Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt pumppasin "tuoreemmalla" pumpulla ja näyttää n. 1.2bar sormituntumaltaan samoilla paineilla ku oon tottunu käyttämään. Peukalo painuu arviolta vajaan sentin vanhan miehen puristamana :mrgreen: arviota arvion perään. Rengas 559 Surly 3,8" paksuutta. Testaamaan kohta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tollaiset paineet mulla oli vain paljaalla asfaltilla, mut lumella käytin yleensä 0,7/0,8 bar
Toki varmaan aika ero painemittareista johtuen.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänään olis varmaan tarvinnut laittaa enempi painetta. Sen verran raskaaksi muuttui ajo. Toisaalta sitten ajoittaiset jäätyneet röpelöt eivät haitanneet ollenkaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Jori kyseli tammikuun alussa "lumirenkaita" 20 tuuman läskipyörään. Heräsi itselläkin kiinnostus, josko hankkisi tuon kokoiset nappulakumit hypisteltäväksi ja mitattavaksi, mahdollista tulevaa projektia varten... Olinhan jo aiemmin hankkinut jorin innoittamana leveät (sisäleveys 75 mm, ulko 82 mm) 20-tuumaiset (406 mm) vanteet, joiden päälle olin venytellyt kokeeksi Schwalben 54-406 -kokoiset Crazy Bobit.

Netin myynti-ilmoituksissa renkaiden kuvat tahtovat monesti olla mitä sattuu, joten ihan sika säkissä -tyyliin laitoin tilaukseen tällaiset (yksi pari sisä- sekä ulkorenkaita):
https://www.ebay.com/itm/125051632531

00_ebay_myynti-ilmoitus.jpg

Melkein kuukauden kesti toimitus, tänään kävin hakemassa postista. Muovikääreestä paljastui aika lailla myynti-ilmoituksen kuvan mukaiset renkaat, vahvalla "Kiinan" tuoksulla varustettuna :-). Vaaka kertoi ulkorenkaiden painoksi 1544 ja 1585 grammaa, ja sisärenkaiden 441 ja 446 grammaa. Ei ollut siis kumia säästelty :-).

Alussa mainituilla vanteilla ja 1,4 baarin paineella renkaan leveys oli heti asennuksen jälkeen 94 mm ja halkaisija 575 mm.

Sopivatko nuo sitten lumirenkaiksi?
Ehkä, jos kumilaatu ei ole kylmässä kovettuvaa... :-).

01_paketti.jpg
01_paketti.jpg (249.76 KiB) Katsottu 3535 kertaa
02_renkaat.jpg
02_renkaat.jpg (234.89 KiB) Katsottu 3535 kertaa
03_rengas_vanteella.jpg
03_rengas_vanteella.jpg (171.88 KiB) Katsottu 3535 kertaa
04_renkaan_muoto.jpg
04_renkaan_muoto.jpg (96.82 KiB) Katsottu 3535 kertaa
05_kokomerkintä.jpg
05_kokomerkintä.jpg (132.35 KiB) Katsottu 3535 kertaa
06_merkki.jpg
06_merkki.jpg (116.52 KiB) Katsottu 3535 kertaa
07_paine.jpg
07_paine.jpg (135.57 KiB) Katsottu 3535 kertaa
08_rengas_sivusta.jpg
08_rengas_sivusta.jpg (214.22 KiB) Katsottu 3535 kertaa
09_läskirengas_ja_Crazy_Bob.jpg
09_läskirengas_ja_Crazy_Bob.jpg (99.37 KiB) Katsottu 3535 kertaa
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Sain testiin tällaisen uudenlaisen rengastyökalun. Toimii yllättävän hyvin. Ja varsinkin kinnerikuskille tämä on erityisen hyvä, kun tavalliset rengasraudat ei aina välttämättä sovellu.

Jos haluat tilata tällaisen, niin ensimmäiselle sadalle asiakkaalle olis 10% alennus täällä virallisessa nettikaupassa koodilla VELOTG.
https://tyreglider.co.uk/product/purcha ... yre-lever/

Ei ole sponsoroitu mainos. En saa rahaa vaikka käytät tuota koodia. (No ois ehkä kannattanu tehä parempi sopimus niin sais palkkaa tästäkin työstä 😬)

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Saukki kirjoitti: 29 Maalis 2022, 19:26

Sain testiin tällaisen uudenlaisen rengastyökalun. Toimii yllättävän hyvin. Ja varsinkin kinnerikuskille tämä on erityisen hyvä, kun tavalliset rengasraudat ei aina välttämättä sovellu.

Mikähän tuon postimaksu Suomeen on? Ja alvihan siihen tulee toki vielä päälle. Selkisi:

Kuvakaappaus - 2022-03-30 01-59-34.png
Kuvakaappaus - 2022-03-30 01-59-34.png (50.71 KiB) Katsottu 3237 kertaa

Minä haluaisin sen keltaisena, koska Milankin on keltainen...

Voisikohan tuon tulostaa 3D-tulostimella? Onkohan mallisuojattu? Saako omaan käyttöön tulostaa tuotteen? Musiikkiakin saa kopioida omaan käyttöön...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Niitähän on semmoisia laitteita, joilla voi kuvata jonkun kappaleen ja tuloksena 3d malli. Voi tehdä myös ottamalla useita kuvia, ja näistä jollain ohjelmalla saa mallin. Mutta en ole varma tuleeko tarpeeksi vahva, valamalla saa paremman. Tai jostain metallimöhkäleestä voi tehdä cnc koneella, kunhan on vaan se 3d malli? Tai siis paljonko maksaisi ruostumattomasta teräksestä tehtynä?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Takuuvarmasti enemmän maksaa koneistuttaa, kuin ihan vaa kiltisti ostaa valmis tuote. 😁

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Rosteri on myös kovempaa kuin vanteet eli niillä voi saada tuhoakin aikaan, jollei tajua mitä tekee. Muovinen valmis tuote on hyvä. Se on kerrasta valmis eikä sillä voi edes yrittämällä saada tuhoa aikaan :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko näin, että ”trendikäs” 29 tuuman maastopyörän vannekoko onkin perinteinen 622?
Eikö nuista tuumista päästä koskaan eroon? Sotkevat vaan selvää asiaa.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kyllä se taitaa näin olla. 🙄

Ja olikos toi perinteinen maastopyörän 26 tuumaa nykyään nimeltään 27. 5 tuumaa.. Tai jotain. Ihan pehmeetä touhua.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Onko näin, että ”trendikäs” 29 tuuman maastopyörän vannekoko onkin perinteinen 622?
Eikö nuista tuumista päästä koskaan eroon? Sotkevat vaan selvää asiaa.

Trendikkäästä en tiedä, mutta suosittu Kuva. Onhan tuon 29":n (vanne 622 mm) jälkeen tullut myös 27.5" (vanne 584 mm). Seuraavaa "mullistavaa kierrätysinnovaatiota" odotellessa...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Härski kirjoitti: 04 Huhti 2022, 18:08

Kyllä se taitaa näin olla. 🙄

Ja olikos toi perinteinen maastopyörän 26 tuumaa nykyään nimeltään 27. 5 tuumaa.. Tai jotain. Ihan pehmeetä touhua.

27,5" on 584 , kohta varmaan jotai taas hullua tulossa. Näitä riittää ja vanhoja välillä poistuu .
Mikähän noiden 62" ja 64" tuumasten millikoko . Ainaskin isoja. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Jalli
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Maalis 2021, 15:32
Paikkakunta: Rovaniemi

Aerothan

Viesti Kirjoittaja Jalli »

Asensin Stradaan taakse Schwalben Aerothan TBU sisärenkaan. MTB versio painaa 81gr ja soveltuu leveyksille 54mm-62mm.
Normi butyyli sisuri, joka oli aiemmin asennettuna, painoi 184gr. Eli pyörivää massaa lähti 100gr pois.
Schwalben mukaan vierintävastus on sama, kuin latexi sisurilla, lähentelee tubelessin vierintävastusta. Lisäksi TBU sisuri valmistajan mukaan tyhjenee hitaammasti piston saatuaan, joten pitäisi olla myös turvallisempi.
Asennus oli todella miellyttävä. Ennen asennusta sisuriin pumpataan n. 0,3 bar painetta, jotta se saavuttaa muotonsa.
Erikoista oli, kun asennuksen jälkeen, kun painetta oli n. 1bar, tuntui rengas siltä, kuin sisärengas olisi pari numeroa liian kapea. Kun paine nousi yli baarin, sisärengas laajeni kerralla. TBU ei palaudu alkuperäiseen mittaan, kun paineen päästää pois, joten sitä voi uudelleen käyttää ainoastaan saman levyisessä renkaassa.
https://www.schwalbetires.com/aerothan/

Liitteet
IMG20220402114733.jpg
IMG20220402114500.jpg
IMG20220402114358.jpg

Strada Carbon -2021

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Mielenkiintoinen sisuri, raportoi toki kokemuksista kilometrien karttuessa. Etenkin ilmanpitävyys kiinnostaa, eli kuinka usein/harvoin joutuu pumppailemaan.

Valmistajat luonnollisesti kehuvat aina tuotteitaan. Tuolla vertailtu vähän kapeampia gummeja, jotakuinkin butyylisisurien tasolla vierintävastukseltaan. Kevyempi toki: https://www.bicyclerollingresistance.co ... s-vs-tubes

Sisuskumitesti.png
Sisuskumitesti.png (70.13 KiB) Katsottu 2857 kertaa

Lisäsin kuvan -jori

Vastaa Viestiin