Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jori »

Puusilmä kirjoitti:

Ööö? Juuri noinhan minä totesin, lukkopolkimet tarvitaan, jotta jalat pysyy polkimilla tietyntyypisissä nojapyörissä.

Mutta Kuukkelissa tai Ketjuwesselissä ei lukkoja tarvita, jos on mtb flatit. Ei kai nyt kukaan käytä muita? :shock: Vai käyttääkö?!? No sitten kyllä lukkopolkimet on tarpeen...

Joo, MTB-polkimet ovat kyllä kertaluokkaa paremmat, mutta jalkojen putoaminen polkimilta nojapyörässä on vaarallinen tilanne, paljon vaarallisempi kuin pystypyörässä, jossa siinäkin sitä toisinaan tapahtuu. Meitä on useita nojapyöräilijöitä, jotka pitivät lukkoja tarpeettomina kunnes niin sattui. Ilpolta murtui jalka, kun lukko oli päässyt liian löysälle. :(
Mutta oikeassa olet. Ei lukkoja välttämättä tarvita. Kun kaikki menee hyvin, kaikki menee hyvin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kampikorkeus on merkittävä tekijä tässä. Ajoin ensimmäiset 20tkm nojakilla ilman lukkopolkimia kun pyörät oli sellaisia että kammet ei ollu juuri penkkiä ylempänä. Paljon ajan vieläkin ilman lukkoja, mutta kyllä niitä oikeasti kaipaa jos kammet on 20cm penkkiä ylempänä kuten mun highracerissa oli.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuukkeliin verrattuna mun tekeleet kulkee kuin juna - hyvässä ja pahassa. Kuukkeli on aika ketterä, siinä on lyhyempi toi akseliväli, istuin pystymmässä ja ohjainlaakerinputken kulma ketterämmin pystyssä. Kosto on erityisesti hankalampi käännöksissä pienillä nopeuksilla. Mäennousukyky on hyvin samanlainen molemmissa.
Pastoria siinä lainallin .
Itse olen tähän asti rakentanut MBB:t noin 60 kulmaan , tuon emäputken . Kulkee tosiaan kuin juna. Nyt kun teen "retkimallia".
Mietiskelen tässä jos laitas vähän pystynmän kulman , samalla voisi soratiet olla mukavampia . Kun pyörä ei keskitä yhtä voimakkaasti . Mikä on "Kuukkelin" , emäputken kulma . Sais siittä vähän osvittaa omiin suunitteluihin .

Viimeksi muokannut Nojanalle, 11 Loka 2017, 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

"Emäputken kulma?"

Hmm, olen kyllä aivan tiedoton näissä asioissa. Emäputki? Kulma, mihin nähden? Pastori varmaan osaisi sanoa jotain suoraan... Minä voin joko mittailla pieleen tai ottaa epämääräisen valokuvan vinosta suunnasta laajakuvalinssillä... :wink:

Eli kerro mitä mitataan, niin voin ottaa valokuvan jossa olisi laudanpätkät oikeassa asennossa, ja niistä sitten voisin mittailla "sopivan" kulman.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja PW »

Puusilmä kirjoitti:

"Emäputken kulma?"

Hmm, olen kyllä aivan tiedoton näissä asioissa. Emäputki? Kulma, mihin nähden? Pastori varmaan osaisi sanoa jotain suoraan... Minä voin joko mittailla pieleen tai ottaa epämääräisen valokuvan vinosta suunnasta laajakuvalinssillä... :wink:

Eli kerro mitä mitataan, niin voin ottaa valokuvan jossa olisi laudanpätkät oikeassa asennossa, ja niistä sitten voisin mittailla "sopivan" kulman.

Nalle tarkoittaa ohjauskulmaa, siis ohjausakselin kulma maahan nähden.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tästä kuvasta mittasin:

Kuva

Onko jopa niin hurja kuin 75astetta? Jopa pystympi kuin pystypyörissä? Toki se siitä loivenee kun takajousitus painuu.

