eGaucholla pitkin pohojanmaata

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

Hyvää vappua foorumille.

Kausi 2. alkamassa ja Byfåneen tuli tehtyä talvella melko iso päivitys sähköpuolelle.
Nyt moottorin kommutointi on sini muotoinen ja se vieläpä pyrkii yksinkertaistettuun FOC:in "field oriented control"

Integroin hall anturit vaihekulmalle sekä samalla lisäsin oman sesorin/magneetin pyörintä nopeudelle sekä lämpötila sensorin käämille.
Kuva

Controllerina on Kunteng 6-FET malli, jonka firmis pohjautuu https://github.com/stancecoke/BMSBatter ... s_firmware jota olen muokannut moottorissa olevan 60° senorien välistä kulmaa vastaavaksi. Lisännyt sen lähetämään näytölle myös kadenssin ja moottorin lämmön. Mittauksista päätellen kommutointi näyttää oikein kelvolle huomioiden hinta ja foc kulma pysyy melko nätisti lähellä optimia 90° (oranssi trendi) keltaisen kursorin kohdalla astuu akku virran rajoitus peliin (13A) foc = @80°
Kuva

Asennuksen osalta olen pyrkinyt karsimaan näkyvää johdotusta viemällä niitä rungon sisällä. Controlleri tuli pois vanhasta suoja pussista paremman jäähdytyksen vuoksi ja löyti uuden paikan rungon ja penkin välistä, vanha suoja pussi toimii nyt ainoastaan liittimille jotka ovat nyt kivasti poissa silmistä ja paremmin suojassa. Samalla uusi 48V akku https://em3ev.com siirtyi tarakalta alas penkin alle. Painopisteen kannalta parempi, mutta vähän hirvittää iskut kuopista (jousittamaton keula) siksi olen laittanut pienet sidonta liinat asennusta varmistamaan. Haluaisin löytää kumiset remmit, kuin kuorma rullakoissa... joissa on metalliset koukut päissä, mutta noin puolet kapeammat 20-30mm. (ei ole löytynyt ehdotuksia?)
Kahvoissa kokeilen noita Ergon GP5:n nousu kahvoja (näyttää hassulle, mutta nojapyörällä ei voi välttyä siltä muutenkaan :lol: ) Pitemillä lenkeillä olen kaivannut otteen vaihtamista.
Kuva
Vielä kun posti toi suuremman 180mm jarrulevyn eteen... totetesi vaimokin ettei tossa ole enää mitään alkuperäistä paitsi penkki :)
Siihenkin huvittaisi kokeilla Comfort mallia jossa on vähän enemmän sivu tukea. jos jollain on ylimmääräisenä niin minulle voisi vinkata
Kuva

torneol kirjoitti:
Tepa76 kirjoitti:

Ensimmäinen 1000km meni muuten puhki 8)

Jokos on toinen tonni puhki? Miltä on Gaucho tuntunut?

Hyvälle tuntuu.. ainut miinus on joustokeulan puute, sitä kun on hieman vaikee makuulta keventää tulevaa töyssyä :roll: Viime kauden osalta jäätiin vähän 1500km paremalle puolelle.
Lopputalvesta kun pyörä oli taas nipussa olen polkenut jarruvastuksella noin 20 tuntia. Nyt muuten kun vauhtia saa halutessaan melkein puolet lisää olisi ehkä kuvaavampaa puhua ajasta kuin matkasta!

Nyt rupeaa lämpötilat olemaan mulle riittävät vielä kun tuulet kääntyy lämpimän puolelle niin pääsee kunnolla tien päälle.
Teemu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos tuosta vektoriohjauksesta käytännöllistä hyötyä napamoottorikäytössä. Onko käyntiääni vaimeampi, tai onko hyötysuhde parempi.

Luulisi, että sinimuotoinen ja juuri oikeassa vaiheessa pyörivä kolmivaihekenttä pyörittäisi pehmeästi juristelematta, eikä maksimivirtapiikitkään nousisi niin korkeaksi kuin pulssiohjauksessa.

Toisaalta vektoriohjauksessa luulisi ohjaimen syövän suuremman osan tehosta. Pitäähän sähköä katkoa paljon pienempiin pätkiin.

Induktiomoottoreiden käytöissä vektoriohjaukset ovat selkeästi ylivertaisia, mutta kestomagneettimoottorissa tämän etu ei tällaisen jo 80-luvulla eläköityneen sähkökoneasentajan mielestä tunnu aivan niin selvältä –vai onko sittenkin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

jori kirjoitti:

Onkos tuosta vektoriohjauksesta käytännöllistä hyötyä napamoottorikäytössä. Onko käyntiääni vaimeampi, tai onko hyötysuhde parempi.

Luulisi, että sinimuotoinen ja juuri oikeassa vaiheessa pyörivä kolmivaihekenttä pyörittäisi pehmeästi juristelematta, eikä maksimivirtapiikitkään nousisi niin korkeaksi kuin pulssiohjauksessa.

Toisaalta vektoriohjauksessa luulisi ohjaimen syövän suuremman osan tehosta. Pitäähän sähköä katkoa paljon pienempiin pätkiin.

Induktiomoottoreiden käytöissä vektoriohjaukset ovat selkeästi ylivertaisia, mutta kestomagneettimoottorissa tämän etu ei tällaisen jo 80-luvulla eläköityneen sähkökoneasentajan mielestä tunnu aivan niin selvältä –vai onko sittenkin.

Suoraan en ole verrannut sini vs vektori kun tässä menttiin suoraan -> foc:iin jokatapauksessa ero edelliseen "trapeziin" on iso paikaltaan lähdössä ja äänekkyydessä varsinkin isommilla virroilla nykyisen hyväksi. Olen ymmärtänyt että sini kommutointi saattaa kärsiä hyötysuhteessa suurilla kierros nopeuksilla suhteessa trapeziin ja siinä foc:n pitäisi olla eduksi. Omalla moottorilla back-emf 55V tuottaa liki 20000erpm joten mene ja tiedä!? Tässä controllerissa mitataan vaihe virta vain keskimmäiseltä vaiheelta ja oletetaan niiden olevan symmetrisiä, joten aivan nappiin ei varmasti aina osuta.
Kuitenkin näyttäisi siltä, että ohjainlaite valmistajat tuo kilpaa vektori ohjausta myös bldc moottoreille joten, teoriassa siitä saattaa olla hyötyä ainakin myynti puheissa :D

Tässä linkki jossa tutkaillaan hieman eri kommutointeja permanent magnet blcd moottorilla.
https://pdfs.semanticscholar.org/40ac/0 ... 1c74f6.pdf

Alunperin minun ei pitänyt harrastaa ollenkaan, kuin kuntoilun kanssa.. noo näin tässä nyt sitten kävi eli vähän lipsahi minkäs sitä itselleen mahtaa, mutta jos saisi nämä kesä ajan harrastamiset menemään enimmäkseen pyöräillessä, niin olisin tyytyväinen.
Jonkun sade päivän aijon kuitenkin uhrata sille, että teen ohjelmaan funktion joka rupeaa rajoittamaan asteittain moottorin virtaa sen lämmetessä yli sallitun. Olisikohan joku 80C näille kiinan ihmeille max max

-Teemu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä kai mikä vaan tuon 80°C kestää. Teollisuusmoottoreissa oli kai 120°C joku raja.

Lämpenemistä kannattaa rajoittaa tekemällä virtaraja nimenomaan hitaille kierroksille, jossa saavutettu hyöty suhteessa moottorin lämpenemiseen on huonoimmillaan. Muutenkin hitailla kierroksilla lämmönsiirto käämeistä rautoihin ja sitä kautta ulos on huonoimmillaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

Neodymium magneetit ovat näissä heikoin lenkki. Ne heikkenevät jos lämpö käy liian korkeana. Niitä on tietysti monta eri gradea joista huonoimalla max on 80 ja seuraavalla "M-grade" max on 100. Epäilen vahvasti Kiinan poikien käyttävän hinnat alkaen sarjaa..

Minä olen ajatellut moottorin elämän päättyvän jotenkin seuraavasti.
Kun kesän lämpöisipinä päivävä uskaltautuu pitkälle lenkille ja valmiiksi lämpöisellä moottorilla löytää sen pohjanmaan suurimman kukkulan vauhti tippuu ja moottori antaa kaikkensa maximi virralla... et huippua näe :wink:

Vastaa Viestiin