Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tässä muutamia huomioita sähköavusteisella 2-pyöräisellä nojakilla ajamisesta:

Sen ohella, että vastamäet sujuvat mukavasti, sähköavustuisuudesta on muitakin etuja eteen tulevissa erilaisissa tilanteissa.

Kun joutuu hyvässäkin vauhdissa niin kaupunkiliikenteessä kuin maaseudulla yht´äkkiä pysähtymään ja sen jälkeen lähtemään eteenpäin, on liikkeelelähtöä varten useimmiten liian iso vaihde päällä eikä välttämättä jaksa ponnistaa liikkeelle. Jos ei ehdi laskemaan jalkoja riittävän nopeasti alas maahan, on kaatuminen lähellä. Olen muutaman kerran tällaisessa tilanteessa nolosti kaatunut keskellä vilkasta kaupunkiliikennettä. Mutta, jos on mahdollista kytkeä moottori päälle, onnistuu liikkeelle lähtö jouhevasti. Tosin moottori ja akku joutuvat koville, mutta välttyypä ikävältä kaatumiselta. Tämä on aika merkittävä seikka ajomukavuuden kannalta.

Tilanteissa, joissa joutuu tekemään vastamäkeen kiverän käännöksen ja, varsinkin jos kantapää ottaa kiinni etupyörään, selviää tilanteesta nostamalla jalan pois polkimelta ja painamalla moottorin päälle.

Niin kauan kuin akussa riittää virtaa, on sähkönojakilla ajo aivan syntisen ihanaa! :mrgreen:

sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuinka pitkästi pääset kaksipyöräisellä kun avustat kaikki eniten voimaa vaativat kohdat moottorilla ja poljet muuten?
Entä kuinka pitkästi pääset samalla akulla jos et polje ollenkaan?

Lähinnä pohdin tässä tilannetta että itselläni olisi sähköapu pyörässä. Aluksi tulisi varmaan poljettua paljonkin ja kevenettyä kunnolla moottorin kuormaa, kuukausien ja vuosien saatossa laskistuisi, antaisi moottorin vetää enemmän ja polkisi itse vähemmän. Kunto heikkenisi, paino nousisi, ennen normaalit mäet ja liikkeelle lähdöt alkaisivat tuntua vaikeilta ilman moottoria. Lopulta olisi sama siirtyä ajamaan kokonaan mopolla :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Kuinka pitkästi pääset kaksipyöräisellä kun avustat kaikki eniten voimaa vaativat kohdat moottorilla ja poljet muuten?
Entä kuinka pitkästi pääset samalla akulla jos et polje ollenkaan?

Lähinnä pohdin tässä tilannetta että itselläni olisi sähköapu pyörässä. Aluksi tulisi varmaan poljettua paljonkin ja kevenettyä kunnolla moottorin kuormaa, kuukausien ja vuosien saatossa laskistuisi, antaisi moottorin vetää enemmän ja polkisi itse vähemmän. Kunto heikkenisi, paino nousisi, ennen normaalit mäet ja liikkeelle lähdöt alkaisivat tuntua vaikeilta ilman moottoria. Lopulta olisi sama siirtyä ajamaan kokonaan mopolla :roll:

Jukka

Enpä ole tehnyt kovin tarkkoja vertailuja. Ajaminen sähköavusteisesti riippuu niin monesta seikasta. Esimerkiksi, jos joku pystypyöräilijä meinaa tulla ohi, ei millään malta olla painamatta kaasua vaikka oltaisiin suoralla. On niin mukava jättää se useimmissa tapauksissa taivaan rantaan... :mrgreen:

Joka tapauksessa on niin, että ajan n. puolet nopeammin Vaajakoskelta kaupunkiin vaikka käytän moottoria vain lievemmissä ja jyrkissä vastamäissä ((ja tunnustaa pitää.. vauhdin hiipuessa)). Jotenkin on niin, että keskinopeus kasvaa reilusti yli 20 km/h, kun se ilman moottorin apua on selvästi sen alle.

Nyt on osoittautunut, että aika mukavuuden haluisella ajotavallani akku riittää n. 30 km matkalle, jolle matkalle olen reissuun lähtiessä tähdännyt. Jos aion tehdä pitemmän matkan on ajotapaa muutettava akkua säästävämmäksi.

Arvelen, että pelkosi kunnon heikkenemisestä ovat turhia. Onhan niin, että, jos nojakissa on sähköavustus, tulee lähtemään paljon useammin sillä liikkeelle, ja joutuuhan sitä joka tapauksessa polkemaan. Ei pelkällä moottorilla pitkälle pötkitä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Lähinnä pohdin tässä tilannetta että itselläni olisi sähköapu pyörässä.

