Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

wwhv kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

https://tannus.co.uk/inside-rim-width-700c Mielenkiintoin vaihtoehto . Kun on kyllästynyt tuohon tappajasepeliin . Voisi keväällä ja syksyllä vaihtaa vanteet alle joissa olisi nää renkaat .
Onko kellään minkäänlaista kokemusta, kuulemma kehittyneet viime vuosinna paremmiksi .
Aikanaan kokeilin oman alla , se oli joskus vuonna 2008 jotain . Silloin oli liian pehmeät . Taisi ne mennä jonnekin mansen suuntaan . En tie tuliko koskaan käyttöön sieläkään . :mrgreen: :mrgreen:

tässä on toinen variaatio samasta aiheesta:
https://hucknorris.com/

https://www.bikester.fi/tannus-armour-3 ... 78858.html Taitaa vaan olla lähempänä tätä systeemiä . Varsinainen umpikummi ei ole hucknorris.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nojanalle kirjoitti:
wwhv kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

https://tannus.co.uk/inside-rim-width-700c Mielenkiintoin vaihtoehto . Kun on kyllästynyt tuohon tappajasepeliin . Voisi keväällä ja syksyllä vaihtaa vanteet alle joissa olisi nää renkaat .
Onko kellään minkäänlaista kokemusta, kuulemma kehittyneet viime vuosinna paremmiksi .
Aikanaan kokeilin oman alla , se oli joskus vuonna 2008 jotain . Silloin oli liian pehmeät . Taisi ne mennä jonnekin mansen suuntaan . En tie tuliko koskaan käyttöön sieläkään . :mrgreen: :mrgreen:

tässä on toinen variaatio samasta aiheesta:
https://hucknorris.com/

https://www.bikester.fi/tannus-armour-3 ... 78858.html Taitaa vaan olla lähempänä tätä systeemiä . Varsinainen umpikummi ei ole hucknorris.

Ei ole ihan samaan tarkoitukseen. Huck vähentää/ poistaa "käärmeenpurema" reiät kun tulee läpilyönti vanteelle asti matalemmilla paineilla.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

wwhv kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

https://tannus.co.uk/inside-rim-width-700c Mielenkiintoin vaihtoehto . Kun on kyllästynyt tuohon tappajasepeliin . Voisi keväällä ja syksyllä vaihtaa vanteet alle joissa olisi nää renkaat .
Onko kellään minkäänlaista kokemusta, kuulemma kehittyneet viime vuosinna paremmiksi .
Aikanaan kokeilin oman alla , se oli joskus vuonna 2008 jotain . Silloin oli liian pehmeät . Taisi ne mennä jonnekin mansen suuntaan . En tie tuliko koskaan käyttöön sieläkään . :mrgreen: :mrgreen:

tässä on toinen variaatio samasta aiheesta:
https://hucknorris.com/

Tämä sun ehdottama on täysin eri homma kuin Nallen ilmattomat renkaat tai paksu suoja renkaan sisään.
Tämä sun juttu on maastopyörille joissa on tubeless asennus ja todella alhaiset paineet. Huck Norris estää ulkokumin puhkeamisen vanteen ja toisen kovan asian välissä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

https://youtu.be/xOSvMOp2OgE
Velogi testaa renkaan päälle vetoketjulla kiinnitettävää nastallista lisäpintaa. Toimii mutta rullaus heikkoa, vois ehkä yhteenvetona sanoo. Ja kysymyksen herättää, toimiiko vetskarit sitten tie päällä kun tulee se vaihdon hetki, vettä, hiekkaa, jäätä ja vetoketju :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

mikkeri
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 08:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Olisiko teillä hetki aikaa keskustella sisureista?

Miulla on tällä hetkellä tallissa Nazca Paseo ja Hase Kettwiesel, joissa molemmissa on ulkokumeina (suht vasta vaihetut) Schwalben Road Cruiserit. Sisärenkaiden kanssa on ilmennyt problematiikkaa tänä keväänä rengasrikkojen (3x) muodossa, ja päätin vaihtaa ikivanhojen, moneen kertaan paikkailtujen sisureiden tilalle uusia. Paseon takarenkaassa ei ollut ongelmaa, mutta tuntu olevan työlästä löytää sopivaa sisuria noissa Hasen ja Paseon eturenkaan koissa.
Päädyin tilaamaan netistä, kun missään paikallisessa liikkeessä ei ollu presta-venttiilillä varustettuja sisureita, ja vanteen reiästä sopii ainoastaan sellainen. Sain netistä tilatut gummini (Schwalbe), ja ne oli kaikki valmistusvirheellisiä; 2 muistutti lähinnä nakkipötköä, niiissä oli pulleampia kohtia siellä täällä, ja välillä taas kapeampaa. Yks kumi puolestaan oli muuten ok, mutta venttiili sojotti siinä sivulle, ja ois soveltunu kai lähinnä vanteeseen jossa venttilireikä on vanteen sivussa, ei sisäpinnalla.

Niinpä kysyn:
a) onko pyöräkorjaamon jampan ehdotus porata vanteeseen reikä, josta Dunloppi mahtuu läpi järkevä vai ei?
b) onko suositella jotain laadukasta sisäkumia joka sopis noihi miun tarpeisiin

Ulkogummeina siis Schwalbe Road Cruiser 47-406

Nazca Paseo

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mikkeri kirjoitti: 14 Huhti 2021, 16:29

Niinpä kysyn:
a) onko pyöräkorjaamon jampan ehdotus porata vanteeseen reikä, josta Dunloppi mahtuu läpi järkevä vai ei?

Ei ole. Dunlopit on hanurista, vaikkeivat soi. Kyllä mulla on asialliset Scwalbet aina löytyneet.

mikkeri kirjoitti: 14 Huhti 2021, 16:29

Niinpä kysyn:
b) onko suositella jotain laadukasta sisäkumia joka sopis noihi miun tarpeisiin

Myös Continentalilla on asiallisia kumeja.

mikkeri
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 08:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Jep, näin mie tähän a-kohtaan vähän uumoilinki. Schwalbet pistin palautuksena ja pyysin uuet tilalle, saa nähä tuleeko nyt kelvolliset. Sattu varmaan jotain maanantaisarjaa, toivottavasti ei oo samaa settiä nuo tilalle tulevat. Schwalbeissa ei oo aikasemmin ollu mitään moitittavaa.

Nazca Paseo

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Saksan foorumin jutuista olen ymmärtänyt että Schwalbe aika mielellään ottaa vastaan valmistusvialliset tuotteet ja lähettää uudet tilalle ja mahdollisesti jotain pientä extraa. Jos jaksaa nähdä vaivan, niin kantsii olla sinne yhteydessä kuvien kanssa.

Sanoisin että huonoa säkää jos samaan ostoskoriin noin monta viallista on osunut. Mulla on vuosien varrella yksi Schwalben sisäkumi paukahtanut ekaa kertaa täyttäessä, muuten ne on olleet OK. Tosin mä saan jostain syystä vähemmän rengasrikkoja kuin moni muu foorumilla, mistä lie johtuu :)

Kuten Pastori sanoi, dunlopeissa ei ole järkeä.

En muista meneekö schrader ("autoventtiili") samankokoisesta reiästä kuin dunlop? Prestaa isomman aukon se ainakin vaatii. Schrader on monessa mielessä hyvä, se pitää painetta lähes kuten presta ja renkaan täyttö onnistuu joka huoltoasemalla. Sisurivalikoimaa 20" ja pienempiin on paremmin kuin presta-venttiilillä.

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 17:56

En muista meneekö schrader ("autoventtiili") samankokoisesta reiästä kuin dunlop? Prestaa isomman aukon se ainakin vaatii. Schrader on monessa mielessä hyvä, se pitää painetta lähes kuten presta ja renkaan täyttö onnistuu joka huoltoasemalla.

Sama reikä käy. Paineenkestosta olen erimieltä. Schrader kestää kyllä enemmän painetta kuin rengas tai pyöräkäyttöön suunniteltu presta. Schrader on yleiskäyttöinen venttiili - ei vain ajoneuvonrenkaisiin -, jota käytetään paljon suuremmissa paineissa kuin fillarin renkaissa on. Halvimman ja paskimman sielun valitsemalla saa kyllä sellaisen.

mikkeri
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 08:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Juu, eipä noita kovin mielellään lähe porailemaan, 4 vannetta pitäis jyrskytellä :?

Nazca Paseo

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jooseha kirjoitti: 14 Huhti 2021, 19:50
Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 17:56

En muista meneekö schrader ("autoventtiili") samankokoisesta reiästä kuin dunlop? Prestaa isomman aukon se ainakin vaatii. Schrader on monessa mielessä hyvä, se pitää painetta lähes kuten presta ja renkaan täyttö onnistuu joka huoltoasemalla.

Sama reikä käy. Paineenkestosta olen erimieltä. Schrader kestää kyllä enemmän painetta kuin rengas tai pyöräkäyttöön suunniteltu presta. Schrader on yleiskäyttöinen venttiili - ei vain ajoneuvonrenkaisiin -, jota käytetään paljon suuremmissa paineissa kuin fillarin renkaissa on. Halvimman ja paskimman sielun valitsemalla saa kyllä sellaisen.

Joo, no eipä mullakaan ole koskaan ollut mitään ongelmaa schraderien paineenkeston kanssa, kuhan toistelin kuulemaani, en käy kiistämään. Kai se ajatus perustuu siihen että autonrenkaissa on joku 2,5 bar tyypillisesti kun kilpapyörien pizzaleikkureihin laitetaan 4-5 kertainen paine ja niissä tyypillisesti käytetään sitä prestaa, joten "loogisesti" sen on pakko olla kestävämpi.

Schrader on ainakin käyttömukavuudeltaan paljon parempi myös (ei tartte sitä nippeliä ruuvailla, täyttö onnistuu millä vaan autokompuralla jne.) Mä en oikeastaan ole ikinä ymmärtänyt sitä prestan ylivertaisuutta mitä jotkut hehkuttaa, kuvittelen että pääasiallinen syy sen käyttöön on että saadaan kapeaan vanteeseen pienempi reikä. Valitettavasti kinnerin vanteet on prestalle poratut, joten niitä joutuu käyttämään.

Markus Heikkilä

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja samuel »

Schradereita käytetän työkoneiden typpiakuissa, painetta 50-70 bar. Sitten on n. 4cm venttiilikaralla olevia malleja, paineenkesto 200 bar.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Tavarapyörän renkaat

Monark-tavarapyörävanhukseni (ns. lähetti- tai osuuskauppapyörä, ikä 31 vuotta) takarengas (26 x 2 nokialainen, yhtä vanha kuin itse pyörä) otti nokkiinsa ilmeisesti ulkona vietettyjen talvien ja pitkän iän takia ja kudos repesi 8 cm matkalta. Tarkastelin kumin laatua ja totesin, että ikä on tehnyt tehtävänsä, täynnä pientä halkeamaa. Ostin uuden Schwalbe Big Ben 26 x 2 -renkaan ja asensin vanteelle ilman ongemia. Vanhan nokialaisen renkaan irrottaminen sen sijaan oli ongelma, suostui irtoamaan vanteelta vasta, kun katkaisin 3 reunavaijeria. Uusi Schwalben rengas meni helposti paikoilleen ja näyttää olevan ok. Vanne on aikansa tyyppiä Monark-Crescent.

Eturenkaat (nokialaiset) sen sijaan ovat edelleen ongelma. Vanha rengaskoko on 24 x 2 ja mittaamani sisähalkaisija n. 500 mm, mutta nykystandardi on 507 mm. Kokeilin jotain 507 mm rengasta, mutta rengas jäi aivan löysäksi eli ei onnistunut. Kaikki nykystandardin mukaiset 24-tuumaiset ovat 507 mm.

Monarkin vanteen ulkohalkaisija on n. 518 mm ja sisäpuolisen kyntteen syvyys 8 mm. Olisiko mitään konstia kasvattaa vanteen hankaisijaa niin, että 507 mm rengas istuisi tiukasti vanhalla vanteella. Tavarapyörän pyörät ovat varsin vankkaa tekoa ja pinnat erikoispaksut, niinkuin pitääkin. Koko pyörä painaa 60 kg. Pyörä on käytössä enintään muutaman kerran vuodessa, esim. rautakauppareissulla tai tonttisiivouksessa, joten vierintävastuksilla ei paljon ole merkitystä.

Voisiko vanteiden paksuutta kasvattaa halkaistulla sisäkumilla tms.? Mahtaisiko toimia? Tiukaksi pitää renkaat kuitenkin saada ja kovat paineet.

Onneksi Hipparionin renkaiden kanssa ei ole ongelmia, koska olen käyttänyt koko ajan 20" (406) Schwalbe Marathon Plussia ja säästynyt muilta rengasrikoilta kuin pitkäpiikkisiltä messinkinastoilta, silloin kun niitä riitti.

Hipparion Protohippus 2 eli nykyinen kulkuneuvo täyttää muuten tänä vuonna 20 vuotta (valmis v. 2001) ja on ollut vakituisessa ajossa 15 vuotta ja yli 84.000 km. Kaikkiaan kolme Hipsu-versiota (Proto 0, 1 ja 2) ovat taivaltaneet yhteensä 25 vuotta ja n. 132.000 km.

Esko

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

37-501 pyörätuolinrengasta näyttäs ainakin löytyvän. Oisko se oikea vannekoko?
Esim. https://www.dmehub.net/22-x-1-3-8-37-50 ... 111755.htm
Ja jos vierintävastuksella ei ollut kerran väliä, niin umpikuminakin löytyy.
https://pro-hewa.fi/tuote/polyuretaanir ... 01-37-501/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mahe kirjoitti: 14 Huhti 2021, 20:41

Mä en oikeastaan ole ikinä ymmärtänyt sitä prestan ylivertaisuutta mitä jotkut hehkuttaa, kuvittelen että pääasiallinen syy sen käyttöön on että saadaan kapeaan vanteeseen pienempi reikä.

On niissä esim. semmoinen etu että ruuvaamalla se sielu siitä irti = saa kätevän pikapaikkauksen tehtyä lorottamalla venttiilin läpi tubeless litkua.

Vastaa Viestiin