Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja aplari »

Kävin hakemassa nimimerkki PW:n rakentaman pyörän (Rämpsälänojakki) lauantaina 16.5.2015 ja pienen, huteran kotipihakurvailun jälkeen totesin, etten sittenkään taida lähteä uudella nojakilla ajelemaan kaverin synttäreille 13 km päähän - matkalla olisi nimittiän kaupunkiosuus, jonka selvittämistä hieman epäilin. Tämä oli siis tasan toinen kerta etuvetonojakin ajelua ja eka kerta oli PW:n pajan vieressä ehkä 200 metriä, joista 100 m tosi loivaan alamäkeen ja 100 polkien takaisin.

Sunnuntaina tein pienen harjoituslenkin. Ekaan lyhyeen ja pieneen alamäkeen otin kunnon vauhdit ajatellen, että kova vauhti ja onnea -tekniikka olis hyvä - oli toiminut ennenkin. Toimihan se, vaikka hetken päästä piti irrottaa jalat polkimilta epätasapainon vuoksi - ei kuitenkaan maahan asti. Puolen kilsan päästä kotoa pähkäilin reittivalintaa. Lyhyen harkinnan jälkeen valitsin reippaasti polun pyörätien sijaan. Yllättävän hyvin pysyin kapealla polulla, enimmäkseen. Muutaman sadan metrin päässä polku muuttui leveämmäksi, mutta huomattavasti epätasaisemmaksi (juurakkoisemmaksi) poluksi. Hyvin kulki! Ei nyt kovin kovaa, mutta sitäkin nautittavammin. Takaisin kurvailin päällystettyjä teitä pitkin ja laskin isomman mäenkin, vauhdikkaasti jarruttamatta. Sujuvasti meni, sillä osasin pitää jo menon vakaana. Jalat sain pitää polkimilla. Vaihteiden vaihtamista en edes kokeillut. Loivemmat käännökset sujuvat kunhan ei erehdy polkaisemaan liian voimakkaasti.

Niskatuen tarve kävi ilmi aika äkkiä. Alumiinilista ja retkipatjanriekale on jo niskatukea varten
Penkissä ei ole pehmustetta, eikä näillä viileillä ilmoilla muuten kaipaakkaan - paitsi penkin liukkauden vuoksi enempi kitka olisi hyvä. Luin jo tuolta jostain ketjusta pehmustevaihtoehdoista. Joku hyvin tuulettuva pehmuste on kesäksi hommattava. Hieman askarruttaa tietysti, että mahdunko enää stemmin ja penkin väliin, jos penkissä on pehmuste. Edm. asiaan auttaa tietenkin mm. reipas pyöräily. Todella linjanvartijanojakki.

Toinen jarru ja etuvaihtaja pitää laittaa, sekä jarrupalat vaihtaa. Biltemasta hain jo nousukahvat, joihin toivon mukaan saa jarrukahvat. Katsotaan milloin maltan maalata.

Yllättävän nopeastihan tuolla etuvedolla pystyy ajamaan, jopa maastossa. Pyörätien puolikas riittää satunnaiseen lingurteluun. Ensimmäisellä nojakilla (Challenge Fujin SL) alussa tarvitsi välillä koko pyörätien leveyttä. Kammet ovat 152 mm - ehkä niilläkin osuutta asiaan ja varsinkin sillä, että PW on rakentanut hyvän pyörän :D

Aikalailla kärvistelyä oli elellä ilman nojapyörää puolisen vuotta. Ei millään olisi huvittanut ajella pystärillä, muuta kuin korkeintaan kilometrin päähän - enkä kyllä paljon ajellutkaan.

Puoltoista viikkoa olisi aikaa opetella ajamaan suht sujuvasti, jotta kesäkuun alussa voi taittaa työmatkat tällä loistonojakilla.

Rämpsälänojakki on mahtava unelmien täyttymys: etuveto, jo todistetusti maastokelpoinen! Elämä on ihmeellistä :)

Suuret kiitokset PW:lle!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

Aplari on onnellinen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Se on hyvä jos osu ja uppos :mrgreen: ja etuvetouskovaistenlahko kasvaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onnea nojakistille ja antoisia nojakilometrejä :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja aplari »

Vihdoin ja viimein ehdin viritellä puuttuvia osia pyörään. Aloitin pähkäilemällä Biltemasta hankittujen (jorin vinkki rakennusketjussa) jarrukahvojen paikkaa ja suuntaa ohjaustangossa - tämä luontevan käsiasennon saamiseksi . Sitten ajattelin vain sujauttaa jarrukahvan ja vaihdevivun nousukahvaan. Eipä onnistunut edes änkemällä ja hetkeksi vaivuin epätoivoon, että mission impossiibile. Tunnustan: taidon ja voiman puutetta. Lirautin hieman öljyä nousukahvaan ja sain kuin sainkin nitkuteltua sekä jarrukahvan etttä vaihdevivun siihen nousukahvaan. Aika kauan meni kokeiluun - ja sähläykseen - suht mukavan tuloksen saamiseksi.

