HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olipa jäykkä olo kävellessä lähikentälle heittämään ennen liikuntatuntilaisten saapumista. Puoli tuntia sain rauhassa olla ja vain pahimmat jumit aukesivat. Oli kaksi tavoitetta, käden kiinnikkeiden uudelleen rikkominen, kun mokomia syntyy koko ajan ja uusien kiekkojen kokeilu. Jo eilen tunnistin kuntoutustarpeen kädessä, kun hermoradat olivat jumineet niin, että hermot venyivät paljon ennen liikeratojen ääripäihin siirtymistä. Ja oli arkaa, jos ei herneitä, kalvohieronnassa.

Nyt akillesjänne venyy täyteen liikerataan toisin kuin eilen. Venyttelyllä jälkeen käsi liikkuu vapaasti koko liikeradan verran.

Lisäsin levyn MBB selkänojaan, jolloin siirryin eteenpäin niin, että tuplautui etupään kääntökulma ja ei irtoa noin vain jalka polkimesta. Reisi osuu runkoon läskin lyttäytyen ennen kuin jalka irtoaa polkimelta. Painopiste siirtyy eteen ja nojakulma meni makaavammaksi.

Kun on vielä kipeänä akilles ylirasituksesta johtuen ja kolottaa monin paikoin sekä rassasi sikana maasturiin kädensija pehmustelisäys ja nojakin penkkimuutos, ei ollut mahdollista ajaa. Lisää lepoa. Ylikunnon merkkejä ja tulehdus päällä tai uhkaamassa nilkan lisäksi muualla.

Kaksi ilmaisfrisbeegolfkiekkoa eivät ole eniten tarvitsemani, joten ulkonäöltään uhrattava voi yhdellä pääkaupunkiseudun väylistä toimia suoraan. Siis aika nihkeää raahata. Toinen on niin hienolla grafiikalla varustettu, ettei kehtaa enempää heittää. Heitin vain, kun kiekot on tehty heitettäväksi ja mulla on jo samanlainen.

Käsivammasta ja kallioisesta kotiradasta johtuen tarvitsin kestävästä muovista tehtyjä kevyitä ylivakaita lyhyitä ja lyhyehköjä kiekkoja. Tuli liian suora ja liian ylivakaa ostettua. Onneksi pidempi sikaylivakaa on pieksettävissä käyttökelpoiseksi ajan kanssa. Nyt mokoma on lyhyt ja liian aikaisin kääntyvä 80 asteen kulmassa maahan osuva=naurettava. Keskimatkan kiekko kääntyy yli, vaikka onkin kova reisi, sen voi oppia ajan kanssa kompensoimaan. Ilmaiskiekoista toinen on painava ja lennoltaan sopiva, tuskin kestävä. Aina ei saa, mitä tilaa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Polar m450 ei tykännyt päivittyä, kun ei saa yhteyttä palvelimeen, joten vielä ei päässyt katsomaan kilsoja, mutta katkesipa kuiva kausi pyöräilyn suhteen. Kauppareissu maasturilla ja sprinttitreeniksi/4 km+ TTksi muuttunut veto pisti kaipaamaan juomaa ja astmakohtauslääkettä. Lisäsin lankun MBBin penkkiin selkänojaan, jotta saan koivet edemmäs ja nyt oli koeajon aika. Koipiparat keuhkojen ohella. Niin polvien osumisessa piuhoihin ja ohjaustankoihin kuin kylmiltään noissa lämmöissä kovaa menin. Eka veto ylös Nordenskiöldinkadun yli menevälle pyörätielle pohjoispäässä katua vaati kaikki voimat ja tangoista vetämisen, eikä paljon helpottanut myöhemminkään. 43,7 km/h paras vauhti alas samassa paikassa välitysten kesken loputtua. Joten ei edes retkipyöräksi ole, kun ei sprinttipyöräksikään kelpaa.

Väitetään, että jalat voivat loppua tottumattomilla nojapyöräilyn aloittaessa kesken. Ei pelkoa tässä pyörässä, kun jalat huusivat armoa. Etureisilihaksen sisäalakulmat edessä ja takareidet olivat aika heikossa hapessa ja kevyet sekä lievästi tärisevät vähän päälle 5 km ajon jälkeen, johon kuuluu 400 m laskettelu aluksi Lintsiä alas. Lopuksi Lintsi ylös vaatii vähemmän huipputehoja kuin Nordenskiöldinkadun nousu, mutta kovan vedon jälkeen autsh. Kyllä läähätti ja otti koville, joten paha isoihin mäkiin. Vielä pahempi juttu on kontrollivaje, vaikka tuntui helpoimmalle kuin taaemmalla istuinsijoituksella. On vieläkin pelotavaa slalom ja hitaissa nopeuksissa kääntely pomppuisella alustalla. Lisää kilsoja.

Jotain pitää tehdä ohjaustangoille. En tiedä, riiittääkö väkivalloin tankojen ylös vääntäminen. Saatan joutua sitäkin kokeilemaan. Nousuillekin tarttis varmaan tehdä jotain, kun on niin pitkä välitys pienemmillä vaihteella. On selvää, että alkoi uusiksi nojailu minulla lihaksien sopeutumisen kannalta. Joten jos vain kädet kestävät ajaa ja heitelyä, on oletettavissa, että tulee uusi sopeutumiskausi jaloille korkeampaan keskiöön istuimeen nähden kuin Streetmachinessa on. On sitten eri juttu, vedänkö johtopäätökset ja lyhennytänkö kammet ja dedikoin pyörän retkiajoon rajaten huippunopeutta. Sellainen päätös ja muokkaus on mahdollinen. Nyt kadenssi putoaa liian alas jyrkissä mäissä rustoiltaan kärsineiden polvieni kannalta.

Toki en varmaan ole vielä täydessä kunnossa ja lämmöt mahdollista lihasten parasta toimintaa, mutta on aika selvää, että käsissä on kuntopyörä, eli kuntoa paikallisiin mäkiin saa huoletta kasvattaa. Ainakin jos ei lisää lukkopolkimia. Nyt tuo lisäys vaikuttaa ekaa kertaa realistiselta vaihtoehdolta, koska ekaa kertaa ei noin vain irtoa jalat ulkokaarteen puolen polkimelta. Siten kaikki aiempien istuinversioiden kommentit ajettavuudesta on muokattava sillä tiedolla, että liian kauakna olen ollut polkimista kontrollin kannalta. Vielä ei voi sanoa mitään lantiokulmasta, tuleeko turpaan tehon tuotossa sillä rintamalla edemäs siirtyneestä penkistä johtuen.

Jos motoristien sanoma, ettei teho ole mitään ilman kontrollia otetaan vakavasti, kuten teen, otan aina tehon vajeen ohjattavuuden ylitse Helsingin katuliikenteessä kulkevaan pyörään. Sikäli paniikki ja ohjauksen reaktionopeus ja epätarkkus vähentyi, vaikka oli melkein kahden viikon ajotauoko. Toki aivot alitajuisesti työstävät ajamattakin uusia kokemuksia, mutta ero oli aika selvä uudella penkillä. Myös niskalle.

Alusta asti oikea niskalihas oli jäykkänä makaavammasta ajoasennosta johtuen. Niskatuen tarve vähänkään pidempiin reissuihin kasvoi tarpeeltaan selvästi. Näin hupivetelyissä lyhyellä testipätkällä ei vielä haittaa, mutta mikään kauppareissua ja vetoharjoitusta pidempi keikka voi olla aika inhaa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eilen lähdin liikkeelle sateen jälkeen MBBllä, tai niin luulin. Alkuun kun en päässyt mihinkään ehkä 1-2 % nousussa, vaikka asfaltti ei ollut ulkonäöltään märkää. Pyyhin tahmaisen kumin Vittoria Voyager Hyper renkaasta pölyt ja työnsin loivemmin nousevaan kohtaan. Silti sutaisi, siis mitähäh, kun painopistekin oli siirtynyt eteen. Ei ollut niin kylmää, kuin ekoilla ajokerroilla ilma, mutta maan lämmöstä on paha sanoa mitään. Muistaakseni ilma oli 14 C.

