Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Voi olla. Mullakin se pitää erilaista ääntä kuin vanha, siis kun se oli vielä ehjä. Tosin ihan miellyttävä ääni se on onneksi. Harmi että ketjun suojaputkea ei oikein Questeissa voi käännellä kun se tuppaa vähän kulumaan ja voi aiheuttaa kans ääntä. Se tuntuu olevan mutkalla ketjun linjan suuntaisesti eli joutuu sit ostamaan kokonaan uudet putket kerralla.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 08.06.2017
Ajokilometrit: 78xx

Ketjun rolinaääni on ratkaisut jo tovi sitten. Sen jälkeen keskiöstä alkoi kuulua natinaa. Vaihdoin kiinnitysklampit ristiin ja kiristin keskiön takaisin paikalleen. Sen jälkeen kävi niin hassusti, että koko keskiö lähti liukumaan ajossa. Jos ketjut jättää kuivaamatta öljyämisen jälkeen niin se öljy pääsee valumaan eturattailta suoraan keskiön kiinnityskohtaan voidellen sen sieltä mistä ei pitäisi. Tämäkin ratkesi puhdistamalla kohta.

Akku on parin vuoden jälkeen jo melkein entinen. Ostin uuden 12v 6,8 Ah akun Kiinasta, Liitokala -merkkinen. Hinta oli 15€

Vähän aikaa sitten tuli se video Quattrovelosta ja siitä miten paljon sinne mahtui kaljaa. Jouduin viemään tänään kierrätyspisteelle paljon roskia joten kokeilin samalla miten täyteen saan kinnerin ängettyä hankalan muotoisia kappaleita. Alla tulos:

EDIT Kuva deletoitu photobucketin sääntöjen vuoksi

Kinnerissä on edelleen huoltotarvetta. Eli sellainen homma minulla on seuraavana edessä että ohjauksesta pitäisi saada narskeet pois. Kun käännän niin kuuluu narinaa. Laitoin jo Theon ohjeiden mukaan öljyä sinne tillerin alla olevaan reikään, mutta se ei auta. Seuraava vaihe olisi jotenkin saada auki pultti, joka on kinnerin sisällä ja se vaatii hiivatin pitkän kuusiokoloavaimen ja kuulemma kärsivällisyyttä. Pitäisi ensin jotenkin hienosti paikantaa se narskunta tarkasti ennenkuin alkaa korjaamaan. Noi on vaan niin ihania yksin fiksata kun ei riitä ulottuvuus raajoissa :P

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Quest Carbon -2015

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Härski »

Anteeks. Kinnostaa.. Mitenkäs sulla kinneri kulkee, sanotaanko nyt vaikka tunnin lenkin tasasta maantietä? Sais vähän osviittaa kulkuedusta keskiverto(?)polkijan alla. Meneekö 40km?

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Härski kirjoitti:

Anteeks. Kinnostaa.. Mitenkäs sulla kinneri kulkee, sanotaanko nyt vaikka tunnin lenkin tasasta maantietä? Sais vähän osviittaa kulkuedusta keskiverto(?)polkijan alla. Meneekö 40km?

Pyhäselän ympäriajossa (116,5 km) otin itseltäni ajat ylös kellolla. Keskinopeus oli yli 30, mutta alle 31 km/h. Käytin 35-leveitä Marathon plussia. Koppaa ei ollut päällä.

Äsken kävin keskustassa pyörähtämässä. Matka 6km. Aikaa meni 10 min (36 km/h). Ei koppaa. Taajama-ajoa ja kaksi liikennevaloristeystä matkalla.

Uskon että jos olisin hyvässä kunnossa ja maantie olisi tasainen, sekä käyttäisin paremmin rullaavia renkaita niin keskari olisi jotain 37-38 km/h. Kopalla saisin sen jonnekin 43:een. Lyhyellä matkalla olen ajanut kopan kanssa 63 km/h.

Viimeksi muokannut rutunen, 16 Elo 2017, 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Härski kirjoitti:

Anteeks. Kinnostaa.. Mitenkäs sulla kinneri kulkee, sanotaanko nyt vaikka tunnin lenkin tasasta maantietä? Sais vähän osviittaa kulkuedusta keskiverto(?)polkijan alla. Meneekö 40km?

Nokian kisojen tunnin ajon tuloksista näkee aika hyvin, miten nopeita erilaiset pyörät ovat. Ratahan on sopivasti mäkinen eli olikos siinä nousua 6 m per 1760 m eli 0,34 %. Tuloksista kannattaa laskea karkeat keskiarvot, koska jotkut Terot ovat vaan kovasti kovakuntoisempia kuin me muut.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä väitän että Nokialla on kuskien kunto suoraan verrannollinen pyörän nopeuteen, noin keskimäärin. Nopeuserot siis ylikorostuvat.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Mä väitän että Nokialla on kuskien kunto suoraan verrannollinen pyörän nopeuteen, noin keskimäärin. Nopeuserot siis ylikorostuvat.

Samaa mieltä. Tehokkaimat kuskit ei aja kattamattomilla nappulakumi trikeillä, eikä 600km/vuosi sunnuntaiajelijät streamlinereillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mä väitän että Nokialla on kuskien kunto suoraan verrannollinen pyörän nopeuteen, noin keskimäärin. Nopeuserot siis ylikorostuvat.

Samaa mieltä. Tehokkaimat kuskit ei aja kattamattomilla nappulakumi trikeillä, eikä 600km/vuosi sunnuntaiajelijät streamlinereillä.

Jukka

Hmm. Olisiko tässä seuraus itsensä syy. :? Rekursiivinen looginen looppi. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tuplautuisi minullakin kilsat tuplaten nopeammalla pyörällä, jos iskunvaimennus säilyttäisi terveyden, eli ajokunnon... Juuei olemattomalla tallitilalla täpärivelomobiililla ja nopealla sellaisella. Budjetista puhumattakaan. Mulla tietysti tehon tarve ei saa nousta vauhdin tuplautuessa hups :oops: :lol:

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 04.07.2017
Ajokilometrit: 80xx

Perjantai-iltana meni 8 tonnia rikki. On ollut niistä primitiivireaktioista kinnereiden kanssa puhetta niin sain tänään yhden videolle.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 16.08.2017
Ajokilometrit: 85xx

Kilometrit ovat olleet hyvin rauhallisia. Nyt tuli tekninen mutka matkaan eli ne klampit millä keskiö kiinnitetään siihen edessä olevaan pituussuuntaiseen ripustukseen (eng. boom). Nimittäin natisevat niin perhanasti! Tilasin jo varalta uusia mutta sitä odotellessa yritän keksiä loctite/pehmikepatenttia millä ongelman saisi pois. Klamppien vastakappaleet, ne joissa on kierre, tuntuvat jotenkin venyneen noin 0,5-1mm pituussuunnassa eli kun laitan ne paikalleen niin ne eivät enää ole tiiviisti vaan vähän löysällä. Noistakaan en tosiaan tiedä miten kireälle niitä saisi laittaa. Jos nojakistiväellä on tästä kokemuksia, eritoten tuohon natinaan liittyen, niin kertokaa mullekin.

Mitämitä, tännekin foorumille on nyt tullut jonkinlainen tittelisysteemi avatarin alle :)

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Nimimerkki "mika"lla oli ongelmia just noiden kiinnikkeiden kanssa. Mika varmaan kertoo kohta itse miten kävi. Mulla ei ole ollut ongelmia. Olen kiristänyt ne ihan kiinni asti. Ne näyttää kyllä aika pahalta ja vääntyneeltä, mutta ei ole vielä katkennut.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja TMS »

Oletko varma että ne on ne pannat, jotka natisee? Varsinkin jos sinulla on se muovinen kelkka johon keskiölaakeritkin kiinnitetään, niin kannattaa koittaa kiristää ne keskiölaakeritkin. Tosin Questeissä taitaa olla ne alumiiniset versiot, mutta voihan sitä silti kokeilla onko keskiölaakerit kireällä.

Periaatteessa natinaa voi koittaa poistaa rasvaamalla kaikki toisiinsa koskevat pinnat.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mulla natisee etuiskarit aina välillä. Niitä pitää välillä öljytä tiputtamalla öljyä iskarin päässä olevasta reiästä.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

TMS kirjoitti:

Oletko varma että ne on ne pannat, jotka natisee? Varsinkin jos sinulla on se muovinen kelkka johon keskiölaakeritkin kiinnitetään, niin kannattaa koittaa kiristää ne keskiölaakeritkin. Tosin Questeissä taitaa olla ne alumiiniset versiot, mutta voihan sitä silti kokeilla onko keskiölaakerit kireällä.

Periaatteessa natinaa voi koittaa poistaa rasvaamalla kaikki toisiinsa koskevat pinnat.

Kyllä, ne ne ovat koska natina on aina erilaista kun klampit on ottanut irti ja laittanut takaisin. Jos kiristää paljon niin vähäisempää. Lisäksi löysätessä kuului sama natinaääni.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin