DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kiitos jori, en tuota tiennyt tuosta tapatalkista, joutaa siis roskakoriin koko sovellus. Sinänsä olisi ollut tosi näppärää kun voisi suoraan kännykästä laittaa sillä otettuja kuvia tuosta vaan. Jotenkin se kuvien laitto helposti jää, jos pitää ensi siirtää puhelimesta/kamerasta kuva koneelle, ja pienentää se sitten vielä sopivaksi ennen kuin sen voi foorumille ladata.

Stenillä hyvän näköinen systeemi, olinhan minä tuonkin varmaan jo nähnyt, ei olisi tarvinut saksasta apinoida.

Ihan ok:si osoittautuivat peilit ajossakin, mutta ei ihan niin hyväksi näkymän suhteen kuin eilen paikallaan tarkastellessa ja vertaillessa. Eli en aivan varauksetonta suositusta systeemille anna. Mutta jotenkin tuntui pyörä kyllä liikkuvan nopeammin. Viime viikon sunnnuntaina ja tämän viikon sunnuntaina ajoin suunnilleen saman noin 200 km lenkin, viime viikolla peilien ollessa alkuperäisellä paikallaan oli keskinopeus 43,7 km/h keskiteholla 230 W, tänään keskinopeus oli 46,5 km/h keskitehon ollessa 243 W. Ajo-olosuhteen aika vertailukelpoiset, ehkä ensimmäisellä kerralla oli hieman tuulisempaa. En nyt mene suoraan sanomaan paljonko tuon isomman tehon pitäisi nopeutta nostaa, mutta ei ehkä ihan noin paljon kuitenkaan.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tosiaan niin kuin tuolla toisessa DF ketjussa oli puhetta niin tuli vaihdettua ICE:n elastomeerit teräsjousien tilalle. Oma DF toimitettiin aikoinaan normaaleilla sininen+punainen yhdistelmäjousilla, vaikka koitin sen jo tilata jäykemmillä jousilla, sillä tiesin Stradan kokemusten perusteella normi jouset hieman liian keinuviksi omalla vajaan 100 kg painolla. Alkuperäisten sin+pun jousten pituus yhteensä muovisen välipalan kanssa on noin 89 mm. Ne tuli aikanaan vaihdettua pelkkiin jäykkiin punaisiin jousiin, joiden pituus on 74 mm. Noilla olen ajanut ihan tyytyväisenä sen noin neljä vuotta, kerran Nokian kisoihin vaihdoin vielä lyhyemmät 64 mm jäykät jouset, mutta palautuin kisojen jälkeen takaisin noihin 74 mm pitkiin, sillä yllättävän paljon tuollainen ero tuntuu maavarassa, kun se on jo valmiiksi piehenkö.

