DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:

Rupesin eilen ihmettelemään ylimääräistä naksetta joka tuntui tulevan takaapäin. Syylliseksi paljastui istuimen yläpään tuen alumiiniosa, josta oli pari hitsisaumaa murtunut. Ei estä ajamista onneksi ja ICB lähettää uuden osan tilalle.

Ota kuva vaurioituneesta rakenteesta, niin mekin opimme paremmiksi pyöräräätäleiksi. Virheistä oppii, mutta virheistä oppiminen ei ole yksinoikeus vain virheen tekijälle. Myös toisten virheistä voi oppia. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ohessa (huonoja) kuvia vauriosta ja rakenteesta. Olihan se sitten vähän enemmänkin hajalla kuin vain siitä kohtaa jossa ensin vaurion näin.

Liitteet
WP_20170515_20_20_39_Pro.jpg
WP_20170515_19_54_47_Pro.jpg
WP_20170515_19_54_30_Pro.jpg
WP_20170515_19_54_21_Pro.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuvasta vähän huonosti näkyy, mutta onko tuo rikkoutunut osa siis istuimen yläreunan alle tukeutuva "koukku", jonka varassa istuin roikkuu. Samoin kuvassa jää osan itsensä varjoon rei'itettyyn kiskoon toisesta päästään ja toisesta tähän kiinnittyvä osa(t). Onko se vain kaksi erillistä lattaa, vai samanlainen ristituettu osa kuin tämä erillisenä kuvattu. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo sen takia ne huonoja kuvia olikin, jos oheisista lisäkuvista hahmottaisi paremmin. Mutta siis, niinpä on Ymten lähettämä uusi takatuki jälleen rikki samasta kohtaa hitsisaumasta. Kysyin jo että olisikohan tähän jotain vahvempaa versiota saatavana, mutta vielä ei ole vastausta kuulunut.

Liitteet
takatuki_2.jpg
takatuki.jpg
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Pistetään tännekin kuva ketjusuojan liimasauman korjauksesta, jonka hiilikuidulla ja epoksilla koitin varmasti kestäväksi korjata. Lisäksi toiveena oli, että takahaarukan pyöräkotelon puoleinen tukipiste ei enää liikkuisi ketjuvoiman takia niin paljoa. Tämä ei kuitenkaan täysin onnistunut, sillä jos kädellä pitää kiinni kiinnityspisteestä samalla kun kampea painaa jarrua vasten, niin kyllä tuossa liikettä tapahtuu. Kameralla koitin ottaa siitä videota, mutta ei siitä oikein mitään näkynyt. Kamera pitäisi saada hyvin kiinni johonkin järkevään paikkaa, jotta siitä olisi iloa. Kyljen tukipiste ei kädellä tunnustellen tuntunut liikkuvan ollenkaan, mutta eihän se ihme taida olla, sillä pyöräkotelon puoli kantaa suurimman osan kuormasta ketjun kulkiessa niin paljon sitä lähempää.

Liitteet
DFXL_takahaarukka_2.jpg
DFXL_takahaarukka.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Siun pitäs ruveta valmistajalle viralliseksi testikuskiksi - aina uudet osat ensin Teron testiin jos kestää ni sitten tuotantoon :mrgreen: Paitsi kun ei kestä :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ihan pienenä offtopiccina: Näistä jutuista tulee mieleen että kinnerit on nojapyörämaailman harrikoita, kuuluisia puolivalmisteita.
Joutuu käyttäjät vahvistamaan heikkoja kohtia ja siirtelemään välirullia ynnä muuta, että paremmin toimisi...
Tällein köyhänä sitä luulisi että 6-8t€:lla saisi normihuollolla toimivan laitteen.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Nämä on juuri niitä tarinoita, joiden takia omissa kinnerihaaveissa on Arcus-tyylinen jonkun valmiin ja koetellun tadpole-triken päälle rakennettu erillinen koppa.

Tuntuu että edes pisimpään valmistuksessa olleissa kuitukinnereissä ei ole saatu kaikkia ongelmakohtia ratkottua, saati sitten näissä tuoreissa tapauksissa kuten DF, tai sitten kukaan ei ole edes tosissaan yrittänyt tehdä vähän tukevampaa konstruktiota aikuisille miehille jokapäiväiseen ympärivuotiseen käyttöön.

Mielenkiinnolla odottelen tarinoita ensimmäisten Quattrovelojen hajoamisista, siellä on ihan uudet ongelmat edessä varmaankin :D

Kun en ole huippu-urheilija pyrkimässä maksimaalisiiin nopeussuorituksiin ja käyttö olisi enemmänkin retkiajoa niin kuvittelen että trike + koppa lähestymistavalla saadaan käyttövarmempi ja huolettomampi ratkaisu jonkun verran painosta tinkimällä.

Ei ne urheiluautotkaan taida ihan ongelmattomia olla sitten kun mennään katuraasereista puhtaisiin rataohjuksiin.

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

samuel kirjoitti:

Tällein köyhänä sitä luulisi että 6-8t€:lla saisi normihuollolla toimivan laitteen.

Englannin ja Italian suunnalta löytyy 100k€ autoja, joiden luulisi toimivan normaalihuollolla :mrgreen:
Kinnereitä on tehty niin vähän aikaa ja niin vähän kappalemääriä, ettei ole ihme jos kehitys on vielä vaiheessa. HPV laitteissa on vielä se keveysvaatimus riippakivenä, eli jatkuvaa arpomista painon ja keston suhteen. Näillä kinnereillä joku koittaa myös tienata leipänsä, joten kaupallisista tuotteista ei kannatakaan tehdä liian hyviä ja/tai kalliita, vaan juuri ja juuri kelpaavia suurimmalle osalle käyttäjistä. Tämä kapitalistin kauhun tasapaino huonontaa laatua ja hidastaa kehitystä :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mahe kirjoitti:

trike + koppa lähestymistavalla saadaan käyttövarmempi ja huolettomampi ratkaisu jonkun verran painosta tinkimällä.

Eikä tarvi tinkiä edes painosta. Esimerkiksi mun teräsrunkoinen Luggarion painaa 21kg ja kun saataisiin alipainemuovattu koppa vaikka ohuesta polykarbonaatista, niin päästään jopa alle kaupallisten kinnereiden painosta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja PW »

samuel kirjoitti:

Ihan pienenä offtopiccina: Näistä jutuista tulee mieleen että kinnerit on nojapyörämaailman harrikoita, kuuluisia puolivalmisteita.
Joutuu käyttäjät vahvistamaan heikkoja kohtia ja siirtelemään välirullia ynnä muuta, että paremmin toimisi...
Tällein köyhänä sitä luulisi että 6-8t€:lla saisi normihuollolla toimivan laitteen.

Tätä miekin oon tässä vuosien saatossa miettiny ja tällä tiedolla jäähdytelly aika ajoin nousevaa kinnerinostokuumettani :mrgreen: hyvin on tepsiny.
Toisaalta onhan kyse myös asiakkaiden toiveista, kinnereiden suhteen, halutaan kevyitä, nopeita sukkuloita, jotka viel miellyttää esteettisesti silmää =(hiilikuitu). Välttämättä katemateriaali ei oo kaikkein kevyin kuitenkaan ja kuten jo todettu, kinnerien kehitys on aivan alkutaipaleellaan. Ostajien keskuudessa ilmeisen hyväksyttyä, ett osallistuvat omalla panoksellaan näin kinnerien kehittämiseen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minusta nämä on kuin pyörämailman Formuloita. "Kai ny miljoonalla saa auton jolla voi ajaa korjaamatta miljoona kilometriä"?
Paljo useammin näitä 4000e hiilikuitumaastopyöriäkin rassataan ku 179:- Jopokopioita.
Eikä missään muuallakaan enää nykyään tunnu saavan rahalla lisää elinkaarta vaan ominaisuuksia, keveyttä, hienouksia yms.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

trike + koppa lähestymistavalla saadaan käyttövarmempi ja huolettomampi ratkaisu jonkun verran painosta tinkimällä.

Eikä tarvi tinkiä edes painosta. Esimerkiksi mun teräsrunkoinen Luggarion painaa 21kg ja kun saataisiin alipainemuovattu koppa vaikka ohuesta polykarbonaatista, niin päästään jopa alle kaupallisten kinnereiden painosta.

Mutta ei saisi jousitusta joka pyörään eikä astumisen kestävää pohjaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Mutta ei saisi jousitusta joka pyörään eikä astumisen kestävää pohjaa?

Jos jousittais vaan penkin ja tekis trikookangaspohjan ni vois astua maahan asti?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

samuel kirjoitti:

Tällein köyhänä sitä luulisi että 6-8t€:lla saisi normihuollolla toimivan laitteen.

Eikös nämä kestä normaalipolkijalla juurikin noin.
XL uutena mallina kärsii vielä lastentaudeista ja TMS on polkijana isokokoinen maailmankärkitason polkija eli en yleistäisi :wink:

Vastaa Viestiin