Quest integroituu Imatralle

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12185
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Maadotuksen laitoin mutterin reunaan. Samasta reunasta käänsin putkitongeilla, ite rälläkkä maassa polven alla. Irtos tosi helposti, tongetkin vain keskikokoset.

Oliko rälläkässä vaihdelukko, kun käänsit putkitongilla.
Kun madoitus oli mutterin reunassa, mihin tökkäsit puikolla. Kyselen vain, jotta joku saisi tästä hyötyä.

Joo, onhan siinä se tappi, joka painetaan sisään ja lukitsee koneen. Mutterin päälle puikolla hitsasin, varoin vaan, etten hitsaa sitä kiinni akselipulttiin ;)

Ahaa, sinä oikein hitsasit mutteriin. Minä luulin, että pelkällä oikosululla kuumensit. Hyvä, kun tuli selväksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17026
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kai se oikosulku ois riittäny :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12185
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kai se oikosulku ois riittäny :oops:

Ei välttämättä, sillä nämä nykyiset suurtaajuusinvertterivirtalähteet voivat olla niin "viisaasti" ohjattuja, että eivät anna kunnollista oikosulkuvirtaa. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17026
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Vähän ihmetyttää miksi näin "talvella" kinneri ei kulje kuten kesällä. Kun kesällä helposti kulkee 30km/h tasasella, nyt saa tehdä kovasti töitä, ett pääsee samaan.
Onko vaan huono kunto? Kylmä ilma vaikuttaa lihaksiin ja
laakereihin - rullaukseenkin? Olen tottumaton lyhyempiin kampiin? Ehkä vanhuus vaikuttaa, eikä pyörä kulje kesälläkään :? Ehkä vähän kaikki näistä vaikuttaa, lämpötila tänään oli kuitenkin plussan puolella :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aikoinaan kellottelin työmatkaa, jokainen aste alle 15 laski keskinopeutta keskimäärin prosentilla. Mitkä lie kaikki vaikuttaa, kankeammat vaatteet, huonompi hapenottokyky, suuremmat vastukset kumeissa ja laakereissa. Voimansiirto kangistuu... Kinnerissä vaatteiden lisääminen ei lisää ilmanvastusta, mutta pystypyörässä verkkarit t-paita yhdistelmästä tuulipukuun ja siitä toppapukuun lisää.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12185
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Aikoinaan kellottelin työmatkaa, jokainen aste alle 15 laski keskinopeutta keskimäärin prosentilla. Mitkä lie kaikki vaikuttaa, kankeammat vaatteet, huonompi hapenottokyky, suuremmat vastukset kumeissa ja laakereissa. Voimansiirto kangistuu... Kinnerissä vaatteiden lisääminen ei lisää ilmanvastusta, mutta pystypyörässä verkkarit t-paita yhdistelmästä tuulipukuun ja siitä toppapukuun lisää.

Heh, rupesin jo etsimään tätä Jukan testiä, kunnes huomasin, että Jukka vastasikin jo itse. :mrgreen:
Tuosta laskien nopeutesi on nyt kesäkeliin nähden 10-15% hitaampi, ja oikeastaan enemmänkin, sillä kinnerin pienen ilmanvastuksen ja mekaanisten vastusten suhteen takia, mekaanisten vastusten nousun vaikutus nopeuteen on vieläkin suurempi. Pelkän ilmanvastuksen kannalta tuo 15 asteen lämpötilan lasku ei vaikuta kuin 5,5% ilmanvastukseen. Toisaalta kinnereissäkin lienee näin talvikautena tyypillinen talvikura pinnassa, joka vaikuttaa varmasti osaltaan. :roll:

Ilman tiheys eri lämpötiloissa.png
Ilman tiheys eri lämpötiloissa.png (45.56 KiB) Katsottu 2954 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17026
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänään tuli kinnerilläkin vedettyä saimaan jäällä - kivasti kulkee peilijäälläkin ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17026
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Talvella kun asensin uuden taka-akselin, pakan, laakerit ym. Sen jäljiltä pienimmälle takarattaalle vaihtaessa on takaa kuulunut ketjun aiheuttamaa ääntä. No laiskana en asiaa tutkinu vaan jätin raskaimman vaihteen käyttämättä. Kunnes eilen alko asia kiinnostaa, pienin ratas on liian lähellä heilurivartta ja ketju hinkkaa siihen. Kuvastakin tuon voisi arvata.
Pitääkö laittaa prikka väliin, ett saan pakkaa siirrettyä pari milliä kauemmas?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12185
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

Todennäköisesti vika ei vaadi prikkaa, vaan ison jakoavaimen käyttöä.

