Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Kun Nazca Explorerissa on vain riippuva tarakka, niin ei viitsisi akkua laittaa vain tarakalle. Kun haluaisi muutakin tavaraa kuljetta. Sellainen lisäisi takapainoisuuttakin. Akkupaketit eivät enää ole hirmuisen isoja, mutta ei sille ihan idioottiselvää paikkaa tuollaisessa valmiissa pyörässä ole.

Onko kukaan kokeillut akkua päärunkoputken alla, siis ikäänkuin penkin alle? Voi olla aika roiskeinen paikka, mutta jos se on kerran kotelossa... Maavara (haha) vähän pienenisi, tai voi olla ettei sinne mahdu joustoakselin ja alaohjauksen väliin? Toki voisin yrittää konversiota yläohjaukseen, mutta se taas on nykyisen pyörän muuttamista akun sijoittamista varten. Toinen mahdollisuus olisi penkin alle jommalle kummalle puolelle, penkin tukiputken sivulle. Mutta se taas saattaa jo vähän tunkea sieltä ulos, ehkä jopa häiriten käsivarsien liiketta? Yksi varma paikka olisi (ala)sivulaukun paikalle jommalle kummalle kyljelle alas/taakse. Tämä taas olisi toispuoleista ja saattaisi jopa kallistaa pyörää kun paino tulee suht kauas keskilinjasta? Eihän se muutama kilo niin paljoa tee, mutta kuitenkin.

Onko parempia ideoita muista sijoituspaikoista kuin tarakasta?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itselläni akku pyörien välissä ja roikkuu ohjauksen alapuolella. Hyvä painopiste sille siellä. Jos kiinostaan niin pyydän Sakaria kuvaamaan sen ratkaisun niin selventää tilanteen. :)

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Nojanalle kirjoitti:

Itselläni akku pyörien välissä ja roikkuu ohjauksen alapuolella. Hyvä painopiste sille siellä. Jos kiinostaan niin pyydän Sakaria kuvaamaan sen ratkaisun niin selventää tilanteen. :)

Mielellään, kiitos. Aika pitkään sain nieleskellä tuota roikkuvaa akkua, mutta kun sitä mietin niin miksei. Irrotettavaksihan se muutenkin on tarkoitettu. Jos se ei kolhi mihinkään tai ripustus on semisti jäykkä, niin tuohan voi olla ihan mielekäskin. Nojakki kun ei niin paljoa vatkaa sivuttain että siellä heiluri haittaisi.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itselläni akku on niin sanotusti kolmen pisteen lukituksella. Erestä yhdellä liukulukolla alaohjauksen kannatin pultiin ja takaa pyörän takahaarukan ripustus pulttiin pikalukoilla. Helposti rakennettavasti. Eikä vaikut pyörän käyttäytymiseen. :)

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Ei nyt tuo MotionMe ole ehtinyt vastaamaan maileihin. Ei vinkeistä, saatavuudesta tai loppuhinnasta.

USS-ohjauksella ohjaimien sijoittaminen voi olla haastavaa kun kahvat ovat väärinpäin. Tai ei välttämättä vaikeata asentaa, mutta esim peukaloruuvin käyttäminen voi olla vaikea jos se on alhaalla. Ohjaus kai pikkurillillä... Jarrukahvat kai asentuvat kuten mitkä tahansa kahvat. Sinänsä sääli kun nuo levyjarrujen mukana tulleet kahvat ovat kyllä hyvät nekin.

Nojanalle: onko tuo ripustuksesi siis heiluva, vai kiinteä? Miten teit ohjausakseliin kiinnityksen? Jonkinlaisen kiinnityslevyn joka on akselissa kiinni haittaamatta itse tankoa? Sinänsä sijoituskohtana tuo olisi kai paras. Mietin vielä laukkutelineeseen sivulle penkin taakse pystyyn sijoittamista, eihän siellä telttakaan juuri tunnu...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Otan kuvasarjan akusta ja kiinikkeistä . Vaikka Sunnutaina kun Sakarin kansa varmaankin kokoonnumme Albaan turinoimaan. :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Itselläni akku pyörien välissä ja roikkuu ohjauksen alapuolella. Hyvä painopiste sille siellä. Jos kiinostaan niin pyydän Sakaria kuvaamaan sen ratkaisun niin selventää tilanteen. :)

Tavattiin tuossa Nojanallen kanssa Jyväsjärven satamassa ja otettiin kuva akun ripustuksesta.

Sakari

Liitteet
20082011 Nojanallen akun ripustus.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Kiitos kuvasta!

Onko tuo siis ihan roikkuva kiinnitys tuon kiinnityslaukun osalta? Mekaaniset osat ovat aika raskaan näköisiä, ovatko ne muovia? Mutta niiden jykevyydestä huolimatta kiinnitys siis ei ilmeisesti ole kiinteä, vaan vain kiinnityspiste remmeille?

Ei huono. Tuon perusteella minunkin pitäisi mahdollisesti laittaa omani samaan paikkaan. Pitää hieman tutkia miten ohjausakseliin saa mitään kiinni. Noin hienoa tai raskasta työstä en pysty tekemään, mutta muutama (luistava/laakeroitu?) välirikka ja vaikka pätkä kiinnityskiskoa johon akku tulee kiinni. Takapäähän sitten joku tuota vastaava patentti...

MotionMe vastasikin, hyvin vastasi. Suosittelivat ennemmin Mini Motoria kuin Magic Pie:ta, lähinnä Mini Motorin sisältämän vapaarattaan vuoksi. Onko täällä jollain kokeusta tuosta vapaarattaasta ja toimiiko se hyvin? Sakarillahan alkuketjun mukaan on tuo... Yllättävän vähän kuitenkaan no eri moottoreista mielipiteitä, hyvästä tai pahasta.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

TKorho kirjoitti:

Kiitos kuvasta!

MotionMe vastasikin, hyvin vastasi. Suosittelivat ennemmin Mini Motoria kuin Magic Pie:ta, lähinnä Mini Motorin sisältämän vapaarattaan vuoksi. Onko täällä jollain kokeusta tuosta vapaarattaasta ja toimiiko se hyvin? Sakarillahan alkuketjun mukaan on tuo... Yllättävän vähän kuitenkaan no eri moottoreista mielipiteitä, hyvästä tai pahasta.

SH16:een asensin ja koeajelin Mini Motorin, eikä siitä ole kuin hyvää sanottavaa. Minusta vapaaratas on aivan välttämätön, jos aikoo ajella pitempiä matkoja. Moottorin käytön voi rajoittaa vain mäkien nousuun. Magic Piessä ei ole vapaaratasta ja moottori minun tiedon mukaan jarruttaa silloin, kun sitä ei käytä. Vaikka Mini Motor on pieni ja kevyt, riittää siitä kummasti tehoja ja sähkön kulutus on pieni. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Alummasta ketjua viitattiin epäilykseen että halvan moottorin vapaaratas on "muovia" ja "pitää ääntä" silloin kun se on aktiivinen. Onko tähän mitään? Ei sillä, kyllä nämä myyntipuheet jo alkaa riittää. Nyt vain pitää selvittää että onko minulla oikeasti rahaa tuohon kun pitäisi osaa muitakin uusia leluja.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

TKorho kirjoitti:

Alummasta ketjua viitattiin epäilykseen että halvan moottorin vapaaratas on "muovia" ja "pitää ääntä" silloin kun se on aktiivinen. Onko tähän mitään? Ei sillä, kyllä nämä myyntipuheet jo alkaa riittää. Nyt vain pitää selvittää että onko minulla oikeasti rahaa tuohon kun pitäisi osaa muitakin uusia leluja.

