DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1908
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Pitkän aikaa on jo pitänyt laittaa jännitemittari DF:n sähkösysteemiin, jotta hieman tietäisi paljonko valojen akkua on kulloinkin jäljellä.

Öh, jos DF:ssä on litiumioniakku, niin sen jännitettä mittaamalla ei oikein kunnolla saa selville akkujen varaustilaa. Kas, kun litiumakkujen jännite kuormitettaessa laskee aluksi hitaasti ja sitten lopuksi romahtaa jyrkästi ja äkkiä.

Parempi olisi laittaa varausta mittaava ampeerituntimittari, joka kertoisi, kuinka paljon akun varauksesta on käytetty valoihin. Ehkä se hollantilaisen valmistajan mittari on tälläinen. Niitä on... Kiinasta tilasin USB-porttiin sopivan mittarin, joka kertoo jännitteen, virran ja mittarin läpi menneen varauksen milliampeeritunteina. Tämä siis mukava laitteita ladatessa (kännykkä, kamera, Garmin, virtapankit yms.).

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Parempi olisi laittaa varausta mittaava ampeerituntimittari, joka kertoisi, kuinka paljon akun varauksesta on käytetty valoihin. Ehkä se hollantilaisen valmistajan mittari on tälläinen.

Kytkentäkaavion mukaan ei ole :( Pelkkä + ja - johto menee mittariin, eli ei mittaa paljonko akusta on otettu virtaa, ainoastaan akun napajännitettä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo ei ole DF:ssä tuota mittaria jostain syystä. Voisihan tuollaisen samanlaisenkin laittaa, mutta ei siitä tosiaan varmaan mitään erityistä hyötyä olisi verrattuna tuohon omaan jo ostettuun mittariin, jos sekin kerran vain jännitettä mittaa ja siitä arvioi jäljellä olevan varauksen. Pääasiallinen tarkoitushan tuolla mittarilla olisi se, että sitten en vahingossa ajaisi nyt käytössä olevia suojapiirittömiä lipo-akkuja liian tyhjiksi. Nyt kun homma perustuu siihen, että lataan akkuja varmuuden vuoksi varsin hyvissä ajoin. Ja voihan siitä jännitteestä nyt sentään karkean arvion varaustilasta tehdä lipoillakin.

Mutta siis periaatteessa toi mittarin kytkentä voisi varmaani onnistua noin kuin kuvaan laitoin, kun ei kerran suurempia soraääniä kuulunut. Täytyy kokeilla kolvata se mittari kiinni jossain vaiheessa.

hjv1527
Viestit: 119
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

LiPojen liian tyhjäksi ajamisen estämiseksi voisi riittää tuollainen: https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm ... 2s-6s.html
...tai vastaava.

-Harri-
Flevobike

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1460
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ebayhin hakusanoiksi "xs lipo protection", x:n tilalle numero kuinka monta kennoa sarjassa nyt onkaan.
Sitten valkkaa sellaisen myyjän jolla kauppoja/ palautetta on vaikka yli 10 000.

Itelle juuri tuli 4s 20A suojapiirit. muutin ergo rapido imurit 12V 900mah nimh -» 14V 1700mah liion akuille. Vielä pitää kikkailla alkuperäiselektroniikan kanssa kun lataus katkeaa vähän alta 15V...

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Ja voihan siitä jännitteestä nyt sentään karkean arvion varaustilasta tehdä lipoillakin.

No juu, kun huomioi akkujen lämpötilan ja on jonkulainen näppituntuma käytetystä tuntimäärästä. Periaatteessa valojen rinnalle kytketty tuntimittari olisi parempi ratkaisu jos muita suurempia virtasyöppöjä ei järjestelmässä ole.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kinneriajelut katkesivat tammikuussa takahaarukan akselin läpivientiholkkien liimauksen pettämiseen. Ei se varsinaisesti ajoa kuitenkaan vielä estänyt, mutta ylimääräistä takakiekon liikettä se kuitenkin varmaan aiheutti. Ymten kanssa sovittiin että otan haarukan irti ja lähetän Hollantiin korjattavaksi. Vaurio oli vaikea havaittava, niin pientä akselin liike oli kun käsin takakiekkoa väänsi. Ylimääräinen nakse sai vikaa kuitenkin etsimään.

Eilen sain vihdoin kinnerin takaisin kasaan, koeajo tosin jäi vielä tekemättä mutta tänään tulee se tehtyä. Varmaan rupean taas kinnerillä töissä kulkemaan, sen verran hyvässä kunnossa on oma työmatka. Johan tuo pystysähköpyöräily rupeaa riittämään, kyllä kinnerillä niin paljon mukavampi on kulkea.

Ohessa lisäyksenä kuva holkeista ja uudesta liimauksesta.

Liitteet
Takahaarukan holkkien liimaus
Takahaarukan holkkien liimaus
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Nokian kisoissa olen molemmilla DF:n osallistumiskerroilla saanut palautetta pyörän takapään heilumisesta polkemisen tahtiin. Heilumisen syytä olen sitten ihmetellyt ja lopulta päädyin vahvistamaan ja jäykistämään takahaarukan toisen kiinnityspisteen ympäristöä. Nimittäin kun kädellä tunnustellen se on liikkunut ketjuvoiman mukaan aika selkeästikin. Kyseessä siis takapyöräkotelon puoleinen kiinnityspiste. Toinen ulkokuoressa oleva kiinnityspiste ei puolestaan ole tuntunut liikkuvan. Näin ollen takahaarukka on siis polkemisen tahtiin elänyt ja kääntänyt samalla takakiekkoa ja siten ohjannut koko pyörää. Sain asiaan varmistuksen kun pyysin työkaverin pyörän sisään kampia painamaan ja pääsin itse liikettä tarkkailemaan. Olihan sitä tosiaan yllättävän paljon. Sinänsä tämä on jännä ominaisuus, että liikettä ei itse ajaessa pysty kunnolla havainnoimaan (tai ainakaan en itse pysty), vaan pyörä tuntuu kyllä kulkevan suoraa. Ilmeisesti liikettä oppii automaattisesti kompensoimaan ohjauksella aika hyvin.

Viikko sitten tuli vihdoin tilaisuus puuhailla pyörän parissa muutama päivä ja laminoin sitten lisää kuitua kiinnityspisteen ympäristöön pyörän sisäpuolelle. Aika hankalaa turaamista se oli kun paikka oli monimuotoinen eikä työskentelyasennot olleet parhaimmasta päästä. Periaatteessa vahvistukset olisi voinut laittaa myös pyörän ulkopuolle aivan hyvin, hieman olisi joutunut maalipintaa hiomaan mutta mitäs se siellä pyörän pohjassa olisi haitannut. Jostain syystä päädyin kuitenkin laittamaan ne vahvikkeet sisäpuolelle. Ohessa kuvia. Ihan tyytyväinen olen lopputulemaan tässä vaiheessa ainakin. MIkään kaunistushan tuo paikka ei ole, mutta haarukan päästä käsin väännellessä tuntuma on selkeästi jäykempi ja myös jarruja vasten polkimista painamalla tuntuma on vähemmän kumipallomainen. Ei se vieläkään täydellisen jäykkä ole, mutta ehkä se pahin joustopaikka on nyt pääsosin eliminoitu. Nyt on siis jännä nähdä kuinka tulevissa Nokian kisoissa pyörä kulkee, vispaako perä vähemmän ja kulkeeko pyörä kenties kovempaa sen ansiosta.

Liitteet
P4120010p.jpg
P4120009p.jpg
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tänään kun pääsin kotipihaan työmatkalta niin kuuluin yhtäkkiä kovahko pamaus ja vaihteet lakkasivat toimimasta. Avasin huoltoluukun ja totesin että takavaihtajan jousi oli pamahtanut poikki. Siis se joka vetää vaihtajaa toiseen suuntaan. Saksan velomobiilifoorumilla oli näitä joiltan rikkoutunut muutamia, joten siinä mielessä ei ollut yllätys. Malli on vissiin Sramin XO ja siinä on ilmeisesti jonkinlainen titaanijousi painon säästämiseksi. Se ilmeisesti väsähtää teräsversiota helpommin. Laitoin jo kyselyä että saako jousia jostain uusia vai pitääkö hankkia kokonaan uusi vaihtaja. Voi olla että menee joka tapauksessa uuden vaihtajan hommaamiseksi että saa pyörän nopeasti takaisin ajoon.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Pitkästä aikaa ajattelin hieman kirjoitella kokemuksia. Vaikka eipä tässä mitään ihmeellistä ole tapahtunut, ajettu on ja pyörä on toiminut. Mitä nyt penkin takatuki, joka on jo useamman kerran hajonnut hitseistä hajosi jälleen alkukesästä. Onkohan niitä nyt kolme vai neljä tullut hajoitettua, takuuseen ovat Hollannista niitä aina lähettäneet. Siis yksi harvoista DF:n alumiiniosista kyseessä. Kuvia varmaan tässä ketjussa siitä onkin. No nyt se tuli korvattua teräksisellä ja pykälää järeämmällä, kun isä minulle sellaisen hitsasi kasaan. Painavampi se toki on, mutta uskaltaisin väittää että se on käytännössä ikuinen.

Räyskälän kisoihin valmistautumiseksi ajoin perjantaina ja tänään saman noin 142 km lenkin, erona oli että tänään ajoin katteen kanssa ja perjantaina ilman. Sää oli molempina aamuina samankaltainen viileähkö ja suht tyyni. Perjantaina keskisyke 144, keskiteho 262 W ja keskinopeus 47,1 km/h. Tänään katteen kanssa 149, 250 W ja 50,1 km/h. Eli kyllä siitä katteesta nopeutta saa perus maantielenkilläkin, vaikka reitti on suht mäkinen, nousu/lasku noin 900 m tällä pätkällä. Mutta on se vaan kuuma puuhaa tuon katteen kanssa, aivan hiestä märkänä olin perillä. Ehkä se hieman selittää tuota keskisykkeen eroa, kun tänään oli sykkeet korkeammalla matalemmilla tehoilla. Tänään keskitehoa vei alaspäin se kun alamäissä tuntui välitykset loppuvan kesken, sen verran kovempaa se katteen kanssa mäissä menee.

Sellainenkin ajatus tässä oli ilmassa, että täytyisi kokeilla millaisia vauhteja DF:llä kisavarustuksessa nopeilla renkailla, rengaskatteilla ja katon kanssa tavallisella maantienlaidalla ajaa, tähän mennessä kun tuota varustusta on tullut käytettyä lähinnä vain Nokialla. Muutenhan tulee ajettua käytännössä aina ilman kattoa ja rengaskatteita, rengastuksena on ollut perusvarma Continental Contact Speed. Nimittäin kun Mäkisen Samuli ajoi kesäkuussa Hangosta Nuorgamin reilusti alle kolmessa vuorokaudessa https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/144 ... ia/7439208 niin kävi mielessä että voisihan sitä itsekin kokeilla miten se onnistuisi. Ei kyllä tänä kesänä, mutta ehkä tulevana.

Nokiallahan on päässyt kisavarustuksessa noin 55 keskinopeutta 12h ajossa, mutta millaiseksi vauhti maantienlaidassa muodostuisi on hyvä kysymys. Täytyisi kokeilla hieman pidemmällä siivulla ennenkuin Nuorgamiin lähtee :wink:

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kirjaillaan hieman huolto asiaa ylös, aiheena jarrut tällä kertaa. Pyörällä on nyt ajettu rapiat 40 tkm, enkä ollut enää oikein tyytyväinen jarrujen pitoon. Kerran aiemminkin olen jarruja kunnolla huoltanut ja silloin laitoin myös sellaiset täytepalat jarrukenkiä levittämään, tämä huolto tapahtui varmaan joskus 20 tkm kohdilla. Lisäksi jarrukenkiä levittävän kammen akselia täytyy silloin tällöin voidella, jotta jarrut pelaisivat hyvin. Kuviahan tämäkin homma huutaisi että siitä selvän saisi, mutta kun ei ole tullut otettua.

Uusissa jarrukengissä kokeilen nyt saksan foorumilla mainostettuja sahattuja uria, katsotaan onko niillä vaikutusta. Mitään mullistavaa tehonlisäystä ei ainakaan alkuun tullut, mutta jos teho ei nyt hiipuisi remontin jälkeen niin nopeasti.

Vanhat jarrukengät takalevyineen olivat armottoman kovaa kiinni akselilla, ulosvetäjällä sain ne vedettyä pois akselilta, mutta siinä yrittäessä sain myös akselin irroitettua iskarista. Akselit on kiinnitetty iskareihin sellaisella lujalla laakerilukitteella. Vaikutti siltä että myös ne jarrukengät ja niiden taustalevy oli kiinnitetty akselille samalla tavaralla, vaikka siihen ei pitäisi olla mitään tarvetta. Laitoin akselin takaisin kiinni aidolla kiinalaisella loctitella, jota sattui hyllyssä olemaan, hommaan suositeltultu loctite638 oli huonosti saatavilla ja kallista, joten ajattelin kokeilla josko kiinalaisten versiosta johonkin olisi, toistaiseksi ainakin on pitänyt. Sinänsä tilanne on siinä mielessä lohdullinen, että mitään vaarallista ei pääse tapahtumaan, vaikka liimaus pettäisikin, ainostaan kiekon irroitus olisi hankalaa kun akseli pyörisi ruuvin mukana.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Piti oikein ladata tapatalk puhelimeen kun ajou sanoi että se osaa pienentää valokuvat foorumille sopiviksi automaattisesti, josko nyt sitten tulisi kuvia herkemmin laitettua. Kokeillaan siis...

Eli saksan foorumilla oli kuva kun joku oli peilit laittanut uuteen sijaintiin ja ajattelin sitten jos itsekin kokeilisi. Ilmanvastus hieman varmaan pienee, eikä näkymä taaksepäin kovin paljoa heikentynyt, joten testataan nyt näin. Peilit on tarpeen vaatiessa kuitenkin nopea siirtää takaisin ja pyöräkin luonnollisesti keveni kahden uuden reiän ansiosta ;)

Aukkopeitteen/katteen kanssa eivät tietysti toimi, mutta eipä niitä paljoa tule käytettyä. Ehkä sitten ilmojen viilettyä laitan ainakin toisen peilin takaisin vanhalle paikalle, kun silloin aukkopeitettä tulee toisinaan käytettyäkin.//uploads.tapatalk-cdn.com/202007 ... 44bed1.jpg

Aeroasennus peileille.jpg
Aeroasennus peileille.jpg (52.8 KiB) Katsottu 5892 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13228
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Älkää luottako tuon Tapatalkin kuviin. Ne on linkkejä Tapatalkin serverille ja katoavat, kun Tapatalkilla ei ole enää tarvetta liehitellä uusia asiakkaita.
Jäävät sitten ikävinä "kuvaa ei löydy" linkkeinä foorumille, kuten monen kuvapalvelun kanssa on käynyt aiemmin. Todella ikävä lukea vanhoja viestejä, joissa viitataan kuvaan, jota ei löydy. :(

Ja poistakaa Tapatalkin allekirjoitus lisäämästä viestin viemää tilaa ja häiritsemästä lukemista.
Poistin allekirjoituksen edellisestä viestistä ja muutin kuvan oikeaksi liitekuvaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 838
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Mulla on ollut nämä peilit 2 vuotta nyt kinnerissä.
Hyvin pelittää mun käyttöön eikä maksa paljoa, tarranauha kiinnitykset
olen laittanut mukana tulevan teipin sijaan.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000034907

Kuva

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1908
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Älkää luottako tuon Tapatalkin kuviin. Ne on linkkejä Tapatalkin serverille ja katoavat, kun Tapatalkilla ei ole enää tarvetta liehitellä uusia asiakkaita.
Ja poistakaa Tapatalkin allekirjoitus lisäämästä viestin viemää tilaa ja häiritsemästä lukemista.
Poistin allekirjoituksen edellisestä viestistä ja muutin kuvan oikeaksi liitekuvaksi.

Erinomaista toimintaa! Kiitos siitä, Jori.

Viesteihin liitettävät omat kuvathan on helppo pienentää foorumin vaatimaan kokoon ilmankin Tapatalkia esim. komennolla

Koodi: Valitse kaikki

mogrify -sample 1000x1000 -quality 80 foobar.jpg

Tämä siis ImageMagickilla Linuxissa. Windowsissa, Androidissa ja Applessa se varmaan tehdään jollakin eri tavalla ja niiden käyttäjät saavat itse selvittää, miten se tehdään. Tai sitten se tehdään ihan samalla tavalla...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin