Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mikä lisää moottorin virran kulutusta noin huimasti, tässä mietisken .
Mikä on se alku piste milloin moottori lähtee pyörimään ja avustamaan polkiaa.
Jos ollaan lähellä esim. 5km/h , vaatii moottori enenmän Ampeereja kehiin . Että jaksaa saavuttaa maksimi nopeuden takaisi. Kuin jos rupee avustaan esim. 20km/h nopeudessa . Sillä molemmista tähän maksimiin on erillainen kulutetun enerkian suhde .
Entä mitä merkitystä on sillä , kuinka paljon moottorin sisäinen sähkö kuorma todellisuuressa haukkaa tästä teho reservistä jota on käytössä.
Minulla on Nazcassa 250W/24V mootori , joka erustaa täysin erillaista suunittelu lähtökohtaa kuin Sakarin käyttämä. Siinä on niin sanottu rauraton moottori , joka siirtää voimansa laneettavaihteisto kautta kytkinlaakerille .
Moottori on itsessään mahdollisemman kevyt rakenteeltaan ja pyörivät massat minimoitu. Moottorin käynti kierokset ovat huomattavasti korkeemat kuin suoraveto moottoreissa.
Luulen että tällä on jokin merkitys akkujen kestävyydelle. Sillä ostin aikanaan Biltemasta moottoripyörän geeliakut , kun kokoonnuimme sinne Kokkolaan viettään EcoTrippiä. Siittä nyt rupee oleen jokunen vuosi aikoo.
Vieläkin näillä akuilla kestää ajaa 60km lenkin ja kapasiteetti riittää kiitettävästi. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Sillä ostin aikanaan Biltemasta moottoripyörän geeliakut

Onkohan tässäkin yksi syy? moottoripyörän geeliakut(=lyijyakku) on tehty kestämään tärinää. Lion-akut voivat olla sen suhteen paljon herkempiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Mikä lisää moottorin virran kulutusta noin huimasti, tässä mietisken .
Mikä on se alku piste milloin moottori lähtee pyörimään ja avustamaan polkiaa.
Jos ollaan lähellä esim. 5km/h , vaatii moottori enenmän Ampeereja kehiin . Että jaksaa saavuttaa maksimi nopeuden takaisi. Kuin jos rupee avustaan esim. 20km/h nopeudessa . Sillä molemmista tähän maksimiin on erillainen kulutetun enerkian suhde .
Entä mitä merkitystä on sillä , kuinka paljon moottorin sisäinen sähkö kuorma todellisuuressa haukkaa tästä teho reservistä jota on käytössä.
Minulla on Nazcassa 250W/24V mootori , joka erustaa täysin erillaista suunittelu lähtökohtaa kuin Sakarin käyttämä. Siinä on niin sanottu rauraton moottori , joka siirtää voimansa laneettavaihteisto kautta kytkinlaakerille .
Moottori on itsessään mahdollisemman kevyt rakenteeltaan ja pyörivät massat minimoitu. Moottorin käynti kierokset ovat huomattavasti korkeemat kuin suoraveto moottoreissa.
Luulen että tällä on jokin merkitys akkujen kestävyydelle. Sillä ostin aikanaan Biltemasta moottoripyörän geeliakut , kun kokoonnuimme sinne Kokkolaan viettään EcoTrippiä. Siittä nyt rupee oleen jokunen vuosi aikoo.
Vieläkin näillä akuilla kestää ajaa 60km lenkin ja kapasiteetti riittää kiitettävästi. :wink:

Hyvin voi olla kyse juuri noista syistä. Asia selviää, kun mittaat hiukan. Kiinnostava tieto olisi mm. maksiminopeus ylös nostetulla vetävällä pyörällä. Tietenkin, jos saat tuolloin myös virran mitattua, niin aina parempi.
Jaa niin, sinullakin on tietenkin hiiliharjaton moottorinohjainelektroniikalla varustettu moottori, joka leikkaa vedon jyrkästi 25 km/h ylittyessä. :(

Ostiko joku niitä jokin aika sitten esillä olleita kWh-mittareita. Sellaisella voisi koittaa mitata ajamalla eri jyrkkyisiä ylämäkikiihdytyksiä eri nopeuksista mäen mittaamalla varmistetun korkuiselle huipulle. Se mittari ei muistaakseni ollut kallis, mutta minulta jäi silloin ostamatta, paypal tilin puuttumisen takia. :oops:
Kiinalaisten apumoottorisivuilla taisi joskus olla noita mittauskäyriä. Mahtoiko olla vaihteellisille tai vielä raudattomille vaihteellisille. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Valitettavasti Haizman on sen ajan tekniikkaa , jonka alkujuuret asettuu tuonne -50 luvun lopulle. Vaikka moottori on rauraton , on siellä viellä kuuluisat hiilet . Peräti 4kpl. Eli siltä osalta vanhaa tekniikkaa. Itse moottorin rakenteeseen en ole kauheesti perehtynyt. Tarvitsee joskus se kuvata , kun sen suraavan kerran huolan.
Mitä tulee sen ohjaus elekroniikkaan on se mahdollisemman yksin kertainen. Useiren releiren ohjaama ja valvoma. Voltimittarin siihen ostin, mutta kuormitus mittari pitäs tilata. Olisi se sen verran mielenkiintoinen aparaatti testata. :wink:
On vaan tuo ongelma , näitä tilejä ei ole käytössä . Kun muutenkin elää yksinkertasesti lompakon kautta lähes. :roll:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.presto.fi/blogi/litiumakkup ... z79iMX-y5w
Mielenkiintonen aihe litjum akkuihin liittyen . Kannattaa lukee , hyvää tietää vastasen varalle.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Minulle sattui kerran tuollainen lipo-akun palo, ei ollut siis li-ion 18650 kennoista tehty.
Muistaakseni se oli 14,8 voltin akku joka oli ollut varastossa pitkään ja muistelin että se jäi aika tyhjäksi. Minulla on älylaturi jossa pitää säätää kuinka monikennoista akkua lataa. No, mittasin jännitteen ja hajamielisyydessäni mietin että jännitteen perusteella kyse on 5C akusta. Akun etiketistä ei enää voinut lukea mikä oli akun nimellisjännite. Ryhdyin lataamaan siis liian korkealla jännitteellä mutta onneksi teen sen metalliastiassa ja jäin varmuuden vuoksi katsomaan että alkaako lataus onnistua. Laturi usein lopettaa latauksen kun haistaa jotain epäilyttävää. Noin vartin päästä alkoi akku pullistua. Vein sen heti ulos ja parin minuutin kuluttua leimahti tuleen. Paloi niin että jäljelle jäi vain tuhkaa ja pari johdon palaa. Liekit oli yli puolimetrisiä, savua tuli vain jkv. Olisi voinut sytyttää tilan missä latausta tein...
Olen jostain lukenut että pyörrien akuissa käytetyt 18650 kennot kai syttyy huonommin, lieköhän näin ?

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Endless-spherellä noita RC lipoja on palanut paljon, yksi aktiivijäsen poltti talonsa huolimatta elektroniikkaosaamisesta ja tietämyksestä. Noissa on kyllä paljon turvallisuus ongelmia, BMS:n puutteesta alkaen.

Väärin käytettynä 18650 kennot ovat myös hengenvaarallisia:

https://www.nbcnews.com/health/health-n ... s-n1032901

Sähköpyörässä riskit ovat maltilliset, mutta silti olemassa. Ostamalla laadukkaita tuotteita pientä riskiä voi pienentää entisestään.

Vastaa Viestiin