Ainakin avopyörissä nämä ongelmat johtuvat ja korjaantuvat korvakkeen asennosta ja korjaantuvat yleensä taivuttamalla korvaketta sopivasti. Kinnerissä on vaikea nähdä keskilinjaa ja oikeastaan mitään tarkkaa linjaa, joten korvake voi olla huomaamatta paljonkin vinossa.

Aseta kinneri jollekin sopivalle, reilun metrin korkealle alustalle, jotta pääset tähtäilemään helpommin linjojen suuntia. Aseta sitten pyörän alle referenssiksi pitkittäin rima mittaamalla se niin suoraan kuin suinkin saat. Tästä rimasta sitten laudalla ja vatupassilla siirtämällä saat suoran linjan korvakkeen viereen, jotta voit verrata suoraa linjaa ja korvakeen asentoa.

Mittaa ja mieti ensin kahdesti, ennen kuin taivutat korvaketta, ettei mene väärään suuntaan.

Nyt katsoin kuvaa tarkemmin. Onkos tuo vaihteensiirtimen korvake kiinni ruuveilla heilurivarren alla. Noita kuvassa näkyviä kahta ruuvia löysäämällä tuo korvake voi siirtyä sen prikan verran, jollei vika ole suoruudessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hyvä apuväline korvakon suoruuden katsomiseen on pitkä pultti. 10x1 olisi täydellinen koska sopisi suoraan korvakon kierteisiin, mutta helppo siihen on pistää kahdella mutterilla normaali M8 pulttikin. Sitten vain pultilla vääntää niin että se on samansuuntainen taka-akselin kans.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17026
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Vika on mielestäni siinä, ett pakka on liian lähellä tukivartta. Ei korvakolla pitäs olla merkitystä. En tiedä miksi se on liian lähellä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vetu
Viestit: 65
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja vetu »

Hei! jos on tavallinen akseli säädettävillä laakereilla ja lukitusmuttereilla oleva rakenne, voi lukitusmutterin alle laittaa ohuen prikan.
Ketjun ja rungon väli kasvaa prikan paksuuden verran.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12185
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

Ahaa, sellaista hankaavaa ketjuääntä. Tuo vaihtaja kuvassasi ohjasi ajatuksen korvakkeeseen, vaikkei sillä tainnut olla mitään tekemistä asian kanssa. :)

Pienimmän rattaan etäisyys heilurin laakeripesästä määräytyy tuon kuvassa pakan sisältä kurkistavan holkin pituuden mukaan. Siihen voi tietysti laittaa prikan, tai jos jostain saisi kunnolla sileän ja suoran simmilevyn, mutta joka tapauksessa pitää olla hyvin istuva pidennys tuolle holkille, jotta ei vaikuta akselin jäykkyyteen, johon tuo holkki tuo pienen lisänsä. Suosittelisin kysymään asiaa valmistajalta, josko heillä on eri mittaisia holkkeja.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17026
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun tätä simmilevyä foorumilla nykyään tarjotaan ratkaisuksi joka vaivaan, se on ilmeisesti eri asia kuin prikka? Mittatarkempi?
Kuinka ylimääränen levy vois ratkaisevasti heikentää akselia? Eiköhän akseli oo reilusti ylimitotettu, onko niitä katkennut enemmälti?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12185
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kun tätä simmilevyä foorumilla nykyään tarjotaan ratkaisuksi joka vaivaan, se on ilmeisesti eri asia kuin prikka? Mittatarkempi?
Kuinka ylimääränen levy vois ratkaisevasti heikentää akselia? Eiköhän akseli oo reilusti ylimitotettu, onko niitä katkennut enemmälti?

Ei kai katkennut sentään, mutta aika monta taipunutta. Kyllä tuossa mikä tahansa aluslevykin käy, mutta 20 mm reiällä olevat prikat ovat aika paksuja ja ulkokehältään aika isoja. On tärkeää, ettei prikka osu ulkokooliin, sillä se hankaa siihen, kun akseli taipuu.

Laakerikaupasta voi noita simmilevyjä tavoitella, mutta varmasti myös tavallinen aluslevykin käy, kunhan ei ole liian paksu eikä liian suuri ulkomitaltaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin