Ekat kokemukset nojakista

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Julle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Kesä 2021, 10:54
Paikkakunta: Helsinki

Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kymmenen vuoden pohdinnan jälkeen hankin viimeinkin nojapyörän, käytetyn HP Velotechnik StreetMachinen. Kuvittelin että tämä olisi jonkinlainen uutinen läheisille, mutta olenkin kuulemma puhunut nojakista jo vuosia sitten, eikä kukaan ollut yllättynyt. Toivottavasti se oli hyvä enne. Tämä on ensimmäinen viestini foorumille, ei varmasti viimeinen.

Pyörä oli ollut ajamatta jonkin aikaa, joten sitä piti ensin huoltaa. Ketjut olivat jotenkin kiertyneet, ja ne oli uusittava. Ketjujen vaihto nojakkiin oli uusi kokemus, en ollut tiennytkään miten monelle pyörteelle pitkän ketjun pystyy kiertämään. Onko niiden käsittelyyn joku "oikea" tapa olemassa? Kuulisin mielelläni. Shimanon tappiliitosta kokeiltuani ja runtattuani muutaman ketjupalan lyttyyn, päätin käyttää liitoksiin jatkopaloja joilla homma toimikin hyvin. Satulaakin piti hiukan ommella - ompelutaidoistani en sano mitään, mutta jotenkin kursimalla ja kuumaliimalla sekin tuli ok kuntoon.
Vaijereiden voitelun ja vaihteiden säätämisen jälkeen olinkin valmiina koeajolle.

Pyysin vaimon pitämään pyörää paikallaan ensimmäisessä liikkeellelähdössä. Fiilis oli kuin 5-vuotiaalla ilman apupyöriä. Pienehkö vaihde silmässä etukäteen, poljin oikeaan kohtaan foorumin ohjeiden mukaisesti. Yllättävän helposti liikkellelähtö sujui, myös ilman tukea, ei oikeastaan mitään ongelmia siinä. Ajaminen alaohjauksella on sen sijaan hiukan huteran tuntuista, vai olisiko se tuo pieni etupyörä mikä sen aiheuttaa? Ajolinjan pitäminen suorana vaatii näköjään harjoittelua, samoin käännökset.

Ketjut hyppäävät kun polkaisee kovempaa, ja rataspakka näyttääkin loppuun kuluneelta, joten se menee vielä vaihtoon. Miljoona kysymystä, laittelen niitä erikseen foorumille. Moneen kysymykseen löytyikin jo vastauksia. Tästä se lähtee :D

HPV Streetmachine GT, Hase Kettwiesel

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hyvähyvä ja tervetuloa foorumille. Kyllä se huteruus kaikkoaa ja rentous löytyy kilometrien myötä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja tm »

Julle kirjoitti:

...Ketjut hyppäävät kun polkaisee kovempaa, ja rataspakka näyttääkin loppuun kuluneelta, joten se menee vielä vaihtoon...

Hyppimisen voi aiheuttaa myös kulunut etu/keskiöratas, nyt kun olet vaihtanut uuden ketjun. Tsekkaa myös se.

Ja tervetuloa foorumille!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

KTS. Yksityiviesti - heitin sulle siellä kyssärin.

Julle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Kesä 2021, 10:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kiitos, yv vastaukseni näköjään kanittaa lähtevissä jostain syystä. Vastaus on joka tapauksessa kyllä, ja yritän saada viestinkin sieltä vielä lähtemään.

HPV Streetmachine GT, Hase Kettwiesel

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tm kirjoitti: 01 Heinä 2021, 10:33
Julle kirjoitti:

...Ketjut hyppäävät kun polkaisee kovempaa, ja rataspakka näyttääkin loppuun kuluneelta, joten se menee vielä vaihtoon...

Hyppimisen voi aiheuttaa myös kulunut etu/keskiöratas, nyt kun olet vaihtanut uuden ketjun. Tsekkaa myös se.

Ja tervetuloa foorumille!

Eturattaalla hyppiminen ei riipu uudesta ketjusta vaan se tapahtuu myös kuluneella ketjulla, koska siellä päässä ratas liikuttaa ketjua kun takana se on ketju joka liikuttaa ratasta. Sillä on kulumisen kannalta iso ero.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja yaana »

Julle kirjoitti: 01 Heinä 2021, 15:38

Kiitos, yv vastaukseni näköjään kanittaa lähtevissä jostain syystä. Vastaus on joka tapauksessa kyllä, ja yritän saada viestinkin sieltä vielä lähtemään.

Tää foorumi toimii hiukan hupsusti. Viesti näkyy lähtevissä, kunnes vastaanottaja on lukenut sen. Toisin sanoen siitä tietää, onko viesti mennyt perille.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja PW »

Kummastelen vaan kun en oo ennen nähny nojakkia jossa on satula :mrgreen: se on vähän niinku se idea, ett on penkki satulan sijaan - ei tuu perse kipeeks :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

Eturattaalla hyppiminen ei riipu uudesta ketjusta vaan se tapahtuu myös kuluneella ketjulla, koska siellä päässä ratas liikuttaa ketjua kun takana se on ketju joka liikuttaa ratasta. Sillä on kulumisen kannalta iso ero.

Eli jos edessä ja takana olisi täysin identtiset rattaat niin koon, materiaalin kuin hammasmuodon osalta, niin rattaiden kuluminen olisi keskenään jotenkin erilaista? Voima ja vastavoima... Ajatusleikistä voi jättää vielä ketjunkiristäjän pois häiritsemästä.

Käytännössä ero etu- ja takarattaiden välillä tulee eroista koossa, materiaaleissa ja hammasmuodossa. Pieni ratas kuluu nopeammin kuin iso. Ketjuvaihteisessa rataspakan hammasmuotoa on pitänyt "huonontaa" optimaalisesta, jotta ketju siirtyy helpommin rattaalta toiselle. Vaikuttaa kuluneena hyppimiseen.

Möykkyisellä alustalla löysässä oleva paluupuolen ketju lisää heiluessaan vielä hyppimisen riskiä takarattaalla (varsinkin jos takavaihtajassa löysä kiristysjousi), jos ratas ja ketju ovat kuluneisuudeltaan eriparia. Eturattaalle menevä vetopuolen ketju taasen on poljettaessa kireällä, eikä heilumista tapahdu samalla tavalla.

Julle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Kesä 2021, 10:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kiitos kaikille, ymmärrys lisääntyy vähitellen ja kiva oppia uutta. Vähän niin kuin koulunpenkillä :mrgreen: Aloitan nyt tuosta takapakasta ja syvennyn sen jälkeen eturattaan saloihin. Taidan vaihtaa vielä takavaihtajan rissatkin myöhemmin, niin tulee koko voimansiirto uusittua, paitsi kuski. Kesäloman alku tuo hommaan pienen viiveen, mutta raportoin takapakan vaihdosta myöhemmin ja loppuiko ketjun hyppiminen sillä.

Muuten, takavaihtaja toimii vaijereiden voitelun ja vaihteiden säätämisen jälkeen hyvin, mutta oikealla kädellä olevassa vaihtajassa on 10 naksua, vaikka pakassa on vain 9 ratasta. Ketju menee pienimmälle (uloimmalle) rattaalle vasta kahden naksun jälkeen, mutta toimii siis muuten moitteetta eikä ronklaa kumpaakaan suuntaan. Onko tämäkin joku nojakkijuttu, vai onko joku vaan vaihtanut alkuperäisen 10-pakan pienemmäksi?

HPV Streetmachine GT, Hase Kettwiesel

Julle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Kesä 2021, 10:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Julle »

yaana kirjoitti: 01 Heinä 2021, 17:19
Julle kirjoitti: 01 Heinä 2021, 15:38

Kiitos, yv vastaukseni näköjään kanittaa lähtevissä jostain syystä. Vastaus on joka tapauksessa kyllä, ja yritän saada viestinkin sieltä vielä lähtemään.

Tää foorumi toimii hiukan hupsusti. Viesti näkyy lähtevissä, kunnes vastaanottaja on lukenut sen. Toisin sanoen siitä tietää, onko viesti mennyt perille.

Kiitos, tämä selvensi!

HPV Streetmachine GT, Hase Kettwiesel

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tm kirjoitti: 01 Heinä 2021, 18:34
Wacky kirjoitti:

Eturattaalla hyppiminen ei riipu uudesta ketjusta vaan se tapahtuu myös kuluneella ketjulla, koska siellä päässä ratas liikuttaa ketjua kun takana se on ketju joka liikuttaa ratasta. Sillä on kulumisen kannalta iso ero.

Eli jos edessä ja takana olisi täysin identtiset rattaat niin koon, materiaalin kuin hammasmuodon osalta, niin rattaiden kuluminen olisi keskenään jotenkin erilaista? Voima ja vastavoima... Ajatusleikistä voi jättää vielä ketjunkiristäjän pois häiritsemästä.

Käytännössä ero etu- ja takarattaiden välillä tulee eroista koossa, materiaaleissa ja hammasmuodossa. Pieni ratas kuluu nopeammin kuin iso. Ketjuvaihteisessa rataspakan hammasmuotoa on pitänyt "huonontaa" optimaalisesta, jotta ketju siirtyy helpommin rattaalta toiselle. Vaikuttaa kuluneena hyppimiseen.

Möykkyisellä alustalla löysässä oleva paluupuolen ketju lisää heiluessaan vielä hyppimisen riskiä takarattaalla (varsinkin jos takavaihtajassa löysä kiristysjousi), jos ratas ja ketju ovat kuluneisuudeltaan eriparia. Eturattaalle menevä vetopuolen ketju taasen on poljettaessa kireällä, eikä heilumista tapahdu samalla tavalla.

Ainakin kuluminen tapahtuu päinvastaisella puolella hampaita.
Käytännön tasolla mainitsemasi erot rattaissa tuottaa sen että hyppiminen tapahtuu äärimmäisen harvoin eturattailla.
Tämä tieto tulee ihan käytännön tasolta monen vuoden käytännön kokomuspohjalta. Eturattaita joudutaan vaihtamaan pyöriin todella harvoin suhteessa takarattaisiin. Luokkaa n. 20 kertaa 5 vuoden aikana kun takarattaita on mennyt n. 400 samassa ajassa.
Toki pyöräliikkeessä herkemmin korjautetaan vähemmän ajettujanpyöriä, mutta oman kuluman perusteella menee 4-5 takarattaat eruraittaisiin
Mutta tälle väännölle voidaan toki tehdä oma säije.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:
tm kirjoitti: 01 Heinä 2021, 18:34
Wacky kirjoitti:

Eturattaalla hyppiminen ei riipu uudesta ketjusta vaan se tapahtuu myös kuluneella ketjulla, koska siellä päässä ratas liikuttaa ketjua kun takana se on ketju joka liikuttaa ratasta. Sillä on kulumisen kannalta iso ero.

Eli jos edessä ja takana olisi täysin identtiset rattaat niin koon, materiaalin kuin hammasmuodon osalta, niin rattaiden kuluminen olisi keskenään jotenkin erilaista? Voima ja vastavoima... Ajatusleikistä voi jättää vielä ketjunkiristäjän pois häiritsemästä.

Käytännössä ero etu- ja takarattaiden välillä tulee eroista koossa, materiaaleissa ja hammasmuodossa. Pieni ratas kuluu nopeammin kuin iso. Ketjuvaihteisessa rataspakan hammasmuotoa on pitänyt "huonontaa" optimaalisesta, jotta ketju siirtyy helpommin rattaalta toiselle. Vaikuttaa kuluneena hyppimiseen.

Möykkyisellä alustalla löysässä oleva paluupuolen ketju lisää heiluessaan vielä hyppimisen riskiä takarattaalla (varsinkin jos takavaihtajassa löysä kiristysjousi), jos ratas ja ketju ovat kuluneisuudeltaan eriparia. Eturattaalle menevä vetopuolen ketju taasen on poljettaessa kireällä, eikä heilumista tapahdu samalla tavalla.

Ainakin kuluminen tapahtuu päinvastaisella puolella hampaita.
Käytännön tasolla mainitsemasi erot rattaissa tuottaa sen että hyppiminen tapahtuu äärimmäisen harvoin eturattailla.
Tämä tieto tulee ihan käytännön tasolta monen vuoden käytännön kokomuspohjalta. Eturattaita joudutaan vaihtamaan pyöriin todella harvoin suhteessa takarattaisiin. Luokkaa n. 20 kertaa 5 vuoden aikana kun takarattaita on mennyt n. 400 samassa ajassa.
Toki pyöräliikkeessä herkemmin korjautetaan vähemmän ajettujanpyöriä, mutta oman kuluman perusteella menee 4-5 takarattaat eruraittaisiin
Mutta tälle väännölle voidaan toki tehdä oma säije.

Ei tarvita tälle omaa säiettä, samaa mieltä ollaan siitä, että rataspakkoja kuluu enempi kuin eturattaita. Itsellä vaan takavuosina loppuunajetulla keskiörattaalla hyppiminen alkoi ketjunvaihdon yhteydessä, siksi myös sen mainitsin tuossa edellä.

Julle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Kesä 2021, 10:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja Julle »

No niin, kesälomakiireiden lomassa ehdin nakuttelemaan taas kuulumiset:

Takarattaiden vaihto auttoi ketjujen hyppimiseen, tosin kiristin samalla vielä ketjuakin ottamalla yhdet palat lisää pois pituudesta. Kaikki hyvin, kuvittelin, mutta sitten kun ajolenkillä oikeasti isoimmalla eturattaalla polkaisee kovempaa, se pahus hyppää edelleen. Eli eturattaat menee kuitenkin myös vaihtoon, tai ainakin se isoin. No, varmaan kaikki kannattaa laittaa samalla kertaa. Pistin taakse edullisimmasta päästä olevan Alivion, ja taidan tehdä saman edessäkin. Vaihdan sitten ensi kerralla koko voimansiirron parempaan laatuun, jos pyörä jää käyttöön pidemmäksi aikaa. Pidän siitä kyllä, mutta kokemuksia ei ole muista (vielä).

Mitäpä muuta? Ajaminen on edelleen huojuvaa, mutta hitaasti paranee. Pari kertaa on jalat tippuneet töyssyssä polkimilta, mutta en uskalla vielä siirtyä lukkopolkimiin. Liikenteen seassa uskaltaa jo ajella, vaikka välillä kuumottaa ahtaat paikat ja niissä vastaantulijat, ylämäet ja risteykset. Kerran olin jo ajaa kolarin, vaikka väistin vastaan tulevaa pystypyörää niin oikealle kun mahtui, pystärin halutessa välttämättä ohittaa juuri samassa kohdassa olevat kävelijät, jotka olivat siis sen puolella ja menossa pystypyörän kanssa samaan suuntaan. Pieniä tuunauksia kuten tankolaukku avaimille ja kännykälle, perusmittari että näkee kilometrit, peili (liian pieni, pitää parantaa). Niskatuki on suunnitelmissa. Muuten vaan "kovaa" :roll: ajoa ja ajotunteja niin että taidot paranee, nyt olen tehnyt vasta 10-15 km lenkkejä ja tavoite on ainakin tuplata päivälenkin pituus.

Onko kenelläkään ideaa, mikä olisi Street Machinelle sopiva jalka? Pyörä on jo kerran kaatunut tallissa, enkä haluaisi rikkoa esim. peiliä. Nappasin jo mukaan Motonetista mahdollisimman pitkän seisontatuen kympillä, mutta sekään ei näköjään riittänyt. Jalka tulee niin taakse, että pyörä kiepsahtaa sen yli väkisin kumoon. Keskeltä se ei yllä mihinkään. Pitääkö asentaa alalaukuille ne tuet, että saa siihen sitten jalankin? En tarvitse laukkuja kuin satunnaiseen kauppareissuun, joten noinkin voin tehdä, ja poistaa varsinaisen tarakan sitten vaikka kokonaan.

HPV Streetmachine GT, Hase Kettwiesel

mikkeri
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 08:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ekat kokemukset nojakista

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Jos tuntuu ettei mielellään lähe lukkopolkimilla ajamaan, ni välimalliksi ehottaisin flättejä + jotain sopivia kenkiä. Miulla on käytössä jotku North Facen puskarymyämiseen tarkotetut kevyet "vaellus"kengät, joissa pohja on jäykähkö, mut kuitenkin kuviointi pehmeä. Tarraavat mukavasti kiinni polkimiin, eikä jalan tippumisia oo tapahtunu kertaakaan.
Lukoilla on trikeä ajanu, mut kakspyöräsessä oon kokenu liian riskialttiiks (toisesta jalasta puuttuu lihaksia).

Flattipoljin vaihdettavilla piikeillä.jpg
Flattipoljin vaihdettavilla piikeillä.jpg (71.58 KiB) Katsottu 3538 kertaa

Lisäsin esimerkkikuvan flattipolkimesta -jori

Nazca Paseo

Vastaa Viestiin