Arvelen, että pelkosi kunnon heikkenemisestä ovat turhia. Onhan niin, että, jos nojakissa on sähköavustus, tulee lähtemään paljon useammin sillä liikkeelle, ja joutuuhan sitä joka tapauksessa polkemaan. Ei pelkällä moottorilla pitkälle pötkitä.

Kuten sanottu, pohdin omaa tilannettani. Tuskin ajaisin muuta kuin työmatkat vaikka sähköapu olisi.

irakas kirjoitti:

Ei pelkällä moottorilla pitkälle pötkitä.

Voisi kai tuonkin kokeilla? Epäilen että jos polkemalla+moottorilla ajat 30km, niin pelkällä moottorilla pääset 15-20km. Päättellen siitä että moottori nopeuttaa ajoasi puolella, joten se tuottaa yli puolet voimasta, Nopeuden kasvaessa vastus kasvaa vauhtia enempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:

Ei pelkällä moottorilla pitkälle pötkitä.

Voisi kai tuonkin kokeilla? Epäilen että jos polkemalla+moottorilla ajat 30km, niin pelkällä moottorilla pääset 15-20km. Päättellen siitä että moottori nopeuttaa ajoasi puolella, joten se tuottaa yli puolet voimasta, Nopeuden kasvaessa vastus kasvaa vauhtia enempi.

Jukka[/quote]

Joo, sen voisi kokeilla. Tosin aivan ratkaisevasti matkan pituuteen vaikuttaa se minkälaisessa maastossa koeajo suoritetaan, ja Jyvässeudulla, niinkuin tiedetään, mäkiä riittää.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulla on sellainen kokemus, että polkeminen ja akun kesto sen kuin lisääntyi, mitä kauemmin sähköavusteisella ajeli. Alussa sitä sinnitteli pelkällä akulla ja polki vain avuksi ylämäissä. Sitten vauhti alkoi kyllästyttää ja polkeminen lisääntyi kerta kerralta ja myöhemmin käytin akkusähköä vain jyrkimmissä ylämäissä. Varsinkin talvella teki mieli polkea lämpimikseen, mutta välttyä hikoilulta moottorilla avustaen.

Viimein irrotin koko moottorin ja nyt olen ajellut pelkällä kinnervoimalla. Ehkä asiaan vaikutti hankala ladattavuus, kun minulla ei tuolloin ollut 24 ja myöhemmin 36V laturia ja 12V akut piti aina latausta varten kytkeä rinnan.

Asiointiajoa varten pyörän pitäisi olla monipyöräinen, jotta kauppakassit saa lastattua ilman vaaraa pyörän kaatumisesta. Mieluummin vielä sellainen, johon kauppatavarat voi jättää hetkeksi toiseen kauppaan mennessä. Tuollaisessa pelissä se sähköavustus puolustaisi paikkaansa. Varsinkin minulla, kun asun mäen päällä ja kaupat ovat kaikki alempana.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Asiointiajoa varten pyörän pitäisi olla monipyöräinen, jotta kauppakassit saa lastattua ilman vaaraa pyörän kaatumisesta. Mieluummin vielä sellainen, johon kauppatavarat voi jättää hetkeksi toiseen kauppaan mennessä. Tuollaisessa pelissä se sähköavustus puolustaisi paikkaansa. Varsinkin minulla, kun asun mäen päällä ja kaupat ovat kaikki alempana

Sivuvaunu jossa sähkömoottori ja akut? Saa tarvittaessa irti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Arvelen, että pelkosi kunnon heikkenemisestä ovat turhia. Onhan niin, että, jos nojakissa on sähköavustus, tulee lähtemään paljon useammin sillä liikkeelle, ja joutuuhan sitä joka tapauksessa polkemaan. Ei pelkällä moottorilla pitkälle pötkitä.

Kuten sanottu, pohdin omaa tilannettani. Tuskin ajaisin muuta kuin työmatkat vaikka sähköapu olisi.

Veikkaan, että tässä molemmat ovat oikeassa, Jyväskylän seudulla ei pelkällä moottorilla pitkälle pötki, mutta pohjanmaalla etenkin Jukan alle 10 km työmatkalle akku varmaan riittäisi koko matkaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Paljo vähemmän siellä Jyväskylässä piti polkea kuin täällä, ajallisesti. Sielä pääsi välillä kilometrikaupalla polkematta, täällä parhaimmillaan muutaman sata metriä. Eli jos moottori on mallia joka ei pyöri ilman sähköä jouhevasti niin enempi sitä täällä joutuisi päällä pitämään.

Nyt kun päässä pyörii ajatus että tuossa kinneriprojektissa voisi ehkä joskus sähköapua kokeilla niin kysyisin että mitä moottorikauppiaita suomessa on. Itse en löytänyt kuin kaksi:
E-spin jota myy http://www.kuetron.fi/e-spinetusivu.htm ja
http://www.motionme.fi/
Varsinkin tuo e-spin kiinnostaa, kun myyvät pelkkää motorisoitua vannetta 180e:n hintaan. Voisi aluksi kokeilla vaatimattomalla akulla ja releohjauksella, kuten sakari.
Mistäkähän noista tietää missä on vapaaratas ja missä moottori pyörii aina mukana? motionme:n pyörä tuntui vähän raskaskulkuiselta jos ei sähköapua käyttänyt, mutta toisaalta se taas jarrutettaessa latasi akkuja.


Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Paljo vähemmän siellä Jyväskylässä piti polkea kuin täällä, ajallisesti. Sielä pääsi välillä kilometrikaupalla polkematta, täällä parhaimmillaan muutaman sata metriä. Eli jos moottori on mallia joka ei pyöri ilman sähköä jouhevasti niin enempi sitä täällä joutuisi päällä pitämään.

Ainakin lyijyakkujen kanssa virta riittää pidempään jos käytetään jatkuvasti puolikkaalla teholla kuin se että 50% ajasta täysillä. Ja kun huomioidaan, että ajassa ne ylämäet dominoivat, niin toki sitä tarvetta käyttää moottoria on yli 50% ajasta.

Noin muuten olisin sitä mieltä, että ei (lailliselle) sähköavulle pohjanmaalla ole tarvetta ainakaan kesäkelissä, koska sen 25 km/h polkee itsekkin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Noin muuten olisin sitä mieltä, että ei (lailliselle) sähköavulle pohjanmaalla ole tarvetta ainakaan kesäkelissä, koska sen 25 km/h polkee itsekkin.

ja talvikelissä hyytyy akut. Eli ei todellakaan ole pyörässä käyttöä.
Tuollaisessa raskaassa omavalmisteisessa kinnerissä sitä saattaisi ylämäissä ja vilkkaissa risteyksissä, joissa ripeä liikkeelle lähtö tärkeää, tarvitakkin. Siksi pitäisikin olla malli jossa on vapaaratas, ettei muuten jarruttaisi yhtään. Mut joo, ostelu ajankohtaista vasta jos totean tuon kinnerin muuten käyttökelpoiseksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

jviirret kirjoitti:

Varsinkin tuo e-spin kiinnostaa, kun myyvät pelkkää motorisoitua vannetta 180e:n hintaan. Voisi aluksi kokeilla vaatimattomalla akulla ja releohjauksella, kuten sakari.

Ote firman sivuilta: E-SPIN järjestelmä onkin turvatekniikankeskus TUKES;n hyväksymä ja se täytää kirkkaasti Suomen lainsäätäjän asetukset sähköavusteisesta polkupyörästä.

Satuin vilkaisemaan e-spinien kytkentäohjeita.
http://www.kuetron.fi/Espin1kytkent%C3%A4.jpg
ja
http://www.kuetron.fi/Espin2kytkent%C3%A4.jpg

Noissa ilmeisesti tuo lain vaatima maks. 25km/h on hoidettu jotenkin moottorin sisällä, eli tuntuisi siltä, että moottori tavalla tai toisella ohjelmoidaan vannekoon mukaan niin ettei se voi ottaa enempää kierroksia. ???

Ajokytkimet (drive ja cruise) kytkevät virran ulkoiselle valvontaelektroniikalle, jonka ainoa anturi on polkimissa (ajorele voi vetää ainoastaan, jos polkimet antavat sopivasti pulsseja) ja ainoa ulostulo ohjaa ajorelettä. Tämä kytkentä mäyttäisi olevan täysin kuuro ja sokea pyörän nopeudelle.

Näyttäisi, ettei tuon moottorin avulla oteta laittomia ylivauhteja - ellei tilaa 20":sta ja pinnaa itse 28":n.
Tai, jos ottaa moottorin auki, niin ohjelmointi voi olla vain pieni kytkinten naksuttelu???


Kytkennässä on yksi 25A varoke ja moottorivirtaa kytketään yhdellä releellä. Ilmeisesti releet eivät kärähtele päivittäin.

Moottorin ohjaus on relekosketinten käytön osalta täysin rinnastettavissa Sakarin alkuperäiseen relekytkentään.
Mikähän Sakarilla maksoi: Onko e-spinin moottoreissa joku pehmeä käynnistys ja Sakarin moottori sieppaa 'rajoittamattoman' käynnistysvirran, vai mikä?

Hyvää huomenta. :)

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Joutilas kirjoitti:

Noissa ilmeisesti tuo lain vaatima maks. 25km/h on hoidettu jotenkin moottorin sisällä.

Ainakin magic pie-mallinen moottori saavuttaa 25km/h:n nopeuden 24 voltin akkujännitteellä, joka on se virallinen suomessa myytävän kitin jännite. Jos jännitettä lisää, niin nopeuskin kasvaa. :) Huiput taisi olla luokkaa 50km/h 48 voltilla.
kotimaisen myyjän sivuthan olivat: http://www.motionme.fi/

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joutilas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Varsinkin tuo e-spin kiinnostaa, kun myyvät pelkkää motorisoitua vannetta 180e:n hintaan. Voisi aluksi kokeilla vaatimattomalla akulla ja releohjauksella, kuten sakari.

Joo, minä hankin E-spin moottorit tuohon hintaan.

Kyllä kannattaa jättää releohjaus kokonaan pois. Olen asentanut sekä SH11:een että SH9:ään suoran kytkennän ilman releitä http://farm5.static.flickr.com/4078/492 ... 2584_z.jpg
ja kummassakin toimii nyt tosi hyvin.

Ote firman sivuilta: E-SPIN järjestelmä onkin turvatekniikankeskus TUKES;n hyväksymä ja se täytää kirkkaasti Suomen lainsäätäjän asetukset sähköavusteisesta polkupyörästä.

Satuin vilkaisemaan e-spinien kytkentäohjeita.
http://www.kuetron.fi/Espin1kytkent%C3%A4.jpg
ja
http://www.kuetron.fi/Espin2kytkent%C3%A4.jpg

Noissa ilmeisesti tuo lain vaatima maks. 25km/h on hoidettu jotenkin moottorin sisällä, eli tuntuisi siltä, että moottori tavalla tai toisella ohjelmoidaan vannekoon mukaan niin ettei se voi ottaa enempää kierroksia. ???

Ajokytkimet (drive ja cruise) kytkevät virran ulkoiselle valvontaelektroniikalle, jonka ainoa anturi on polkimissa (ajorele voi vetää ainoastaan, jos polkimet antavat sopivasti pulsseja) ja ainoa ulostulo ohjaa ajorelettä. Tämä kytkentä mäyttäisi olevan täysin kuuro ja sokea pyörän nopeudelle.

Näyttäisi, ettei tuon moottorin avulla oteta laittomia ylivauhteja - ellei tilaa 20":sta ja pinnaa itse 28":n.
Tai, jos ottaa moottorin auki, niin ohjelmointi voi olla vain pieni kytkinten naksuttelu???


Kytkennässä on yksi 25A varoke ja moottorivirtaa kytketään yhdellä releellä. Ilmeisesti releet eivät kärähtele päivittäin.

Moottorin ohjaus on relekosketinten käytön osalta täysin rinnastettavissa Sakarin alkuperäiseen relekytkentään.
Mikähän Sakarilla maksoi: Onko e-spinin moottoreissa joku pehmeä käynnistys ja Sakarin moottori sieppaa 'rajoittamattoman' käynnistysvirran, vai mikä?

Hyvää huomenta. :)

Huomenta, huomenta! :mrgreen:

E-spin http://www.kuetron.fi/ moottorit asennettuina vanteisiin maksoivat 180 €/kpl. Motinmeeltä http://www.motionme.fi/ hankkimani Golden Motor 24V/16Ah-akku maksoi 300 €.

E-spin-moottorin sisuskaluista en tiedä kyllä yhtään mitään. Eikä E-spinin sivuiltakaan löytynyt. Kun paikaltaan käynnistää moottorin, lähtee se mielestäni pyörimään aika pehmeästi ilman nykäyksiä, eikä katkaisijassakaan kummempia valokaaria synny. Jotenkin tuntuu, että nyt kun releet on jätetty pois, moottorissa tuntuu olevan selvästi enemmän ytyä. Sitä miten kauan nyt akku kestää, en ole vielä mitannut.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Nebulus kirjoitti:

Ainakin magic pie-mallinen moottori saavuttaa 25km/h:n nopeuden 24 voltin akkujännitteellä, joka on se virallinen suomessa myytävän kitin jännite. Jos jännitettä lisää, niin nopeuskin kasvaa. :) Huiput taisi olla luokkaa 50km/h 48 voltilla.

Niin, voi kai moottorilla kevyellä kuormalla laillisellakin jännitteellä (teholla) ylittää tuon 25km/h.
Laillisen järjestelmän pitäisi kuitenkin kytkeä avustus pois, kun tuo nopeus ylittyy:
Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Taaemmassa viestissäni pähkäilin vain sitä, että en E-SPIN:n järjestelmän kytkentäohjeen kuvasta 'löytänyt' nopeuden tunnistusta, mutta kuitenkin siitä kerrotaan, että se täytää kirkkaasti Suomen lainsäätäjän asetukset sähköavusteisesta polkupyörästä

Ellei tunnistusta ja rajoitusta löydy E-SPIN:n ulkoisesta kontrollista, sen täytyisi olla itse moottorissa.

Itseäni asia kiinnostaa ainoastaan teknisenä toteutuksena. :)

Vastaa Viestiin