ICE:n elastomeereista laitoin nyt aluksi kokeiluun kovat versiot 80 mm pitkinä. Näkisin että suhteellisen pieni ero on näillä noiden jäykkien teräsjousten kanssa, elastomeerit tuntuisivat kuitenkin hieman enemmän joustavan ja kenties se sellainen alfaltin epätasaisuuksista aiheutuva perustärinä tuntuu elastomeereilla hieman vähemmän. Terävissä isommissa kuopissa kolaus tuntuisi olevan hieman hiljaisempi/pehmeämpi kuin teräsjousilla. Eli pidän muutosta ihan hyvänä, joskaan en erityisen merkittävänä. Varmaan täytyisi vielä koittaa laittaa yhdistelmä kovasta ja medium elastomeerista, josko sillä saisi vielä parannettua ajomukavuutta ilman että menosta tulisi liian kallistelevaa. ICE:n elastomeeripötköt olivat noin 130 mm pitkät, joten noista kovista jäi jäljelle sellaiset 50 mm pätkän, jos niiden päälle pistäisi sitten noin 30 mm pätkät mediumia, niin ehkä se olisi hyvä. Varsinkin ajatellen jos nuo elastomeerit vielä kylmässä sitten kovettuvat, kova+medium yhdistelmä voisi sitten talvellakkin olla ok. Sen verran on vaan hommaa tuossa iskareiden purkamisessa ja takaisin asentamisessa ettei niitä viitsi ihan joka välissä olla vaihtamassa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ohtakarin reissun jälkeen ihmettelin että aika syvällä istuvat eturenkaat taas koteloissaan. Otin taas mitat renkaista pyöräkoteloihin, ja noin 35 mm rako olikin muuttunut noin 20 mm raoksi. 15 mm oli hävinnyt jonnekin? No ei muuta kuin iskarit auki ja tarkastamaan mikä on homman nimi. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, mutta elastomeerit eivät pudonneet iskarinputksta ulos vaikka koitti ravistella. Iskariputken alapäässä on siis sellainen olake siellä sisäpuolella, johon teräsjouset ja nyttemmin siis elastomeerit tukeutuvat. Putki on siis ontto koko pituudeltaan, mutta sisähalkaisija vain vaihtuu alapäässä. Olake ei olle kovin leveä, joten epäilen että elastomeerit lupsahtivat siltä ja rupesivat tunkemaan siihen alapään pienempää reikään. Sieltä reiästä tulee etukiekkojen akseli vastaan, joten kovin syvälle ne eivät voi upota, joten tässä vaiheessa ratkaisin asian vain laittamalla 15 mm pätkän medium elastomeeria vanhan kovan elastomeerin päälle jatkoksi. Tuntuisi toimivan ihan hyvin. Räyskälässä tällä setillä jo ajoin ja ei pyörä sielläkään liikaan mutkissa kallistellut. Ja olisiko tärityskin hieman vaimentunut lisää? Varmaan jätän tällaiseksi tämän jousituksen, vaikka täytyy vielä kyllä seurailla pysyykö joustomatka nyt aloillaan.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1183
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mulla tuli tänään mieleen että eikös siellä iskarin pohjassa ole läpireikä? Se elastomeeri voisi plopsahtaa ulos jos Laittaa paineilmapistoolilla ilmaa sieltä?

Markus Heikkilä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Eilen sunnuntai-illan ratoksi tuli vaihdettua uusi ohjausgeometria paikalleen, eli siis ne uudet alumiinikulmat iskareiden alapäässä. Uuden geometrian on siis tarkoitus olla hitaampi/raskaampi, jolloin varsinkin kovan vauhdin ajovakaus pitäisi olla parempi, sekä pyörän reagoida sivutuuleen entistä vähemmän. Negatiivisenä puolena sitten hitaassa vauhdissa ohjaus on raskaampi käsitellä.

Tänään ajelin töihin ja takaisin ja tuntuihan siinä hieman eroa olevan, joskaan aivan niin isoa eroa en huomannut kuin mitä Saksan velomobiilifooumin hehkutusten perusteella olisi voinut odottaa. No tänään ei esimerkiksi tuullut kummoisesti, joten tuulivakauden parannus jäi todentamatta. Täytyy muutenkin ajaa hieman lisää jotta voi kunnolla arvioida. Mutta sanoisin että se sellainen polkemisen tahtiin tuleva vastaohjaus oli huomaamattomampaa ja kyllä se pyörä jotenkin niin kuin vakaammin eteni. Ekan testin perusteella siis ehdottomasti kuitenkin muutos parempaan.

InterCityBiken sivuilla oli esitetty kulmien vaihdon yhteydessä etutukivarsien kiinnityspisteen muuttaminen nivelpäät lisäämällä. Sitä en kuitenkaan lähtenyt tekemään, vaikka uudella geometrialla tukivarsi lähtee enemmän vinoon alkuperäisestä kiinnityspisteestä. Se ei tietysti ole kovin toivottava, mutta sen kompensoimiseksi lisäsin ylimääräiset kumiprikat rungon kiinnityspisteen molemmille puolille, jotta kiinnityksellä olisi enemmän muodonmuutoskapasiteettia/joustavuutta, eikä tukivartena toimivaan kierretankoon tulisi turhan paljon taivutusmomenttia vedon lisäksi.

Onkos Mahe jo laitellut omaan DF:ään uudet palikat, onko ajokokemuksia/mielipiteitä muutoksesta kertynyt?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1183
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

En ole jaksanut askarrella paikalleen, jäänee kevääseen. Tässä kun on kesän ajellut niin olen aika hyvin tottunut tuohon nykyiseen eikä se oikeastaan tunnu hontelolta enää juuri missään tilanteessa. 28mm:n kumeilla kääntösädekin parani vähän.

Miten toi uusi viritys vaikuttaa kääntösäteeseen, huomasitko eroa?

EDIT: Mistä oot löytänyt kumiprikkoja?

Markus Heikkilä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo eihän se vanhakaan ohjaus erityisen huono ole, kun sillä kerran on reilut 45 tkm tullut jo ajettua, joten siinä mielessä mitä sitä hätäilemään. Itse innostuin vielä kun pystyi tämän lämpöaallon ansiosta illalla ulkona puuhailemaan ilman että sormet on heti kohmeessa. Se kun on kylmemmillä keleillä hankalaa koittaa tehdä jotain sorminäppäryyttä vaativaa hommaa ulkotiloissa.

Mutta eipä kai muutoksen kääntösäteeseen pitäisi vaikuttaa? Kaiketi se rengas kuitenkin ensimmäisenä ottaa koriin kiinni samalla tavalla kuin vanhallakin ohjausgeometrialla? Mutta vaatii tuo ohjaus nyt enemmän voimaa jos pitää tiukkaan kääntää. Kumiprikat tilasin ICB:ltä samalla kun nuo kulmatkin tilasin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Eilen aamulla jäi matka kesken kun liikennevaloista koitin lähteä reippaasti liikkeelle. Ei olisi pitänyt polkaista vasemmalla jalalla ensin :wink:

Nämä on siis kammet joiden akselin lyhensimme isän kanssa. Ei hitsaus kestänyt ihan 50 tkm, mutta ei paljoa jääny puuttumaan.

Samalla ihmettelin ison rattaan epätasaista kulumista, mutta kuluneet hampaathan on lopulta ihan loogisissa paikoissa, eikä pyöritykseni selvästikään vielä riittävän tasaista :wink:

Liitteet
20210806_081156.jpg
20210806_075128_compress81.jpg
20210806_075203_compress24.jpg
20210806_081242_compress94.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

No jos hiharavistuksena laskee esim. keskimääräisellä nopeudella 30 km/h (2 min/km) ja 90 rpm kampikierroksilla, niin keskiöakseli on pyörähtänyt 50 tkm:n matkalla yhdeksän miljoonaa kierrosta. Siinä on jo hyvinkin väsyttävää kuormitusta hitsisaumalle, etenkin sun wateilla .

Onko sulla alkuperäiset kammet varalla? Yhdet sun kammet (lyhentämättömällä akselilla) makaa Avuksessa...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4435
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

... ja sulta on näköjään mennyt keskiömuhvikin rikki, semmoinen löytyisi meikäläisen hyllystä jos tarvetta...

EDIT:... paitsi ettei olekaan sopiva, koska on leveydeltään normaali 68 mm, sulla tuossa kapeampi...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo ei se varmaan ihan huonosti kestänyt. Huomasi tuosta murtopinnasta että hiukan syvemmältäkin olisi saanut sulaa, että olisi tuo sisäpuolinen holkki osallistunut paremmin kuorman siirtoon.

Mulla on itse asiassa varalla toiset kammet lyhennetyllä akselilla, mutta uutta keskiökelkkaa ei ikävä kyllä ole. Laitoin sen kuitenkin tilaukseen heti eilen, toivottavasti ensi viikolla tulisi.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 564
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Oliko keväällä iso remontti lumivyöryn jälkeen ?
Olet kuitenkin ehtinyt ajamaan. :D
T:Jere

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo olisi siitä lumivyöryrempastakin voinut jotain kirjoitella. Ei se mikään kovin iso hommat ollut, tosin en ole vielä ulkopuolta yrittänytkään juuri siistiä, joten hieman karun näköinenhän tuo nyt on. Ajattelin että voisi kysyä oikein jostain maalaamosta hintaa, mutta en ole sitä nyt sen enempää edistänyt kun tuo taloremppa vie melkein kaiken ajan ja ajatukset. Samalla kun laminoin halkeamat niin tein parit jäykistysrivat tuonne eteen, voisi niistä ottaa joskus kuvankin.

Hieman olen ajanutkin, mutta täytyy kyllä sanoa että huomattavasti vähemmän kuin aiempina vuosina. Huviajelut on jääneet melkeinpä kokonaan ja työmatkaakin tulee ajettua harvemmin kun tätä etätyötä olen myös harrastanut. No valoa tunnelin päässä on näkyvissä, varmaan me tämän kuun aikana päästään muuttamaan, joten eiköhän sitä kohta jouda jo jotain muutakin. Ja ehkä sitä työmatkaakin pääsee jossain vaiheessa taas säännöllisemmin ajamaan, vaikka eihän tuo koronatouhu oikein hyvältä taaskaan näytä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 956
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Fillarivelhon kautta tuli loppusyksystä/alkutalvesta hankittua sellainen niin kutsuttu sun roof kate ihan mielenkiinnosta. Siis sellainen ikäänkuin puolikate jossa katto päällä mutta sivut kokonaan auki ja lisäksi edessä kiinteä muovivisiiri. Zeppsterin pyörän kuvista näkee mistä on kyse, itse en ole kuvaa vielä näpännyt.

Sen käytössä on tullut esiin hyviä ja huonoja puolia. Nimensä mukaisesti se varmasti suojaa hieman auringolta ja sateeltakin toki. Itselleni suurin motiivi katteen hankkimiseen oli ajaminen räntäsateessa joka ikävästi nipistelee naamaa jos ei mitään suojaa ole. Tässä asiassa katteesta on kyllä iloa, mutta myös sellainen huono puoli, että ajolasit huurtuvat katteen kanssa aivan erityisen paljon. Ilmavirta puhaltaa alemmas suun tietämille eikä näin ollen vie laseista huurretta pois. Kuitenkaan ilman lasejakaan en oikein haluaisi ajaa kun vauhdit on kovia ja kate ei kuitenkaan täysin silmiä suojaa, varsinkaan jos vaikka joku kivi tai nasta ohi ajavan auto renkaasta lentää päin. Lisäksi sellainen huono puoli on, etten ainakaan itse voi ajaa kypärä päässä katteen kanssa kun se ottaa siihen kiinni. Että saa nähdä kuinka paljon käyttöä katteelle tulee, vesisateessa se on mukavampi kuin ilman, mutta silloin se lasien huurtumisogelma erityisesti tietysti korostuu varsinkin kylmemmillä ilmoilla.

kristiansalikoski
Viestit: 114
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Mulla on itselleni samansuuntaiset ongelmat sun roofin kanssa.

Alkuperäisessä, joka nimensä mukaisesti lienee suunniteltu antaa varjoa ei ole tuuliohjuria ja sen pleksin muotoilu voisi olla ainakin omasta mielestäni parempi.

Katsohan miten Zeppster on muotoilullut pleksin ja lisännyt pienen ohjurin.

Mulla on tarkoituksena muokata omaani jossain vaiheessa ja katsoa miten auttaa.

Vastaa Viestiin