Alkuviikosta samalla reissulla, kun kävin myymässä SH13:n Pekka L:lle Saloon, poikkesin paluumakalla Keravalla Keski-Uudenmaan Elektroniikassa ja vein tarkistettavaksi sieltä tilaamani E-Spin2-asennussarjan, joka oli ruvennut lakkoilemaan. Firman asentajan kanssa kävimme läpi systeemin ja vikahan sieltä löytyi. Laitteisto oli joutunut liian suureen ylijännitteeseen ja yhdessä piirilevyssä oli yksi ylijännitesuojajohto sulanut. Samalla sain hyvää kokemusperäistä faktatietoa koko laitteistosta.
Asentaja teroitti erikoisesti, mikä on myös näillä sivuilla monesti todettu, että, jos haluaa säästää virtaa, on moottori aina käynnistettävä vasta vauhdissa. Myös kävi selville, että omat tekemäni suorat kytkennät, eivät sinänsä ole olleet vääriä. Onhan E-Spin2 systeemissäkin moottorin ollessa käynnissä aivan suora kytkentä akusta moottorille. Se, että pääsin vain alle 30 km:n matkoihin johtui etupäässä siitä, että käytin moottoria usein heti liikkeelle lähtiessä. E-Spin2-systeemissä tämä on estetty siten, että laitteisto tarvitsee 3 sysäystä poljinanturista ennen kuin lähtee käyntiin ja silloinhan on jo pyörä vauhdissa.
Sakari