JUkka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Tästä kuvasta mittasin:

Kuva

Onko jopa niin hurja kuin 75astetta? Jopa pystympi kuin pystypyörissä? Toki se siitä loivenee kun takajousitus painuu.

JUkka

Senverran se joustanee että kulma on suurinpiirtein sama kuin Vendettassa. Joten muistan että se olis 72 - mutta siis jotain 70 luokkaa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eli omaan tarkoitukseen sellainen 65 olisi varmaan aika sopiva. :wink:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Kuukkelikausi 2018

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kuukkeli tuli ulos talvipesästään suihkun kautta. Ketjuvahan hyvä puoli on, että kylpyhuoneen suihkun lattia ei kärsinyt ollenkaan.

Kiersin korttelin ja hyvältä vaikuttaa. Hieman siirrän polkimia eteenpäin, ilmeisesti talvikilometrit ovat tehneet lonkankoukistajille hyvää.

Pyöräteitä on jo lakaistu puhtaaksi. Illalla lenkille! :D

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

15 km -kyllä oli hianoo!

:D 8) :D 8) :D 8) :D

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kyllä se ihan ensimmäisten kilometrien ajossa taas tuli selväksi, että jos joskus pääsen pitkälle pyöräretkelle, lue useita kuukausia, niin nojapyörä on ainoa järkevä vaihtoehto. Tänäkesänä nähdään onko Kuukkeli riittävän kestävä, mistä kohtaa se alkaa hajoamaan ensimmäiseksi? Penkin kiinnikkeet, rungon joustokohta ja tavarateline ovat ensimmäiset epäilyksenalaiset.

Samoin etukolmio tuntui joustavan hieman liian isolla vaihteella polkaistessa, koska kuului polkaisun mittainen suhahdus. Todennäköisesti rengas hankasi silloin lokaria. Mutta tätä ääntä ei kuulunut enää oikeilla vaihteilla pyöritellessä. Lokarihan ei oikein kunnolla mahdu etupäähän, kun on 2.0" renkaat.

Elopainoa on nyt 129 kg, viikko sitten oli vielä 130 kg - ja tavoitteena on jälleen päästä 115 kg luokkaan. Unelma olisi 105 kg, mutta välillä en uskalla edes unelmoida siitä. Jää nähtäväksi tippuuko paino ensin vai lähteekö pyörä menemään palasiksi.

Mutta toistaiseksi siis voin unohtaa Thorn-retkipyörät, nojapyörä on ylivoimaisen mukava ajettava. :D

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Härski »

. Se on vaan tuuli mikä isolla vaihteella polkaistaessa suhisee! :D

Kaipa siellä fillarissa jossain on jälkiä, mikäli rengas jonnekin hankaa. Mulla on omassa fillarissa vastaavanlainen keularakenne, eikä se kyllä paljoa mihinkään notku. Eikä meikäläistäkään enää neuvolaan tarvii punnittavaksi viedä!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun veikkaus on etujarru. Voimakkaan polkijan kanssa hiilikuitupystärinkin takakolmio antaa sen verran periksi että levyjarru laahaa runtatessa eikä kuskin tarvitse painaa lähellekään sataa kiloa :wink:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

1. lenkki 2018

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Etujarru saattaa olla oikea vastaus, säädin nimittäin jarrua ja äänen luonne muuttui.

Tämän vuoden eka maantielenkki. Kävin kaverin luona Kurkimäessa kahvilla ja sieltä sitten Puutossalmen lossin kautta kotiin. Lenkin pituus 57 km. Ajoaikaa 2 tuntia 49 minuuttia. Viimeisen viiden paluukilometrin pahat mäet menivät kevyemmin kuin koskaan, tosin en yrittänytkään ajella mitenkään erityisen kovaa. Kunhan vain naatiskelin. 8)

Jos en väärin laske niin ajokeskari 20,2 km/h.

nojakkifoorumi
Viestit: 65
Liittynyt: 16 Tammi 2018, 15:24

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja nojakkifoorumi »

olis toivonu ett qx100 cruzbike olis ollu teräsrunko mut tais oll alu runko,
https://www.youtube.com/results?search_ ... 0+cruzbike

Vastaa Viestiin