Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Alumiinirunkojahan tuo Cruzbike taitaa käyttää.

Eilinen päivä meni polkupyöriä kevätkuntoon laittaessa. Kottarainen (KTM Sähköläski) sai kesäkumit alleen, Jumbo Jim 4.0 tubeleksena FattyStrippereillä tehtynä. Vaimonkin käyttämätön Tunturi Park Cafe tuli pestyä ja säädettyä kohdilleen, aiemmin ohjaustanko aiheutti käsivaivoja, toivottavasti nyt on ajokelpoisempi. Samalla tuli pestyä molemmat pyörät.

Kuukkeliin tein lukuisia pieniä säätöjä. Jarrukahvat olin pyöräyttänyt 30 astetta parempaan suuntaan jo aiemmin, nyt pyöräytin vielä tankoa siten, että sarvet ovat aavistuksen eteenpäin, ajatuksena on, että kahvatupit pysyvät paremmin paikoillaan kun roikkuvat kädet eivät kisko niitä taakse ja alas, vaan taakse ja hieman ylös. Ajoasennosta tuli samalla hieman rennomman oloinen, kädet ovat nyt suoremmassa. Kyse on toki korkeintaan hieman yli senttimetristä.

Jarrujen säädön tein vasta nyt ensimmäisen kerran. Ne hieman hankasivat tuolla 57 km lenkillä ja rupesin lenkin loppuvaiheessa säätämään niitä uudelleen ja tajusin etten oikeasti ymmärrä yhtään mitä olen tekemässä. :oops: Muutaman Youtube-videon jälkeen asia on nyt kunnossa ja eilen sain aikaiseksi tanakasti toimivat ja äänettömät jarrut. Kyllä mekaaniset vaijerijarrut ovat hyvät pyörässä, jolla ei ajeta rännässä, loskassa ja seuraavan päivän pakkasessa.

Ketjut pesin vedellä ja saippualla, ylimääräisiä vahoja hieman pois, ja sitten uutta tilalle. Sää oli hieman liian kylmä vahan laittoon, mutta uskon onnistuneeni. Yleensä en ketjuja pese, nyt kyse oli poikkeuksesta, joka johtui siitä, että olin huuhtaissut myös Kottaraisen ketjut talven jäljiltä. Normaali menetelmä on siis se, että ikäänkuin pesen ketjut vahalla (Clean ride).

Levitän runsaasti nestettä ketjun päälle pätkä kerrallaan kostean rätin avulla. Käytännössä hinkkaan suurimman osan vahasta pois samalla kun lisään sitä. Samalla lähtevät mahdolliset vanhat vahajäänteet. Vanhaa kuivaa vahaa ei ole hyvä jättää liikaa ketjuun, koska se estää runsaana töhkänä olleessaan uuden liukoisen vahaseoksen pääsyn ketjun niveliin. Muuta haittaa siitä ei sitten olekaan.

Vaha ei kerää hiekkaa eikä pölyä, esimerkiksi Kottaraisen takapakka oli aivan puhdas talven jäljiltä. Ilman vahaa en käyttäisi ratasvaihteita ollenkaan, hermo menisi siihen ketjuissa rahisevan hiekkapaskan ääneen, mutta vahan kanssa homma on järkevää. Muutamaan eri merkkiä olen kokeillut, mutta Clean ride on itselleni paras juuri tuon juoksevan koostumuksen vuoksi, käytän sitä siis ketjunpesuaineena samalla kun teen uudelleenvahauksen.

Syy miksi monet eivät käytä vahaa on varmaankin juuri se, että sitä kuluu enemmän kuin öljypohjaisia aineita, vahaa on lisättävä parin viikon välein ja sitä kuluu enemmän. Käytännössä retkelle ollessa vahaa tulee laitettua 200 km välein kitinän hieman tullessa esiin. Rankalla sadekelillä vaha kuluu myös nopeasti pois. Mutta eipähän tarvitse pestä ketjuja, eikä rahisevaa hiekkaa kerry minnekään. Jos ketjuja joutuu laittamaan paikoilleen kesken ajon, niin käsiin jää vain harmaata helposti pyyhkimällä irtoavaa vahaa. 8)

Kuukkelin vaihteet, lähinnä etujavaihtaja, tuli jälleen kerran säädettyä entistä paremmin kohdilleen. Jälleen paljastui oma hölmöyteni pyörän osien toiminnan ymmärryksessä. Ei siinä mitään, että etuvaihtajan rajoitinruuvien toiminta on tähän asti ollut minulle tuntematon ominaisuus, en edes muistanut sellaisia olevankaan, vaikka varmasti niitä viimekesänä säädin estääkseni ketjua tippumasta yli isommalle limpulle vaihdon yhteydessä. Mutta nyt (VASTA) paljastui syy miksi ison etulimpun kanssa ei voi käyttää takana isoimpia rattaita.

