QuattroVelo #76 vol. 2

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

QuattroVelo #76 on nyt kotiutettu onnistuneesti Espoosta Tervakoskelle. Onhan se hieno laite, mutta ajaminen tuotti sikäli yllätyksen ettei ensimmäiset ajokilometrit nojakin puikoissa turhan vauhdikkaita olleet. Tai no, olihan siellä yksittäisiä hyvinkin vauhdikkaita alamäkiä. :lol:

Ajoreitin olin suunnitellut reittiä Niipperi-Lahnus-Lepsämä-Perttula-Loppi-Tervakoski. Lepsämän surkeakuntoisille päällyisteille poikkeaminen oli virhe. Ensinnäkin ajoasentoon tottumattomana hivenen itselle sopimattomilla ajoasennon säädöillä huomasin hyvin pian että joudun tekemään alakropan lihaksilla kaikkea muuta kuin pitäisi. Työnsin polkemisen lomassa itseäni koko ajan vasten selkänojaa etten valuisi alas penkillä joka ei tarjonnut minulle kaipaamaani reisitukea. Tästä käytännössä seurasi se että jalkaterät olivat koko ajan koukistuneena ja loppureissusta tämä lienee ollut yksi syy massiivisiin oikean pohkeen ja takareiden kramppeihin. Krampit alkoivat aina sopivasti nousun jälkeen niin alamäkeen oli hyvä lasketella tuskasta irvistellen...

Noin kilometri ennen Perttulaa tapahtui se mitä jo pidemmän aikaa Lepsämän teillä pelkäsin jatkuvasti - rengasrikko. En vain saanut väistettyä enää isohkoa reikää asfaltissa autojen ohittaessa minua samaan aikaan sekä edestä että takaa. Oikean puoleinen takarengas haukkasi montun pohjalle kovan kolauksen säestämänä ja rengas tyhjeni hetkessä. Kiekko säilyi ehjänä, joten matka jatkui renkaan vaihdon jälkeen.

Tämän episodin jälkeen jatkoin aina Läyliäisten ohi saakka levähdysalueelle. Tuossa vaiheessa krampit olivat jo alkaneet ja muutenkin ajokeli tuntui suorastaan tukalan kuumalta. Kuskilla alkoi olla sellainen "arkussa vainaa" -olo, joten tauko oli vähintäänkin paikallaan. Lepuuttelin koipia hieman pidemmän aikaa ja söin suolapähkinöitä jotta voisin sitten viimeiset 30 kilometria jatkaa ilman taukoja perille saakka.

Lopen Launosissa 54-tiellä on mahtava alamäki. Jo ennen tätä mäkeä pyörän oma mittari oli käynyt useissa alamäissä vapaalla lasketellen yli 60 km/h lukemissa ja ajattelin että tässä voisi vähän jo kokeilla mitä tällainen nojakkikajakki oikein kiitää alamäkeen. Mäen alla olisi risteys josta minun täytyisi kääntyä kohti Tervakoskea, mutta päätin jo mäen päällä että jos vauhtia on siinä kohtaa yli 40 km/h niin en edes yritä jarruttaa vaan jatkan kohti Riihimäkeä josta käännyn kohti kotia. Kelasin vauhtia polkemalla jonnekin 70 km/h tietämille ja sitten totesin että tuuli viskoo laitetta siihen malliin, että minulla on kokemattomana kinnerikuskina täysi työ pitää laite tiellä joten keskityin siihen ja lopetin polkemisen. Ennen risteystä vilkaisin pyörän nopeusmittaria ja ehdin nähdä lukeman 87 km/h joten en edes yrittänyt jarruttaa. Garminin GPS-laite pyöri koko matkan sivukaukalossa jossa signaali ei aivan paras ole ollut, mutta siihenkin on tarttunut huippunopeudeksi samaisessa mäessä kohtalaisen kova 81,4 km/h lukema. Hurja on kyllä kinnerin aerodynamiikka! :shock: :shock: :shock:

Loppumatkalta ei ole oikeastaan muuta kerrottavaa kuin viimeiset krampit reiteen iski 200m ennen kotia. Jouduin siinä kohtaa pitämään vielä pari minuuttia taukoa, koska polkeminen tai kinneristä poistuminen oli täysin mahdoton suoritus. :lol:

Kotimatka -> 87,35 km / avg. 23,7 km/h / max. 81,4 km/h -

WhatsApp-Image-2019-06-08-at-14.42.05.jpg
1.jpg
Photo 08-06-2019, 11.15.30.jpg
Photo 08-06-2019, 11.36.03.jpg
4.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Se ottaa vähän aikaa ja kilometrejä, ett lihakset tottuu asentoon. Säätääkin pitää, ett löytyy tuntuma. Siitä lähtee, onnee vielä hankinnasta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Mukava kertomus ensimmäisestä päivämatkasta. Hyvin osasit jo heti hieman analysoida mitä pitäisi muokata. Eipä aikaakaan niin vauhtikin kasvaa ihan itsestään ja alamäessä alkaa tien leveys riittää paremmin :mrgreen:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
trike76
Viestit: 189
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Heti huomenna vaan uudestaan puikkoihin niin jalat tottuu polkemiseen 8)

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Onnea uudesta kulkupelistä. :D
Vähän huonoa onnea kun heti meni rengas ,mutta osasit kuitenkin hyvin vaihtaa sen.
Itsellä tuli 2200 km täyteen ennen kuin pumppasin vähän lisää ilmaa renkaisiin.
Nopein reitti olisi ollut varmaan vanhaa Helsinki Tampere tietä.
Itse en käytä tuulilasia näin kuumalla ilmalla.

Joutuuko poraamaan penkin etureunan kiinnittämiseksi uudet reiät tavarakaukalon reunaan ?
Oletko pitempi vai lyhempi kuin Niko ?
T:Jere

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jvuotila kirjoitti:

QuattroVelo #76 on nyt kotiutettu onnistuneesti Espoosta Tervakoskelle.
Krampit alkoivat aina sopivasti nousun jälkeen niin alamäkeen oli hyvä lasketella tuskasta irvistellen...
En vain saanut väistettyä enää isohkoa reikää asfaltissa autojen ohittaessa minua samaan aikaan sekä edestä että takaa.

Onnittelut uudelle kinneristille! Ei muuta kuin kunnon ajoa - siitä se kinneri tykkää.

Näin kuumalla ilmalla tulee helposti kramppeja. Pitää muistaa kunnon nesteytys ja suola. Urheilujuomat ovat yleensä hyviä. Ja myös ne mainitsemasi suolapähkinät. Jos ei muu auta, niin maitoa ja meetwurstia...

Sama ongelma teiden kanssa täällä Vihdissäkin: tiet on täynnä läpiä, joiden kanssa saa ajaa ihan kieli keskellä suuta ettei riko renkaita ja vanteitaan. Me emme tarvitse yhtään uusia väyliä, mutta ne jo olemassaolevat voisi pitää edes ajettavassa kunnossa. Jooko?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Onnittelut! Joo ei muutakun lisää vaan ajoa, kyllä siihen sitten tottuu :lol:

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Hieno juttu että sait menopelin alle! Niin kuin täällä on todettu,
niin kilometrejä vaan mittariin, niin kroppa tottuu kinneriin.
Ja kahvitaukoja ei tarvi sitten yksin pitää, aina löytyy juttuseuraa.....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Lyhyt iltalenkki tihkusateessa kiireisen työviikon päätteeksi. Aiemmin viikolla ei ole ollut joko aikaa tai voimia lähteä ajamaan. Onneksi nyt alkaa loma niin voin rääkätä koivet uuteen uskoon. Tai niin ainakin haluan uskoa että ajamiseen riittää aikaa. :D

Havaintoja

  • QV:n race hood suojaa sateelta oikein hyvin ilman aukkopeitettäkin.

  • Hankin toiset kengät ja klossien siirto aivan taakse teki polkemisesta todella paljon helpompaa pohkeille.

  • Peilien näkyvyys on aivan huippuluokkaa eivätkä ne kastu lainkaan.

  • Sunnuntaina ja nyt hieman lisää modaamani ristiseläntuki toimii todella mainosti.

  • Ohjaispuomin taakse kattoon liimaamani kiinnitys bluetooth kaiuttimelle tekee ajamisesta entistä hauskempaa.

  • Lyhyt puolentoista tunnin pyrähdys ei tuntunut pahalta, joten eiköhän koivet totu nopeasti ja voi kokeilla vähän pidempiäkin lenkkejä.

  • Sateessa näkyvyys aivan surkea - sekä ajo- että tuulilasi huuruuntuivat umpeen. Seurasin tästä johtuen koko lenkin tien laitaan maalattua valkoista viivaa jonka sentään erotin.

  • 170mm kammet ja taakse siirretyt klossit aiheuttavat sen etten pienestä (koko 41) jalkaterästäni johtuen enää yllä napsauttamaan kantapäällä schlumpf tappia puolelta toiselle -> täytyy kokeilla Nikolta mukaan saatuja 140mm kampia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jvuotila kirjoitti:
  • Hankin toiset kengät ja klossien siirto aivan taakse teki polkemisesta todella paljon helpompaa pohkeille.

  • 170mm kammet ja taakse siirretyt klossit aiheuttavat sen etten pienestä (koko 41) jalkaterästäni johtuen enää yllä napsauttamaan kantapäällä schlumpf tappia puolelta toiselle -> täytyy kokeilla Nikolta mukaan saatuja 140mm kampia.

Mulla on tuplaklossit. Porasin toiset reijät taaemmas.
Tuolta lisää juttua: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... t+ja+lukot

140mm kammet on hyvä kompromissi. Suosittelen kokeilemaan.

Liitteet
20160405_144633.jpg
20160405_144633.jpg (161.15 KiB) Katsottu 6966 kertaa
jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Vilijami kirjoitti:

140mm kammet on hyvä kompromissi. Suosittelen kokeilemaan.

Lenkki ajettu nyt 140mm kammilla ja ovat kyllä huomattavan paljon paremmat ajaa kuin 170mm. Kadenssi kasvaa itsestään ja pyörittäminen tuntuu paljon luonnollisemmalta. Yllättäen mäetkin tuntuu menemän nyt kovemmalla nopeudella ylös. Hieman jäi takaraivoon ajatus olisiko 150mm vielä parempi, mutta sellaisia ei nyt ole enkä varmaan ala moisia tilaamaankaan kun nämä 140mm kammetkin tuntuu ekan kokemuksen perusteella oikein hyviltä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Öö 140mm kampien jälkeen tilataan 120milliset 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

PW kirjoitti:

Öö 140mm kampien jälkeen tilataan 120milliset 8)

Semmoset sais myös mukaan, mutta Niko totesi että poljintuntuma muuttuu niillä hyvin kummalliseksi. En tiedä haluanko edes kokeilla, kun ei minulla ole mitään vaivoja jotka pakottaisi kokeilemaan aivan kaikkea.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jvuotila kirjoitti:
PW kirjoitti:

Öö 140mm kampien jälkeen tilataan 120milliset 8)

Semmoset sais myös mukaan, mutta Niko totesi että poljintuntuma muuttuu niillä hyvin kummalliseksi. En tiedä haluanko edes kokeilla, kun ei minulla ole mitään vaivoja jotka pakottaisi kokeilemaan aivan kaikkea.

Kas kun en oo huomannu 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: QuattroVelo #76 vol. 2

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

PW kirjoitti:
jvuotila kirjoitti:
PW kirjoitti:

Öö 140mm kampien jälkeen tilataan 120milliset 8)

Semmoset sais myös mukaan, mutta Niko totesi että poljintuntuma muuttuu niillä hyvin kummalliseksi. En tiedä haluanko edes kokeilla, kun ei minulla ole mitään vaivoja jotka pakottaisi kokeilemaan aivan kaikkea.

Kas kun en oo huomannu 8)

Piti kirjoittaa että sain mukaan. Eli tuolla ne 120mm kammet on tallissa.

Vastaa Viestiin