Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti: 15 Huhti 2021, 12:27
Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 20:41

Mä en oikeastaan ole ikinä ymmärtänyt sitä prestan ylivertaisuutta mitä jotkut hehkuttaa, kuvittelen että pääasiallinen syy sen käyttöön on että saadaan kapeaan vanteeseen pienempi reikä.

On niissä esim. semmoinen etu että ruuvaamalla se sielu siitä irti = saa kätevän pikapaikkauksen tehtyä lorottamalla venttiilin läpi tubeless litkua.

Etu mihin nähden :? Schraderin ja dunlopin kanssa onnistuu täysin sama.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti: 15 Huhti 2021, 12:30

Etu mihin nähden :? Schraderin ja dunlopin kanssa onnistuu täysin sama.

... ja lorotusreikäkin on suurempi. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti: 15 Huhti 2021, 12:27
Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 20:41

Mä en oikeastaan ole ikinä ymmärtänyt sitä prestan ylivertaisuutta mitä jotkut hehkuttaa, kuvittelen että pääasiallinen syy sen käyttöön on että saadaan kapeaan vanteeseen pienempi reikä.

On niissä esim. semmoinen etu että ruuvaamalla se sielu siitä irti = saa kätevän pikapaikkauksen tehtyä lorottamalla venttiilin läpi tubeless litkua.

Tämäkään ei ole prestan yksin oikeus. Schraderin sielun saa melkein kaikista yhtälailla ruuvattua ulos. Työkalu on vaan erimallinen jolla se tehdään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti: 15 Huhti 2021, 13:23
Pastori kirjoitti: 15 Huhti 2021, 12:27
Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 20:41

Mä en oikeastaan ole ikinä ymmärtänyt sitä prestan ylivertaisuutta mitä jotkut hehkuttaa, kuvittelen että pääasiallinen syy sen käyttöön on että saadaan kapeaan vanteeseen pienempi reikä.

On niissä esim. semmoinen etu että ruuvaamalla se sielu siitä irti = saa kätevän pikapaikkauksen tehtyä lorottamalla venttiilin läpi tubeless litkua.

Tämäkään ei ole prestan yksin oikeus. Schraderin sielun saa melkein kaikista yhtälailla ruuvattua ulos. Työkalu on vaan erimallinen jolla se tehdään.

Tällainen on tuo työkalu. Se on nimeltään Paholainen, sillä onhan sillä sarvet päässä ja se poistaa sielun. :twisted:

Paholainen.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos schraderissa on tulppa, sillä saa myös kierrettyä sielun pois. Kuorma-autoissa ja työkoneissa venttiilissä myös tulppa mukana.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Renkaat

Viesti Kirjoittaja ajou »

PW kirjoitti:

Jos schraderissa on tulppa, sillä saa myös kierrettyä sielun pois. Kuorma-autoissa ja työkoneissa venttiilissä myös tulppa mukana.

Kiitos, tulipa selitys niille erikoisille tulpille, joita joskus on tullut vastaan. Nykyisin noiden uusien nojakkien kanssa tulee ihan normaaleja tulppia. Kuva

Viimeksi muokannut ajou, 16 Huhti 2021, 06:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo muovinen schrader-hattu ei tahdo kestää avaamista, mutta tällainen perinteinen autonventtiilin metallihattu kestää, ja sellainen tulisikin olla kaikissa schrader-venttiileissä.

Liitteet
74BE50F7-65E6-41B7-805F-9ACB2C44260B.jpeg
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Katos. Ite oon avannut vaan prestaa - sen saa pihdeilläkin ilman työkalua avattua. Silleen kävi kivasti että heti saatiin kätevää lisäinfoa aiheesta. Kantsii kirjoittaa tietämättömänä!!

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Tuo muovinen schrader-hattu ei tahdo kestää avaamista, mutta tällainen perinteinen autonventtiilin metallihattu kestää, ja sellainen tulisikin olla kaikissa schrader-venttiileissä.

Ei ole sellaista asiaa tai osaa, mistä ei yritettäisi saada säästöä aikaan... loppukäyttäjästä viis.

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Monark-tavarapyörän eturenkaat

Kiitos Viljamille vihjeestä! Katsastin myös Tradotimin tuoteluetteloa ja sielläkin oli jokin 501 mm pyörätuolirengas ja mahtoiko olla myös polyuretaaani-umpirengas, vähän tiukan tuntuinen. Ehkä se hieman venyy. Pyörätuolirenkaat ovat ohuen puoleisia, mutta täytyy rajoittaa kuorman painoa. Vanha Nokian rengas on siis kokoa n. 500 ja tosi tiukka ottaa vanteelta.

Tradotim on vanha tuttu firma, sieltä olen tilannut aikoinaan Hipparionin pyörätuolinavat, pari irtoakselia ja takalokasuojat.

Esko

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tubeless asennus kinnerin eturenkaille onnistui puoliksi :D Otin vanhoista Continental Contact Speedeistä sisärenkaan pois ja litkut tilalle. Venttiileiksi Milkit -merkkiset tubeless-prestat, Stan'sin peruslitkua ja Stan'sin teipit.

DFXL:n vakiovanteet on valmiiksi tubeless-yhteensopivat ja renkaat nousi vanteelle nätisti eikä litkua tullut läpi kuin parista kohtaa. Toinen eturengas vuotaa vielä muutaman päivän huljuttelun ja parin lenkin jälkeen sen verran, että pumpata saa kun haluaa lähteä ajamaan. Mahdollisesti sen teippaus ei ole ihan onnistunut, pitää katsoa asettuuko se vai pitääkö uusia asennus.Toinen puoli pitää paineet jo hyvin.

Paineita pitää vielä hakea, nyt olen pumpannut noihin 28mm renkaisiin 4bar kun sisurien kanssa niihin saa laittaa 7 eikä ne nyt ainakaan huonosti rullaa.

Takarengas pitäisi irrottaa jossain välissä ja laittaa sekin tubelessiksi. Olen leikitellyt ajatuksella, että laittaisin sisään insertin vaahtomuovisesta betonisaumanauhasta (esim. https://www.byggmax.fi/saumanauha-p129116) Vittoria Airlinerin tyyliin (https://www.vittoria.com/us/en/bike-acc ... re-inserts) Ajatus olisi siis, että jos takarengas tyhjenee, vaahtomuovi estää sitä menemästä aivan lysyyn ja pitää sen vanteella, mutta normaaliajossa vaahtomuovi ei ole kosketuksissa ulkorenkaan kanssa ja vaikutus vierintävastukseen on minimaalinen.

Takarengas on 32mm ja tuota nauhaa saa ainakin 25mm läpimitalla, joka voisi olla sopiva, että ei ihan umpirengas tule. Intternet-juttujen perusteella ilmeisesti saumanauha menee vähän kasaan vielä rengaspaineiden vaikutuksesta ja laajenee jos paineet lähtee.

Markus Heikkilä

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja samuel »

Renkaan täytettä on kaupallista kotimaista tarjolla, eli Huck Norris. Jostain testistä muistelisin että n. 3x tiheämpää kuin normi retkipatja.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Sen huck norrisin tarkoitus on estää snakebitet matalapaineisissa maasturinrenkaissa, eri käyttötarkoitus siis. Tuon linkkamani insertin on tarkoitus ikäänkuin rengasrikkotilanteessa korvata valtaosa renkaan ilmatilasta niin että rengas ei pääse menemään linttaan ja nuljuamaan pois vanteelta. Toimivuus on luonnollisesti kysymysmerkki, toive olisi että ei tartte kinnerillä ikinä edes testata käytännössä :D

Oma kuvitelmani on että kun kinnerin takarenkaalla on painoa vähemmän kuin pystärillä, heppoisemmastakin vaahtomuovista tehty insertti EHKÄ toimii sen verran että kinnerin saa pysäytettyä hallitusti kun takaosa alkaa tuntua löysältä.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo toiminnallinen erohan on aivan hiuksenhieno. TOisessa matala paine renkaassa on harkittua, Mahen tapauksessa vahinko. Muuten aivan sama tilanne.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Norrista ei ole muotoiltu täyttämään koko rengasta, se on vain litteä lätkä, joka estää kasaan painuvan renkaan seinämien puristumisen kahden kovan objektin väliin. Ymmärtääkseni sen ei ole tarkoitus mahdllistaa ns. run-on-flat -tilannetta tyhjällä renkaalla. Ainakin kuvittelisin että se aika huonosti hillitsee sen renkaan sivuttaista nuljuamista täysin tyhjänä. Joka tapauksessa se taitaa olla turhan iso kapeisiin maantierenkaisiin.

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin