jviirret kirjoitti: ↑21 Tammi 2021, 20:38
Mä vähän epäilen ettei ne rullaketjun rullatkaan pyöri aina kovin hyvin. Pitäs varmaan jollakin makrokameralla kuvata...
Ei varmaan, mutta kyllä rullan sisäpuoli yleensä on puhtaampi kuin ulkopuoli ja joka tapauksessa rullan sisäsäde pienempi kuin ulkosäde, joten vähintään säteiden suhteen verran pitäisi rullan sisäpuolella olla korkeampi kitkakerroin, jotta rulla ei pyörisi, vaan ulkopinnaltaan laahaisi hampaan kylkeä. Ero ei ole kovin suuri, mutta 2:3 lienee hyvä arvaus säteiden ja vastaavasti ristiin kitkakertoimien suhteesta.

- chainparts.gif (9.56 KiB) Katsottu 180 kertaa
Olen nähnyt kyllä sellaisiakin ketjuja, jossa rulla ei ole pyörinyt pahan ruostumisen takia, mutta näissä rulla kuluu epäpyöreäksi varsin äkkiä. Pyörimätön rulla kuluu yhdeltä puolelta ja kuluminen entisestään heikentää rullan pyörimismahdollisuuksia, sillä kuluminen kohdistuu yhdelle puolelle. Olen pahimmillaan nähnyt jopa poikki kuluneen rullakehän. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma