eGaucholla pitkin pohojanmaata

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

Tervehdys tässäpä hieman tarinaa Byfånen (kylähullu) matkasta pohjanmaalle :D

Kuva

Nojapyörään päädyin siis kroonisen prostatiitin vuoksi joka todettiin jo 15 vuotta sitten. Se on tehokkaasti estänyt kaiken järkevän liikunnan joko asennon tai kylmän takia, myös pystypyörän lääkärit käskivät jo myydä silloin alku metreillä. Nyt kun ikää tulee ja huonokuntoisuus rupeaa näkymään jo lähes kaikessa päätin, että on pakko keksiä joku liikunta mitä voi harrastaa kotoa päin.
Sitten yhtenä päivänä viime kesänä näin liikennevaloissa nojapyörän ja rupesin miettimään voisiko tuossa olla se juttu.. lantio ei ainakaan ole koukussa ja perseelle ei tule painetta!?
Asia jäi muhimaan rupesin tutkimaan ja löysinkin sitten kotiseudulta Härmäpyörä merkkisen Trike valmistajan jota kävin sitten koeajamassa.
Asento ei aiheuttanut ongelmia päinvastoin se tuntui oikein hyvätä kunto vaan oli niin umpi surkea!
Rupesin ihan tosissaan etsimään itselle Trike:ä kyselinkin täältä foorumilaisilta asiasta ja olin jo pyytänyt tarjouksen Specbiken E-trikesta. Kuitenkin kaksi pyöräisiset kiehtoi myös niiden ajamiseen liittyvän haasteen takia. Lopulta päätin ettei ekaksi nojakiksi voi saada sitä täysin itselle parasta, kun ei oo kokemusta ensinnäkään, joten uuden voisi jättää laskuista ja päädyin siis selailemaan ulkomaisia kauppa paikkoja paremman käytettyjen tarjonnan takia.

Sopiva löytyi sitten lopulta Hollannista talvella.
Pyörä oli liikkeessä myynnissä ja siinä oli valmiiksi napamoottori uusi akku ja alfinen 11 vaihteinen hubi.
Kuvittelin, että kun pyörä olisi liikkeessä helpottaisi se osto tapahtumaa, mutta mutta myyjä ei puhunut englantia ja tulkkauksen kautta selvisi ettei lähetys ulkomaille onnistu, koska se on osoittautunut vaikeaksi!??
Hetken tuumailtuani ajattelin no ostan pyörän tuttavan kautta, joka asuu sopivasti alle 50km päässä myyjästä ja järjestän rahdin sitten myöhemmin sillä ajatuksella, että täytyyhän rahdin järjestyä helposti välillä NL-FI sieltähän kulkee rahtia suomeen koko ajan isoista satamista! Kaupat onnistui sitten helpohkosti, mutta rahti oli yllättävän vaikeaa. Lento oli tietysti no-go akun takia kysyin kuitenkin Finnairilta huvikseni ja vastaus oli ettei sähköpyörää kuljeteta edes ilman akkua! Muutamaan isompaan rahti firmaan olin myös yhteydessä ja hinnat oli joko järkyttävät, tai esim. DHL asiakaspalvelu ystävällisesti sanoi, että he eivät rahtaa myöskään pyöriä joissa on akku ja näin on kuulemma myös monilla muilla… No lopulta asia ratkesi parhain päin, kun sukulaisella oli kyytiä sieltä päin ja pyörä pääsi mukana pääsiäiseksi kotiin Koivulahteen Vaasan lähelle

Muutamia ensi fiiliksiä nyt alun jälkeen kun startit ja pysähdykset rupeaa sujumaan ilman kaatumista tai isompaa pelkoa siitä

  • Ajoasento ei paina eikä lantio ole koukussa joten sen puolesta tämä sopii prostatiitin kanssa todella hyvin. (myös pitemmät lenkit)]
  • Niska kipeytyi aluksi ja ostin niskatuen varmuuden vuoksi (uskon kuitenkin, että kauluksesta pääsi kylmää ja niska kipeytyi enemmän siksi).
  • Niskatuki on myös hankala perus kypärällä täytyy etsiä joku parempi malli..
  • Kylmän saanti on isoin haaste etenkin alakautta tulevan kylmän.. nythän se on juurikin arse, joka kohtaa kylmän ensimmäisenä.. ostin ns vaippahousut ja niiden kanssa on vielä tuulen pitävät ulkoiluhousut.. tämä auttoi ja tuntuisi riittävän about yli 10 asteessa, mutta entäs alle 10 asteen lämmöt jota suomen suvessa on riittämiin olisiko se merinovillaa vai tekokuitua alle? Ehdottakaa!
  • Sähköapu on kanssa ihan parasta mulle, nyt voin ajaa polvia säästämällä (kuluneet) tällä myös jaksaa pitää hyvää matkavauhtia tuulesta
    väittämättä ja sitähän näillä seuduilla piisaa. Olen yrittänyt myös opetella ajamaan suuremmalla kadenssilla se lienee polville helpompaa!?.
  • Kampien pituus on vielä arvoitus ainakin nyt tarvii jo isoimpia välityksiä 25-30 vauhdeissa.
  • Pyörässä oli hydrauliset jarrut ja se oli boonusta ja penkki tuntuu sopivalta, raidetangon uniball niveliä kiristelin pistepuikko menetelmällä, kun
    niissä oli pieni välys joka tuntui myös ajossa.. myös tuo että napamoottori ei tunnu vastustavan juurikaan, silloin kun polkee luomuna oli yllätys!
  • Akun haluaisin myös pois jopparilta. ehkä penkin ja runkoputken alle saisi mahtumaan yhteisien kovan kotelon akulle / kontrollerille olisi se hyvä.

Nyt vaan niitä kilsoja 8)
ja jos joku väittää, että pohjanmaalla ei oo mäkiä niin on väärässä :lol: ne on vaan niin piiiitkiä ja loivia, ettei autolla huomaa :wink:

Nojaillen,
Teemu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos kivasta tarinasta. :)
Lyhyemmät kammet kannattaa hommata. Säästävät polvia, eikä polvennosto purista mahaa. 120 mm on hyvä pituus. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

300km tullut täyteen ja pikkuhiljaa rupeaa polkemiseen löytymään rentoutta. Olen jopa uskaltautunut kaupunkiin muun liikenteen sekaan :D
Niskatuki on osoittautunut lähes turhaksi. Niska ei ole kipeytynyt enää, kun on pitänyt vaan huolta, ettei ajoviima pääse sinne.

Lisä peilille olisi käyttöä ja olen miettnyt noita kypärään tai ajolaseihin kiinnitettäviä!? Varsinkin tien ylitys kun pyörätieltä kääntyy vasemalle on aika hasardia!! Pyörän vasempaan sarveen sen voi myös laittaa mutta siinä se tahtoo kääntyillä kokoajan vahingossa ja olen siksi pitänyt peiliä oikeassa sarvessa. Olisko tähän mitään suosituksia porukalla?

Tänään kävin myös Vaasalaisessa pyörähuolossa kysymyässä Alfine-11:n vaihteisto öljyä. eivät sitten olleet koskaan edes kuulleet moisesta tahi nähneet. sanoivat vain, että alfine-8:ja on ollut ja niissä on vaseliini. Täytyy siis tlata öljyt jostain netistä :D

Hienointa on ollut huomata, että oikeastaan mikään asiaan kuulumaton paikka ei rasitu / kipeydy nojaillessa.

Teemu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja jori »

Tepa76 kirjoitti:

Hienointa on ollut huomata, että oikeastaan mikään asiaan kuulumaton paikka ei rasitu / kipeydy nojaillessa.

Sinusta on kehkeynyt oikea nojapyörälijä. Noin minäkin kommentoin, kun joku kysyy, mikä on nojapyöräilyn varsinainen idea. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tepa76 kirjoitti:

Lisä peilille olisi käyttöä ja olen miettnyt noita kypärään tai ajolaseihin kiinnitettäviä!? Varsinkin tien ylitys kun pyörätieltä kääntyy vasemalle on aika hasardia!! Pyörän vasempaan sarveen sen voi myös laittaa mutta siinä se tahtoo kääntyillä kokoajan vahingossa ja olen siksi pitänyt peiliä oikeassa sarvessa. Olisko tähän mitään suosituksia porukalla?

Päähän kiinnitetty on siitä kiva että sen suuntaus muuttuu päätä kääntämällä. Katveita ei siis ole :)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tepa76 kirjoitti:

Tänään kävin myös Vaasalaisessa pyörähuolossa kysymyässä Alfine-11:n vaihteisto öljyä. eivät sitten olleet koskaan edes kuulleet moisesta tahi nähneet. sanoivat vain, että alfine-8:ja on ollut ja niissä on vaseliini. Täytyy siis tlata öljyt jostain netistä :D

Mä olen käyttänyt kahdessa Alfine 11:ssa 75W-90 vaihteistoöljyä ja navat on toimineet sillä hyvin. Öljynvaihto parin tonnin välein, useimmiten ihan vaan imemällä isolla injektioruiskulla vanhat pois ja uudet tilale napaa purkamatta, enemmän ajetun taisin kerran tai pari avata ja uittaa sisuskalut irrallaan öljyssä & rasvata laakerit. Toisella on ajettu yli 10000 km ja toisella joku 4000km ilman ongelmia.

Markus Heikkilä

Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

Mahe kirjoitti:

Mä olen käyttänyt kahdessa Alfine 11:ssa 75W-90 vaihteistoöljyä ja navat on toimineet sillä hyvin. Öljynvaihto parin tonnin välein, useimmiten ihan vaan imemällä isolla injektioruiskulla vanhat pois ja uudet tilale napaa purkamatta, enemmän ajetun taisin kerran tai pari avata ja uittaa sisuskalut irrallaan öljyssä & rasvata laakerit. Toisella on ajettu yli 10000 km ja toisella joku 4000km ilman ongelmia.

Hyvä tietää!

jooseha kirjoitti:

Päähän kiinnitetty on siitä kiva että sen suuntaus muuttuu päätä kääntämällä. Katveita ei siis ole :)

Tilasin ebaystä kypärään kiinnitettävän peilin.

jori kirjoitti:

Kiitos kivasta tarinasta. :)
Lyhyemmät kammet kannattaa hommata. Säästävät polvia, eikä polvennosto purista mahaa. 120 mm on hyvä pituus. 8)

Nykyinen kampi on 170mm ja ratas 39t. valmistajalta saa myös 155mm kammet, sekä 52t rattaan.. Kuitenkin nykyisellään tuntuis välitykset sopivan aika hyvin eli 35km/h on aikalailla maximi mitä meikä pystyy pyörittämään!?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja PW »

Tepolta/tm saa sen mittasia ku haluu tai mitkä tuntuu hyvältä. Itsellä keskimittaset 120mm kammet eniten käytössä 8)
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3813

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

Vaihdoin Byfåneen tänään peräöljyn.. käytin hommaan Bilteman välineitä. Marinointiruiskua 37-528 30ml , jossa 66-478 m6 ilmausnippa (sama nippa myös alfinen päässä kartiot katkaistuna pois) ja pätkä 15-310 5mm letkua väliin. Tuossa ruiskussa oli silikonikumi tiivisteet, eli ne saattavat jopa kestää öljyä ilman turpoamista. Nippojen kierre "m6x1" oli oikea sekä alfinen napaan että ruiskuun. Kerrankin oli säkä :lol:

Kuva

Kuva

Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

No nyt on 145mm kammet tilauksessa Tepolta..

Viime lenkillä kokeilin tiputtaa penkin keskiasennosta -> makaavimpaan asentoon ja hämmästyin kuinka paljon kevyemmältä polkeminen tuntui.
Liekkö ollut illuusiota vai ei mutta myös se, että lantio ei koukistu niin paljoa tuntui hyvältä ja keskinopeus nousi tuon myötä 2 km/h :)
Onkos muilla ollut vastaavia kokemuksia?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Premnas »

On samanlaisia kokemuksia, penkin nojakulman lievennys yhdistettynä lyhennettyihin kampiin parantaa ajoasentoa ja -mukavuutta :).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep, tykkään suuresta sylikulmasta minäkin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, mut nojapyöräilijöil on aina suuri syli, oo...

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Tepa76
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Elo 2018, 18:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja Tepa76 »

No nyt tuli Tepon pajalta Byfåneen tuoreet 150/130mm yhdistelmä kammet :D

Välitykset pidin muuten samana jotta on helpompi verrata... yhden lenkin perusteella 150:n oli jo iso muutos alkuperäiseen monellakin tapaa..
Liikkeellelähtö polkaisu vaatii vähän enemmän "päättäväisyyttä", mutta muuten fiilis on hyvä.
Pelkäsin että en pysty enää pitäämään samaa vauhtia yllä kuin ennen, mutta se oli turha pelko sillä on paljon helpompaa pyöritää pienempää kehää. Jalat ei myöskään hapottanu enää yhtä nopeasti, lienee suuremman kadenssin ja paremman ergonomian yhdistelmä.
Tuo 130:n reikä saa kuitenkin pysyä neitsyenä ainakin syksyyn :lol:
Ensimmäinen 1000km meni muuten puhki 8)
Kuva

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 841
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: eGaucholla pitkin pohojanmaata

Viesti Kirjoittaja torneol »

Tepa76 kirjoitti:

Ensimmäinen 1000km meni muuten puhki 8)

Jokos on toinen tonni puhki? Miltä on Gaucho tuntunut?

Nazca Fuego

Vastaa Viestiin