinko tuota jotenkin jalostaa selkeämmäksi.

Hieno sivusto. Ja kunhan ensin löytää sivuston valikon, niin kyllä sieltä sitten löytää selkeästi jaoteltua tietoakin. Mukava seurata tavoitteidesi toteutumista :)

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo hyvä ja selkeä sivusto tuo minusta oli. Kaikkiin edellä esitettyihin kysymyksiin löytyi vastaukset jos vaan malttoi kaikki kohdat lukea.

Mutta hienoa että olet tälläiseen projektiin lähtenyt, täytyy seurata kuinka homma etenee. Millaisista ftp luvuista muuten testeissäsi puhutaan? Ja onko joku kilometrimäärä jo kiikarissa? Vaikea tietysti arvioida kun ei ole pyöräkään vielä valmis.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Äh, nuo absoluuttiset luvut on mitä on, kun ne perustuvat TrainerRoadin virtual power laskentaan ja rullien vertailutehokäyrään. Mutta suhteellisesti uskon niiden kuitenkin kertovan jotakin, joko tehot paranee tai sitten ei.

TrainerRoadin sivuilta voi seurata (linkin pitäisi toimia tuolta saittini postausten alaosasta) miten homma kehittyy. Tällä hetkellä Elite eMotion rullien 1-vastuksella FTP/kg kertoo 4.02 W/kg, FTP 261 W, joka on varmasti tosi rajusti ylästratosfäärissä ihan reaalimaailmassa.

Joka tapauksessa FTP oli mitä oli, niin uudet kadenssienkat sain eilen tehtyä, 202 rpm, ihan uskomaton lukema itselleni. Nuo treeniohjelmassa olevat 10 sekunnin apinanraivosprintit oikeasti kehittävät jotain selkäydinrefleksejä kropassa. Neuromuscular tai jotain.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Hienot sivut ja heti tarttui silmiin toi englantilainen tutkimus, "Fitter legs linked to a fitter brain".

On mennyt ihan ohi, että sulle on tulossa Carbontrikes!! Onnea hankinnalle ja toivottavasti pääsen itsekin Fujinin kanssa Nokialle ens kesänä, että tavataan kasvokkain. Toivottavasti Carbonilla sais myös ajaa testilenkin...? :D

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin. Olihan noi nukutun yön jälkeen paljon selkeämmät noi sivut. Olikohan osasyynä 48 tunnin työpaja putkeen. Oli vahän aivot jumissa.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

^ säädin sivuston valikkosysteemin enemmän intuitiiviseksi - ehkä se säätö oli tapahtunut nukkumisesi aikana ja siksi käyttöliittymä tuntui paremmalta.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Tiistaisen FTP-testin mukaan seitsemän wattia oli kadonnut verrattuna kuukauden takaiseen tulokseen. Ei kamalan hyvä homma.

Pitää yrittää uskoa, että tuo 7 W menee päiväkohtaiseen vaihteluun, mittaustarkkuuteen ja siihen, että eroja kuukausi sitten tehdyn testin ja tiistaisen välillä oli aika paljon:

  • Testimalli kuukausi sitten oli 2 x 8 min, nyt 1 x 20 min.
  • Kuukausi sitten ajoin testin muistaakseni vielä rullien nolla-vastuksella, nyt 1-asennossa.

Eilinen 6 x 6 min over-under intervallitreeni sujui joka tapauksessa yllättävän mukavasti (jos nyt mukava voi olla oikea sana intervallisikarääkille). Tuossa treenissä rajateho oli jo tiputettu sen 7 W muutoksen verran alemmas ja vähän jäi fiilis, että ehkä olisi kuitenkin pitänyt mennä kovemmalla teholla, kun en ollut ihan moukarin lyömä treenin lopussa. Tänään kuitenkin välipäivä, ihan hjuva.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kuinkas valmistautuminen sujuu, ts. ajoitko tänään Scorpparilla :?:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Vastaa Viestiin