Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Jatkoa eiliseen. Jos "Crank bracketit" näyttävät tältä, eli niissä on varressa tuollaisia lovia (kuvassa 7 kpl), niin ne aiheuttavat sen naksumisen. Laitoin litiumrasvaa koko pituudelta ja kohta olisi tarkoitus koeajaa. Laitoin ne niin kireälle pulteilla että vastakappaleet koskettivat toisiaan. Jos ne hajoavat niin ihan sama. En tykkäisi ajaa naksuttimella muutenkaan, mieluummin odottaisin uusia paloja saapuvaksi :)

Edit: naksunnan syy on näin pitkällä testivälillä varmistunut nuo kuvan crank bracketit. Eli ne osat jotka ottavat ylä- ja alapinnalta kiinni boomiin hiertävät vasen-oikea -suunnassa. Voimakas kiristys vähensi kitinää tuntuvasti. Si voit kattoo tuosta kuvasta nuo "urat" jotka näkyvät sisäpinnassa.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja mika »

Tuosta kiinnikkeestä on uudempi malli. Ei siihen vaihto vähentänyt kitinöitä.
Taitaa olla niin että kun on tämmöinen kaikukoppa niin jokainen nitinä vahvistuu. Minulla on samanlaista nitinää ja selvästi se liittyy tuohon keskiönalueeseen kun polkemistekniikka vaikuttaa.
Vastamelukuulokkeet on hyvät. Tulee niin hiljaista kuin purjelentokoneessa.
Ehkä olisin tarkemmin asian parissa jos olisi umpikoppa. Toivottavasti löydät kitinän aiheuttajan. Minulla se voi kyllä olla polvetkin.
VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

Rasvaa ei kannata laittaa tuohon väliin, sillä se vaatii vain vielä kovemman kiristyksen. Minä kokeilisin kumia. Ohut kumilevy (vaikka sisärenkaasta leikattu siivu) väliin, niin lakkaa natisemasta, eikä toisaalta liu'u pois asetuksistaan. Kumin saa väliin avaamalla tuota lenksua ensin hieman ja puristamalla vasta paikallaan pultinreiät kohdilleen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Vuoden toinen lenkki tänään. Ensimmäinen oli surkea koska oli niin paljon uria ja lunta. Mittarilukema nyt 9519 ennen lähtöä.

Edit 6.5 Työmatkapyöräilyä ollut. Vähän häirinnyt töyssyissä kun takaa kuuluu hankausääni jousen painuessa kasaan. Ongelma taisi ratketa kun nostin tarranauhoilla olevaa, kasetin ja takaosan suojana olevaa tukipalaa vähän ylöspäin. Se oli vissiin liian alhaalla ja täten työnsi koteloseinämää renkaaseen päin, jolloin rengas tai muu osa otti siihen kiinni tarpeettomasti. Olin itse aiemmin joskus siirtänyt sitä tutkiessani pyörää että miten se on tehty.

Edit 17.5 Se suojuspala oli hinkannut alust alkaen kiinni takarenkaan ripustukseen (swing arm) ja se oli aiheuttanut ajaessa tarpeetonta ääntä. Ongelma poistunut. Theon mukaan nykyisin käyttävät tuon palan kiinnitykseen paljon vähemmän velcroa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 17.05.2018
Ajokilometrit yhteensä: 93xx

Ostin tänään bluetooth-kaiuttimen. JBL Flip 4. Toimii myös hands freenä autossa tarvittaessa. Oikein näppärä. Bonuksena huomasin että se on tarkoituksella tai vahingossa tehty kuin nakutettu juuri fillareiden juomapullotelineeseen mahtuvaksi, eli nyt on Questissakin tarvittaessa matkaradio kun Oukitel K10000:ssa riittää virtaa vaikka päiväksi toistamaan.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 08.07.2018
Ajokilometrit yhteensä: 10500

Takaripustus fuskaa. Kyselen Velomobielilta miten edetä asiassa:

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 08.07.2018
Ajokilometrit yhteensä: 10500

Takaripustus fuskaa. Kyselen Velomobielilta miten edetä asiassa:

Eikös tuo ole sama vika kuin Saukilla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Onhan se.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 21.07.2018

Risse Genesis tilattu. Uusi setti parempia navan laakereita tilattu. Uusi takaripustus (swingarm) odottaa asennusta. En saanut sitä vielä kiinni koska se on eri muotissa tehty ja minulle ei ollut laitettu mukaan niitä kahta litteämpää rikkaa sekä pidempää pulttia joilla sen saa entisen paikalle.

Jos tilaa Rissen Velomobielonderdelenilta niin pitää ilmoittaa tilatessa asennetaanko se alumiiniseen vai hiilikuituiseen swingarmiin. Hiilaria varten he lyhentävät sitä 17mm.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 28.07.2018

Questin huolto jatkuu. Sain eilen varaosat joilla takavarren sai paikalleen. Muistatteko oliko siinä pultissa, mikä kiristää taka-akselin (se pultti joka avataan pitkällä kuusiokololla), prikkaa alla? Mulla nimittäin jäi yksi prikka käyttämättä enkä keksi minne muualle sen laittaisin.

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

rutunen kirjoitti:

Päivämäärä: 28.07.2018

Questin huolto jatkuu. Sain eilen varaosat joilla takavarren sai paikalleen. Muistatteko oliko siinä pultissa, mikä kiristää taka-akselin (se pultti joka avataan pitkällä kuusiokololla), prikkaa alla? Mulla nimittäin jäi yksi prikka käyttämättä enkä keksi minne muualle sen laittaisin.

Siellä taka-akselin pultissa ei muistaakseni ole prikkaa.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 14.09.2018

Quest nyt viimenkin huollettu ja ajokunnossa! Huollossa kesti työkiireiden ja säiden vuoksi (teen huollot pihalla taivaan alla) sekä varaosien toimitusajan takia suht kauan mutta nyt on ohi ja sopivasti perjantaina viikonloppua varten.

Kesällä havaittiin kokoontumisajossa että perä vispaa Questissa. Takatukivarressa oli liimaus pettänyt tismalleen samalla tavalla kuin Saukilla.

  1. Tilaa uusi tukivarsi, onneksi huomioivat kuluissa että oli suht uusi kinneri.
  2. Odottele 2 viikkoa tukivartta. Samalla nälkä kasvaa syödessä ja tilasin Risse Genesiksen velomobielonderdelenista. Toimitusaika 3 viikkoa.
  3. Asentele takatukivarsi paikoilleen. Sekoile takavaihtajan kanssa niin pahasti ettet ilkeä kirjoittaa siitä tähän.
  4. Risse tulee. Huomaa että tähän pitäisi tilata erikseen se paineilmapumppu. Odottele taas pari viikkoa.
  5. Pumppu tuli toissapäivänä ja iskin eilen torstaina 13.9 kaiken kasaan. Olin kuitenkin asentanut takavaihtajan aiemmin väärin ja nyt sain SRAM-ohjekirjaa lukaisemalla sen B-tension -ruuvin vastakappaleen oikeaan asentoon joten takavaihtaja ei enää kiilaudu takatukivartta vasten estäen vaihteiden 5-9 toiminnan (9-speed). Lisäksi olin jättänyt takatukivarren liian löysään asentoon joten sen aurauskulma muuttui kesken testilenkin.
  6. Tänään vietin pari tuntia vaihtajan kanssa tapellessa ja kiristäen työntömitan kanssa takarenkaan asennon juuri oikeaksi ja kierrelukitetta perään.

Mutta mutta, lyhyen testilenkin jälkeen 6 bar -iskaripaineella tuntui oikein mukavalta tuo jousitus. Eivät turhaan sano että ero on kuin yöllä ja päivällä. Itse jousi oli aika helppo asentaa. Wim Schermer kysyi ostaessa laitteen speksit koska uudemmalla hiilaritukivarrella oleviin Questeihin Genesiksen kierrettä pitää katkaista 17mm lyhyemmäksi rautasahaa käyttäen.

Lähden tästä nyt ansaitusti ostamaan lonkeron ja uudelle lenkille ketjut putsattuna ja puunattuna, kerron sitten illalla jos jotain ilmeni.

Edit 20km lenkin jälkeen: Kaikki toimii niinkuin pitääkin, paitsi ketju ei meinaa mennä kunnolla pienimmälle takarattaalle ja se tuntuu pomppivan siitä satunnaisesti. Oletan että H-ruuvia pitää säätää koska tässä uudessa takavarressa voi olla aavistuksen eri kohdassa tai eri syvyydellä kiinni se kohta, johon takavaihtaja kiinnitetään. Esim. 0,2mm syvyyssuunnassa syvempänä. Sitten kun siihen laittaa takavaihtajan kiinni niin isoimmalle takarattaalle menee helposti, koska L-ruuvissa riittää säätövara, mutta H-ruuvin maksimiasetus on sen 0,2mm takia riittämätön pienimmälle rattaalle. En tee tänään asialle yhtään mitään!

Edit 2 16.9.2018 Alensin iskaripainetta 5,5bar:iin, tuntui paremmalta. H-ruuvin säätö ratkaisi aika pitkälti sen ketjun hyppimisen. Takavaihtajan luukun kiinnitysruuvin vastakappaleen liimaus petti. Pistin Loctitellä kiinni ihan vain nähdäkseni käykö se liimasta miten hyvin.

Viimeksi muokannut rutunen, 16 Syys 2018, 17:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jori »

Olet lonksusi ansainnut. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja terppa »

rutunen kirjoitti:

3. Asentele takatukivarsi paikoilleen. Sekoile takavaihtajan kanssa niin pahasti ettet ilkeä kirjoittaa siitä tähän.

Lähden tästä nyt ansaitusti ostamaan lonkeron ja uudelle lenkille ketjut putsattuna ja puunattuna, kerron sitten illalla jos jotain ilmeni.

Elä huoli, mulla kaikki asennushommat tuntuu menevän noin :oops: Mutta lopputulos yleensä palkitsee :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

terppa kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

3. Asentele takatukivarsi paikoilleen. Sekoile takavaihtajan kanssa niin pahasti ettet ilkeä kirjoittaa siitä tähän.

Lähden tästä nyt ansaitusti ostamaan lonkeron ja uudelle lenkille ketjut putsattuna ja puunattuna, kerron sitten illalla jos jotain ilmeni.

Elä huoli, mulla kaikki asennushommat tuntuu menevän noin :oops: Mutta lopputulos yleensä palkitsee :)

Mä oon parilla edellisellä kerralla onnistunut asentamaan ketjun kierteelle. Ketjun kans pelaaminen on yksi tympeimpiä hommia kinnerin huoltamisessa.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin