Optima Dragon

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja torneol »

Gauchon möin harrasteen ajanpuutteen vuoksi. Kun olin vanhan pystärinkin myynyt jo aiemmin, olin pyörätön mies pois lukien ikivanha Crescent, joka on kruisalulaite kerran kesässä. Siispä piti hankkia käyttis.

Foorumilta löytyi myymätön Optima joten ei muuta kuin kokeilemaan. Eihän se aivan spot on ollut, mutta sorvattavissa itselle käyttötarkoitukseen sopivaksi etenkin, kun hinta saatiin kohdalleen.

Pyörän mekaniikka toimii ihan ok. Kumit aika finaalissa, mutta uudet tulossa; toivattavasti sopivat pyörimään :lol:. Jakkara tuntui oudolta, vähän niin kuin loppuisi kesken. Tuumaus tauko tallissa ja vanerilapuilla vähän ylemmäs ja uudet reiät, että saatiin sitä vähän eteenpäin. Tuntui heti paremmalta.

Huoneen hyllystä löytyi käyttämätön lahjakortti läheiseen pyöräkauppaan ja lopputuloksena olen lahjakortiton mies, mutta pyörässä on valot edessä ja takana.

Alaohjaukseen tämä oli ensimmäinen tutustuminen kaksipyöräisten maailmassa. Ehkä tuohon tottuu, ei se ihan mahdoton ole.

Jarrut on vannejarrut, mutta on ne riittänyt 10 vaihteisen Helkaman kanssa, niin kaipa ne riittää tässäkin. Takahaarukassa ja kiekossa kylläkin valmius levarille. Kun aika antaa myöten, niin täytyy käydä vähän pidempi lenkura sohlaamassa. Siitähän se alkaa totuus selviämään.

Peili, ainakin yksi, pitäisi vielä viritellä. Kypärään asennettava löytyy, mutta ei tunnu mielekkäältä. Toisaalta tossa stonga on niin alhaalla, että pientä haastetta heittää. Nuuskiminen aiheen ympärillä jatkuu.

Nazca Fuego

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei taida paljoa maksaa vaivaa muuttaa takapäätä levyjarrulliseksi ellei jarrua ole pakko jostain muusta syystä vaihtaa. Lohikäärme on korkea ja selvästi etupainoinen pyörä, joten etujarru on tuossa selvä pääjarru ja takajarru on vain muodon vuoksi mukana.

Jollei alaohjaus tunnu mukavalta, saahan tuon muutettua yläohjatuksi. En tiedä tosin olisiko siinä mieltä. Nähdäkseni Dragon ja myös Condor on suunniteltu lähinnä suoran alaohjauksen ajatuksen ympärille eli pyörän koko idea katoaisi muutoksen mukana :?

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja torneol »

Jarruasiaa tuskin tarvii edistää. Eiköhän noilla selvitä. Muutama edestakaisin suhailu kotitiellä paljasti, että stongaa piti vähän kääntää. No, kääntyihän se. Nyt mietin, että pitäiskö sen sarvien olla vähän pidemmät. Katotaan pitemmän lenkuran jälkeen, miltä tuntuu.

Nazca Fuego

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja torneol »

Isot omenat veivattu alle. Lokareita nostamalla sain ne paikoilleen, koeajoa odotellessa. Eivät ainakaan tallissa pyörittämällä ota mihinkään kiinni.

Muutenkin alkaa olemaan varustelut tehty, niskatuki on vielä kehitysvaiheessa niskatyynyn osalta. Joku hyvin ohut siihen tulee, tausta on vielä hakusessa.

Nazca Fuego

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja torneol »

Puomin jatkamista arvoin, mutta tartuin kuitenkin siihen penkin säätö mahdollisuuteen, mitä Jorikin tuolla ehdotti:

viewtopic.php?f=3&t=6928

Penkissä oli ennestään reiät kauemmaksi siirtämistä varten, mutta selkänojaan tein yhdet lisää. Nopeasti kokeiltuna tuli parempi, kelin ja aikataulun salliessa pidempi testi.

Nazca Fuego

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Jos ei vieläkään säätö riitä niin seuraavaksi sitten lyhyemmät kammet :D

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lyhyemmät kammethan vaatii vielä entistäkin pidemmän puomin?

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja torneol »

Juuri noin, kuten Viljami kirjoitti. Sehän tässä on vähän taustalla ollut, ajatus kampien lyhentämisestä.

Keskiö on minulle oudon näköinen, hammasrattaan puolella ei ikään kuin ole mitään. Siis kampisetti ei ole keskeltä pultilla kiinni, kuten aikaisemmissa on ollut. Tää on ikään kuin ontto ja näyttäisi olevan kiinni keskiön kohdalta ulkokierteellä puomin poikittain olevassa osassa. Toki siellä joku laakeri on. Mutta keskiö (tai se missä se yleensä on) on rataspakan puolelta "tyhjä".

En ole enempiä tutkinut, miten sen saisi irti.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuva ois kiva.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja Wacky »

torneol kirjoitti: 10 Marras 2021, 06:59

Juuri noin, kuten Viljami kirjoitti. Sehän tässä on vähän taustalla ollut, ajatus kampien lyhentämisestä.

Keskiö on minulle oudon näköinen, hammasrattaan puolella ei ikään kuin ole mitään. Siis kampisetti ei ole keskeltä pultilla kiinni, kuten aikaisemmissa on ollut. Tää on ikään kuin ontto ja näyttäisi olevan kiinni keskiön kohdalta ulkokierteellä puomin poikittain olevassa osassa. Toki siellä joku laakeri on. Mutta keskiö (tai se missä se yleensä on) on rataspakan puolelta "tyhjä".

En ole enempiä tutkinut, miten sen saisi irti.

Kuulostaa shimanon hollowtech kampisarjalta. Se irtoaa kun löysäät vasemman kammen sivuttais suunnassa olevat pultit, avaa varmistuslukituksen kammen halkion välistä ja kierrä muovimutteri akselin päästä pois. Kun vasenkampi on irti voit naputella kumivasaralla akselin päästä akselin ja oikean puoleisen kammen pois pyörästä.
Akseli ja oikeanpuileinen kampi on yhtä osaa eikä niitä pidä irroittaa toisistaan.

Kuva

Kuva

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kyseessä näkyy olevan Truvativ Firex 6XP setti, kun pyörästä katsoin. Vasemmalla normi kuusiokolo kiinnitys, oikealla "ei mitään" :lol:. Näyttää vähän kammet siltä, että ei noihin taida toisia reikiä saada. Meneekö siis lyhytkampi osaston asia koko keskiön yms hankinnaksi :roll:?

Nazca Fuego

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti: 10 Marras 2021, 14:03

Kyseessä näkyy olevan Truvativ Firex 6XP setti, kun pyörästä katsoin. Vasemmalla normi kuusiokolo kiinnitys, oikealla "ei mitään" :lol:. Näyttää vähän kammet siltä, että ei noihin taida toisia reikiä saada. Meneekö siis lyhytkampi osaston asia koko keskiön yms hankinnaksi :roll:?

Selvitä nyt ensin, pitääkö sitä puomia pidentää, jos laitat lyhyemmät kammet, vai riittääkö isutuimen siirto. Jos haluat lyhyet kammet, ei kampilaakerikasetti maksa Biltemassa kuin reilun kympin. https://www.biltema.fi/polkupyorat/polk ... 2000044355

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja torneol »

Jakkara on siirretty ja aika kinthaalla ollaan lyhyempien kampien kanssa. Pitää kelata vähän lisää metrejä, että saa fiiliksen muotoutumaan. Toistaiseksi on ollut niin paljon muuttujia, että "jonon purku" ottaa aikansa.

Ajan kanssa, sano...

Pyörän geometrian muokkaaminen omalle ruodolle on aika työlästä ja jokaista fixausta pitää tovi testailla antamatta keskeneräisten epäkohtien häiritä. Tämähän on puolet harrastuksesta :mrgreen:.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

torneol kirjoitti: 10 Marras 2021, 15:17

Pyörän geometrian muokkaaminen omalle ruodolle on aika työlästä ja jokaista fixausta pitää tovi testailla antamatta keskeneräisten epäkohtien häiritä. Tämähän on puolet harrastuksesta :mrgreen:.

Tämähän on mun lempiaihe. Pienehkönkin muutoksen jälkeen pitää satoja kilometrejä, mielummin se 1000km ennen lopullista mielipidettä. Joka reissulla ja kaikilla pyörillä tulee mietittyä -pitäskö vielä tuota kulmaa tai mittaa vähän säätää?- :D

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Dragon

Viesti Kirjoittaja Wacky »

torneol kirjoitti: 10 Marras 2021, 14:03

Kyseessä näkyy olevan Truvativ Firex 6XP setti, kun pyörästä katsoin. Vasemmalla normi kuusiokolo kiinnitys, oikealla "ei mitään" :lol:. Näyttää vähän kammet siltä, että ei noihin taida toisia reikiä saada. Meneekö siis lyhytkampi osaston asia koko keskiön yms hankinnaksi :roll:?

Miksi ihmeessä ei saisi porattua? Teppo on lyhentänyt vastaavan tyyppisiä shimanon kampia Sallan pyörään täysin onnistuneesti. Toki toisen puolen poraaminen on vähän haastavampaa kuin ihan irto kammen.
Rakenne on kuvissa näkyy et akseli on vaan kiinni oikeassa kammessa. Ruuvaat vaan kuusiokolon auki, irroitat vasemman kammen akselista ja naputtelet toisen puolen irti kumivasaralla.

Vastaa Viestiin