Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Kevään ensimmäinen lenkki

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Ajelin kaupunkialueella niitä näitä ja kävin mm:ssa Lidlissä ostamassa Albatrossi-retken pähkinät ja Motonetistä soittokellon Kuukkeliin. Olin järkyttynyt kun huomasin ajaneeni yli 35 km.

Kuva

Työpaikan ylämäkikin meni, mutta kyllä suti kuivalla asvaltillakin tuossa pienessä nykyssä alkupässä.

Kuva

Kuva

Minimikorkeus on 87 m ja maksimikorkeus 148 m, joten nousua on 61 m. Matkaa Google Mapsista mitattuna 670 m. Joten nousu lienee 9,1 % koko matkalle jaettuna. Oli kyllä aikamoista puuskutusta ylämäen lopussa. Mutta onneksi työpaikka on loivemman mäen puolivälissä. Tuon alkupään nykyn jälkeen on tasamaata 130 m.

Sen verran pani puuskuttamaan, että en lähtenyt tällä kertaa yrittämään Puijon mäkeä ylös. Sitä varten pitää olla paremmassa vireessä, kunnon nousun varaan ei voi laskea.

Vaihteisto toimi, mutta olisihan se kiva olla vähän pienempiä vaihteita ja vähän isompia vaihteita. Lisäksi kun edessä oli pienempi ratas käytössä, niin ajoittain taakse kun laittoi pienemmän, ketju kiilautui kahden rattaan väliin. Jos Kuukkeli kestää tämän kesän ajot, niin harkitsen vakavasti Rohloffia. Silloin saisin optimaalisen ketjulinjan ja maksimaaliset välitykset.

Kuukkeli vaan oli aika kovilla. Varsinkin näin keväisin on erillaisia routaröykkyjä kevyen liikenteen väylillä, ja niitä ei aina näe etukäteen. Jousittamattomalla eturenkaalla kun täräyttää 3 cm kyhmyyn 40 km/h, niin kyllä on pyörä kovilla. Saas nähä miten käy!

Toivottavasti Kuukkeli on paremmin tehty kuin alumiininen Jopo! :twisted:

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Cruzbike QX100 aka Kuukkeli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kävin tässä testaamassa tavallista kajakkia, kun olen vältellyt niitä aiemmin selkävaivojen vuoksi. Selkä kyllä näyttää nykyään kestävän, mutta sain pohjehermon halvauksen aikaan vasempaan jalkaan. Tärkeämpi pohjelihas lakkasi toimimasta ja kantapää oli täysin tunnoton. Tilanne on nyt kohta viikon kohdalla paranemassa, mutta en ole uskaltanut ajaa Kuukkelilla, kun jalkaa ei oikein voi käyttää nojapyörässä voimattomana. Jälleen Kuukkelin kilometrit jäävät vähäiseksi, vaikka on paras ajokausi menossa. Viikonloppu nimittäin menee Albatrossia testatessa, ja sitten onkin jo vesiretken aika loppuviikosta.

Hermo siis joutui jonkinlaiseen venytykseen, kun jalkatuet eivät olleet vasemmalla aivan optimaalisesti. Hermo kulkee takareisilihaksen alitse tai välistä, miten sen nyt ottaa. En tiedä liittyisikö vaiva jotenkin taannoisen Savonlinnan reissun alkuosan polvitaiveongelmiin, olisiko joku kiristynyt tuolloin? Tai sitten siihen, että vasemmassa jalassa on käynyt laskimotukos ja se on huomattavasti oikeaa alaraajaa laihempi - eli heikompi - ja siten kai aina suuremmalla kuormituksella.

Ikä ei tule yksin. :oops:

Sen sijaan Korpilla olen varovasti ajellut, laittanut jalkaterän keskelle vasenta poljinta, ja kyllä se vaan on hieno pyörä! Edes kuukkelin kevyen kulun jälkeen eivät 5,0 tuuman renkaat tunnu lainkaan pahoilta. Kuukkelissahan on ihan huippurenkaat - Schwalbe Marathon Supremet.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Rakas Päiväkirja...

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Kylläpä harmittaa. Kohta on jo elokuu, enkä ole vielä ajanut yhtään lenkkiä Kuukkelilla. Harmittava ajatus hiipii mieleen, pitääkö pyörä myydä pois, kun sille ei kerran ole käyttöä?

Ongelma on monisyinen. Ensinnäkään töiden alettua minulla ei nyt ole aikaa, eikä oikeastaan voimiakaan lähteä työpäivän päätteeksi ajelulle. Toisekseen Korppi on vain niin ylivoimaisen hauska ajettava kaupungissa. Kolmanneksi, ne muutamat vapaahetket olen käyttänyt melontaan. Albatrossin polkemisen sijaan käyn nyt oikeasti melomassa perinteisellä kajakilla ja sekin on ollut aivan älyttömän hauskaa. Tarkoitus on verryttää vanhoja taitoja sen verran, että kun ensimmäinen syysmyrsky puhkeaa olen valmiina aaltojen päällä surffailuun.

Neljäs kysymys, joka vaikuttaa ajamisen intoon on se, että kestääkö pyörä? Verrattuna Korppiin on Kuukkeli kaikilla mittareilla huterampi viritys. Etsin luotettavaa pyörää pitkille retkille ja huonoillekin teille. Lopullisena haavena on ottaa 6 kk mittainen sapattivapaa ja ajella Norjaan. Noin pitkällä reissulla ei pyörän nopeudelle ole niin isoa merkitystä. Mutta pyörän on oltava luotettava, eikä Kuukkeli vielä ole herättänyt luottamuksen tunnetta. Kovaa ajamalla sekin selviäisi, mutta sydän on sitä mieltä, ettei Kuukkeli kestä, joten motivaatio on kortilla.

Kuva

Vastaa Viestiin