Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse pesisin myös tuon vaseliinin pois . Laittasin automaatti öljyä sisään .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Mun mielestä alkuperäinen vaseliini on liian paksua vaihteen lukitseviin siipiin. Niissä on kovin hento jousi.

Jos vaihteiden takeltelun syy olisi tässä, niin luulisi että toimisi heikommin kylmässä kuin lämpimässä :roll:

Nojanalle kirjoitti:

Itse pesisin myös tuon vaseliinin pois . Laittasin automaatti öljyä sisään .

Tuon rummun rakenne on sellainen ettei siellä öljy pysy, valuu ulos. Planeettavaihteiso on vieläpä sisimpänä, eli kuivuu ensimmäisenä.
Itsekkin olen suosinut öljyjä nexus3:ssa, mutta siinne on helppo kaataa vaihtajan tapin reijästä lisää vaikka jokaisen ketjun voitelun yhteydessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mun mielestä alkuperäinen vaseliini on liian paksua vaihteen lukitseviin siipiin. Niissä on kovin hento jousi.

Jos vaihteiden takeltelun syy olisi tässä, niin luulisi että toimisi heikommin kylmässä kuin lämpimässä :roll:

Voi syy olla muuallakin, mutta noi lipareet saattoi painaa sormilla sisään niin että vaseliini piti niitä siellä. Turhan paksua :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

mutta noi lipareet saattoi painaa sormilla sisään niin että vaseliini piti niitä siellä. Turhan paksua :wink:

Ei ne mulla tuollaan takerrellut kun avonaisena puristelin ja pyörittelin :shock: No, kaiken varalta tosiaan ruikin tippakannulla moottoriöljyä alkuperäisen vaseliinin lisäksi. Notkistanee vähän, muttei niin paljoa että valuisi navasta itsestään pois. Nyt seissyt pari tuntia jalustalla eikä yhtään tippaa ole vielä valunut ulos.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Itse pesisin myös tuon vaseliinin pois . Laittasin automaatti öljyä sisään .

Hieman eri napa kyseessä mutta kyllä se ATF-X toimii hyvin ainakin tyttären uuden maalin Nexus 7 navan kanssa. Sain nimittäin vasta nyt aukaistua ja uudelleen voideltua.

Navan pesin pari vuotta sitten aivan rutikuivaksi, sitten CRC moly rasvat laakerieihin ja niiden vastapinnoille sekä jarruosiin. Kasattuna uitin koko akselin öljyssä ja annoin sitten tippua liiat pois. Odotellessa pyyhkäisi navan sisään samaa öljyä ja paketti nippuun.

Nyt oli öljyä vielä jäljellä ja vain hiukan oli moly-rasvat levinneet laakereiden ulkopuolelle. Pyyhin ne pois, pesin jarruosat ja uitin sisukset öljyssä ja sitten laakereihin ja jarruihin Redline SV2 synteettistä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Napa hankittu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jaa, tämä ketju jäänyt vähän "kesken". Varmaanki semmonen satakunta kilometriä nyt tohon kiekkoon tullut. Vaihteet toimii täydellisesti ja pyörii kevyesti. Kiekko pysynyt suorana ja kireänä vaikka olen(90kg) vähän hyppäytellytkin pyörällä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Päivitetääs tätä. Kiekko on edelleen suora ja kireä. Mutta navan vaihtomekanismi on kulunut loppuun :( Nopeamman vaihteen lipareet kurkkii ulos koloistaan ja pitää vedon päällä vaikka mekanismi olisi siinä asennossa että niiden pitäisi olla sisällä ja vedon mennä kevyemmän välityksen kautta. Lipareiden sisäpäät on tosi kuluneet ja siksi ulkopäät nousee liian ylös. (joo joo, kuvat selittäs paljo paremmin)

Harmi, tämä kun muuten vaikuttaa laadukkaamalta kuin Shimanon tekeleet. Vapaarattaiden jouset on oikeat kierrejouset eikä sellaiset rautalankalenksut kuin Shimanossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Paljonko sillä on nyt ajettu?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Paljonko sillä on nyt ajettu?

Oisko edes tuhatta kilometriä. Tuon vuoksi näitä ei kai oo enää missään myynnissä. Miten on joosehalla pelannu?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiekon rakentaminen ja keskustelua KT-2 navasta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Miten on joosehalla pelannu?

Ei ole kumpikaan enää mulla. Ehkä siitä johtuen toimivat edelleen :mrgreen:

Vastaa Viestiin