Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuten sanoin, ero on hiuksen hieno. Ei se takarengas yhtäkkiä muutu paineettomaksi. Vaikka räjähtäisi, paineen purkautuminen renkaasta vie aikaa.

Sivuttaisvoimien kantavuus riippuu siitä, pysyykö makkara vanteen urassa. JOs pysyy, ajoneuvo on ohjattavissa paremmin kuin tyhjän renkaan tapauksessa vaikka päällä olisi täysin tyhjä ulkorengas.

Täysin ilmatilan täyttävä makkara ei ole hyvä idea, sillä se vaikuttaa vierintävastukseen erittäin radikaalisti. Enduro moottoripyörissä käytetään vaahtokumimakkaraa, joka täyttää koko renkaan. Noilla ei kuitenkaan voi ajaa maantienopeuksia, sillä kuumenevat kovissa nopeuksissa niin rajusti.

TUrvamakkara siellä kinnerin takarenkaan sisällä pitää siis olla niin pieni, ettei se painu normaaliajossa ja kaiken lisäksi vieläpä päästää renkaan sisällä olevan ilman virtaamaan myös maata vasten puristuneelta kohdalta, jottei kuluta vierintäenergiaa letkupumpun tapaan pumpaten ilmaa renkaan sisällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihdoin Questiin "rospuuttoajan" renkaiksi Continental Contact Urbanit. Eteen 42-406 ja taakse 50-559. Nyt muutaman ajelun perusteella ihan toimivan tuntuinen rengas. Aiemmin alla olleet Shreddat (edessä) ja Allmotion (takana) siirtyivät odottamaan sepeliköyhempää aikaa. Vierintävastuksen eroa en osaa arvioida, kun tältä kaudelta on perstuntumaa vain noista Contact Urbaneista...

Continental_Contact_Urban.jpg
Continental_Contact_Urban.jpg (118.38 KiB) Katsottu 2192 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.bikeradar.com/features/this ... ta-valves/
Ligfiets.net perjantaiuutisissa linkki julkaisuun jossa prestaa "mollataan" ja shraderia "ylistetään".

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 08 Touko 2021, 11:46

https://www.bikeradar.com/features/this ... ta-valves/
Ligfiets.net perjantaiuutisissa linkki julkaisuun jossa prestaa "mollataan" ja shraderia "ylistetään".

Tuossa jutussa kehutaan, että lopultakin vanteet ja kumit alkavat levenemään.
Itse olen ihmetellyt kapean renkaan ihannointia, siitä kun ei ole mitään hyötyä kenellekään. No ehkä ammattilaistason kilpapyöräilijöille saattaa olla jotain iloa? Taas kerran järjetön muoti, suoraan kilpaurheilusta matkittu. Alle 50mm leveää rengasta ei tarvitsisi olla olemassakaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 08 Touko 2021, 12:02

Taas kerran järjetön muoti, suoraan kilpaurheilusta matkittu. Alle 50mm leveää rengasta ei tarvitsisi olla olemassakaan.

Ainakin yhtä järjetöntä olisi myös tuollainen liioittelu toiseen suuntaan :twisted: Leveä rengas ei ole yksiselitteisesti parempi, vaikka itse tykkäätkin sellaisesta enemmän. Tämän takia niitä tehdään eri levyisinä :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti: 26 Huhti 2020, 19:35

Muistaakseni tammikuun puolesta välistä oon ajellu trykerit edessä Questissä. En muistaakseni tässä välissä oo niitä silmäilly, enkä ees pumpannu. Tänään pumpatessa näyttivät pinnaltaan vielä hyvin ehjiltä, ei kiven reikiä. Hiekat ja sepelithän täällä pestiin hyvin aikaisin pois.
Takana oon pyörittäny big applea ku en oo viittiny muuksi vaihtaa, kerran on tänä vuonna puhennut. Kun se kulahtaa, ni jemmassa on kojak.

Tänään muistaakseni eka paikkaus trykeriin, nyt oli jo kiven puraisuja paljon - ei kuitenkaan läpi menneitä ku ehkä se yks. Pinta ei muuten ollu kulunut on vaan kovin huokoinen noista puremista. Ei oo keksitty mitään ainetta, jolla vois sivellä renkaan pintaan? Tunkeutuis monttuihin ja jatkais renkaan elämää?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Härski »

32 millinenhön on kiistattomasti ainut oikea koko ja ei oo parempaa olemassa! :mrgreen:

Viljamille muistutukseks että kyllä muutkin kun ammattikilpapyöräilijät tykkää jos sykkelillä pääsee lujaa. Semmonen plus 40 millinen rengas alkaa tekee jo kummasti enemmön Ilmanvastusta verrattuna maantienakkeihin.

32 millinen on mulla toiminu hyvänä kompromissina.. Kovaa joskus tekee mieli päästä mutta santatietäkin mun on pakko pystyä ajamaan. Oikeesti santatielle leveempi ois parempi. Myönnän.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti: 08 Touko 2021, 19:51

Tänään muistaakseni eka paikkaus trykeriin, nyt oli jo kiven puraisuja paljon - ei kuitenkaan läpi menneitä ku ehkä se yks. Pinta ei muuten ollu kulunut on vaan kovin huokoinen noista puremista. Ei oo keksitty mitään ainetta, jolla vois sivellä renkaan pintaan? Tunkeutuis monttuihin ja jatkais renkaan elämää?

Jonkin sortin "kumia" saisi olla... ei kuulu fillarin renkaat vielä perinteisten pinnoittamoiden valikoimaan. :wink:
https://pinnoittamo.fi/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

tm kirjoitti: 08 Touko 2021, 22:58
PW kirjoitti: 08 Touko 2021, 19:51

Tänään muistaakseni eka paikkaus trykeriin, nyt oli jo kiven puraisuja paljon - ei kuitenkaan läpi menneitä ku ehkä se yks. Pinta ei muuten ollu kulunut on vaan kovin huokoinen noista puremista. Ei oo keksitty mitään ainetta, jolla vois sivellä renkaan pintaan? Tunkeutuis monttuihin ja jatkais renkaan elämää?

Jonkin sortin "kumia" saisi olla... ei kuulu fillarin renkaat vielä perinteisten pinnoittamoiden valikoimaan. :wink:
https://pinnoittamo.fi/

Kyllä kai tuo pinnotuskin olis tehtävissä vaikka kotikonstein. Muistelen kuulleeni tarinaa paikallisen kumikorjaamon alkuajoista (sotien jälkeen varmaan), kaatopaikalta yrittäjä keräs käytetyt pyörän renkaat ja pinnotti ne taas käyttöön. No nykyään ei tietty kannata ku uuden saa rahalla? Tyhmältä tuntuu, ett rengas ei kerkiää kulua normaalisti kulumalla vaan tappajasepeli järsii sen vaahtokumiksi :twisted: ennen aikojaan :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Kyllä kai tuo pinnotuskin olis tehtävissä vaikka kotikonstein. Muistelen kuulleeni tarinaa paikallisen kumikorjaamon alkuajoista (sotien jälkeen varmaan), kaatopaikalta yrittäjä keräs käytetyt pyörän renkaat ja pinnotti ne taas käyttöön. No nykyään ei tietty kannata ku uuden saa rahalla? Tyhmältä tuntuu, ett rengas ei kerkiää kulua normaalisti kulumalla vaan tapoajasepeli järsii sen vaahtokumiksi :twisted: ennen aikojaan :?

Kuorma-auton renkaiden pinnoituksen vaiheet kerrottuna esim. tuolla: https://noktop.com/pinnoitus/pinnoittaminen/
Ja youtubesta löytyy videoita aiheesta.

Eri asia sitten, jos tuon pinnoituksen/korjauksen saisi toteutettua jotenkin toisin, eli yksinkertaisemmin. Fillarin renkaassa vaatimukset keston suhteen eivät ole yhtä kovat kuin autonrenkaissa.

Onhan se silkkaa luonnonvarojen tuhlausta heittää kokonaisia renkaita jätteeksi, kun vain kulutuspinta on loppu. Mutta jos parillakympillä saa kokonaan uuden renkaan, niin uudelleen pinnoitus ei lyö leiville, vaikka onnistuisikin. Ellei hommaa ota harrastuksena, jolloin kannattavuudella ei ole mitään väliä Kuva.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Youtubeen hakusanaksi vaikka "tire retreading process", niin alkaa löytyä monenlaisia videoita, esim. tämä:
https://youtu.be/RQsM6Bdku_k

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä yksi fillarinrenkaan diy-pinnoitusjuttu, ei tosin menestyksekäs:
http://www.commenthow.com/article/displ ... +one+wheel

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 09 Touko 2021, 08:28
tm kirjoitti: 08 Touko 2021, 22:58
PW kirjoitti: 08 Touko 2021, 19:51

Tänään muistaakseni eka paikkaus trykeriin, nyt oli jo kiven puraisuja paljon - ei kuitenkaan läpi menneitä ku ehkä se yks. Pinta ei muuten ollu kulunut on vaan kovin huokoinen noista puremista. Ei oo keksitty mitään ainetta, jolla vois sivellä renkaan pintaan? Tunkeutuis monttuihin ja jatkais renkaan elämää?

Jonkin sortin "kumia" saisi olla... ei kuulu fillarin renkaat vielä perinteisten pinnoittamoiden valikoimaan. :wink:
https://pinnoittamo.fi/

Kyllä kai tuo pinnotuskin olis tehtävissä vaikka kotikonstein. Muistelen kuulleeni tarinaa paikallisen kumikorjaamon alkuajoista (sotien jälkeen varmaan), kaatopaikalta yrittäjä keräs käytetyt pyörän renkaat ja pinnotti ne taas käyttöön. No nykyään ei tietty kannata ku uuden saa rahalla? Tyhmältä tuntuu, ett rengas ei kerkiää kulua normaalisti kulumalla vaan tappajasepeli järsii sen vaahtokumiksi :twisted: ennen aikojaan :?

Tästä asiasta on tässä samassa ketjussa aiemmin ollut puhetta. Pistokestävyys on heikentynyt samalla kuin raakakumia on ollut riittävästi tarjolla, eikä kierrätyskumia enää tarvinnut käyttää. Ennen vanhaan, kun kumeissa oli kierrätyskumirouhetta séassa, renkaat eivät halkeilleet pahasti kyljistään ja kestivät paljon paremmin pistoja. Tässä viestissä esimerkkiä tästä. viewtopic.php?p=79486#p79486
ja tässä jatkoa edelliselle. viewtopic.php?p=79554#p79554

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos on tarkoitus vaan sulkea kolot kumin pinnasta, voisi kokeilla jotain kumiliimaa tai vulkanointiainetta. Uutta kulutuspintaa niistä ei kuitenkaan kannattane tehdä. Myös Sika voisi olla kokeilun arvoinen. Sitä saa synteettisenä kuminakin.
Rohkeasti vaan kokeilemaan. Hankala kuvitella renkaan menevän käyttökelvottomaksi. Ulkonäkö siinä kyllä muuttuu teeseitse-näköiseksi, mutta sopiipahan paremmin PW:n tyyliin :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tai kuumaliimaa, niinku kymmenessätuhannessa muussa youtube hacksissä.

Vastaa Viestiin