Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Millähän periaatteella olivat valinneet rengaspaineet kullekin renkaalle, valmistajien suosittelemista paineista kun mentiin kuitenkin yli että paukkui. Miksei kaikkia esim. kokeiltu tuolla 8 baarilla? Olisi ollut vertailukelpoisemmat tulokset.

Minä kuvittelin, että ylin suosituspaine olisi ollut tuo ylin kokeiltu. Jos näin ei ollut, taulukko on paljon vaikeampi lukea.


Kertaan nyt kuitenkin vielä renkaan painumaan vaikuttavat seikat. Painumahan sen pääasiassa määrää, miten rengas rullaa:

Pyöräkoko
Mitä suurempi kehä, sitä loivemmassa kulmassa rengas koskettaa maan pintaa, eli sitä nopeammin kosketuspinta-ala kasvaa painuman kasvaessa. Tai oikeastaan sitä vähemmän tarvitaan painumaa tarvittavaa kantopinta-alaa kohti.

Renkaan (todellinen) leveys
Renkaan leveys mitattuna paineistetusta renkaasta. Tässä on kyse poikkisuunnan maakosketuskulmasta. Suuri leveys nostaa kosketuspinta-alaa nopeammin kuin kapea. Tarvitaan siis vähemmän painumaa tarvittavaa pinta-alaa kohti.

Paine
Renkaan paine yhdessä maakosketuspinta-alan kanssa määrää sen voiman, jolla rengas kannattelee kuormaa. Painetta kasvattamalla kosketuspinta-ala pienenee, samoin painuma.
Renkaan paineenkesto Riippuu pääasiassa renkaan kylkikudoksen lujuudesta ja sen leveydestä. Kapea rengas kestää siis enemmän painetta samalla kylkikudosrakenteella.

Renkaan rakenteen laadukkuutta (tai paksuutta) voi arvioida paineen ja renkaan (mitatun) leveyden tulon avulla. Leveä rengas, joka kestää paljon painetta rullaa hyvin, mutta on helposti painava ja aiheuttaa enemmän ilmanvastusta.

Renkaan ilmanvastus
riippuu renkaan ulkohalkaisijasta ja sen leveydestä. 23 x 700c renkaan ilmanvastus on alle puolet 47 x 622 ilmanvastuksesta. Pelkän renkaan tuottama ilmanvastus on vähän harhaan johtava tieto, mutta sen arvo on otsapinta-alan, ilman tiheyden ja nopeuden neliön tulon puolikas. Renkaan ilmanvastuskerroin on noin 1, mutta vanteen takia kiekon kokonaisilmanvastuskerroin voi joko pienentyä tai suurentua, riippuen muotoilusta.

Pelkän renkaan ilmanvastustehoja.
-------------47 x 622-------23 x 622-----47 - 406------23 - 406
5 m/s------2,5 W-----------1,2 W--------1,8 W----------0,8 W
7 m/s------7,0 W-----------3,2 W--------4,8 W----------2,1 W
10 m/s------20 W-----------9,2 W--------14 W----------6,2 W
15 m/s------68 W-----------31 W---------47 W ----------21 W
20 m/s------162 W----------73 W -------113 W----------50 W

Eihän nuo suurilta näytä, mutta niitä pitääkin verrata, ei vierintävastukseen, vaan vierintävastusEROihin eri levyisten ja halkaisijaisten renkaiden kesken.
Vierintävastusteho (50 kg x 0,006) on summittain noilla nopeuksilla:
5 m/s------15 W
7 m/s------20 W
10 m/s------30 W
15 m/s------45 W
Kun sitten tiedetään, että esim. renkaan halkaisijan muuttaminen 622 koosta 406 kokoon kasvattaa vierintävastusta noin 10% voidaan havaita, että rajanopeus, jonka yläpuolella pienempikehäinen rengas aiheuttaa vähemmän vastusta on yli 7, mutta alle 10 m/s. Kapealla renkaalla lähempänä kymmentä.
Samankehäisten renkaiden vierintävastuserot ovat vielä vähäisempiä leveyden muuttumisen suhteen, joten tuo ilmanvastusmarginaali ylittyy jo ennen 7 m/s nopeutta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos renkaisden koetta ei suoriteta sillä paineella mikä on valmistajan antamat suositukset , niin vähän vuskulta kuulostaa. Toinen tekijä on oliko paino mikä renkaalle kohdistettiin sama , vai muutettiinko sitäkin kokeen aikana. Pistää vaan epäilyttämään , onko koe tehty pelkillä markkinoinin ehdoilla .
Kumi seos jota käytetään kulutuspinnassa muuttaa oleelisesti ominaisuuksia , sen mukaan mikä paine on ja tällä on vierinnällekin aikamoinen tekijä . :)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mulla on trikessä Marathon plussat. Olen nyt niillä ajanut n. 4500 km ja hyvin kestää. Ekana vuonna oli varmaan liian vähäiset paineet, joten renkaan pinta on hiukan "näivertynyt", pieniä kivenpureman näköisiä lommoja. Ei ole silti kertaakaan puhjennut yksikään rengas, vaikka on välillä osunut suoraan lasinsirpaleiden päälle milloin missäkin, niitä kun ei varsinkaan pimeällä aina näe ajoissa. Koska ei ole vertailupohjaa toisiin renkaisiin, en tiedä kuinka hyvin rullaavat. Ihan riittävästi kuitenkin omaan ajoon. Mieluummin niin ettei renkaat puhkea, jos voi valita. Talveksi vaihdan Marathon winterit tilalle, eivätkä nekään näytä minkäänlaisen hajoamisen merkkejä. Tosin onhan niillä ajettukin vähempi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
Vierintävastusteho (50 kg x 0,006) on summittain noilla nopeuksilla:
5 m/s------15 W
7 m/s------20 W
10 m/s------30 W
15 m/s------45 W
...
.

Onpa taas kirjoituksesi huoneentauluainesta, kiitos.
Esimerkissä paino 50 kg kiinnitti huomiotani. Ilmeisesti tarkoitit yhden kiekon tehoa, esim. kaksipyöräisessä noin 100 kg ajokissa (tietysti kuskeineen) painon jakautuessa tasan molemmille kiekoille?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Kun sitten tiedetään, että esim. renkaan halkaisijan muuttaminen 622 koosta 406 kokoon kasvattaa vierintävastusta noin 10% voidaan havaita, että rajanopeus, jonka yläpuolella pienempikehäinen rengas aiheuttaa vähemmän vastusta on yli 7, mutta alle 10 m/s. Kapealla renkaalla lähempänä kymmentä.
Samankehäisten renkaiden vierintävastuserot ovat vielä vähäisempiä leveyden muuttumisen suhteen, joten tuo ilmanvastusmarginaali ylittyy jo ennen 7 m/s nopeutta.

Voisiko siis suomennoksena sanoa että meikämanne - joka ei varmasti kovin hirveesti tasamaalla ajele yli 36km/h (10m/s) voi huoleti valita rengaskoon 406 jos laittaa siihen ohuet ja painetta kestävät renkaat.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Voisiko siis suomennoksena sanoa että meikämanne - joka ei varmasti kovin hirveesti tasamaalla ajele yli 36km/h (10m/s) voi huoleti valita rengaskoon 406 jos laittaa siihen ohuet ja painetta kestävät renkaat.

Ei, vaan noihin nopeuksiin asti pääsisit kovempaa suuremmilla renkailla, jos siis verrataan vain renkaiden vierintä- ja ilmanvastusta ja jätetään ajoneuvon korkeus ja paino huomiotta. Todellisuudessa siis pienemmät renkaat alkavat olla nopeammat jo alemmissa nopeuksissa jos ajoalusta on erittäin hyvä pintainen.
"jos haluat ajaa kovaa niin pienet renkaat ja jos haluat ajaa pitkästi niin suuret renkaat"

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuota juuri tarkoitin, kuin Jukka selvensi. Tuli vähän kryptinen ilmaisu, kun laiskuuttani välttelin laskemasta tuota tarkkaa rajanopeutta.
Laskelmat olivat tosiaan kiekkoa kohti, jolloin kuormaa tulee noin 50 kg /kiekko, kuten optimistx aivan oikein huomasi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Voisiko siis suomennoksena sanoa että meikämanne - joka ei varmasti kovin hirveesti tasamaalla ajele yli 36km/h (10m/s) voi huoleti valita rengaskoon 406 jos laittaa siihen ohuet ja painetta kestävät renkaat.

Ei, vaan noihin nopeuksiin asti pääsisit kovempaa suuremmilla renkailla, jos siis verrataan vain renkaiden vierintä- ja ilmanvastusta ja jätetään ajoneuvon korkeus ja paino huomiotta. Todellisuudessa siis pienemmät renkaat alkavat olla nopeammat jo alemmissa nopeuksissa jos ajoalusta on erittäin hyvä pintainen.
"jos haluat ajaa kovaa niin pienet renkaat ja jos haluat ajaa pitkästi niin suuret renkaat"

Jukka

Helvettiläinen - nyt meni jakeluun. Kiitos tästä.

Edit. Uusi suomennos - jos ajaa vähintää 25:ttä km/h (7m/s) koko ajan niin silloin kantsii jo noita 406:a käyttää.

Jos vaikka miettii noita Nokian +300km jätkiä jotka ajoi keskarilla 30km/h, niin mikäpäs sitten olisi ollut henkismaallisesti nerokkain ratkaisu?

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

hmm.
Itsellä nyt meni kyllä vähän ohi, ja aiempi oletus oli että isommat olisi paremmat.
Aiemmin on ollut sellainen käsitys että isot kulkisi paremmin kun eivät kaiva joka koloa... :shock:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Laskelmat ovat laskelmia. Pienessä renkaassa on pienempi kehä ja se kiihtyy nopeammin omaan max. nopeuteen . Että suurempi kehäinen saavuttaa saman nopeuden . Niin siihen tarvitaan pidempi aika. Mutta ajossa isokehäinen käyttäytyy paremmin ja antaa muita etuja. Esimerkiksi 40km/h suuri kehäinen myörii hitaammin ja näin siinä on pienemmät hyrrävoimat ja ovat paremmin hallittavissa ääri tilanteissa. Pienenpi kehä siis kiihtyy teoriassa nopeammin ja suo paremman mäennousu kyvyn . Että molemmissa on hyviä ja huonoja puolia. Pienikehäinen rengas kuluu nopeammin , sillä sen tekemä matka pyörähdyksinä on huomattavasti suurempi. Ja näin erespäin. :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jaa-a vaihdoinkohan sitten turhaan taakse ohuemman gummin :roll:

Onko muuten contin grand prixeistä kokemuksia kellään?, Tuli sellaset tilattua '"sika säkissä"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hyvä kysymys . Miksi kilpapyörissä on käytössä niin sanottu tupeles rengas. Vaikka onhan sielläkin sisäkummi. Niitä aikanaan jopa paikattiin. No asiaan. Eiköhän ole kysymys painosta ja siittä että kyseinen renkaan rakenne antaa mahdollisuuden käyttää suurempia rengaspaineita.
Renkaan keveys taas pienentää pyörivää massaa ja parantaa renkaan ominaisuuksia ja enen muuta ylämäkiä on mukavampi nousta ylös keveillä renkailla ja niihin yhdistetyillä keveillä vanteilla.
Tosiasia on että mitä enenmän raijaat mukana painoo ylämäkeen , sitä enenmän sinulla on oltava kapasiteettia ja voimavaroja itsessäsi.
Se on tämä pyöräilyn ikuinen riippakivi , mukavuuden ja kokonais nopeuden välillä. :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nojanalle kirjoitti:

Hyvä kysymys . Miksi kilpapyörissä on käytössä niin sanottu tupeles rengas. Vaikka onhan sielläkin sisäkummi. Niitä aikanaan jopa paikattiin. No asiaan. Eiköhän ole kysymys painosta ja siittä että kyseinen renkaan rakenne antaa mahdollisuuden käyttää suurempia rengaspaineita.
Renkaan keveys taas pienentää pyörivää massaa ja parantaa renkaan ominaisuuksia ja enen muuta ylämäkiä on mukavampi nousta ylös keveillä renkailla ja niihin yhdistetyillä keveillä vanteilla.
Tosiasia on että mitä enenmän raijaat mukana painoo ylämäkeen , sitä enenmän sinulla on oltava kapasiteettia ja voimavaroja itsessäsi.
Se on tämä pyöräilyn ikuinen riippakivi , mukavuuden ja kokonais nopeuden välillä. :)

Niinno jos on hirmunen mäki, mutta eikö pienissä mäissa mukana kulkeva ja pyörivä massa ennemmin tasaa vaihteluita? Siis pyörimiseen varastoitunut energia tavallaan lyhentää mäkeä?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä se pelaa pikku nyppylöissä. Mutta kyllä se hyöty hyytyy aika pian. Olen sen kyllä monesti kokenut täällä mäkisten teiden alueella. Kyllä ne Kälviänkin mäet vei vauhtia hyvästi pois. Että kyllä seuraavassa pyörässä massaa vähemmän .:)

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
pisti silmään uusi kisarengas 406 koolle:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/ ... Point=Race

se on 23 mm leveä ja painaa 145g, voi pumpata 11 bar asti, valmistajan mukaan; schwalbe kyllä yleensä kertoo realistiset arvot. On kapein ja kevein avorengas 20" vanteelle mitä on tehty, näistä tulee mulle uudet kisarengaat ensi vuodeksi. Väitän että yli 40 km/h vauhdeissa kapea, kova ja ohut rengas on nopein, olipa koko mikä tahansa. Tuollaisessa 150g rengaassa ei voi olla paljon kulutuspintaa ja tavalenkeillä maantiellä käytän yhä edelleen melkeinpa tuplapainoisia 28mm 20" renkaita. :lol:

Vastaa Viestiin