Liikkeelle päästäkseni meni neljästä viiteen yritystä ja onnistuin vasta juoksemalla vauhtia. Liikkeelle päästyäni ajoin testipätkää ja päässä on tehtävä u käännös. Olisiko kitka lämmittänyt renkaat, kun tasaisella lähdössä ei sutaissut ja lähtö oli normaalimpaa, eli huteraa. Silti juoksun vaati helppoon starttiin toisessa tasaisen uukkarissa. Välissä oli useampi epäonnistunut lievän ylämäen startti toisen pään uukkarissa. Ja heiluntaa. Liian kovaa pitää polkea startissa. Vasta juoksu auttoi, mutta liian lyhyet koivet yhdessä ylämäen kanssa lyhentävät vierinnän metriin pariin, joten äkkiä on nostettava jalka polkimelle ja polkaistava. Ajotauon jälkeen se sai hötkyntää ja kallistelua sekä ohjauksen kääntöä aikaan.

Oli sentään hyvääkin eilen. Kun pääsin liikkeelle, en slalomia töyssyissä peräkkäisessä tupla 90 asteen shikaania lukuunottamatta huomannut polkiessa ohjauksen siirtymistä sivulta toiselle kevyellä käsiotteella. Jos kadenssi oli hyvä ja en runnonut kovilla tehoilla. Kiihdytyksissä isommille vaihteille ilman pyöritysyritystä siinä määrin kuin lukottomilla polkimilla on mahdollista heilui polkiessa keula puolelta toiselle.

Aivoni eivät riittäneet havaitsemaan alamäessä 43,7 km/h maksimilla hyvällä kadenssilla välitysten loputtua kesken vetelyä ohjauksessa. Ei ihme, kun keskityin nopeasti tehoilla polkemiseen ja ohjaukseen sivusuunnassa. Onneksi ei ongelmia, joten hetken zen saavutettu, mutta onneksi tärkeimpänä juttuna alemmilla vaihteilla retkinopeuksissa ei ollut ongelmia ohjauksen ja zenin puutteen kanssa. Jopa töyssyissä ja niitä vältellessä, joten osa tiekelpoisuus on parantunut selvästi.

Vielä ylämäet, kestävyyteni ja startit ovat ongelmallisia kaupunkiliikenteeseen ja pientareilla. Ei siis asiaa pientareille ilman tärinäraitojakaan. Ehkä ruuhkan ulkopuolella voisi paremmin uskaltautua kaupungille, kun ei ollut ongelmia ohittaa pyöräilijää, kun vastaan tuli kolmas ja olimme hetken rinnakkain pienin eroin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Polar elää jälleen. Tuuliin nähden ihan ok vauhtejakin oli näkyvissä eilisen MBB sprinteissä. On vain satoja metrejä offsetissa nopeuskäyrä ja karttasijainti. Jälleen :twisted: :roll: Jossain 30 km/h lähistöllä alkoi heilunta eilisisä tuulissa, joten paljon rauhallisempaa on ajo reissuvauhdeissa.

Kun hölkkäsin kauppaan, löytyi uusia lihaksia. En muista ikinä kipuja öö enpä edes tiedä oikeaa sanaa alueelle hupiosastosta yläviistoihin. Alavatsan lihakset? Jaloissakin tuntui lihaksissa vähän, mutta eipä nuo mitään, kun oikeasti huolestutti kovempi kipu oikeassa nilkassa ulkosyrjällä kehräsluun edessä etukulmassa nilkkaa. Onneksi meni ohi hitaasti jolkottaessa. Yhtä nopeasti päädyin kauppaan alamäestä johtuen kuin 400 m ennen kauppaa samoissa valoissa seissyt pyöräilijä, jolla oli yhdet valot enemmän kuin minulla. Mikäli niitä edes noudatti.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jostain syystä alku viestistä katosi. Uutta matoa koukkuun.

Luotto itseensä ja pyörään on jännä juttu, pelkään enmmän kuin, mitä pyörä ja töyssyt tekivät ei läpikotaisin tunnetulla reitillä. Kyllähän pyörä töyssyissä nosti peffaa penkistä, mutta eipä se ohjauksesa ja kontrollissa näkynyt. Sydämen lyöntejä tuli enemmän, muttei oikeaa vaaraa. Luoton ja kokemuksen lisääntyessä kai stressikin putoaa.

Katsoin nojailijan starttia V20llä ja käsillä veteli, eikä uskonut, että kyllä se puoli kierrosta yhdellä jalalla, jalkojen pysähdys, tauko, toisella jalalla puoli kierrosta tehon antoa ja käsillä korjaillen ei toimi vs koko ajan molemmin jaloin pyöritys vauhdilla käsillä vetelemättä. Sanoin käsien vetojen moduloivan epäennustettavasti ohjausta ja hitailla vauhdeilla ajon vähän kerrallaan polkien ei tee riittävän gyroskooppisiksi renkaita ja tasapainoita polkujen vetelyä. En edes viitsinyt puhua pyörittämisestä, kun ei ollut luottoa alkuun startissa kokonaisen kierroksen tekoon, saati sitten molemmin jaloin keskeytyksettä polkeminen. Ehdotin kovaa polkemista itseensä luottaen, muttei zen ja itseluottamus tehnyt esiintymistä vielä noilla treeneillä. Kun tuin penkistä ja saatiin vauhti päälle ja nokka oikeaan suuntaan vauhdit ylös, ajo meni hyvin. Startitikin tekevät saman, kun käyttää niksit ja luottaa tekemiseensä. MBB startti vaatii enemmän itseluottamusta ja polkemista hötkyämisen aikana kuin Streetmachinella startti ainakin, jos ei ole juoksusta tai alamäestä automaattista apua.

Mä tarvitsen lisää itseluottamusta katuajoon ohjauksen hienosäätöön ja töyssyjen hallintaan. HItaat vauhdit vaan ja sieltä niitä onnistumisia tulee. Kun kerran nytkin tuli, vaikka liikenne ja tieolot olivat paljon pahemmat kuin testipätkällä aiemmin ajaessa.

Totesin väistöjen sujuvan huonommin kuin muilla pyörillä. Ei vielä aiheutunut ongelmia yllättävän suurten ihmismäärien ohittelussa tietyömaiden kaventamalla reitillä pujotellen ahtaista paikoista läpi jalat polkimilla. Sattuneesta syytä vauhdit olivat alhaalla, mikä taas teki ohjauksesta jännää, kun kaikkialla ei noin vain kallistella kääntyäkseen. Silloin kääntösäde kasvaa ja jumpaa penkillä pitääkseni jalat polkimilla. Kerran pari oli ongelmia pystyssä kallistamatta kääntyen jalan ylettymisessä polkimelle ulkokaarteen puoleisella jalalla. Ihme pinttymiä lukkopolkimilla ajosta, mitä sitten, jos lukottomilla kengillä jalka irtoaa polkimelta. Kun tulee luottoa itsensä siinä, että saa jalkansa takaisin polkimelle, tiukat käännökset helpottuvat.

Palatessa 90 asteen mutka suojatieltä pyörätielle menemättä kiveykselle, joka erottaa jalankulkijoiden puolen pyöräilijöiden puolesta ei pienessä vauhdissa olisi millään kääntynyt ajoissa pelkkää eturengasta kääntämällä, joten irrotin sisäkaarteen jalan hoitamaan kallistelua ja kääntyi tiukimmin MBB urani aikana pienimmällä vauhdilla ja kääntösäteellä ihan kontrolloidusti. Sain ehkä onnella jalan takaisin polkimelle, joten sain polkaistua uudelleen vauhtiin stabiiliksi pyörän ja homma sujui ongelmitta. Kun vielä pystyisi normalisoimaan tuon. Ei ehkä yhtä yksinkertaista toistaa oikein joka kerta, mutta kun kerran on onnistunut, pitää hakea lisää kokemusta ja itseluottamusta toivon mukaan onnistumisten myötä.

Ihmisvilinässä pyöräilijät ja jalankulkijat pyöräkasitalla tietyön takia, tolppa ja sepelin ja soran sekoitetta joka puolella totesin, että noustaanpa ylös penkillä ja ei oikein onistunut polkeminen, joten meni juoksuksi. Poikkeus, mutta noita tulee tasaisin väliajoin kaupungissa. Ei ehkä ihan asiaa edes pienillä vauhdeilla keskustaan. Liikaa 90 asteen kulmia ja järkky väkimäärä. Ehkä joskus. On tässä taas valonpilkahduksia.

Toivottavasti turhan hengittävä takkipari ja huonosti eristetyt nilkat eivät aiheuta vilustumista. Velolla otti ikävästi kurkusta. En mielestäni kastunut kiitos takkien hengittävyyden, mutta -0,1 C kastepiste ei auta. Siis jos ennuste olisi toteutunut, vaikutti tuulisemmalta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eurosportilla pyöräilyselostuksessa mainitsivat juontajat käsittä pystärin ajon avaimeksi selkä pystyssä ajon paino kunnolla takana. Kipeä käsi sivullani roikkuen toinen käsi tangon päällä oli huteraa. Käsi 10 cm tangon takana ajoin 200 m epätasaisella alustalla miten kuten ohjaillen kallistamalla. Tätä pitää saada lisää, kun tasapainoilutaito kehittyy ja auttaa kaikkien pyörien hallinnassa, varsinkin eturenkaaltaan vajaasti kääntyvällä MBBillä. Viime viestissä mainittu itseluottamuksen tarve näkyi myös käsittä ajon opettelussa ja on pakko kokeilla seuraavaksi, miten paljon helpottuu ohjaus molempia käsiä roikuttaessa.

Tuli neljännes lisää kilsoja kisaan, kun ajoin töihin. On niin tussuna eturengas, että iskunvaimennus parantui. Pelkään sivuseinien puolesta. Kun ei pumppua paineligrafiikan saa kiinni ilman falskausta, en saa tarkkaa tietoa, miten vähän painetta on. Kun tuulessa pystärillä ajoin, ei vauhdit ole pahoja, joten ei voi eilisen perusteella tietää snake bite ja vanteelle iskeminen vaaraa. Kun käsi tykkäsi, pitää jatkaa harjoituksia pienillä paineilla ja yksikätisesti tai käsittä ajaen. No mieluiten käsillä ajaen, mutta ilman tankokosketusta hehe.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hesarissa oli su juttu Malmilla vauhkoontuneesta sillalta hypänneestä itsemurhahirvestä. 4-5 m pudotus. Muka ei ollut viranomaisille tullut ilmoituksia elukan hortoilusta. Niinpä niin, mä soitin Ogelista hätäkeskukseen la 03.02 ja ötökkä poistui takaovesta oman sorkan kautta klo 11.02 Malmilla. Ei ole viranomaiset niin kuin ennen. Ehkä niillä oli enemmän kiire ampua viikonloppuna muita kuin hirviä?

Lyhyet unet ja vähän yli 4 aamulla radalle. Frisbeegolfsellaiselle. Vähän extralenkkiä pyörällä Helsingin niemen ympäri palatessa ennen sateiden saapumista. Koska huomenna hyvien säiden aikaan on myös oluthuoneissa hanatuopit 4€. Varastoon kilsoja siltä varalta, etten ehdi ennen oluthörhöilyä ajaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Meilläpäin ammutaan heti jos vähän oudommin käyttäytyy :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Meilläpäin ammutaan heti jos vähän oudommin käyttäytyy :mrgreen:

Niin joo, poliitikkoja ja toimittajia, mutta ei kai teilläkään hirviä sentään noin vain ammuta. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RE: Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Meilläpäin ammutaan heti jos vähän oudommin käyttäytyy :mrgreen:

Niin joo, poliitikkoja ja toimittajia, mutta ei kai teilläkään hirviä sentään noin vain ammuta. :mrgreen:

Viime viikolla Nuijamaalla nuori hirvi anto silittää itteään ja muutenkin hömelö - ja ne toiset hömelöt eli ihmiset tietenkin meni silittämään :? Uutisissakin oli ja kohta uutisoitiin: "ammuttu". Siitäkin nous pien meteli ja taas uutisoitiin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RE: Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Meilläpäin ammutaan heti jos vähän oudommin käyttäytyy :mrgreen:

Niin joo, poliitikkoja ja toimittajia, mutta ei kai teilläkään hirviä sentään noin vain ammuta. :mrgreen:

Viime viikolla Nuijamaalla nuori hirvi anto silittää itteään ja muutenkin hömelö - ja ne toiset hömelöt eli ihmiset tietenkin meni silittämään :? Uutisissakin oli ja kohta uutisoitiin: "ammuttu". Siitäkin nous pien meteli ja taas uutisoitiin.

Ai jaa, myös hirviä siis. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Meilläpäin ammutaan heti jos vähän oudommin käyttäytyy :mrgreen:

Niin joo, poliitikkoja ja toimittajia, mutta ei kai teilläkään hirviä sentään noin vain ammuta. :mrgreen:

Siihen sentään tarvitaan lupa.

Vaihdoin pystymaasturiin eteen 60-559 Big Applen ja laitoin epätarkan näytön pumpulla noin 0,9-0,95 Baria painetta ja pihalla vedin ensin jarrutus- ja kiihdytyskokeita sekä etukenosa paino eturenkaan päällä jarrutuksia. Kun näytti hyvältä ja iso rengas leveälle kiekolle meni ongelmitta ja vauhdilla, intouduin koeajoon, vaikka on jo pyörälenkki ja fribailua taustalla. Kyllä se tuntuu, kun etupyörän nappuloiden värinä poistuu, mutta takanappulat värisyttävät silti vähän repaleista kasatun kädensijapehmusteen ekan version uudelleen kierrätyksen läpi jossain määrin. Melua tulee takaa korvaan vähemmän kuin kahdella möykkäkumilla, mutta mainiosti porukka kuulee huminan, kun tulen vauhdilla.

Jos käänsin kädensijan lisäpehmusteen pois suojaamasta kättä, iski vielä käteen ikävästi, kun on herkkänä eilisestä puntin nostosta ja tämän päivän pyöräilystä sekä keikkoilulsta. Kun laitoin parasta versiota huonomman pehmusteen käden suojauksi, ero oli posketon ja oikeaan suuntaan. Nyt mietityttää, pitääkö katsella takarenkaan leventämistä slicksillä myös. Tarvitaan myös pidempiä ajoja sekä käsi arkana aloittaen, että freesinä aloittaen. Myös kädensijan parantelua tarvitaan. Alkuperäinen romuversio palasi siksi, että poistin pehmusteet, kun vein pyörän ensihuoltoon, jotta saivat säädettyä paremmin toimivaksi jarrukahvat. Ja romut olivat esillä ekana, kun menin säätämään MBBiä, niin päätin samalla reissulla kahta kärpästä lätkiä. Eli jääpä aikaa suunnnitella parempi versio. Idan runko on olemassa, rakentamista ja asentamista vaille valmis.