Joo, se pitää paikkansa, että Motionmeen Mini Motor pitää selvästi kovempaa ääntä kuin E-Spin-moottori.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

:roll:
Tänään mulle kävi vähän köpelösti. Olin virittelemässä SH18:n ohjausta, kun kuulin merkillisen klik-äänen aina jonkun ajan päästä. Kun ääni toistui, rupesin ottamaan asiasta selvää. Ääni lähti vieressä olevasta SH9:stä ja kohta tunsin ilmassa palaneen käryä. Silloin huomasin, että viereisen nojakin SH 11:n ohjaustanko painoi SH 9:n kaasuvipua ja haisu lähti sen akusta. Katkaisin heti virran SH 9:stä ja kosketin akun pintaa. Se oli aivan kuuma ja myös moottori oli lämmin.

Kun akku oli jäähtynyt kokeilin pyörittäisikö se enää moottoria, mutta moottori ei inahtanutkaan. Kun kytkin akun latajaan, ei lataus lähtenyt käyntiin. Kun pelkäsin, että moottorikin olisi vioittunut, kytkin sen toiseen akkuun, mutta moottori toimi onneksi ihan hyvin.

Avasin akun molemmista päistään. Toisessa päässä oli tietynlainen kytkentälevy, jossa oli kolme n. 10 x 10 x 3 mm:n kokoista mustaa muovista komponenttia, joista kustakin lähti kolme johtoa eteenpäin. Liekö jotain pieniä releitä vai mitä? Yksi niistä oli osittain sulanut ja ympärillä oli palon jälkiä. Siinä toivossa, että saisin akun korjattua, ajattelin viedä sen Keski-Suomen Elektroniikkaan ja kysyä, josko niillä olisi vastaavaa komponenttia kaupan.

Tietenkin harmittaa kovasti, kun olin ollut niin huolimaton, että olin jättänyt sekä akun avain- että hätäkatkaisijan päälle. Pieni painallus kaasuvivusta kytkee silloin moottorin päälle. Sitä ihmettelen, kun en kuullut mitään jurinaa, kun moottori oli päällä eikä päässyt pyörimään.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kiitä onnea että akku oli suojattu omalla piirillä. Jos olisi ollut suorakytkentä ja akut olisivat joutuneet näin oikosulkuun. Jälki olisi ollut aika hirveä. Pikkunen poks olisi kuulu ja alakerran kapakassa kaljan juonti loppunut. :)

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja psa »

irakas kirjoitti:

Avasin akun molemmista päistään. Toisessa päässä oli tietynlainen kytkentälevy, jossa oli kolme n. 10 x 10 x 3 mm:n kokoista mustaa muovista komponenttia, joista kustakin lähti kolme johtoa eteenpäin. Liekö jotain pieniä releitä vai mitä? Yksi niistä oli osittain sulanut ja ympärillä oli palon jälkiä. Siinä toivossa, että saisin akun korjattua, ajattelin viedä sen Keski-Suomen Elektroniikkaan ja kysyä, josko niillä olisi vastaavaa komponenttia kaupan.

Sakari

Vikaantuneet osat kuvauksi mukaan lienevät Kanavatransistoreja eli FET (Field effect transistor). Takemmin malli merkintä varmaan löytyy ehjästä. Toivottavasti muuten on säilynyt elektoniikka kunnossa, ettei ole folio katkennut tms.

Erään sähköskootterin moottorin ohjaus yksikön vian etsintä
http://www.youtube.com/watch?v=qWYNTZ2Rosc

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos psa!

Otin oheisen kuvan avatusta akusta. Näyttää kuvassa pahemmalta kuin todellisuudessa. Pahimmin vaurioituneen transistorin kohdalta olen irroittanut sitä kiinnittävän mutterin. Kaikissa transistoreissa näytti olevan (mikäli näkyi) tälläinen merkintä:

P75NF75 &
CZ 010 5
MAR 009

Löysin tuon koodimerkinnän pohjalta tällaisen sivun:

http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... TP75NF75FP

Täytyyköhän kaikki päältäpäin vähänkin vioittuneet transistorit vaihtaa? Paljonkohan lie maksavat?

Saas nähdä onnistuuko korjaus! :roll:

Sakari

Liitteet
18122011 akun keskusyksikkö.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin