Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Edit 8.9.2021: Photobucket ei salli enää kuvien hostaamista eli muille sivuille linkitystä koska se kuluttaa heiltä kaistaa kun joku aukaisee kolmannen osapuolen sivun, jossa sijaitsevan linkin sisältämä valokuva näkyy lukijalle. Siksi poistin kaikki kuvat päiväkirjoistani. Kuvat ovat edelleen minulla saatavilla jos joku niitä tarvitsee kipeästi teknisissä asioissa. Jos tulee uutta kuvanuppaustarvetta niin laitan niihin vain linkit jotta sama ei tapahdu uudestaan.

Päivämäärä: 21.04.2015
Ajokilometrit päivän lopussa: 75
Ajokilometrit yhteensä: 77

Kuten tuossa Fuego -päiväkirjassa totesin niin äijä vanhenee ja halusi samalla päästä ajamaan kovempaa, joten päätyi vaihtamaan pyörän aerodynaamisempaan pyöreiden vuosien synttärilahjana itseltä itselle. Tänään tuli kiva paketti kuorma-autolla pihaan. Kuljettaja sanoi että ei ollut meinannut löytää pakettia varastosta kun pomo oli muistaakseni muotoillut keikan niin, että pitäisi kuljettaa polkupyörä asiakkaalle, ja sitten oli etsitty fillarin kokoista pakettia varastosta :) Kuljettaja totesi vielä minulle että taitaa olla vähän järeämpi pyörä tulossa kun on niin iso laatikko.

Mutta mutta. Selvisin ekan päivän naarmuitta. Säädin keskiön etäisyyttä kolmesti. Toinen kerta oli vaikein kun minä palikka yritin laittaa niitä puristuspalikoita väärinpäin paikalleen. Tunnin jälkeen tajusin miten päin ne tulivatkaan kiinni ja sain jatkettua ajelua. Tuntuu, että keskiö on vieläkin muutaman millin liian lähellä, mutta jos sitä säätää yhtään kauemmaksi niin A. kengänkärki osuu kattoon ja B. ketjun pituus loppuu kesken. Tutkin huomenna, saisiko istuinta taaksepäin yhdellä pykälällä.

Testasin ja totesin että Questilla EI pysty tekemään U-käännöstä maantiellä, ei ainakaan 35-406 -renkailla.

Noin puolet ajosta oli kaupunki- ja puolet maantieajoa. Maantiellä nopeudet olivat keskarilla 27 km/h ja vaapuin ihan järkyttävästi. Tie oli vähän kelirikkoinen ja välillä piti vaihdella pyörätien ja maantien väliä mikä vaikutti nopeuteen. Illemmalla vaappuminen oli jo vähäisempää. Koetin Fuegosta oppineena tutkia kaikki mahdolliset lastentaudit mitä pyörässä voisi olla valmiina. En löytänyt äkkiseltään kuin kaksi, joista toinen on todella pieni ja toinen vähän pahempi, mutta myös korjattavissa. Ennenkuin menen noihin vikoihin, niin se 12,95€ mini visor on ehkä turhake (ks viestin loppu). Jalka osui siihen parikin kertaa kinneristä noustessa ja olipa se paikallaan tai ei, niin ilmavirta tuli kasvoihin ihan samalla tavalla. En tiedä miten tuo sitten vaikuttaa aerodynamiikkaan. Onneksi ei ollut kallis. Ventisit neck-rest (17,50€) sen sijaan oli aivan törkeän ihanan tuntuinen niskaa vasten. Suosittelen.

Soittokellolle repesin ihan totaalisesti. Se toimii. Sen toteutus edustaa vain niin eri ideologiaa verrattuna pyörän muuhun suunnitteluun. Näytin kelloa kaverille ja hänkin repesi. Mutta siis se kello toimii hyvin ja naurattaa edelleen.

Lenkin aikana piti soittaa hätänumeroonkin kerran kun kaksi arviolta 10v nassikkaa ammuskelivat kuula-aseilla pyörätien ylitse siinä Kuopiontien vieressä kulkevalla pyörätiellä K-market Ompulle vievän risteyksen lähellä. Olivat hirmu kiinnostuneita pyörästä ja kyselivät kaikkea mutta eivät vissiin tajunneet että katsoin heitä hyvinkin haudanvakavasti ja siinä vaiheessa kun soitin hälytyskeskukseen niin pakenivat paikalta. Ilmoitin siis, että kyseessä kuula-aseet jottei joku erehdy luulemaan aidoiksi ja tee ilmoitusta joka johtaa isoihin toimenpiteisiin. Harrastan myös airsoftia ja tuollaiset asioista mitään ymmärtämättömät pennut pilaavat harrastuksen maineen ja saattavat vielä vahingoittaa toista, tai yhtenä pahimmista tilanteista joku saattaa vahingoittaa heitä rankalla kädellä. Mietin hetken olisinko alkanut pitämään moraalisaarnaa tjsp, mutta uskon että tuosta jää mieleenpainuvimmat muistot kun kohdellaan kuin pelättyä asehullua ja ei edes kommunikoida vaan tehdään välittömästi hälytys. Jos sattuu niin hyvä tuuri, että vanhempi, jonka 8-12v pojalla on uusi fantsusta ostettu vemppupistooli ja punainen maastopyörän näköinen pyörä, luet tämän, niin puhu pojallesi ja kerro miten vakavaa on ampua tien yli julkisella paikalla. Ugh, nyt takaisin pyöriin!

Se pieni vika oli keskiön kiinnityksessä. Teräväkulmainen keskiön puristuspala on vaijerikaapelia vasten. Ajan kanssa se saattaa vaurioittaa kaapelia. Viilasin palan pyöräreunaiseksi ja vika oli sillä korjattu.

Se pahempi oli, että takavaihtaja oli säädetty pieleen ja runko otti kiinni takavaihtajan pulleyyn estäen tätä kunnolla vaihtamasta ykköselle. Pulley hankasi runkoa vasten ja ykkönen rolisi. Tämän saa korjattua onneksi helposti, pitää vain kysyä Velomobielilta mikä on fiksuin tapa hioa parin millin siivu hiilikuitua pois rungosta. En silti tajua miten tuollainen on päässyt livahtamaan mukaan kun pyörällä oli mittarin mukaan tehty 2km koeajo ennen toimitusta. Edit n. 5000km myöhemmin: ei ole haitannut.

Edit 22-24.4.2015: Theo vastasi, että runko ei hankaa pulleyyn kun kinneriin istuu sisälle. Tutkin asiaa. Hän myös kertoi, että kaapeli ei ole heidän kokemuksillaan kulunut vanhemmissa kinnereissä kuvaamassani kohdassa.
24.4 sain ykkösvaihteen päälle ajon aikana barrel adjusteria säätämällä joten on syytä olettaa että runko ei hankaa pulleyyn.

Edit 25.4 (Edit 25.4: tutkimusta mini visorista, ei saatakaan olla turhake jos jalan osuminen siihen ei ole ongelma.)

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:52. Yhteensä muokattu 22 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vph »

Onneksi olkoon uudesta velomobiilista. Hieno peli! :shock: 8) Mahtaa jatkuva hymyily krampata naamaa, kun tuolla päästelee menemään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kiitos. Enemmän yllätyin siitä, että jalat tärisivät ensimmäisten 30km ajan, vaikka en olisi polkenutkaan. Sit heti kun nousin ylös laitteesta niin tärinä loppui. Sit kun meni takaisin niin se alkoi taas :P

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Onnea uuvelle kinneristille, lisään kinnerirekisteriin :mrgreen:
muok. Kuvan olitkin laittanu, lisäsin tuohon listaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Koska olet ilmeisen tarkkaan miettiny ja päätyny Questiin, voisitko kertoa miksi?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

PW kirjoitti:

Koska olet ilmeisen tarkkaan miettiny ja päätyny Questiin, voisitko kertoa miksi?

Mietin ja tutkin kinnereitä viime vuonna 4-5kk ennen ostopäätöstä. Kävin läpi Stradan, Mangon, Go-Onen, Questin, Strada DF:n, WAWin, Orcan ja Milanin.

Painavimmat syyt jotka vaikuttivat kinneriin, tärkeysjärkestyksessä olivat seuraavat:

-Maavara (vaurioiden välttäminen)
-Maavara (mitä jos on pakko ajaa hiekkatietä?)
-Maavara (lisää keskinopeutta kun ei tarvitse varoa joka routavauriota)
-Tuotteen valmius: Tarkoitan tällä siis tuotteen lastentauteja ja valmistusvirheitä. Uskon, että 15 vuotta reklamaatioita ja asiakaspalautetta on tehnyt tehtävänsä tuotteen kehittämisessä ja parantamisessa. Lisäksi Questissa on tosi näppärä vaihtaa renkaat, kuten Velomobiel.nl:n kinnereissä yleensäkin.
-Kulutuskestävyys: Paskaantuuko ketju ajaessa? Onko kinnerimalli todistetusti kestävä kilometrimäärien perusteella? Quest 97:lla on ajettu tätä kirjoittaessa jo 239649 km. Ketjusta puheen ollen WAWiin oli vasta alkuvuodesta tulossa se ketjusuojus, josta linkkailin kuvia WAW-threadiin.
-Nopeus, eli paino ja aerodynamiikka: Fuego/muita pyöriä on jo, jos pyöräilen kaupungissa paljon asiakseni. Racecap on myös mahdollista ostaa jos sitä tarvitsee. En halunnut 30+ kg:n painoista härveliä, koska pelotti että katuisin karvalakkimallin ostoa myöhemmin. Fuegonkin ostin aiemmin sillä periaatteella että kunnon pyörä vaan alle ja sit opetellaan elämään sen kanssa. Se toimi silloin, ehkä siis nytkin?
-Varustelu: Kyllähän se nyt on niin, että jos laite kulkee mopon vauhtia niin siitä pitää löytyä vähintäänkin valot valmiina. Turvallisuuskysymys. Questissa oli vilkut, taka/jarruvalot, lyhyet ja pitkät valot sekä soittokello, äänitorvi ja kaikille pyörille erillisjousitus töyssykulutusta pienentämään. Makuupussi ja patjakin mahtuvat mukaan jos niitä tarvitsee. Fair enough.

Viimeksi muokannut rutunen, 02 Marras 2015, 12:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Ok, hyviä perusteluja. Tuota renkaan vaihdon helppoutta en ihan ymmärrä, eikö helpompi oo niissä missä koko kiekko on näkyvissä?
Mikä siinä soittokellossa on niin huvittavaa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

PW kirjoitti:

Ok, hyviä perusteluja. Tuota renkaan vaihdon helppoutta en ihan ymmärrä, eikö helpompi oo niissä missä koko kiekko on näkyvissä?
Mikä siinä soittokellossa on niin huvittavaa?

joo, totta kai olisi, mutta samalla menetetään aerodynamiikassa ja tätä kautta nopeudessa. Kiekon irroitukseen löytyy ohjeita ja se ei tunnu mahdottomalta urakalta. Se tehdään kuitenkin niin harvoin, että aerodynamiikka painoi vaakakupissa enemmän. Aiemmassa viestissä tarkoitin lähinnä kumien vaihtoa enkä koko kiekkoa.

Soittokello (video):

Viimeksi muokannut rutunen, 02 Marras 2015, 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Oisko Jorin suunnittelema pirikello :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 22.04.2015
Ajokilometrit päivän lopussa: 44
Ajokilometrit yhteensä: 122

Edit: photobucketin muutosten johdosta deletoin kaikki kuvanjakolinkit koska muuten saan banaania, enkä jaksa ruveta siirtämään kaikkia kuvia toiseen palveluun.

RAMPPI!

Pitäisköhän miun antaa tuolle joku naisen nimi kun se on hyvin tehokkaasti yhdessä vuorokaudessa muuttanut asunnon sisustusta ja vienyt hyvin keskeisen paikan sieltä, jäädäkseen siihen. Tosin autotallit ovat minusta yliarvostettuja, ihan helposti rivariinkin saa kinnerin säilöttyä! Alla oma ratkaisu kuvien kera:

Ensin piti hakea ramppi palavanerilta. Pituus 209 cm, rampin korkeusero on 40 cm. Rampin kallistuskulmaksi tuli tasan 11 astetta, joka oli riittävä Questille. Keula ei kolahtanut ramppiin. Sain kuljetettua nuo lankut Fuegolla 2,5km matkan kotiin. Kädet väsyivät lievästi mutta kuljetus onnistui.

Mittasin käytävän leveydeksi 105 cm. Quest on 76,5 cm leveä eli ei tullut ongelmia sen kanssa. Olin mittaillut nämä jo viime vuonna. Imuroin alustan ja laitoin pahvit parketin suojaksi.

Pelkäsin kenkien ja ja niiden pohjiin jumiutuneiden kivien kuluttavan hiilikuituista tukipalkkia ja sen naarmuuntumista ruman näköiseksi. Starkissa oli liukuesteteippiä metritavarana alle vitosen metri. Nyt ei ahdista kinneriin meno tai sieltä poistuminen.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja PW »

Näätkö kattoo telkkua ku istut Questissä? :wink: Sohvanhan vois heittää...
Jos naista ei vielä oo - Quest oli sitten ensin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

PW kirjoitti:

Näätkö kattoo telkkua ku istut Questissä? :wink: Sohvanhan vois heittää...
Jos naista ei vielä oo - Quest oli sitten ensin :mrgreen:

Itse asiassa piti kokeilla miten johdot yltävät ja öö, kinneristä näkee valkokankaalle ja peliohjain yltää tietokoneesta kinneriin jos haluaa jotain formulafiilistä hakea :) Telkkarin möin 2006 enkä aio uutta hankkia ainakaan heti.

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Onnea uudelle Questille!

Mielenkiinnolla seuraan kokemuksiasi Questistä. Minulla on myös suunnitelmissa hankkia kinneri, kunhan saan säästettyä riittävästi rahaa. Pyöreät vuodet tulee täyteen ensi keväänä, mutta enpä taida vielä siihen mennessä saada raavittua säästöjä kasaan :|
Mielessä on joko Quest tai DF, joten kokemuksesi kiinnostavat.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hieno kinneri arvoisellaan paikalla :mrgreen:
Eipä ole ainakaan vaikeutta avata keskustelua, kun vieraita tulee :lol:

Vastaa Viestiin