Naapurin pari lasta olivat ihmettelemässä pyöränhuoltotouhujani ja tietysti itse pyörää . Aikuisista naapureista pari kävi uteliaana katselemassa ja kyselemässä, että onko mukava tai helppo ajaa. Kehua retostin tietysti nojapyörän ihanuutta.

Vaihdoin luovuttajapyörästä peräisin oleviin jarruihin jarrupalat ja virittelin etujarrun vaijerin. Etujarrunkin sain toimimaan, vaikka vaijerin jarruunlukitusruuvi rikkoineen olivatkin hävinneet johonkin: käytetty jarrupala tappeineen (just sopiva kierre) ja muine kilkkeineen pitää vaijerin kireänä toistaiseksi. Jarrut toimivat, mutta vaijerit jäivät turhan pitkiksi.

Virittelin myös niskatuen, joka olikin sitten osittain susi jo syntyessään liian ohuen alumiinivalinnan takia. Olin päättänyt illalla lähteä pyörälenkille, joten piti vain homma saada valmiiksi jotenkin, tuli mitä tuli. Niinpä juuri ennen lenkille lähtöä virittelin pehmusteen niskatuen t-runkoon. Eipä aikaakaan, kun huomasin niskatuen olevan liian korkealla ja antavan periksi. Taidan toisinaan potea harhaa, jossa kuvittelen itseni n. 15 cm pidemmäksi. Toisaalta taipuisa alumiinilista olikin kätevä: taivuttelin tuen sopivalle korkeudelle ja lopulta tuesta mudostui hyvä rulla aivan sopivalle korkeudelle. Eikä enää antanut periksi.

Kävin sitten ajamassa reilun parinkymmenen kilometrin lenkin. Ajoasento käsille oli aika ok, mutta vaihdevipujen paikkaa pitää yrittää vielä saada lähemmäs jarrukahvoja, jotta sijoittuvat melkein alle. Sitä jo yritin, mutta en saanut niitä sopimaan, mutta jos vielä kuitenkin. Ohjaustangon päät voisi lyhentää, mutta ei ehkä vielä. Odotan jotain valaistusta stemmin ja ohjaustangon suhteen: hieman ahdasta, vaikka linjanvartijaominaisuus onkin mahtava.

Etuvaihtaja pitäisi vielä laittaa ja takavaihtajaa - tai alavaihtajaa - pitää vähän säätää. Ajoin kaikkein pienimmälläkin vaihteella ihan vahingossa: ketju luiskahti itsestään pienimmälle eturattaalle samalla, kun meni isoimmalle takarattaalle - mikä sekin oli vahinko, mutta tulipahan kokeiltua. Etuvaihtaja pitää laittaa kyllä pian, muuten alkaa sitkuttelu nyppiä suorilla, jossa saisi vauhtiakin enemmän isommalla vaihteella.

Kävin näyttämässä pyörää yhdelle ystävälle: hän oli erittäin vaikuttunut, ellei jopa hieman hämmentynyt.

Ajo oli satunnaista lingurtelua, mutta enimmäkseen aika suoraan. Vauhti ei ollut kovin hirmuinen. Parissa risteyksessä piti taluttaa pyörä tien yli, kun ei rohjennut kääntää päätä kauheasti taaksepäin, peiliä ei ole, eikä asentoakaan tohtinut muuttaa. Hieman olen kyllä yllättynyt, että ylipäätään pystyin kuitenkin suht sujuvasti kurvailemaan ja ajelemaan noinkin pitkän lenkin sekä suht hidaskin ajaminen sujui, ainakin jotenkin.

Onpas autuasta, kun pystyy nyt ajelemaan hiekkatieosuudet mainiosti ja muutenkin suht huoletonta (vaikkakin vielä varovaista) rymistelyä reunakivetysten yli.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos löydät jostain säädettävän stemmin, missä kulmaa voi muuttaa - sillä vois saada ohjaustangon optimaaliseen kohtaan. Yhen ostin Intersportin alennuskorista mutt se taitaa olla tuohon liian paksu 1".

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja aplari »

juu, säädettävä stemmi on muistissa, kun oli siitä jo aiemmin puhetta. Tosin enpä muistanut vilkaista Bilteman hyllyiltä, enkä muualtakaan. Kyllähän tuo menee nyt jonkun aikaa noinkin, koska ajaa voi kuitenkin ihan hyvin ja tässä kohtaa on erittäin mukavaa tuo ajamaan pääseminen :D

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja aplari »

Kulahteesta jarrupalasta tärkeäksi varaosaksi.

Liitteet
_20150527_000037.JPG
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Niksipirkka ainesta jarrupalan uusio käyttö :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja aplari »

Nojakin olemassaolo saa lähtemään asioille, vaikka ei nyt ihan välttämättä tarvitsisi. Reissulla tapasin kaverin, jota en ollutkaan aikohin tavannut. Kaveri ällisteli pyörääni ja kyseli, että ihan itsekö tein. Valitettavasti en, enkä maininnut tekijää nimeltä, mutta kohtahan tuo arvaili, että PW:kö pyörän on tehnyt. Oli pannut merkille PW:n maataviistävän makuukiidon kaupungilla ja ilmeisesti huomioinut pyöränkin tarkasti.

Aiemmalla lenkillä olin ihmetellyt reaktioiden puutetta. No nyt tuli tuijotusta.

Tänään tuuli sen verran, että tuli koetuksi omakohtaisesti, että ylempänä tuulee enemmän kuin ennen Challenge Fujinin mataluudessa. Muuten hieman ylempänä ajelu on mukavampaa oman näkymisen ja näkemisen kannalta.

Edellisellä lenkillä huomasin jäkittäväni oikeaa kättä ja hartiaa, enkä oikein tajunnut edes miten sen teen - istumalla vinossa vai? Tänään oli rennompaa ellei jopa rentoa. Käsiä pystyy jo irrottamaan ohjaustangosta ja kaivelemaan taskuja ajaessa. Ilman käsiä ajelua ajattelin, mutta jätän kokeilun johonkin hamaan tulevaisuuteen. Päätäkin uskaltaa kääntää, niin paljon kuin niska antaa myöten.

Vaihtajaa en vielä ehtinyt, enkä vaivautunut säätämään ja toista asentamaan. Ajaminen on kivempaa kuin säätäminen. Tarvitsisi viikonloppuna vaivautua, sillä ensi viikolla olisi tiedossa vähän pidempää matkaa poljettavaksi. Myös peili(t) tartteis hankkia. Jos joku keksisi peileihin kuvanvakaajan. Niin ja se stemmi.

Edelleen tää on kyl ihan huippu :D

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja aplari »

Takavaihtaja toimii. Edellisellä lenkillä (jo reilu viikko sitten) kokeilin lyhyen pätkän taasen ajoa juurakkoisella polulla, suht vauhdikkaasti. Pyörä toimii edelleen mainiosti, mutta aloin jo kaivata varastossa olevia lukkopolkimia, jotta saisi pidettyä jalatkin polkimilla pomppuisella polulla. Sen verran pomppuista oli, että ketjun pomppasivat paikoiltaan, mutta sen ansiosta vastaan tulleet koirien ulkoiluttajat ehtivät esittää kehuja makeesta pyörästä. Seuraavana aamuna oli eturengas tyhjä. Kauden ensimmäinen rengasrikko ei ollut varsinainen ihme, sillä renkaat olivat melkoisen rispaantuneet. Nyt eturenkaana on marketista hankittu touring -rengas, mikä meneekin ihan ok ainakin vähän aikaa.

Etuvaihtajan asennus meni oikein hyvin pieleen: ei vaihtuneet vaihteet, ei liikkunut vaijeri. Eikä mikään ihme sekään: vaihdevivussa vaijerin pää ei ollut siellä missä pitäisi. Seuraavan asennusyrityksen teen joskus muulloin kuin illalla väsyneenä ja ehkä nöyrryn katsomaan varmuuden vuoksi jotain ohjettakin. Asennuksen ollessa hieman vaiheessa Rämpsälänojakki on ollut nyt täysin ansaitsemattomalla lomalla. Tämänpäiväinenkin uusi asennusyritys keskeytyi kiipeilykutsuun, jota ei voinut vastustaa. Myös viimeviikkoinen ahkeraksi työmatkapyöräilyksi suunniteltu viikko luhistui liki täysin pyöräilemättömyysviikoksi. Launtaina tehty pieni lenkki sentään hieman lohdutti.

Tänään reippaasti työmatkapyöräilin korvaavalla nojakilla. Hankin taannoin tuolla myyntipalstalla olleen Bachettan kopion, kun heikkona hetkenä epäilytti, josko MBB:llä oppii koskaan ajamaan (nyt ajattelen, että jos on oppinut pyörälläajon, niin oppii kyllä MBB:lläkin ajamisen, mikä saattaa tietysti ottaa aikaa enemmän tai vähemmän). Kahden nojapyörän loukussa ja niillä vuorotellen ajaen tasapaino kehittyy väkisin: pyörää vaihtaessa ensimmäiset polkaisut ovat aina hieman epävarmoja - ilmeisesti siihen asti, kunnes ajaminen on täysin rutiinia. Tuo Bachetta on nykyasetuksilla mainio kaupunkiympäristössä kruisailuun - hieman pystympi penkin asento ja helppo nousta vielä pystympään istumaan. 175 mm kammet pitää lähettää lyhennettäväksi. Aika tiukasti saa käntää ohjaustankoa linkkuun, että jalat saa osumaan eturenkaaseen kengännumerolla 38-39. Kaikesta huolimatta olen kyllä taipuvainen MBB-uskovaiseksi, vaikka kokemusta onkin kovin vähän. Nurkan takana vaanii lyhytkampiuskovaisuuskin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Sie oot ymmärtänt vääri, ei se mikään maastopyörä oo :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja aplari »

Rämpsälänojakki on mainio oikopolku- ja muu pikkupyrähdysmaasturi, vaikka muka ei olekaan maastopyörä :D Toimii just hienosti sen minkä tarvitseekin!
Ovat nuo naruperäpyörätkin aika kiinnostavia ...

Valitettavan vähäksi on jäänyt pyörällä ajo. Lähinnä on jäänyt testikurvailuksi pihalla. Etuvaihtajan säätäminen on ollut säätämistä säätämisen jälkeen. Komeasti tumpeloa toimintaa. Hommaa ei juuri helpottanut se, että putki, jossa vaihtaja on kiinni, on ohuempi kuin se missä vaihtaja alunperin oli - tämän sentään älysin heti alussa. Ketjut eivät oikein tahdo siirtyä isoimmalle eturattaalle ja tässä etuvetoisessa kengänkärjellä avittaminen on aika mahdotonta tai ainakin vaatii taituruutta, joka minulta puuttuu (yritin kyllä).

Pitää hankkia peräkärri koiralle, niin voisi pyöräillä myös koiratoimintapaikoille ja muutenkin minne nyt koiran haluaa ottaa mukaan. Pyöräilykilometrit varmaan lisääntyisivät.

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto MBB unelmapyörä: PW Rämpsälänojakki

Viesti Kirjoittaja aplari »

A vot! Etuvaihtaja toimii sittenkin! Vihdoinkin. Mikä siinä nyt sitten oli niin vaikeaa? Ei mikään, paitsi itseaiheutettu vaikeus ja huono aivotoiminta. Nyt ketju ei aina halua ihan helposti mennä pienimmälle rattaalle, mutta sinnepä sen saakin avitettua tarvittaessa kengällä ja muistuttaapahan toisen vaihtajan käytöstä myös.

Kävin kurvailemassa parinkymmenen kilometrin iltalenkin auringonpaisteessa. Vastaan tulevasta poikaryhmästä yksi huuteli keulimaan, auto meinasi tulla (ajoin pyörätiellä) päälle kolmion takaa hyvästä näkyvyydestä huolimatta - enkä suinkaan kiitänyt lujaa - ja varhaisteini liftasi kyytiin. Koska vaihteet toimivat, niin pitihän toimivuutta ja ihanuutta testata muuallakin kuin päällystetyllä tiellä: kärrytiellä pellonlaitaa, hiekkatie, jonkinlainen metsätie, 100 metriä polkua pitkin hissun kissun sitkuttelua pienen kosteikon välttämiseksi ja taas polulle, kunnes loput kaksi kilometriä kylä- ja pyörätietä pitkin. Sen mahtavuuden huomasin, että eipä tarvitse nojapyörällä poluilla ajaessa varoa polkimien osumista kiviin - ellei ajele isompia kiviä päin.

Vauhti ei kyllä päätä huimaa, mutta eteenpäin pääsee ja hauskaa on.

Vastaa Viestiin