Kauppaan menin digitaalisen työntömitan kanssa ja arvoin, mikä kumi mahtuu eteen. Olin lukenut käyttäjien mittauksia muutamasta renkaasta ja mittaillut oman pyöräni tilaa ja oletin 60-559 Big Applen olevan liian suuren. Lite Skin Race Guard ominaisuuksilla versio on kai active linea, no oli miten nimetty tahansa, sivuseinä on tosiaan ohut ja joustava. Kaupassa ilman sisuria rengasta levittäen oli noin 55,x mm leveä, joten uskalsin ottaa, koska 57,6 mm pitäisi jättää 3 mm joka suuntaan minimissään tilaa jopa iskari pohjattuna. Ei mahtumisvaivoja, joten oli oikea valinta tämä levein rengas. Muut mitatut olivat BA 55-556 noin 55 mm ja Fat Frank 60-559, joka yllättäen oli 54 mm. Kun Frank on 1090 grammaa ja BA 60-559 790 g Schwalben mukaan, ei tullut intoa kokeilla uutta. Onhan BA tuossa koossa kyllä uusi minulle toisaalta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mittasitko todellisen leveyden? Veikkaan että 54mm. Mulla oli sen verran 19mm leveällä vanteella. Nyt 32 millisellä on sen nimellisen 60mm.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En ole vielä vanteelle asetettuna ehtinyt mitata. On tarkoitus kyllä. Jäi yllättävän paljon tilaa ja ei tarvinnut edes jarruja säätää. Joka tapauksessa on mitan kanssa mentävä pyörän kimppuun, kun takarenkaan tilaakin on katsottava. Pelottaa sivuseinien puolesta etupään noin 0,9 Bar. Välillä näyttää pahalta, kuten koko painolla tangon päällä ollessa ja jarruttaessa pienestä vauhdista. Näkyy aalto sivuseinässä. Kaarteissa jyrkissä mutkissa matkanopeudessa kallistaessa on vängän tuntuinen laitos. Ei tunnu samanlaiselta kuin Mara winter liian alhaisin painein turistia kallistaen väistäessä ja kallistettuna tehokkaasti kiihdyttäessä. Jolloin rengas taittui sivulle.

En tiedä, miten kuvata muistaakseni 21c vanteella olevaa loppua ohjauksessa kallistuksessa, kun vain pari niin jyrkkää kallistusta koettu, jossa oli normista poikkeavaa ohjausta. Olisiko vetelyä oikea termi? Jos oikein muistan ja havaitsin, kallistaessa tarpeeksi hihatuntumalla ravistaen persettä, ehkä 15-20 astetta noin 20-25 km/h luulen, kääntösäde yrittää automaattisesti pienentyä ja on vastusta hieman pystyyn nousua hidastamassa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lenovo moto g4 plus kännykkä uptime 3 minuuttia, joten uusiksi kirjoitus alusts, kun kesken viestin kaatui. Kolme starttia joulukuussa ostetulla laitteella puolessa tunnissa.

Taakse menee vähintään 59 mm leveä rengas.

Big Apple 60-559 jarrupinnoista mitatulla 27,16 mm levellä vanteella on noin 0,9 Barin paineella erilainen eri kohdista mitaten, kun rengasta puristaa pyöräteline. Vaihteluväli on 53,8-54,1 mm. Silmämääräisesti yltä työntömitalla katsottuna jäi sivulle lähimpään esteeseen 5,9 mm oikealle ja 6 mm vasemmalle tilaa. Toivottavasti on vielä varovainen luku, koska ahdas kohta on jarrukenkiä eri korkeudella kuin renkaan levein kohta. Jos olisi leveämpi renkaan profiili kuin ompussa, voisi korkeudesta vähentyä. Jäi siis eteen tilaa isommalle renkaalle ja ompun saisi helposti mahtumaan taakse.

Onkohan yli 62-559 leveitä renkaita olemassa? Ainakin tuota kokoa saa Helsingistä vähintään Maxxis Hookworm, joka on tuplaten alkuperäisen renkaan painoinen 12xx grammaa. Au. Edessä ei ihan niin paha kuin 790 grammaiseksi ilmoitettu BA.

Vastaa Viestiin