koiravahti kirjoitti: ↑03 Kesä 2022, 11:10Minusta kyseessä on liikenteessä tapahtuva murros. Infraa ja regulaatiota on tehty viimeiset 60 vuotta autolasit silmillä ja kaikki muu on ollut toissijaista. Ehkä vähän vasemmalla kädellä on sohlattu jotain epämääräistä kevyttäliikennettä, josta kukaan, varsinkaan nykyisten sähköhärveleiden aikana, ei osaa sanoa että mitä se on tarkoittanut ja mitä se nykyään tarkoittaa. Sitowisen Backman kiteyttää tän aika hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=pxngE9n6Kcw.
Murros tulee väistämättä tapahtumaan. Joko vapaaehtoisesti tai sitten väkisin. Se tulee olemaan suurimmalle osalle kivulias prosessi kun länsimaalainen hyvinvointi on vaan kytketty niin voimakkaasti auton ympärille. Voiko ilman autoa olla elintasoa? Monen pitää rakentaa oma identiteetti kokonaan uusiksi. Kun lähdetään miettimään miksi meillä on surkeaa pyöräilyn liikennekulttuuri, infra, lainsäädöntä ja valvonta niin sehän on ihan selvää seurausta tästä. Monessa suurkaupungissa yleisö on havahtunut tähän murrokseen ja on vaatinut nopeasti korjaavia toimenpiteitä. Esim. Pariisin keskustan autokielto ja ajoratojen muuntaminen kävelyn ja pyöräilyn käyttöön. Espanjan lakimuutokset, esim. pyöräilijää ei saa enää ohittaa samalla kaistalla. Alankomaiden tiukka linja autoilijoiden pyöräilijöitä kohtaan tekemien rikkeiden sanktioista ja niiden valvonnasta.
Suomessa tullaan tässä perässä. Joensuussa ja Oulussa ollaan jo pitkällä infran rakentamisen suhteen. Kulttuuri on pikkuhiljaa muuttumassa. Jatkuvaa valvontaa ei juuri ole. Kaipailisin esim. pyöräileviä Poliisin siviilipyöräpartioita. Virkapukuisiakin partioita voisi näkyä enemmän ja muulloinkin kun keskikesän terassikautena. Poliisin ylin johtokin alkaa olemaan murroksesta kartalla, mutta käytännön toteutus vielä ontuu https://twitter.com/HannuKautto/status/ ... 8847412224. Eikä haittaisi että tieliikennelaki olisi tässä asiassa selkeämpi. Siellä voisi olla sellaiset säännöt näihin asioihin että tyhmemmätkin ne ymmärtäisivät. Eikä jotain ympäripyöreää monitulkintaista höttöä. Turvattomaan ohittamiseen pitää olla selkeämmät kriteerit laissa. Kypärää pitää joko pitää tai ei. Jalkakäytävällä&pyörätiellä ei saa ajaa tai pysäköidä autolla. Laki ei ole suositus tai ohjeistus. Sen pitää selkeästi olla on tai ei. Ja kun heikompaa osapuolta kohtaan tekee väärin niin siitä pitää jäädä kiinni ja seurauksien pitää olla tuntuvia. Myös ensimmäisellä kerralla vaikka tekijä olisi ammattiautolija, kännissä, aurinko paistaa silmään, uhrilla ei vilkkuvia jouluvaloja päällä, huono tuuri tai jotain muuta yhtä käsittämätöntä tekosyytä https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2572 ... 130526ddbf
Mitäs minä sanoin tuolla Paikallisia liikenne-erikoisuuksia ketjussa äsken ja aiemminkin. Tuohon suuntaan ollaan menossa. "Autoilijat tööttää ja karavaani kulkee."