Viimekesänä kuvittelin ketjun hankaavan etuvaihtajan kehikon sisäreunaan, ja syy olisi ollut ketjulinjan vinous. Mutta totuus on se, että ketju hankaakin häkin yläreunaan. Syy tähän on se, että Kuukkelin geometria poikkeaa normaalista pyörästä. Putki johon etuvaihtaja kiinnittyy on liian jyrkästi kallellaan taaksepäin ja se asettaa etuvaihtajan häkin väärään asentoon. Häkkiä pitäisi päästä pyörittämään myötäpäivään, mutta sellaista säätöä ei varmaakaan ole missään etuvaihtajassa.

Ratkaisin ongelman osittain sillä, että nostin etuvaihtajaa hieman (n. 3 mm) ylemmäs. Seurauksena on tietysti se, että vaihdot eivät ole enää niin puhtaita, kun häkki on nyt kauempana rattaista. Mutta sain aikaan sen, että voin suurta etulimppua käyttäessäni polkea ilman kilinää nelosvaihteella, aiemmin seiska oli viimeinen äänetön vaihde, ja kilinää kuunnellen voin nyt käyttää jopa alinta vaihdetta.

Viimekesänä vaihteet kolmosesta alkaen jumittivat sen verran, äänen lisäksi, että asiaa ei voinut olla huomaamatta polkiessa. Joskus alamäen jälkeen kun iso limppu jäi päälle, niin ylämäessä rupesin jossain vaiheessa ihmettelemään, että mitä helvettiä tapahtuu, kunnes tajusin mistä oli kyse. Ja sitten vaihdoinkin kiroillen ja kiireesti eteen pikkulimpun.

Tämä pieni muutos osoittautui juuri sopivaksi. Nyt voin ajaan isolla limpulla ylämäkeen tuohon neloseen asti ja sitten kun vaihdan eteen pikkulimpun niin meno kevenee juuri sopivasti, että 3 prosentin nousussa voin jatkaa sillä vaihteella ylös asti.

Kaiken tämän säätämisen jälkeen hämmästytin itseni sillä, että osasin ajaa ilman käsiä loivan 90 asteen kurvin. :D Tulossa on hieno ajokesä!

P.S. Yritin myös viritellä VDO:n mittarin antureita paremmille paikoille, kunnes huomasin nopeusanturin jalan haljenneen. Paskasetti pääsi nyt sitten jätehuollon piiriin. :evil: Ajan ilman mittareita, kunnes tilaan Sigma 16.16 CAD - mallin ja uuden soittokellonkin tarvitsen - vanha ei soinut ja kun sitä hieman vääntelin se hajosi. Hetkinen, tuossa Sigmassa ei ole nousuprosenttia... täytyy vielä miettiä. Samalla tilaan Kuukkeliin Tubeless tarvikkeet.

P.P.S. Sopiva malli näyttääkin olevan Sigma BC 14.16. STS CAD

Viimeksi muokannut Puusilmä, 29 Huhti 2018, 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Puusilmä kirjoitti:

Ratkaisin ongelman osittain sillä, että nostin etuvaihtajaa hieman (n. 3 mm) ylemmäs. Seurauksena on tietysti se, että vaihdot eivät ole enää niin puhtaita, kun häkki on nyt kauempana rattaista. Mutta sain aikaan sen, että voin suurta etulimppua käyttäessäni polkea ilman kilinää nelosvaihteella, aiemmin seiska oli viimeinen äänetön vaihde, ja kilinää kuunnellen voin nyt käyttää jopa alinta vaihdetta.

Tuo etuvaihtaja on kyllä ongelmallinen tapaus ihan yleisesti. Hirveällä säädöllä sen saa melkein hyvin toimimaan hetkeksi. Tähän kyllästyneenä olenkin jättänyt etuvaihtajat pois pyöristäni. Pitäisi kyllä suunnitella joku aivan toisen tyyppinen etuvaihtaja, joka toimisi luotettavasti.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nykyään saa niin laaja-alasia takapakkoja . Ettei eteen kaipaa useampaa ratasta . 10-11 vaihteisissa kaala riittää ainakin minulle . Varmatoimisia ja nopeita vaihtamisessa nyky vaihteet .

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Puusilmä kirjoitti:

Häkkiä pitäisi päästä pyörittämään myötäpäivään, mutta sellaista säätöä ei varmaakaan ole missään etuvaihtajassa.

Periaatteessa ei ole säätönä, mutta on olemassa tapa toteuttaa se "hyllyosia" käyttäen.
Braze on etuvaihtajat on tarkoitettu pultattaviksi suoraan runkoon ilman mitään pantaa rungon ympärillä, mutta niihin saa pantoja. Pannan ja etuvaihtajan kiinnitys pultin yhteydessä olevan muotoillun prikan voi muokata niin että vaihtaja onkin eri asennossa suhteessa pantaan jolloin saat muutettua kulmaa, tosin se ei ole ihan säädettävissä kuin prikkaa muuttamalla, mutta kun sen saa kerran oikein sitä ei tarvii muuttaa niin se ei ole ongelma.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Wacky kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Häkkiä pitäisi päästä pyörittämään myötäpäivään, mutta sellaista säätöä ei varmaakaan ole missään etuvaihtajassa.

Periaatteessa ei ole säätönä, mutta on olemassa tapa toteuttaa se "hyllyosia" käyttäen.
Braze on etuvaihtajat on tarkoitettu pultattaviksi suoraan runkoon ilman mitään pantaa rungon ympärillä, mutta niihin saa pantoja. Pannan ja etuvaihtajan kiinnitys pultin yhteydessä olevan muotoillun prikan voi muokata niin että vaihtaja onkin eri asennossa suhteessa pantaan jolloin saat muutettua kulmaa, tosin se ei ole ihan säädettävissä kuin prikkaa muuttamalla, mutta kun sen saa kerran oikein sitä ei tarvii muuttaa niin se ei ole ongelma.

Ahaa, kiitoksia! :D Täytyy perehtyä asiaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jori »

Yritin etsiä vähän tarkempaa kuvaa etuvaihtajasta. Eihän sitä löytynyt. Laitoin kuitenkin kuvan tekstisi sekaan. Yleisesti kannattaisi aina linkittää kuva tekstin tukeksi, niin viesti välittyisi varmemmin, eikä sitten jokaisen lukijan tarvitse itse etsislkellä sopivaa kuvaa ympäri nettiä.:?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jori kirjoitti:

Yritin etsiä vähän tarkempaa kuvaa etuvaihtajasta. Eihän sitä löytynyt. Laitoin kuitenkin kuvan tekstisi sekaan. Yleisesti kannattaisi aina linkittää kuva tekstin tukeksi, niin viesti välittyisi varmemmin, eikä sitten jokaisen lukijan tarvitse itse etsislkellä sopivaa kuvaa ympäri nettiä.:?

Kiitos, mutta ei kiitos. Laitan kyllä kuvia, kunhan ensin perehdyn asiaan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tässä on siis etuvaihtaja (braze on) joka on pultattu erilliseen pantaan ja tuota pantaa muokkaamalla ja prikkoja käyttäen sulla on mahdollisuus muuttaa kulmaa jossa vaihtaja on kiinni tuossa.
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja jori »

Puusilmä kirjoitti:
jori kirjoitti:

Yritin etsiä vähän tarkempaa kuvaa etuvaihtajasta. Eihän sitä löytynyt. Laitoin kuitenkin kuvan tekstisi sekaan. Yleisesti kannattaisi aina linkittää kuva tekstin tukeksi, niin viesti välittyisi varmemmin, eikä sitten jokaisen lukijan tarvitse itse etsislkellä sopivaa kuvaa ympäri nettiä.:?

Kiitos, mutta ei kiitos. Laitan kyllä kuvia, kunhan ensin perehdyn asiaan.

Tässä sivu, jossa tuohon on joku muukin pitkäjalkainen törmännyt.

Minua vaivasi tuo ilmaisusi "kierto", siksi sitä kuvaa kaipasin. Tässä sellainen kuva sitten on, josta näkee, että kyse on "satulaputken" väärästä lähtösuunnasta johtuva ongelma. Vaihtajaa pitäisi siis saada aika paljon edemmäs, jolloin tuo häkin ja rattaan rako ei kasva, vaikka vaihtaja väistää taaksel lähtevän ketjun.

Tässä siis ongelma:

Cruzbike-derailleur-problem.jpg
Cruzbike-derailleur-problem.jpg (134.19 KiB) Katsottu 7562 kertaa

Tässä ratkaisu:

Cruzbike-derailleur-problem solved.jpg
Cruzbike-derailleur-problem solved.jpg (216.92 KiB) Katsottu 7562 kertaa

Ei siis riitä ihan pieni siirto. Tuo Wackyn laittama, irrotettavalla pannalla varustettu ei käy, sillä siinä välipalalla vaihtajaa voi kyllä siirtää taakse, muttei eteen. :(

Mhelander käytti joskus keskiöön kiinnittyvää etuvaihtajaa. Se voisi käydä, jos kulmaa voi säätää. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1846&
Muuten ihan hyvä, mutta ei näy kuvaa, kun on linkki kuollut. Ladatkaa mieluummin aina foorumille, jos on vähänkään tärkeämpää; ja kaikkihan on. :?

Tällainen siis:

Derailleur to BB tube.jpg
Derailleur to BB tube.jpg (60.01 KiB) Katsottu 7535 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Ylikunnon ehkäisyä

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

On ollut rankka viikko toivottavasti ehdin huomenna ajamaan Kuukkelilla. Viikko on mennyt ressin ja raskaiden talotöiden parissa. Kellaria on siivottu, kaksi kuormaa kaatikselle, ja pihallakin on tullut puuhattua. Tänään jo tunsin, etten ole vielä ajokunnossa.

Mutta perinteisesti olen aina ollut erittäin huono välttämään ylikuntoa. Liikunta tuo sellaisen hyvänolontunteen, että vaikka väsyneenä lähteekin liikkeelle, niin palatessa jo on olo ihan eri - ja seuraavana päivänä lisää, yleensä enemmän ja kovempaa. Joudunkin turvautumaan elektroniikkaan pysyäkseni terveen kunnon puolella.

Vuoden verran olen kerännyt Garminin aktiiviminuutteja. Aktiiviminuutteja saa, kun syke on koholla yhtämittaisesti 10 min. Jos syke on reilusti koholla saa jokaisen minuutin tuplana. Kyse on jonkinlaisesta Ameriikkalaisesta tieteelliseen tutkimukseen perustuvasta arvosta ja väittävät, että 150 aktiiviminuuttia viikossa riittää kehittämään kuntoa.

Aktiiviminuutteja minulle kartuttaa ranteesta sykkeen mittaava urheilukello. Aloitin vuosi sitten tuosta 150 minuutista, mutta tällä hetkellä tavoite on 720 min. Jos luvun muuttaa reaaalimailmaan sanoisin sen tarkoittavan 6 tunnin treeniä viikossa, josta suurin osa matalalla sykkeellä. Jos olen hyvin levännyt minuutit vaativat ihan tekemistä, mutta jos olen väsynyt ja ressaantunut on syke sen verran koholla, että minuutit tulevat kuin itsestään. Joskus niitä kertyy jopa marketissa kärryn kanssa kävellessä.

Olin tänään aamulla pihalla virittelemässä kotaa kuuman kaminan ylle, siirtelin maakiiloja vähän kerrallaan jotta saisin kodan asemoitua siten, että kamina jää sateensuojaan vaikka ovi on auki. Kamina on testikäytössä ja se on kiinni metallisessa valopylväässä, siksi hassu pystytysjärjestys. Kahden tunnin kyykkiminen ja edestakainen askeltaminen toi yli 200 aktiiviminuuttia huomasin sisälle tultuani. Tällä viikolla niitä on kertynyt jo 1332. Enkä ole varsinaisesti tehnyt ainuttakaan oikeaa liikuntasuoritusta. Viimeviikolla niitä kertyi vain 423, joten luulisi, että olen hyvin levännyt.

Systeemi on hyvä ja oikeassa, olen ylikuormittunut. Näen nimittäin myös viikon ajalta vuorokauden keskisykkeet ja ne ovat olleet lähempänä 70 kuin vajaata 60 kuten yleensä.

Siltä pohjalta huomenna en tavoittele suuria, sopivan pieni lenkki, jolla testaan etuvaihtajaa. Jos en ole tyytyväinen olen ajatellut muotoilla ketjuun kilkattavaa reunaa rälläkällä. Laitan huomisen lenkin jälkeen kuvia suunnitelmista.

Alkuperäinen ajatus oli ajaa Pohjois-Kallaveden ympäri 115 km, mutta taitaa siis jäädä tekemättä. Maltti on valttia! Vaikka kyllähän se harmittaa, ettei kilometrejä kerry vaikka ajokausi on parhaimmillaan. :evil:

P.S. Rälläkkä ei tietenkään toimi, ohjurin nivel on juuri siinä reunassa. :(

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Sain kasaan 108 aktiiviminuuttia, eli 15 prosenttia 720 minuutista. Käytännössä se tarkoitti lenkkiä, jossa: matkaa oli 17 km, aikaa meni 53 minuuttia, kilokaloreita 744. Ajokeskari 20,5 km/h. Aika liikkeellä 49 min 27 sekuntia. Nousua matkan aikana 100 m. Maksimisyke 168, keskisyke 135.

Vaihteet toimivat kuin junan vessa, en aio tehdä niille mitään. Olisihan se toki ihan hienoa, että voisin ajelle isolla limpulla myös 1-3 vaihteella, mutta se ei ole tarpeen. Ja säädöt ovat valovuoden paremmat kuin viimevuonna. Etuvaihtajaa ei tarvitse himmalla, senkun räväyttää kiertovaihtajan ääriasennosta toiseen ja se on siinä. Takavaihtajallakin kaikki napsuu paikalleen kuin nakutettuna. Ainoa ääni pyörässä on takavaihtajan rissan sipinä.

Luulen, että matkanopeus nousee, kun ajan nyt pääsääntösesti isolla limpulla ja sitten vain ylämäkiin vaihdan pienemmän eteen. Aiemmin oli päin vastoin, iso limppu vain alamäessä viimeisenä konstina vauhdin lisäämiseen.

Uusi tangon asento aktivoi hieman oikean käden tenniskyynärpäävaivaa, mutta en ole varma olisiko se vaikuttanut siihen "hyvällä tavalla", jää nähtäväksi. Saatan jyrkentää hieman säädettävän stemmin kulmaa ja saan siten tangon hieman ylemmäs ja lähemmäs, mutta päätän sen seuraavan lenkin jälkeen.

Muutaman kerran röykyssä polvi osui jarrukahvaan, ja nyt muistankin miksi ne olivat viimekesänä niin kummallisessa asennossa l. ylöspäin. Syy oli siis se, että alkuvaiheen säädöillä polvet osuivat niihin herkästi ja se tuntui silloin vaaralliselta ajatukselta esim. alamäessä kovassa vauhdissa.

Kuvia etuvaihtajasta. Kyse on Problem Solverin pannasta, johon etuvaihtaja on laitettu kiinni. Periaatteessa siis jonkinlainen kiilapala olisi mahdolinen, mutta en nyt viitsi moista ruveta etsimään. Saatan jossain vaiheessa nostaa pantaa vielä yhden millimetrin ja silloin saattaa ongelma olla ratkaistu ja saan kaikki vaihteet käyttöön.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Olisi kyllä pitänyt ottaa kuvat siten, että ketju olisi isolla limpulla. Pahoittelut! :oops:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Säätelyä

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

En tietenkää malttanut olla säätämättä etuvaihtajaa uudelleen. Nyt pystyn vaihtamaan isolla limpulla kaikki takapakan vaihteet päälle ilman kilinää, mutta jos takana on 1 tai 2 vaihde, niin silloin vaihtaja edessä ei saa nostettua ketjua pieneltä isolle limpulle. Ja lisäksi ketjuun tulee vähäistä rahinaa, joka liitynee siihen, että se ei oikein kulje sujuvasti koko systeemin läpi.

Kuva
Aika tiukalla on ketju, näillä asetuksilla ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista polkea. Etuvaihtaja on varsin kaukana rattaista suosituksiin nähden, mutta yllättävän hyvin vaihto silti onnistuu.

Kuva
Tässä kuva toisesta suunnasta, jonkin verran tulee käyryyttä ketjuun.

Kuva
Ja nyt suurin mahdollinen vaihde. Tästä jos vaihtaa eteen pikkulimpulle, niin ketju saattaa jäädä hetkeksi pyörimään rattaiden väliin, mutta siitä ei tunnu olevan mitään haittaa.

Kuva
Pieni limppu edessä ja takana suuri. Ketju on suorahko.

Kuva
Pientä ratasta edessä ja takana.

Kuva
Nostin stemmiä hieman pystympään ja pyöräytin tankoa myötäpäivään, enää ei tenniskyynärpää oireile. Eivätkä polvet kolise. Lisäksi olen huomannut, että kun kädet ovat suoremmassa ne vetävät hartioita eteenpäin ja silloin rintaranka ei painu niin kovasti penkin reunaan, tai kääntäen ei joudu jännittämään rintarankaa kuosiin vatsa- ja kylkilihaksilla.

Rintarangan kipu sen osuessa penkin reunaa vasten on ainoa Kuukkelin pitkänmatkanajoa oikeasti rajoittava seikka, toki takapuolikin puutuu, mutta tuo penkin loppuminen "kesken" voisi useamman sadan kilometrin ajon jälkeen jopa aiheuttaa matkan katkeamisen. Toisaalta pidempi penkki pitäisi olla sovitettu aika tarkasti kuskin pituuden mukaisesti ja toisaalta korkeampi selkänoja tekisi penkistä isomman ja painavamman.

Kuva
Säädettävä juomapulloteline mahtuu juuri sopivasti paikalleen, viimekesän MOLLE-pussiviritys teki ajamisesta ahdasta.

Olen ruvennut ihan oikeasti opettelemaan ilman käsiä ajoa, ajelen jo kädet rinnalla useita kymmeniä metrejä. Jonkin verran käännökset myös onnistuvat.

Ilman mittaria ajaminen tuntuu ihan kivalta, voin paremmin keskittyä nauttimaan ajamisesta ja maisemista. Saattaa olla, että en enää hanki mittaria.

P.S. Kunnon teline on kyllä kiva juttu, muuten olisi säädöt jääneet tekemättä - sen verran moneen kertaan piti homma tehdä uusiksi. :oops:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Härski »

Juu ehdottomasti ilman käsiä heti kun vaan vähänkin kykenee! Siitä se ajamisen autuus vasta alkaa kun saa päästellä menemään kokovartalo-ohjauksella! Polkeminen on Jollain tapaa enemmän rentouttavaa terapiaa kun kädet saa vapauttaa kokonaan pyörän hallinnasta ja antaa kropan hoitaa hommansa. Niin kuin kävellessäkin.

Tässä viikolla pääsin kuukkelikuskin kanssa yhteislenkille ja kovin ihmettelin kun hän sitkeästi jäkitti käsiä koko ajan tangolla, vaikka hyvin [asiasta kysyessäni] kykenikin ajamaan pelkillä jaloilla. Oli jotenkin tönkön näköistä menoa verrattuna ilman käsiä ajoon.

Ja väsää ny ihmeessä joku niskatuki tms. siihen jos tuntuu et loppuu penkki kesken! Ei parane liikaa tuijottaa grammoja, sillä tottakai vajaa tuote on kevyempi kuin loppuun asti tehty. Mutta jos muutaman gramman takia pyörä ei enää vastaa tarkoitustaan, niin silloin on viilattu väärästä paikasta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Ei parane liikaa tuijottaa grammoja, sillä tottakai vajaa tuote on kevyempi kuin loppuun asti tehty. Mutta jos muutaman gramman takia pyörä ei enää vastaa tarkoitustaan, niin silloin on viilattu väärästä paikasta.

Tätä olen ihmetellyt aina. Autourheiluhommissakin. Muutaman sadan gramman kevennykseen tuhlataan tolkuttomasti aikaa, vaivaa ja rahaa, sekä mahdollisesti menetetään ominaisuuksia, ja sitten kuskit ovat pitkästi yli 100 kiloisia.
Itselläni ei haittaa yhtään painaako pyörä kilon tai kaksi enemmän, koska puntari näyttää edelleen niitä lukemia, ettei neuvolan makuuvaa'alle ole asiaa :mrgreen:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Hö, minuako grammariksi epäilette, puhun tietysti tuotteen valmistajan silmin. Joku tolkku nyt sentään! :roll:

Vastaa Viestiin